[VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 22:51

Wat ik doe: ik ga hardop praten. En dan niet zomaar, maar alsof ik een clinic aan het geven ben. Klinkt heel dwaas maar werkt! Ik benoem heel droog wat er gebeurt, en wat ik dan logischerwijs kan doen. Dat haalt heel erg de emotie (lees:frustratie) eruit en dan rij ik veel beter!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-17 09:00

16 oktober | PUBER

Gisteren wilde ik 's avonds samen met m'n vriend een lekkere buitenrit maken in het zonnetje. Aangezien ik door file iets later was, waren we bang dat het te snel donker zou worden en besloten we toch maar op stal te blijven. En we kwamen samen op het idee om dan in de buitenbak kleine sprongetjes neer te zetten en met Dex te gaan 'springen' voor het eerst!

Dex had andere plannen. Eenmaal op de poetsplaats kon hij niet stil blijven staan, hij bleef maar heen en weer lopen en gevoelig reageren op z'n lichaam. Ik maakte me dus meteen zorgen: is er iets mis? Hem los in de longeerbak gezet en even laten lopen.. Hij liep zuiver, maar was direct ontzettend vervelend aan het doen. Als ik hem linksom wilde laten gaan, draaide hij in een schijnbeweging om naar rechts. Dan galoppeerde hij even of ging hard draven. Hem weer laten draaien, dan ging het linksom even goed, hij begon in draf met z'n neusje naar de grond te lopen.. Maar op het moment dat ik heel even naar m'n vriend iets zei, sprong hij weer in een schijnbeweging naar rechts.

Alleen als ik goed oplette en overdreven netjes met mijn houding ging staan, bleef hij linksom netjes lopen. Dan kwam er ook ontspanning, neusje naar de grond, briesen en de galop ging rustig en netjes. Maar elk onbewaakt moment sprong hij de andere kant op. Ook rechtsom was er veel ontspanning als ik oplette, maar anders sprong hij linksom >;)

Door de warme dag - en het gekke springen - was hij binenn no-time bezweet en we hebben hem wandelend uitgestapt. Hij was al een stuk rustiger, maar leek totaal vergeten dat hij achter/naast me moest lopen ipv voor me. Keer op keer corrigeren, en een enkele keer belonen als hij goed reageerde.

Eenmaal terug op stal weer gepoetst. Hij legde weer lief z'n hoofd in m'n armen en zo vonden we samen weer even onze rust terug. Toen kon hij wel stilstaan en genieten. Z'n lichaam na gelopen (rug, hals, kont, benen), maar nergens reageerde hij gevoelig.. Is hij dan toch aan het puberen? -O-

poes schreef:
Wat ik doe: ik ga hardop praten. En dan niet zomaar, maar alsof ik een clinic aan het geven ben. Klinkt heel dwaas maar werkt! Ik benoem heel droog wat er gebeurt, en wat ik dan logischerwijs kan doen. Dat haalt heel erg de emotie (lees:frustratie) eruit en dan rij ik veel beter!

Ik probeer wel altijd liedjes te zingen :o. Misschien dat dat praten ook helpt, het valt te proberen! Thanks :)

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 07:27

Ik moet er een beetje om lachen :=

Mijn draver herleefd momenteel zijn 2e jeugd omdat hij zich sinds jaaaaren echt goed voelt!
Grenzen opzoeken, boefen acties en nu dan?

En mijn shire merrie begint met haar 4,5 echt te puberen, inc merrie gedrag.. Top! _O-

Dus heeeeel herkenbaar dit momenteel hihi! Gewoon streng blijven, belonen bij goed gedrag en hopen dat hij het snel zat is :p

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 08:18

Nadiine__x schreef:
Ik moet er een beetje om lachen :=

Mijn draver herleefd momenteel zijn 2e jeugd omdat hij zich sinds jaaaaren echt goed voelt!
Grenzen opzoeken, boefen acties en nu dan?

En mijn shire merrie begint met haar 4,5 echt te puberen, inc merrie gedrag.. Top! _O-

Dus heeeeel herkenbaar dit momenteel hihi! Gewoon streng blijven, belonen bij goed gedrag en hopen dat hij het snel zat is :p


Haha fijn om jouw berichtje te lezen. Relativeert lekker. Succes met jouw pubers hahahaha :))
En ik voel me gezegend dat mij merrie-gedrag bespaard blijft whaha

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:50

Dravers staan ook hoog in hun energie :) . Het is misschien niet eens puberen maar gewoon spelen.

