Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:13

Te weinig :+ Op een gegeven moment zie ik dat ze een beetje inzakt qua tempo voor mijn idee. Dan blijft ze een beetje hangen en reageert ze niet meer zo goed op been.

Voor mijn gevoel is het misschien ook zo omdat ze over het algemeen net even een wat hoger tempo heeft in draf. Dan voelt dit als net even te langzaam/te weinig impuls :+ Wel fijn om daar wat feedback op te krijgen!
Pony (Escofine, maar dat is zo lang) is overigens een zesjarige Draver. Ze is anderhalf jaar onder het zadel en we rijden zo'n 4-5 keer in de week. Afgelopen jaar heb ik een aantal endurancewedstrijden gereden en een aantal TREC-wedstrijden. In het najaar ook nog een Traditionele Working Equitationwedstrijd. Qua dressuur is ze veeeeel talentvoller dan mijn vorige Draver :+ en dat motiveert wel om daar meer mee aan de slag te gaan.

MightyJoe

Berichten: 4962
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:15

Wendy, zijn de clinics in Groningen? Waar in Groningen? Ik zal graag willen kijken als dat kan :D
Is er ook nog mogelijkheid om mee te doen?

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:18

In Norg. Geen idee of ze al vol zitten, ik stuur de flyer wel even naar je door :)

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:19

Vraagje aan jullie.

Ik heb 2 weken geleden met een clinic van Jill Huibregts mee gedaan. Het was echt onwijs leuk en ik merkte aan alles wat ze zei dat ze les van Rien heeft en die methode toepast.
Nu is het alleen zo dat zij het bij ons heel erg had over terugnemen (op zit natuurlijk).
Echt zo langzaam mogelijk laten draven (echt op mijn paard gericht hoor omdat mijn paard graag onder me uit loopt, bij de andere lessers zei ze weer heel wat anders).
Maar wat je bijna altijd hoort is voorwaarts oplossen. Ook met de contactteugel altijd naar voren oplossen en natuurlijk nooit trekken.
Nu deed ik bij Jill ook absoluut geen trekken en ik reed haar volledig terug op mijn zit en ze heeft echt nog nooit zo fijn gelopen het ging zo goed.
Maar vervolgens probeer ik het die dag erna zelf en gaat ze alleen maar in verzet, hoofd in de lucht en bit vasthouden en versnellen.

Dan is mijn vraag dus, wanneer moet ik dit dus voorwaarts oplossen en wanneer moet ik haar terugnemen. Want dat terugnemen werkte dus heel goed, maar wel op het moment dat ze al ontspannen was, niet op een moment dat ze met haar hoofd in de lucht was.

Zo moeilijk dit wie heeft er tips?

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:33

Heeft het niet te maken met wanneer je paard over tempo gaat?
Mijn ruin laat ik soms ook net ietsje te traag lopen waardoor hij meer gaat "nadenken" over waar hij loopt en meer op mij let, en dan rijd ik van daaruit weer voorwaarts. Niet sneller, maar met impuls.
Als ik hem op zijn eigen tempo laat doorknallen is dat op zich niet heel snel en nog altijd aan mijn been, maar dan voelt het echt alsof hij gewoon wat aan het rondrennen is zonder na te denken.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:34

@ Wendy, Als ze niet reageert op je been is dat natuurlijk niet goed. Maar ik vind het tempo niet zo verkeerd. Op de momenten dat ze niet reageert zou ik daar wat aan doen, maar als je haar dan weer voor je been hebt, dan zou ik proberen ongeveer dit tempo terug opzoeken. Maar dat je dan wel voelt dat ze naar voren zou gaan, mocht je dat aan haar vragen.

