Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robbie88

Berichten: 2088
Geregistreerd: 06-09-13
Woonplaats: uit het oosten

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:24

Xpearl: Spielberg x San Remo
Wat fijn dat hangen en zitten mooi relaxt is verlopen

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 14:22

De Vancouver is vorige week voor het eerst mee van huis geweest. Superbraaf en alles was leuk en spannend. Ze wist niet waar ze kijken moest met al die paarden in de bak en na een kwartier was de pijp aardig leeg. Denk dat ze goed geslapen heeft die nacht.

Ze wordt 2x per week kort gereden en 1x gelongeerd. Vindt ze eigenlijk te weinig... ik vind het zat.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:49

Anne_GTI: klinkt als een mooi schema.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-17 21:02

Ik heb vandaag voor de eerste keer zelf gereden. Eerst heeft de trainer haar gereden en daarna mocht ik erop. Het viel op zich wel mee. Ik moet wel nog erg wennen aan haar smalle hals en ze is ook kleiner als mijn andere pony, dus dat is ook aanpassen. Ze is wel heel braaf, eerder aan de luie kant, dus de trainer zijn boodschap was: goed voorwaarts rijden!
We hebben haar meegenomen naar huis, maar de trainer komt mij nog elke week 1 keer helpen.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-17 14:02

Fijn dat het redelijk ging. En ook erg prettig dat je trainer nog 1x in de week komt helpen.
Nu lekker aan de slag samen en aan elkaar wennen.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 09:41

Gisteren heb ik voor de eerste keer thuis gereden. Ik heb haar wel eerste even aan de longe laten lopen. Ze was eigenlijk heel braaf. Van balans en nageeflijkheid kunnen we momenteel nog niet spreken, maar ze is gehoorzaam op de hulpen.
Mijn werkpunt voor de volgende weken is de ontspanning, want die is nog ver zoek.

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 10:38

Zolang ze braaf en gehoorzaam op de hulpen zijn is dat al heel wat. De rest komt vanzelf met meer km's en rustig door gaan.

Zou ook mijn eerste zet zijn om je paard dan eerst aan de longe te laten lopen. Maar klinkt toch erg goed

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-17 16:59

Hoe gaat het met iedereen? Vandaag is Zara voor het eerst met een andere ruiter erop mee naar buiten geweest en het ging super! Nog even met halster erover zodat ik van de mijne af kon stappen en vast kon houden bij tractors enzo maar dat was achteraf niet nodig! Heel trots :)


Afbeelding

Afbeelding

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:14

Hier gaat het goed. Mijn trainer is vrijdag komen helpen en hij vond dat ze na 1 weekje bij mij thuis terug vooruit was gegaan. De aanleuning wordt al stabieler en de overgangen gaan beter. Ook het halthouden gaat beter.
Morgen komt de tandarts alle paardjes controleren.
Ik heb soms het gevoel dat ze een beetje moe is. Maar om dan de training helemaal te stoppen daar vind ik het nog te vroeg voor, ze is nog niet genoeg bevestigd. Ik ga haar nu maar 3x in de week werken en proberen om de training zo kort mogelijk te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:41

Nele80 schreef:
Hier gaat het goed. Mijn trainer is vrijdag komen helpen en hij vond dat ze na 1 weekje bij mij thuis terug vooruit was gegaan. De aanleuning wordt al stabieler en de overgangen gaan beter. Ook het halthouden gaat beter.
Morgen komt de tandarts alle paardjes controleren.
Ik heb soms het gevoel dat ze een beetje moe is. Maar om dan de training helemaal te stoppen daar vind ik het nog te vroeg voor, ze is nog niet genoeg bevestigd. Ik ga haar nu maar 3x in de week werken en proberen om de training zo kort mogelijk te houden.


Het maakt niet uit of ze een L proef loopt of 3 x onder het zadel is geweest.
Ze blijven bij het laatste punt en als je nu over zijn grens gaat, dat hij het echt niet meer leuk gaat vinden.
Ik heb de training stil gelegd na 7 keer onder het zadel geweest te zijn. Ze moeten nog ZO lang als rijpaard door, een vakantie kan ze echt heel erg goed doen. Zeker als je nu al voelt dat hij moet begint te worden.