Moet hij van jou altijd ontspannen en volgzaam zijn zodra jij met hem werkt, of geef je hem ook wel eens een dag waarin je dat niet van hem vraagt met loswerjen?

Ik besefte mij met mijn jonge dier dat ik altijd aan een doel aan het werken was en ben toen dagen in de week gaan inlassen waarbij ze gewoon los mocht rennen/bokken/vliegen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-17 09:07

ruitje schreef:
Dravers staan ook hoog in hun energie :) . Het is misschien niet eens puberen maar gewoon spelen.

Moet hij van jou altijd ontspannen en volgzaam zijn zodra jij met hem werkt, of geef je hem ook wel eens een dag waarin je dat niet van hem vraagt met loswerjen?

Ik besefte mij met mijn jonge dier dat ik altijd aan een doel aan het werken was en ben toen dagen in de week gaan inlassen waarbij ze gewoon los mocht rennen/bokken/vliegen.

Dat heb ik inderdaad wel meegenomen, :j. We hebben per week een paar 'trainingsdagen', waar ik hem longeer en/of rij. Met longeren is er altijd even tijd voor z'n vlieg-momentje :o . Met rijden probeer ik ook regelmatig lekker naar buiten te gaan en gas te geven, vind hij heerlijk! De overige dagen wandelen we, grondwerken we, heeft hij gewoon vrij-tijd of gewoon samen lekker spelen/niets doen. Ook met grondwerk zijn er zat momenten dat we lekker samen aan het rennen zijn en hij de bak door vliegt. En hij staat elke dag buiten met vriendjes waarin ik van de staleigenaren hoor dat hij vollop aan het spelen is.

Maar er is wel een heel duidelijk verschil in gedrag te merken. Misschien ook wel omdat de winter eraan komt. Wie weet :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-17 11:30

Soms kom je op je computer van die foto's tegen, die moet je even delen. Zoals deze foto van Dex en mij op een onbewoond eiland :wave:

Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 11:36

Wauw wat een aparte maar mooie foto hierboven!

mm paarden doen wel vaker gekke dingen, soms denk ik al dat er wat is als die van mij chagrijnig staat te kijken :') maar goed, kijk zelf ook niet altijd vrolijk haha.
Hij is natuurlijk nog jong, mijn paard was een paar jaar geleden (toen ze 4/5 was), ook elke dag anders. De ene dag was ze ontzettend braaf, de volgende dag trok ze mijn halstertouw kapot als ik dacht even lekker rustig te gaan poetsen...
Inmiddels is ze 8 en er zitten af en toe nog wat gekke wilde momenten tussen maar het is echt pas sinds een jaar dat ze niet meer elke dag anders is.

Whizz
Berichten: 1045
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 00:54

Wat een gave foto! <3

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 13:22

Thanks beide! Het was een eilandje in een meer. Dex vond het allemaal wel prima. Al wild hij vooral het eilandje op eten :j

24 oktober | Onzuiver, oogontsteking en dubbele dierenarts
Afgelopen week wat rustiger met Desperado gedaan. Hij liep af en toe niet helemaal zuiver, was wat ril en wat moeilijker. Ook had ik het zelf heel druk door een privé situatie, dus zo liep het even samen.

Gisteren de Dierenarts laten komen voor een klein wondje bij z'n oog. Het leek net alsof hij zich daar open gejeukt had o.i.d. Na een korte 'kleurspoeling' bleek dat hij gelukkig niet z'n hoornvlies had beschadigd. Ze heeft hem een oogcrème voorgeschreven voor het wondje, aangezien het toch ook echt in z'n oog is. Daarna raadde ze aan om een vliegenkap om te doen, zodat alles even uit z'n oog zou blijven. Prima.

's middags terug naar stal om z'n oog weer te voorzien van crème. Ik moest wel even lachen om z'n outfit :')
Afbeelding
Helaas bleek Dex allergisch voor z'n vliegenkap, en hij had allemaal bultjes -O- . Eerst viel het nog mee, maar het werden er steeds meer. Eentje was ook 'open' en er zat wat bloed in z'n vliegenkap. Dus weer telefonisch contact opgenomen met z'n arts, die na een foto besloot ook langs te komen. Hij heeft van haar toen weer een anti-allergische spuit gekregen. Gelukkig voelde hij zich 's avonds wel weer beter en waren de meeste bultjes weggetrokken.