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 13:48

@proven02, Mijn gedachten hierover ( niet te serieus nemen please ) als je paard onder je uit loopt dan loopt hij vaak van het achterbeen af. Dan is er geen mooie verbinding van achter naar voren, geen mooie aanspanning mogelijk. Nog meer voorwaarts maakt de zaak alleen maar erger denk ik. Je moet als het ware het achterbeen op gaan zoeken. Ik zou terug gaan in tempo mits hij er aan de voorkant enigszins doorheen is ( of dat je dat op een eerlijke manier voor elkaar krijgt ), en in het lagere tempo wachten totdat hij echt in zijn hele lichaam en dus ook aan de voorkant nageeft. Daarvoor moet hij wel van achteren actief blijven maar als hij echt rennerig was dan zal dat wel het geval zijn. Als je dat moment van loslaten, nageven, doorademen voelt, dan heb je weer invloed op het hele lijf. Met die verkregen verbinding en aanspanning, rij je dan op je been naar voren, naar het gewenste tempo. Oppassen dat je voor een mooie verbinding houdt en hem niet losgooit, anders gooi je al het verkregenen weer weg. En opletten dat je echt wacht tot het moment van loslaten ( daarbij is het wel fijn als je daar begeleiding in krijgt in het begin. Zodat je dat goed leert voelen ).
Maar als hij met zijn hoofd in de lucht loopt en zijn bit vasthoudt etc, dan denk ik dat je dat naar voren toe op moet lossen. Gewoon zoals Rien ons dat leert.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 14:10

Volgens mij omschrijf je dat heel goed promisse.
Voorwaarts oplossen ja maar niet van het achterbeen af. Ook in je terugrijden denk je aan voorwaarts wat als resultaat een vlijtig ondertredend achterbeen.
In het naar voren rijden moet je dan dezelfde kadans blijven voelen die je in het terug rijden voelde.

Mijn oude paard hebben we zo ook pas aan het lopen gekregen. Als je die voorwaarts reed knalde hij op de voorhand. Juist door hem heeeeeel klein te maken kregen we hem op het achterbeen en scherper aan de hulpen.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 16:39

proven02 schreef:
Maar vervolgens probeer ik het die dag erna zelf en gaat ze alleen maar in verzet, hoofd in de lucht en bit vasthouden en versnellen.

Ik denk dat hier nog wel eens de crux kan zitten. Tijdens mijn les rij ik altijd intensiever dan in mijn normale rijden en word ik uitgedaagd om meer te vragen en de grenzen meer op te zoeken. Das niet erg, maar de dag erna heeft mijn paard wel spierpijn. Dan doe ik dus iets anders dan ik in de les geoefend heb; longeren op grote cirkels met wat tempowisselingen, evt. ondersteund met een stukje dubbele lange lijnen / dubbele longe. Of wandelen (bos in, Utrechtse Heuvelrug, dus met wat heuvels erin). Of richting lang/laag over de track rijden, met zo hier en daar wat grote voltes. Niet te moeilijk, niet te spannend, maar wel even de spierpijn er wat uit laten lopen.

Wendy, ik vind de impuls in je filmpje niet zo slecht hoor. Wel twijfel ik of ik een onregelmatigheid zie in het linkerachterbeen, maar het filmpje is niet heel stabiel, dus daar word ik soms wat dronken van :+

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 20:56

Hebben jullie gezien dat de seminar op het KNHS erop staat? Onder het kopje "Clinics" geloof ik.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:05

Promisse schreef:
Hebben jullie gezien dat de seminar op het KNHS erop staat? Onder het kopje "Clinics" geloof ik.


Jaa *\o/* Ik heb er alweer twee gekeken :D
Superleuk dat die ook voor ons beschikbaar zijn!

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:35

Hebben jullie daar een link van? Ik kan het niet vinden.. :o

Dapper trouwens hoor, al die springruiters hier! Ik durf niet hoger dan 70cm..

Hier lekker aan het trainen! Prudur neemt het allemaal heel fijn op. Ik werkte altijd al volgens "de manier van Rien", maar door de online cursus te volgen merk ik dat ik wel veel gerichter en rustiger train. Heb me ook voorgenomen om dat op wedstrijden ook te doen, en niet te gaan pushen naar meer knieactie. Denk dat de punten enorm gaan tegenvallen, maar goed. :D

Vandaag ook weer op Gaska gereden, die had 2 maanden "vakantie" gehad op een groot natuurgebied, maar het ging echt fijn! Wel heeeeel scheef want ze is enorm hol op rechts en neemt die teugel dus niet aan. Maar ook hier merkte ik dat ik veel rustiger kon rijden en me minder ergerde hieraan.

