Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathiie

Berichten: 677
Geregistreerd: 20-02-07
Woonplaats: Meise (België)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:07

Ik wil me ook melden :D Deze week heb ik een nieuw paard gekocht. Een ruin van 2015 met als afstammeling Ferdeaux x Johnson.
We gaan hem zaterdag ophalen :j

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:15

Amado is een friesxhaflinger :)
En dankjewel!

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:20

@Nathiie Wat spannend zeg! En welkom

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 14:29

Lars is alvast begonnen aan zijn zomer tenue :D
Afbeelding

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 15:25

Hahah alle paarden beginnen al te verharen en Amado laat werkelijk geen haartje las

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:07

@xApple daar komt al een berg van af zeg!

Diego begint ook nog niet, en gelukkig maar want hij staat 24/7 buiten zonder deken (heeft hij ook niet nodig en zolang het mogelijk is blijft hij ook lekker zonder staan), als hij dan al zijn vacht verliest wordt het wel heel koud.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:13

Oh limo begint ook te verharen :)

Amado
Berichten: 1328
Geregistreerd: 22-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 16:22

Cera_D schreef:
@xApple daar komt al een berg van af zeg!

Diego begint ook nog niet, en gelukkig maar want hij staat 24/7 buiten zonder deken (heeft hij ook niet nodig en zolang het mogelijk is blijft hij ook lekker zonder staan), als hij dan al zijn vacht verliest wordt het wel heel koud.


Haha Amado staat ook 24/7 buiten met een enorme teddy vacht

Dawson123

Berichten: 309
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 21:04

En dan moet de ergste kou nog komen -O-

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:05

Jeetje, jullie gaan snel. Hoop niemand te vergeten in mijn bijleespost.

Edkingenzo, wat een knapperd, welkom met hem!

Art: Wat een K-diagnose. Het hoeft idd nog niet het einde te betekenen, ik hoop voor je dat hij goed reageert op de medicatie en het schema en dat er hoop is op verbetering! Kop op!

Nathiee, ook welkom, heb je foto's? Ferdeaux was ook een van de adviezen voor mijn merrie, maar uiteindelijk niet gekozen.

Verharen nu al is normaal, de dagen worden weer langer, langer licht. Daar verharen ze op, niet eens op heel erg op temperatuur. Hier ook al haren aan het loslaten. Het weer hier is schitterend, temperaturen zijn nu een graad of 20 hoger dan vorige week, gisteren zelfs +10! Krijgen wel weer wat kou maar niet heel erg, rond de -10/-15. Gelukkig zijn alle stallen en rijbanen hier zo'n beetje verwarmd dus echt koud krijg ik het niet tijdens het lesgeven en rijden!

Kreeg net een mailtje van B. , een van de twee die voor Knox zorgt nu. Vertelde dat Knox eigenlijk heel lief op stal is en ook gewoon netjes aan de kant gaat als je dat vraagt. Het enige dat echt apart is, is dat Knox zich dus de blubbers schrikt als er een hand omhoog gaat. B. had zijn hand een cm of 30 van de hals van Knox af en dat was dus ontzettend eng. Dus OF hij is flink gemept door iemand, OF hij heeft en oogafwijking. Maar gezien zijn reactie op andere handelingen ga ik richting geslagen zijn. Zo jammer dat hij niet kan praten en vertellen wat er allemaal gebeurd is...

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-18 23:12

Bij Limo hebben we (stalbaas, ouders en ikzelf) ook grote twijfels of hij niet geslagen geweest is ofzo. Ook omdat hij zich door vreemden zo slecht laat aanraken, vooral mannen blijken een probleem.

Merrie van mijn zus werd door haar allereerste stalbaas ook geslagen en was ook erg duidelijk te zien bij haar ivm angst. Als mijn zus boos werd ging die merrie al in een hoek van de stal staan. Zielig :(
Gelukkig is dat snel verbeterd bij haar.

Dat knox op stal wel lief is kan wel helpen om B het vertrouwen te doendoen opbouwen denk.ik? Ik heb met Limo in het begin in een stuk van 10mx10m gewerkt zodat hij niet ver kon weglopen van me.
In.begin beloonde ik enorm veel vor hetkleinste goede gedrag, zelf naar me toe komen > snoepje
Dot uitgebreid tot kunnen aaien over toofd dan hals en zo stukje voor stukje verder over het lichaam.