Ook gisteren met de osteopaat even z'n lichaam nagekeken aangezien hij toch niet helemaal lekker loopt. Vandaag is de hoefsmid geweest, en we gaan even aankijken hoe hij dan loopt. Ook komt a.s. vrijdag de zadelmaker.

Kortom, even pas op de plaats.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 15:19

AH dat is balen freetorun! Hopelijk voelt hij zich snel weer beter. Is maar niks als je maatje niet lekker is.

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-17 18:56

Buhhh.. Even alles tegelijk!

Maar gelukkig heeft dex een baasje die goed naar hem Luistert en goed voor hem zorgt!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-17 22:12

darkadia schreef:
AH dat is balen freetorun! Hopelijk voelt hij zich snel weer beter. Is maar niks als je maatje niet lekker is.

Even balen inderdaad! Hopen dat hij zich snel beter voelt.

Nadiine__x schreef:
Buhhh.. Even alles tegelijk!

Maar gelukkig heeft dex een baasje die goed naar hem Luistert en goed voor hem zorgt!


Aah dankje! Had ik even nodig :o

En van dit aanblik word ik ook spontaan vrolijk <3
Afbeelding

Felien_Kyra

Berichten: 2088
Geregistreerd: 28-04-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 11:35

aaah wat een pech. Wel een schattig koppie zit erop haha.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 13:28

Hij is vandaag lekker aan het spelen. Kreeg net deze foto van de staleigenaar doorgestuurd, dat ze al een hele tijd met de bal bezig zijn +:)+

Afbeelding

Vandaag komt de hoefsmid (had me een dagje vergist) dus vanavond even kijken hoe hij loopt. Ook heb ik door een extraatje mezelf en Dex getrakteerd op een Back on Track deken die net binnen is :D

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-17 20:02

25 oktober | nette hoefjes, nieuwe spulletjes en mentale uitdagingen

Dex heeft weer nette hoefjes en lijkt fijner te lopen! *\o/*

Daarnaast heb ik mijzelf vorige week getrakteerd op wat nieuwe spulletjes. Een nieuw LeMieux dekje in maat Xl en een maasdeken van Back on Track. Oh ik ben met beide zo blij! Even showen :D

Afbeelding
in het echt is dit dekje iets warmer. Het past wel goed onder m'n zadel!

Afbeelding
niet schrikken, je zief bij z'n oogje de creme

De afgelopen dagen kom ik 2 x per dag voor de creme en z'n deken op/af voor de gewenningsperiode. Ele keer even poetsen, beentjes strekken, wat grondwerk, knuffels en klaar. Ik merk echt dat op deze manier werken goed voor onze band is!

Vandaag heb ik Dex even mentaal uitgedaagd aangezien hij de laatste tijd zo snel van slag is. Dus ik heb een MEGA paardenbal van stal gepakt en in de longeerbak gelegd. Hij vond het spannend maar liep er toch op af. Erna aangeleerd de bal op comando te touchen, stuiterend rond Dex gerend met de bal en de bal op Dsx gerold. Hij raakte super enthousiast.

Hier Dex met 'zijn' bal :D

Afbeelding
Ps. Kijk z'n manen groeien!
P.s.s. kijkt hij hier niet super schattig?

Pacific

Berichten: 3146
Geregistreerd: 18-06-11

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 20:05

Wat een super chique set heb je nu, met dat dekje! En de deken staat hem ook goed. Sterkte met zijn oogje, je past er goed op zo te horen +:)+

Renee1991

Berichten: 5979
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 21:42

Mooi zadel!