En heb dan nog een trainingspaard dat ik graag meer in de ontspanning wil gaan rijden, maar dat gaat niet helemaal zoals geplanned. Die is vreselijk sensibel en gaat soms compleet aan de kletter. Zaterdag heeft hij me zelfs over de omheining heen gekatapulteerd... was de 1e keer in 5 jaar dat ik nog eens gevallen ben! :o En dan moet je nagaan dat ik al die tijd al jonge paarden inrij.. Moet even bedenken hoe ik dit ga aanpakken.

Lauke

Berichten: 4253
Geregistreerd: 22-11-08
Woonplaats: Bunschoten-spakenburg

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 21:44

Als je inlogt en dan op de rien cursus klikt dan kom je eerst in het algemene scherm. Daar staat een kopje clinics :)

RavenIris

Berichten: 769
Geregistreerd: 27-01-06
Woonplaats: Scherpenheuvel, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-18 22:06

Lauke schreef:
Als je inlogt en dan op de rien cursus klikt dan kom je eerst in het algemene scherm. Daar staat een kopje clinics :)


Ohja oeps, ik zat op de KHNS site te zoeken.. :Y)

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 01:01

Vorige pagina schreef iemand over de situatie van een jong paard op vreemd terrein, hoe pak je dat aan . Op de rien manier kom je niet teveel aan de voorkant en los je het voorwaarts op. Ok dit had ik dus vandaag met de mijne. Geen vreemd terrein maar wel zoveel energie en er was heel veel en harde wind. Neus en nek ver omhoog. Moest echt om de 2 passen weer contact vragen. Uiteindelijk veel stap - galop geoefend en zijgangen, verzameld drafje maar niet zo als normaal. Maar ontspanning was ver te zoeken. Uitstappen was er zelfs niet bij, te opgewonden. Er zijn van die dagen bij. ... echt hoor! Dan denk ik weer terug bij af te zijn. Voelt niet fijn :n

Over die clinic, is dat iets wat je online kan volgen? Ik kan wel een seminar gebruiken waar ik vragen kan stellen :))

Raveniris: oeps, ben je hard gevallen? Ik denk dat de contact teugel in combinatie met heel sensibele paarden een hele uitdaging is. Hoe ga je het aanpakken? Ik weet verder niets van ijslander wedstrijden af, maar hopelijk niet teveel punten aftrek dan?

Proven02 Ik dacht ook meteen: die had zeker spierpijn! Beetje afwisselen dan, als je merkt dat het ene niet werkt. Ik ben zelf ook aan het trainen met tempowisselingen, Heel nuttig.

Wendy ik kan jouw filmpje niet zien want super slechte WiFi hier. Maar even zo: wat gebeurt er als je het gevoel krijgt dat ze impuls mist? Gaat ze langzamer? Voel je dan geen verbinding meer met het achterbeen?
En wat doe jij dan? Dat is toch wel belangrijk om even op te focussen, misschien met wat hulp vanaf de grond? Doet ze dat ook met longeren? Probeer maar even met je mee te denken.

Pol013 Ik denk er hetzelfde over en doe het ook zo.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 07:15

Sorry ik heb gister niet meer kunnen antwoorden, wel even snel kunnen lezen en meteen proberen toe te passen gister. Het ging echt super! Eerst voorwaarts laten gaan met me binnenhand alleen opzij vragen en het moment dat ze haar hoofd liet vallen direct gaan terug rijden op zit. Vervolgens als ze weer versnelde direct weer terug. Op een gegeven moment liep ze zo ontzettend fijn! En toen kon ik inderdaad ook been geven waarbij ze wat vlotter ging maar wel ontspannen bleef. Zo'n ander paard dan ineens kan dan ook mijn handen gewoon omhoog of omlaag doen (met dezelfde verbinding wel hoor) zonder dat ze direct weer weg rent wat ze normaal doet als ik me handen ook maar iets verplaats.

