Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:52

GJ9 schreef:
En dat laatste stukje, hoe herkenbaar, had ik ook kunnen typen! En toevallig heb ik precies vanmorgen een filmpje met die vraag naar Rien gestuurd. Ik kan mijn paard heel scherp en snel aan het been krijgen, maar dat is nog iets anders dan voorwaarts blijven denken. Het lijkt wel of ik eerst altijd een paar rondjes flink over het tempo moet 'jagen' voor ze voorwaarts blijft denken en ook echt aan het werk gaat. Afgelopen maandag heb ik veel te simpel gereden, het was fris, dus ze liep uit zichzelf wel, maar er was geen enkel haartje bezweet, dus ik denk dat ze net niks gedaan heeft, alleen dr eigen rondjes lopen lanterfanten, wel heel ontspannen. Ik heb al veel vaker gezegd, het lijkt wel of ik me eerst kwaad moet maken voor ze echt fijn gaat lopen. Normaal pakte ik ook de voorkant erbij als ik me kwaad maakte, nu rijd ik haar dus alleen op mijn been naar voren (noem dat ook wel vaak zere tolerance beleid). Maar weet niet of dat wel mag, daarom die vraag gesteld. Op de filmpjes van Rien lopen al die paarden gewoon vanzelf naar voren lijkt wel.

Had nog wel dikke pech vanmorgen. Wij moeten een stukje over de weg naar de bak toe, en dat loopt parallel aan de snelweg. Krijgt er precies naast ons een auto een klapband! Wat een denderende knal was dat, gevolgd door een flink ratelend geluid van een auto die tot stilstand komt. Klonk alsof hij dwars door de geluidswal naar ons toe zou komen. Paarden natuurlijk gelijk aan de kletter, gelukkig konden we ze in 3 galopssprongen weer terugnemen, wel beetje zonde van de inwerking van het bit dan. De adrenaline is er wel in blijven zitten bij mijn paard, bleef in de bak ook wat kijkerig.


Ik ben benieuwd naar de reactie van Rien! Stoer!
Ik ben zelf een harde werker, het kost me meer moeite om weinig te vragen en te doen dan om veel te vragen. Maar, ook in dat weinig vragen, moet ik wel consequent zijn anders snapt Bel er natuurlijk ook geen hol meer van... }:0

Hoeveel pech kun je hebben dat dat precies naast je gebeurt. Zou Bel ook niet erg kunnen waarderen hoewel die heel erg verkeersmak is. Dat blijf ik een van de engste dingen van paardrijden vinden. Die externe omstandigheden die je niet kunt beïnvloeden of uit kunt schakelen. Crossmotoren in het bos, een apache die zo laag overkomt dat je de piloot in de ogen kunt kijken, loslopende honden, klapperende aanhangertjes... Echt, Bel is mak, maar alles heeft z'n grens :+

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:59

Dank voor jullie reacties, jullie geven iig beiden aan dat het paard nog zoekt naar haar balans (ja deze stoere is een merrie ;) )
En voor die balans moet ze dus wel goed voorwaarts zijn zonder te gaan jagen. Ik weet ook niet of het tempo juist hoger moet of niet. Paard kan snel te hard gaan, maar dat is natuurlijk ook een manier om van het achterbeen af te lopen en niet aan het werk te hoeven.

Ja ik ben ook benieuwd naar de reactie! Als hij er is, zien jullie hem vast voorbij komen bij module 1. Hoe lang duurde het bij de anderen voor je reactie had op je filmpje?

Ik vind het heerlijk om zo stil mogelijk op paard te kunnen zitten zonder hard te hoeven werken, maar moet dan wel oppassen dat ik niet met te weinig tevreden ben.

Ja dat was niet grappig, was zo'n denderende knal dat ik er zelf ook van schrok, was ff helemaal gedesoriënteerd. Terwijl onze paarden veel aan kunnen (marathons voor de kar gelopen).

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:43

Nog nooit filmpje gestuurd dus geen idee.
Wel schrikken van die klapband zeg.

Electra63

Berichten: 17843
Geregistreerd: 11-11-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:48

Mirjamalvero,
Wij hebben mail ontvangen, dat de clinics inderdaad overdag zijn.
Er zijn 70 aanmeldingen en 30 op de reservelijst.
Je wordt ingedeeld en als je dan niet kan, schuif je door naar de volgende clinicdag.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:58

Gj9 ik ben ook benieuwd naar het antwoord

Voor wat betreft het filmpje. Ik heb het idee dat de ruiter soms ook achter de beweging komt en eigenlijk vaak op een moment dat het paard wil gaan nageven. Dus ik denk dat de balans van de ruiter ook wat beter kan

Daarnaast geeft de ruiter veel been/spoor. Zeker een merrie wordt daar vaak narrig van. Als de ruiter been geeft moet het paard reageren en daarna moet het been stil en hooguit er licht aan. Hier heel consequent in zijn helpt ook en is vreselijk moeilijk.