Granoek
Blogger

Berichten: 10472
Geregistreerd: 26-11-13

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-17 23:11

Hij kijkt idd super schattig :D ik wou ook zo een bal halen maar die waren zoooo duur hier. Heb nu een yoga bal gevonden voor 10€ :D achteraf maar goed dat ik geen grote kosten heb gedaan want mijn Dex interesseerde zich er totaal niet in. En Duke ook niet, verwende stronten :P

Alpha89

Berichten: 1058
Geregistreerd: 24-08-13
Woonplaats: Ergens in Nederland, Spanje en Portugal

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-17 08:21

Leuk om de updates te lezen en dat hij zo snel leert! :) En gaaf dekje zeg, hoe wordt die kleur genoemd bij lemieux? Hoe bevallen ze? Aangezien we dezelfde kleur vos hebben kan ik bij jou al spieken hoe het staat hihi :o

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 08:20

Zadelcheck & hoofdstel
Gisteren is Dex z'n zadel gecheckt. We hebben het zadel d.m.v. inlages iets verhoogd aan de voorkant. Tijdens het 'proef' rijden was Dex ontzettend fris en snel haha. Dit was ook weer de eerste keer rijden sinds 2 weken ongeveer. Maar hij liep zuiver! En het zadel is weer fijn op maat haha. We hebben ook een nieuwe singel besteld, die krijgen we morgen binnen.

Ook is eindelijk m'n PS of Sweden hoofdstel binnen *\o/* . Ze komt hem vanavond brengen/op maat maken! Ik kan echt niet wachten. Dan kunnen we zaterdag rijden met ons nieuwe hoofdstel, zadel & nieuwe dekje :D

Pacific schreef:
Wat een super chique set heb je nu, met dat dekje! En de deken staat hem ook goed. Sterkte met zijn oogje, je past er goed op zo te horen +:)+

Dankjewel! Het gaat al stukke beter met z'n oogje gelukkig

Renee1991 schreef:
Mooi zadel!

Thanks! Ik ben helemaal weg van de kleur haha

Granoek schreef:
Hij kijkt idd super schattig :D ik wou ook zo een bal halen maar die waren zoooo duur hier. Heb nu een yoga bal gevonden voor 10€ :D achteraf maar goed dat ik geen grote kosten heb gedaan want mijn Dex interesseerde zich er totaal niet in. En Duke ook niet, verwende stronten :P

Haha inderdaad maar goed dat je er dan niet zoveel geld aan uit hebt gegeven! Deze bal is van stal gelukkig haha

Alpha89 schreef:
Leuk om de updates te lezen en dat hij zo snel leert! :) En gaaf dekje zeg, hoe wordt die kleur genoemd bij lemieux? Hoe bevallen ze? Aangezien we dezelfde kleur vos hebben kan ik bij jou al spieken hoe het staat hihi :o

De kleur is Suede Caramel. Maar kom binnenkort maar eens in het echt kijken :j
Hier vindt je het dekje btw

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 09:56

Mooi dekje staat heel mooi bij je zadel ook!
Maar jij rijd toch boomloos? Dan mket er toch een pad met inlages onder?

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-17 10:13

Nadiine__x schreef:
Mooi dekje staat heel mooi bij je zadel ook!
Maar jij rijd toch boomloos? Dan mket er toch een pad met inlages onder?


Jazeker! Ik heb een half pad, die er voor de foto nu even niet onder ligt. Maar daardoor kan ik met 'normale' dekjes rijden, waaronder een half pad ligt met inlages :)

Nadiine__x

Berichten: 2799
Geregistreerd: 02-11-12
Woonplaats: Espel

Re: [VOLG] Draver Dex zijn tweede kans

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-17 13:56

Ahh oke! Ja zo 1 had ik ook inderdaad ;)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-17 20:54

29 okt | dressuur en buitenritje

Primeur! Het nieuwe hoofdstel bij Dexxie:
Afbeelding

Vandaag voor het eerst gereden met m'n nieuwe hoofdstel. Het ging super fijn en dex was zoveel rustiger in de aanleuning. Na hef opstappen begonnen met stilstaan tot Dex ook écht ontspande. Dat werkt! Hij was nog steeds heel voorwaarts, maar minder explosief. Ook beide kanten de hele hoefslag kunnen galopperen, echt fijn.

Erna met Dex en een stalgenootje lekker buiten uitgestapt. Was een heerlijk rondje:

Afbeelding

Het was vooral goed voor mij. Ik ben de laatste tijd wat minder met Dex naar buiten gegaan omdat hij zo explosief reageerde en daarna maaktr ik er een ding van in m'n hoofd. Nu gewoon lekker gegaan, gepraat met het stalgenootje en het was een heerlijk rustig ritje. Fijn weekend zo en dit motiveerd me vaker naar buiten te blijven gaan!