:)

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 02:47

Dankjewel Art, dat helpt me gerust te stellen. B. doet zijn best, maar heeft weinig ervaring met jonge paarden. E. wel en die doet ook haar best maar geeft ook aan dat er meer aan de hand moet zijn met Knox. We zullen er alleen nooit achter komen wat er gebeurd is. Het werkt alleen wel heel sterk door op hoe hij nu is.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 08:36

Welkom Nathiie! Gefeliciteerd met je aankoop :) heb je een foto?

Kleinvosje ik denk geen oogproblemen. Ik heb een pony gehad met maanblindheid. Ik kende een fries met slecht zicht en heb 3 paarden gekend die blind waren aan 1 oog. Ik herken je gedrag daarin dus niet..

Iedereen verhaard lees ik :D zilver nog niet! Maar die had ook altijd een dunne gladde vacht.

Dawson liever kou dan die k** regen!! Gatver heb het echt gehad.

Xapple ooo nu heb ik zin in zomer haha

Zilver vond een deken echt spannend , maar dan alleen het opgooien. Heb het 10 x over haar heen gegooid toen was het prima

Moonprayer mooie foto! Deken gewoon opgooien hoor. Niet teveel bij nadenken

Marijke ja hij zat wel goed vast dacht ik. Nee nagels waren heel. Beetje vreemd..zaterdag komt ie er weer onder.
Ja ze vond het super leuk! Dat ze ging wandelen met mij erop

29 januari voor het eerst met zilver naar de tandarts! Ben benieuwd :D

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:18

Kleinvosje misschien nóg een geruststelling, ik heb ook geen ervaring met jonge paarden, laat staan met angstige jonge paarden. Toch is het mij gelukt om Limo zijn vertrouwen te krijgen.


Kabayo oeh spannend de eerste keer tandarts voor zilver.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 09:39

Dan ligt het er nog aan art waarom dat paard geslagen werd. Trapte hij? Beet hij? Als die van mij probeert te bijten krijgt ze ook standaard een tik op haar snuit. Ik hoef ook maar Mn vinger op te steken als ze weer loopt te rotten en dan stopt ze direct. Je moet wel iets controle houden lijkt me.. anders walst hij sowieso over iedereen heen. Ongeacht of hij diegene kent of niet, ze horen gewoon braaf te zijn in mijn ogen..

Ik ga straks even goed bijlezen, druk op school met exposeren in een museum :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 11:07

Nynkster bij die van mijn zus had ze tegen die eerste stalbaas iets gezegd en hij zou mijn.zus een steel in handen geduwd hebben en gezegd om daarmee naar de merrie te gaan. Zodra mijn zus die steel toonde aan haar merrie kroop ze in een.hoekje. Zegt genoeg dan, toch?
Tevens is die merrie niet de braafste dat klopt. Heb hier op bokt echter van dezelfde afstamming exact hetzelfde gehoord ook zo zuur.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 12:33

Apart, rare stalbaas dan..

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:28

Ohjee, jullie gaan zo snel, ik krijg het niet bijgelezen! 8)7

En ze zijn al begonnen aan verharen lees ik! Floyd doet net als Zilver nog niet mee daaraan, die houdt zijn winterpels nog eventjes aan (en hij heeft gelijk, brrr het is echt koud :brr: ).

Nog niet teveel last gehad van de wind allemaal? Hier al een zoektocht achter een ontsnapte hond achter de rug, schutting vd tuin los gewaaid. Maar nog geen paardenavonturen ten gevolge vd wind gelukkig!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 13:34

Vanmorgen de eerste keer gestapt met limo nav het opbouwschema van de kliniek.
Limo was gespannen door de wind en wou zich door een schrikreactie weer bijna lostrekken. Een ontspannen rondje van 10 minuten was het zeker niet. En dat was dan nog in de piste zelf.

Véél lawaai door de winddraden (klapperende poort, geruis tot en.met, klapperend dakplaat die wat los zit. Héél even begonnen enkele paarden te hinniken en leek er wat paniek maar was net zo snel ook weer voorbij.