Voor het verbeteren van het paard en de verbinding denk ik dat ze meer moet varieren. Overgangen, pasje wijken en wat schoudervoor inbouwen (juist geen schouderbinnenwaarts). Het gaat hierbij om soepeler maken van het paard en daardoor weer meer verbinding krijgen.

In de wisseling van voltes mis ik wat voorbereiding want een 8 rijden vind ik altijd nuttig maar zorg dat je voorbereid bent en de wissel van hand zo vloeiend mogelijk gaat

Maar er is een begin met mini nageefmomenten dus die kan ze gaan uitbouwen

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 20:03

Electra63 schreef:
Mirjamalvero,
Wij hebben mail ontvangen, dat de clinics inderdaad overdag zijn.
Er zijn 70 aanmeldingen en 30 op de reservelijst.
Je wordt ingedeeld en als je dan niet kan, schuif je door naar de volgende clinicdag.

Ok thanks. Heb zelf nog geen mail terug, maar vereacht die nog wel. :)

nina82
Berichten: 203
Geregistreerd: 08-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 22:48

Mrijn schreef:
Super Kim (mag ik Kim zeggen, Kimmuuuhhhtuuuhhh :P ). Ik vind het juist lastiger om mijn paard echt aan mijn been te krijgen op deze manier. Of, beter gezegd, ik mis het gevoel van adrenaline dat mijn paard anders heeft en dat ik graag verwar met aan het been zijn :o .

@Conny: ik kijk wel 10 keer per dag naar nieuws videomateriaal op de site, maar nog niets... -O- -O- Nog iets, in de ledenvideo's verwijst Rien vaak naar het begeleidende verhaaltje dat ze inzender meestuurde. Kan dat er noet worden bijgeplaatst zodat wij ook weten wat de achtergrond is van de instuurder of het probleem?


Haha heel herkenbaar!! Ik kijk ook vaak een paar keer per dag om te kijken of er al weer nieuw materiaal opstaat *\o/* :D :D

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:43

Haha herkenbaar, ik heb al heel vaak gerefreshed afgelopen dagen.
Bij de deelnemersvideo's staat er nu wel tekst onder!

Thanks Joki, nuttige tips. Kan me er goed in vinden. Nog consequenter aan het been, en met dit paard lekker de oefeningen doen. Zouden jullie dat in deze fase al doen dan, of moet eerst de contactteugel beter bevestigd?

connepon85

Berichten: 1401
Geregistreerd: 10-01-08

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 23:57

Ik ga morgen aan de slag met nieuw materiaal, maar ik weet niet hoe ver ik ga komen. Voor de Engelse versie moet ik ook het een en het ander doen. Wel moet ik zeggen dat we vorige week een nieuwe video hebben gemaakt over het voorwaarts rijden en de contactteugel (theoretische uitleg) en daar ben ik heel blij mee.

Die video's zijn voor de nieuwe opzet maar ik denk dat ik die al eerder ga plaatsen (in module 1)

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:11

Gj9 toen ik jaren geleden (helaas) een paar lessen bij rien volgde moest ik al wel oefeningen in de zin van wijken, binnenachterbeen er meer onder rijden en schoudervoor doen juist om tot meer verbinding te komen en te zorgen dat het paard soepeler werd

Door de volgorde in de training deed ik met mijn huidige paard eerst ook strikt alleen contactteugel en niks anders en maar in 1 gang. Het resultaat was plank x kameel

Toen dacht ik een tijdje terug weer aan mijn paar lessen bij rien en bedacht dat ik toen contactteugel moest doen maar daarbij ook al soepeler maken. Toen ik dat ben gaan combineren was plank x kameel volledig weg en kwam mijn paard wel in verbinding. En ik denk dat dit paard wat van zichzelf ook geen dressuurelastiekje is, ook die extra soepelmaakoefeningen nodig heeft om goed te kunnen nageven

En misschien is mijn theorie veverouderd want ik had denk ik een jaar of 8 geleden een paar keer les bij Rien of gebruik ik een shortcut (waar ik als ongeduld best goed in ben), maar voor mij werkt het zo beter

Enige kanttekening die ik er wel bij maak; voor mijn paarden zijn schoudervoor en wijken simpele oefeningen die ze al jaren uitvoeren. Ook het wijken langs de hoefslag kennen ze al omdat ik mijn paarden dat standaard leer. Ben je deze oefeningen net aan het leren aan je paard dan zijn het wel echt dingen voor als de contactteugel bevestigd is

Maar dat is mijn visie slechts

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 00:18

Ah thanks. Ja misschien voelt het heel statisch als een aparte fase door de training (ik mag zaterdag naar module 2), maar het is natuurlijk meer een basis, die contactteugel.
Onze paarden kunnen ook wijken en SB etc, dus is niet verkeerd om mee te pakken dan. Ben benieuwd wat module 2 daarover zegt. Heb wel steeds idee dat paard eerst op verbinding van achter naar voor moet lopen voor ik verder mag. Maar goed, zelfs al zou ik helemaal geen verbinding hebben, dan gaat mijn paard nog heel scherp opzij voor het been, dat wijken etc zit er echt wel in.