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 10:55

Ik rij mij 3 jarige bewust maar 2 soms 3 x in de week (20 min) zodat hij vrolijk in zn koppie blijft. Is het allerbelangrijkste vind Ik, dat ze het leuk vinden

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 13:44

lol staat bij mij ook voorop.
En ik heb ook veel artikelen gezien waar ze zeggen, neem de leeftijd en dat is hoeveel je maximaal mag rijden. Natuurlijk is niet ieder paard hetzelfde. Maar als je merkt dat je paard moe wordt dan kun je best dit schema aanhouden:
Een paard van 3 maximaal 3x in de week 20 minuten.
Een paard van 4 maximaal 4x in de week 20 minuten.
En dan zo langzaam gaan opbouwen.

mocht dat nog teveel zijn kun je eventueel toch nog een pauze inlassen. Als ze het namelijk niet aankunnen lichamelijk en/of geestelijk kun je ze nooit helemaal bevestigd krijgen. Dan beter een rust pauze en kijken hoe ze het daarna oppakken. Kan soms wonderen doen. Het blijft een hoop wat ze meemaken met het inrijden.

Eight: ziet er goed uit!!! Fijn dat ze zo braaf is.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:01

Plezier heeft ze volgens mij zeker nog. Het is ook een eerder flegmatieke pony, maar tijdens de training is ze nog goed geconcentreerd en reageert ze snel. Ik ga deze week enkel aan de hand stappen en ga kijken of ze verandert qua gedrag. De paardentandarts die morgen komt is ook dierenarts en ga haar vragen wat ze van haar algemene toestand vindt.
Het klopt wat jullie zeggen: het komt op enkele maanden niet aan, ze heeft nog tijd genoeg om een rijpony te zijn.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 14:37

Met de mijne heb ik helaas een finke stap terug moeten nemen. Hij ging steeds harder rennen, wat waarschijnlijk een balansprobleem was, dus heb ik het longeren weer opgepakt.
Ik rij de mijne (4 jaar) 3x per week, vaak kort (denk zo'n 20 min), ik stop vaak als hij braaf gedaan heeft wat ik wilde (en ik ben (nog) niet veeleisend). Wel ga ik het bos in met mijn jonkie, omdat ik dat een hele goede training vind in zijn fase van de training (het is fijn voor vertrouwen, balans, conditie, etc etc), en dat duurt altijd wel minstens een uur. Ik ben ook een keer bijna 3 uur weg geweest.

Anoniem

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:06

Ik heb dat ook een keer gehad, was ik verdwaald. :')
Veel gestapt maar er zaten veel indrukken in op die dag! Echt te stom, ik ga nooit meer verdwalen op een jong paard haha.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-17 15:31

Dankje madje! Ik rijd weinig vergeleken met jullie, 1 tot 2 keer per twee weken. En iedere keer als ik op stap gaan we verder waar we gebleven zijn :) ik vind het prima zo, dan kan de 23 jarige ook mee

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-17 14:05

De tandarts is geweest. Ze was in het begin een beetje wantrouwig, maar uiteindelijk heel braaf. De tandarts heeft 1 wolfstandje verwijderd. Nu heeft ze dus 2 weken rust.
Ook vond de tandarts het bit een maatje te klein.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 08:38

Tja ik vroeg aan de tandarts hoe lang ik moet wachten met een bit en ze zei toch zeker 10 dagen te wachten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 10:28

Ik moest na wolfskiezen ook 2 weken niks in de mond hoor. Is echt een standaard, ik vind 5 dagen echt heel snel. :=
Voor [***] komt de tandarts vrijdag..