Wat jullie zeggen kan wel kloppen inderdaad dat ze spierpijn had! Heb ik helemaal niet bij stilgestaan omdat we niet heel veel geks deden in de clinic een klein beetje stap verder veel rustig draven en een kort galopje dus ik verwachte dat het niet intensief zou zijn maar zou best toch eens zwaar geweest kunnen zijn inderdaad..

Gister expres maar heel kort gereden juist omdat het zo goed ging en dat goede gevoel wilde houden voor het verkeerd zou gaan omdat we moe werden, vandaag weer proberen maar dan wat langer en wat meer overgangen proberen op deze manier.
Inmiddels toegang tot de 2e module van Rien maar ik blijf voorlopig de 1e nog even aanhouden en nog een keer bekijken :D

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:07

proven: spierpijn kan ook zijn omdat je het nét even anders hebt gedaan.
Ik kocht laatst een hoepel en heb er een paar rondjes mee geprobeerd. Spierpijn de volgende dag! niet normaal. De keren daarna geen last meer van gehad. Maar die beweging sprak net ander spieren aan/net op een andere manier.

Zuchini: soms helpt het (bij ons) om dan gewoon even in verlichte zit lekker flink voorwaarts te rijden, desnoods op een grote volte. Dan kunnen ze hun ei kwijt en maken ze hun rug sneller los. Die houden ze bij dat gesnuif namelijk vele te veel vast. Soms werkt het ook niet, dan worden ze daar alleen gekker van. Dat is een beetje paard afhankelijk.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 09:32

Dat klinkt toch fijn Proven!

Ik heb me nog niet gewaagd aan module 2, eerst die basis maar eens goed onder de knie krijgen. Donderdag heb ik weer les en ik verwacht dat we dan snel stappen gaan maken. Na de les van vrijdag heeft ze 2 dagen niks gedaan, even laten bezinken. Gisteren weer opgepakt en dat ging prima. Wel ontzettend zoeken naar goed contact vanuit haar. Soms leek het net of ik aan het zagen was zo aan het heen en weer gaan met haar hoofd. Weer een puntje voor de les. We hebben fijn gestapt en 2 kleine stukjes gedraafd maar ik wilde goed afsluiten vanuit ontspanning dus daar heb ik het bij gelaten. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 15:57

Zuchini schreef:
Vorige pagina schreef iemand over de situatie van een jong paard op vreemd terrein, hoe pak je dat aan . Op de rien manier kom je niet teveel aan de voorkant en los je het voorwaarts op. Ok dit had ik dus vandaag met de mijne. Geen vreemd terrein maar wel zoveel energie en er was heel veel en harde wind. Neus en nek ver omhoog. Moest echt om de 2 passen weer contact vragen. Uiteindelijk veel stap - galop geoefend en zijgangen, verzameld drafje maar niet zo als normaal. Maar ontspanning was ver te zoeken. Uitstappen was er zelfs niet bij, te opgewonden. Er zijn van die dagen bij. ... echt hoor! Dan denk ik weer terug bij af te zijn. Voelt niet fijn :n

Mijn merrie heeft ook zo haar dagen. Meestal werkt ze lekker mee, maar soms kan ik haar wel achter het behang plakken. Als zij zo'n dag heeft en alles erg spannend vind en spanning opbouwd, en op blijft bouwen, dan stap ik af, longeer haar eventjes en stap eventueel weer op. Ik vraag dan een paar simpele dingen welke zij met twee vingers in de neus kan en doet, en stap vervolgens weer af en zadel ik haar af. Soms als het echt te gek gaat blijft het alleen bij het longeren voor korte duur en pak ik een stukje grondwerk mee.
Omdat ik weet dat wij (mijn merrie en ik) elkaar die dag echt in de weg gaan zitten wat bij beide ergenis en fustratie op gaat leveren. Met de gedachte morgen weer een dag sluit ik het dan in ieder geval toch nog ietwat positief af.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:11