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 10:29

Ik heb nu een keer of op mijn jonkie gezeten. Ben voortaan los maar we hebben nog enkel maar gestapt.
Hij kent momenteel nog geen beenhulp. En vlot doorstappen vanaf moment 1 is nog niet zo gemakkelijk.
Maar hij stapt wel en blijft in hetzelfde tempo ik hoef niet bij te drijven. Het jammere is ik houd mezelf aan mijn afspraak van maar 2 x per week te rijden . De Groeischijven zijn immers nog niet dicht. En ik wil hem niet overbelasten.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 13:19

2 keer in de week is toch prima? Train die van mij 3 keer in de week en die starten al op wedstrijden.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:30

GJ9 schreef:
Laetitia: gevoelige merrie heb je, fijn dat je er zoveel van leert en nu eindelijk weer moed in het rijden hebt na alle ellende. Volg je de training ook, of heb je een instructeur die erg op de Rien manier les geeft?



Leuk die clinics, zit helaas niks in de buurt, maar een andere troost, Rien zit bij ons om de hoek. Niet dat hij tijd heeft voor losse klanten, maar ik ga proberen lessen bij Romy te krijgen. Alleen ben ik daarnaast nog wel aanvullend op zoek naar iemand die meer met me mee kan kijken hoe ik moet rijden, ik had tot nu toe wekelijks les, kan wel wat minder, maar ik vind het wel heel fijn om regelmatig iemand te hebben die vanaf de grond meekijkt.
Weet iemand instructie omgeving Apeldoorn die les geeft op de Rien manier? Mag ook via pb!


Ik heb les via de Rien manier (leuke woordspeling :D) in Beekbergen. http://www.anneveenstra.com. Ze heeft zelf een aantal clinics van Rien gereden en gevolgd. Vorige week donderdag was Rien nog bij het KNHS in Ermelo. Ik zou hun site ook in de gaten houden voor clinics. Hij is daar wel vaker :j.

Laat maar weten of je eens een proefles wilt rijden (of kijken bij een les van mij, ook mogelijk natuurlijk).

Ga nu de rest bijlezen :list:

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 14:51

Moet nog bijlezen en kijken.. Hoofd kan het niet bij houden, wel gezien van clinic, was natuurlijk te laat, maar wel mail gestuurd.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:12

Mrijn en GJ8, herkenbaar ook, die voorwaartse drang miste ik in het begin ook zo...

Ik heb eerder altijd geleerd om paard van voren op te sluiten en daar dan de achterhand tegenaan te rijden. Omdat Imaani eigenlijk steeds van voren geblokkeerd werd, begon haar voorwaartse drang steeds minder te worden.

Bij Anne heb ik haar de eerste paar lessen alleen maar voorwaarts moeten rijden (niet over haar tempo, maar grotere passen, omdat ze nogal de neiging heeft om snel te gaan), met contactteugel maar met een meegaande hand. Zodat het paard leert "hé ik kan naar voren, ik word niet geblokkeerd".
Stukje bij beetje begon ze meer vertrouwen in mijn hand te krijgen en daardoor ook het vertrouwen om voorwaarts te gaan.
Ze gaf als uitleg dat ik in mijn hand/contact met het bit een soort duwend gevoel moet krijgen vanuit haar mond (dat is die voorwaartse drang), je gaat dan met de beweging mee zodat ze in dat duwende niet gestoord wordt en vanuit die meegaande beweging vraag je haar stukje bij beetje iets meer. De voorwaartse drang (achterhand/motor) mag dan niet verminderen.

Ik vind dit zelf het moeilijkste stuk, omdat ze juist in het begin nog onrustig is in haar aanleuning en het moeilijk is om haar te volgen met mijn hand.

Ben erg benieuwd wat Rien voor tips geeft op jouw filmpje GJ8.

Joki, wat een gave foto's en wat een mooi paard heb je <3 !

Mirjam, jeetje wat balen zeg! Heb je veel pijn?

Kitobeer, wat leuk dat je een jonkie hebt. Hoe oud is hij/zij?