Limo heeft het gisteren zelfs nog zwaar gehad blijkbaar.
Stalbaas vertelde me vanmorgen dat Limo meer gelegen heeft dan recht te hebben gestaan en erg schrikachtig was zodra iemand voorbij zijn stal kwam.
Ben blij dat ik gisteren dan rust gegeven heb en niet gegaan ben. Ergens vermoedde ik dat hij die rust kon gebruiken, en ook dat vermoeden klopte dus.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 15:39

Hier was het hek stuk gewaaid naar de weide. Gelukkig hing er nog een klein draadje voor waar stroom op staat. Dus ik rennen naar die knollen toen ik ‘t zag :') Anders had ik ze van de wei moeten jagen Pff en dat is een werk.. Verder gelukkig alles goed gegaan. Hopen dat het vanavond ff minder is dan ga ik met de trailer naar de vereniging met mn 4 jarige en de sulky.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:04

@sbravour : heerlijk als ze zo uit hun plaat gaan he :') :')
@EdkingEnzo : Welkom!
@Art : balen zeg van de atrose! Is rijden nog wel mogelijk? Van dat uitbreken en raar doen zou ik zelf echt niet blij mee zijn. Zou daar eerst aan gaan werken dat hij ook gewoon naar anderen luistert. Je kan hem niet als een sneu schrikkig paardje blijven behandelen, dan blijft het zo.
@Elina : Zilver is zo braaaf :):) Die gaat echt geen problemen geven met beleren denk ik! Echt super dat je gewoon vertrouwd rustig een rondje stal kan maken <3 Wel ontzettend balen van dat ijzer.....
@Zoe : ook al zo braaf! Ik hou echt van gespierde nekken :))
@Moonprayer : gewoon opleggen ;) niet gelijk de nieuwste deken maar gewoon opleggen en dan even naar buiten laten ofzo. Even in de paddock. Vaak went het snel. Heb m bij die van mij gewoon op gedaan. Ze trapt niet dus kon zo alles vastmaken en als je zelf maar doet alsof het normaal is is het goed.
@ Amando : <3 <3 <3 <3 Bijzonder paardje
@Apple : mooi op tijd! hier zijn ze nog niet begonnen, al zou t van mij wel mogen
@art : gewoon doorgaan :j Ze zijn niet van suiker
@apple : oei dat is rot! Ik dacht ook even dat het hier wild zou gaan maar toen ik net thuis kwam stonden ze braaf te wachten tot ik eraan kwam :') bomproof

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 16:12

Nynkster met mijn grondwerk instructrice wil ik idd gaan werken aan zijn gedrag naar vreemden toe. Dmv desensibiliseren van de achterbenen met allerlij verschillende voorwerpen liefst nog.
Maar ik weet niet of dat het pas verstandig is om dit te doen na de opbouwschema van de kliniek of nu al met kans dat hij vreemde bewegingen gaat maken die nadelig zijn voor de rug.
Het probleem is dat ik hem moeilijk iedereen die op stal komt in handen kan geven, als hij íemand verwond door die persoon omver te lopen of iets dergelijks ben ik verantwoordelijk ervoor. Gaat mijn verzekering ook niet blij om worden

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:34

Snap ik. Ik zou wachten tot het schema van de arts klaar is en dan direct beginnen met het corrigeren van dat gedrag. Als je zelf een weekje op vakantie bent zullen anderen hem ook naar de wei moeten brengen of er in ieder geval veilig mee om moeten kunnen gaan. Vooral het vluchten zou ik proberen eruit te halen. Lina ging eerst ook direct vooruit als ze het spannend vond. In het begin was dat het verkeer. Toen direct gecorrigeerd dat als ze voor me kwam dat Mn arm voor haar neus hing. Dat ze leert dat ze niet door je heen kon gaan lopen. Nu loopt ze heerlijk aan een touwtje mee en stopt ze als het spannend is. Heb evt wel een filmpje Hoe ze doet als het eng is.

Ik ben vanmiddag even naar de ruiterzaak geweest voor wat spulletjes. Kwam wat leuke halsters tegen dus ook maar meegenomen. Roze voor Lina en grijs blauwe voor caia. Caia moet er nog in groeien maar dat komt wel
Afbeelding
Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:41

Nou stalbaas, stalgenoot en zus kunnen hem zonder problemen buiten zetten, dan is hij wél braaf.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-18 17:43

Hmmm dan misschien op andere locaties nog oefenen ofzo. Dat ie gewoon blijft luisteren ondanks de spanning