Inxs schreef:
Zuchini schreef:
Vorige pagina schreef iemand over de situatie van een jong paard op vreemd terrein, hoe pak je dat aan . Op de rien manier kom je niet teveel aan de voorkant en los je het voorwaarts op. Ok dit had ik dus vandaag met de mijne. Geen vreemd terrein maar wel zoveel energie en er was heel veel en harde wind. Neus en nek ver omhoog. Moest echt om de 2 passen weer contact vragen. Uiteindelijk veel stap - galop geoefend en zijgangen, verzameld drafje maar niet zo als normaal. Maar ontspanning was ver te zoeken. Uitstappen was er zelfs niet bij, te opgewonden. Er zijn van die dagen bij. ... echt hoor! Dan denk ik weer terug bij af te zijn. Voelt niet fijn :n

Mijn merrie heeft ook zo haar dagen. Meestal werkt ze lekker mee, maar soms kan ik haar wel achter het behang plakken. Als zij zo'n dag heeft en alles erg spannend vind en spanning opbouwd, en op blijft bouwen, dan stap ik af, longeer haar eventjes en stap eventueel weer op. Ik vraag dan een paar simpele dingen welke zij met twee vingers in de neus kan en doet, en stap vervolgens weer af en zadel ik haar af. Soms als het echt te gek gaat blijft het alleen bij het longeren voor korte duur en pak ik een stukje grondwerk mee.
Omdat ik weet dat wij (mijn merrie en ik) elkaar die dag echt in de weg gaan zitten wat bij beide ergenis en fustratie op gaat leveren. Met de gedachte morgen weer een dag sluit ik het dan in ieder geval toch nog ietwat positief af.



Ben ik blij dat dat niet alleen bij mij voorkomt. Ik heb ook zo een merrie. Sommige dagen spanning opbouwen, spoken zien. Vroeger was het op die mindere dagen zo dramatisch dat ik inderdaad moest afstappen, wat longeren en blij zijn met een rondje stappen, sowieso afsluiten met iets goeds. Gelukkig gaat dat nu wel beter, maar ik denk dat die mindere dagen bij veel merries wel vaker voorkomen... En meestal net als je denkt, vandaag een half uurtje ontspannen rijden... not :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 16:29

Vooral die allerlaatste zin Cyta _O-

Promisse
Berichten: 637
Geregistreerd: 25-07-10

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 17:36

@ Pantykous, heb je module 2 ook nog niet bekeken en beluisterd of bedoel je dat je nog niet de dingen wil doen die er in voorkomen? Want soms dan zie of hoor je iets in een andere module wat maakt dat ineens een ander kwartje valt. Zo ging het bij mij tenminste ergens.

WendyBZ

Berichten: 13135
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 19:51

Cyta schreef:
En meestal net als je denkt, vandaag een half uurtje ontspannen rijden... not :roll:


Herkenbaar :D

Ik stap er morgen voor het eerst weer op. Ben er zó weer aan toe... :):) Gisteren weer bij openbare les van Rien geweest en herken nu zoveel uit de cursus, echt leuk.

Cyta

Berichten: 281
Geregistreerd: 25-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:57

Oh jee...mijn woorden van daarstraks zijn nog niet koud...wat een rit weer :roll:
Heeeet en rem kapot -O-

Zuchini

Berichten: 929
Geregistreerd: 06-05-17
Woonplaats: Punta cana, dominican republic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-18 20:59

Cyta schreef:
En meestal net als je denkt, vandaag een half uurtje ontspannen rijden... not :roll:


Het is hier weer een feest van herkenning :(:)

Inxs: Goede, waarom niet inderdaad. Nou denk ik ook wel dat het bij de mijne ook aan het voer kan liggen, dat had ik tijdelijk op laten hogen vanwege invallen bij zijn flanken maar meneer heeft echt zoveel energie....ff maar weer terug op 2 keer pd.

Proven: helemaal goed klinkt dat. Super.

Pol013: we hebben bij ons op stal een heuse renbaan! Dus vanmorgen ben ik daar naartoe gereden, dat was echt heel gaaf om te doen. En lekker voluit galopperen. Op een gegeven moment ging hij achter overkruist en toen vond hij het zelf ook niet meer zo fijn, even teruggenomen en wat gedraaft. op de terugweg nog een lange rechte galop meegepakt. Die heeft spierpijn morgen en ik ook! *D jammer dat ik geen gopro heb anders had ik jullie mee laten genieten