GJ9

Berichten: 4470
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 15:40

Laetitia, dat is ook toevallig zeg, dat je zo dicht in de buurt zit!
Ik zou het leuk vinden om bij een les te komen kijken, om zo een beeld te krijgen.
Jij volgt de online training niet dus? Dus of het exact overeen komt kan je dan misschien niet aangeven, maar wat je schrijft is wel de Rien manier ja, los door het lijf naar voren, hand laten volgen.
Pas reed ik zo in mijn eigen les in stap, moest ik haar kleiner laten stappen :? Dus daarom weet ik niet of de combi wel te maken is met huidige instructie.
Ik ga wel hopelijk lessen bij Romy volgen maar dat zal niet frequent genoeg zijn voor mij omdat ik ook wedstrijden wil rijden en alle oefeningen aanleren is ook nieuw voor me.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 17:17

Ik stuur je een pb :)

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:11

Sjolvir schreef:
Moet nog bijlezen en kijken.. Hoofd kan het niet bij houden, wel gezien van clinic, was natuurlijk te laat, maar wel mail gestuurd.


Mail terug, kom zelfs niet op de reserve lijst.... |(

miss_lizje

Berichten: 6262
Geregistreerd: 27-05-07
Woonplaats: Barendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:13

Sjolvir schreef:
Sjolvir schreef:
Moet nog bijlezen en kijken.. Hoofd kan het niet bij houden, wel gezien van clinic, was natuurlijk te laat, maar wel mail gestuurd.


Mail terug, kom zelfs niet op de reserve lijst.... |(



:( oliebol man..


Misschien toch zelf kijken of het ergens te organiseren is.

Sjolvir

Berichten: 25271
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 21:18

miss_lizje schreef:
:( oliebol man..


Misschien toch zelf kijken of het ergens te organiseren is.


Ik organiseer even helemaal niets (anders zou het proberen een keer op de vereniging ook een optie zijn, maar 2 jaar terug wou er geen hond bij hem lessen van de vereniging (allicht nu wel, nu ie bondscoach is :+ :Y) :z }> , maar ik ga dat niet redden), krijg ene voet niet voor de andere en hoofd heeft ook ergens andere afsalg genomen dan ik (heb ook nog steeds niet alle video's van Rien bekeken, val dan toch in slaap en weet toch niet wat ik nou heb zitten kijken) train niet of nauwelijks rij zwarte 2 x per week (heb dan ook les, anders wordt het helemaal een puinhoop, aangezien ik alles vast zet omdat alles zeer doet, rijden is nog een manier om het iets losser te laten worden, maar dan heb ik wel een papagaai in de bak nodig die me dat 100 x naar mijn hoofd smijt) en dat is het.... (doet ie het overigens goed op en laat hem 1 x per week rijden, moet ik er dan nog bij zeggen).

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 22:29

Sjolvir schreef:
Sjolvir schreef:
Moet nog bijlezen en kijken.. Hoofd kan het niet bij houden, wel gezien van clinic, was natuurlijk te laat, maar wel mail gestuurd.


Mail terug, kom zelfs niet op de reserve lijst.... |(


Hmmm ik heb nog geen eens mail terug en zat wel binnen de tijd voor de reservelijst. :\

kitobeer

Berichten: 1293
Geregistreerd: 16-07-14
Woonplaats: Baarle nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 00:05

Mijn prutske is nu 3j en 7 maanden.Tis een connemarapony en uitgegroeid tot klein paardje 1m58.Maar mag gaan stoppen met groeien want ik ben een ponymeisje :o En ik ben gezegend want hij heeft geen stok in zijne nek. *\o/*
Keertje of 6 nu wat stap werk gedaan inmiddels al los en hij zoekt mijn hand op. Hij heeft zo een licht zacht mondje. En zelfs dan is het aftasten hoeveel contact moet ik nu gaan aanbieden nemen.
Nog maar eens in de filmpjes duiken.


Afbeelding

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Rien van der Schaft: van Basis tot Grand Prix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 07:28

Haha pony meisje. :D

Sta op de reservelijst **\O/**

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-17 09:19

Wat een liefje Kitobeer en wat heerlijk dat het al zo vertrouwd voelt! Het is, wat hoogte betreft maar oneerlijk verdeeld in de wereld... Mijn paard stopte op 150 cm met groeien (zelfs nog kleiner gemeten om met de d-tjes mee te kunnen springen) en jouw bedoelde pony schiet door naar paard...

*\o/* *\o/* *\o/* *\o/* Ik mag de filmpjes van fase 2 bekijken *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Hoewel ik daar in dit topic vaak over heb gezeurd (jaja, I know :+ ), snap ik heel goed waarom Conny dat heeft gedaan. Ik heb nog steeds genoeg te denken en te werken aan de eerste fase en ik was daar anders in mijn enthousiasme overheen gewalst. Maar,d at neemt niet weg dat ik heel benieuwd ben naar de nieuwe filmpjes.