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 13:48

Bij mij was het ook 10 dagen na de wolfskiezen, maar ik trainde op dat moment toch bitloos (en reed nog niet) dus was niet zo'n probleem

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 17:07

Even een vraagje tussendoor.
Wat doen jullie met belonen?
Ik zou voor m'n pony's best een extra motivator willen naast mijn jubelende 'braaaaf!' Dan kom je al gauw uit op iets lekkers, maar dat vind ik dus lastig.
Om te beginnen doen ze heel onhandig met bit in en een snoepje of brokje of klein wortelschijfje oid. Daar blijven ze minutenlang mee aan klooien wat de rest van de training verstoort.
En ze zijn al geneigd om bij het halthouden naar mij toe te draaien (voor de duidelijkheid: ze zijn 1.15m, ik rij ze niet, werk vrijwel alleen aan de longe) en na 1x weten ze dat er wat te halen valt en dan zitten ze natuurlijk meteen in mijn binnenzak :+
Hoe gaan jullie daar mee om?

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 19:52

Ik ben op stal gaan oefenen door steeds als hij wel een snoepje kreeg, er heel overdreven "braaf" bij te roepen, zodat hij de uitspraak met het snoepje ging associëren. Dat lijkt te werken nu :-)

Tuittuit

Berichten: 516
Geregistreerd: 24-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 21:41

suikermeisje schreef:
Nele80 schreef:
De tandarts is geweest. Ze was in het begin een beetje wantrouwig, maar uiteindelijk heel braaf. De tandarts heeft 1 wolfstandje verwijderd. Nu heeft ze dus 2 weken rust.
Ook vond de tandarts het bit een maatje te klein.


Waarom 2 weken rust voor zo simpel iets? Van mijn tandarts mag er na 5 dagen weer een bitje in eventueel.

Ik rijd Mn jonkie 2x per week. 1x thuis en 1x ergens anders soms. Als ik niet wegga dan rij ik 2x thuis. 2x per maand longeer ik hem met een simpel bijzetje. Wordt hij ook erg fijn van.

Vandaag was Jappeloe mee naar de speeltuin: crossles. Had een uur gewonnen met een wedstrijd met Mn andere paard. Maar dat is voor Jap te veel. Instructeur ken ik erg goed en ook al erg lang, dus hij zei zelf al dat ik dat andere half uur nog maar een x moet inhalen. Jappeloe deed het super goed. Echt zo braaf. Niet gaan rennen of klieren. Kon bij de trailer opstappen en zo naar het terrein toe.

[ Video ]


Waar is dit terrein ? Ff oriënteren voor de toekomst waar ik heen kan :-)

Madje1992

Berichten: 2002
Geregistreerd: 10-04-10
Woonplaats: Vlissingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-17 22:36

nessinator schreef:
Ik ben op stal gaan oefenen door steeds als hij wel een snoepje kreeg, er heel overdreven "braaf" bij te roepen, zodat hij de uitspraak met het snoepje ging associëren. Dat lijkt te werken nu :-)


Inderdaad dit. Dus snoepje alleen in combinatie met het woord. Zodat het woord positieve invloed heeft.

En als het tijdens het rijden is kun je ook zeggen dat op het moment het paard iets braaf heeft uitgevoerd je de druk er vanaf haalt. Dus bij netjes een oefening voltooid kun je dan je paard even met losse teugel laten stappen.

Maar zelf heb ik dit nog niet gedaan. Davino begreep bij braaf en goed zo jongen vaak al heel goed dat het positief was. En natuurlijk uitgebreid belonen met knuffels. Bij het behandelen van de mok wel met snoepjes gewerkt om hem zo af te leiden. Alleen in de stal de achterbenen behandelen is een stuk makkelijker als hij voor bezig is met wat anders. En op die manier hem heel erg goed kunnen behandelen. Maar dat was meer een noodzakelijk kwaad. Verder kreeg hij eigenlijk niks. En als hij de mok niet had gehad, was er ook helemaal niet gewerkt met brokjes.

Nele80
Berichten: 574
Geregistreerd: 25-01-06
Woonplaats: België - Oost-Vlaanderen

Re: Paarden die in 2017 beleerd gaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-17 09:14

Het weekje rust heeft haar goed gedaan. Donderdag heb ik haar even aan de longe genomen en ze liep terug vlot zonder dat ik haar moest aanmoedigen.
Gisterenavond merkte ik wel op de ze rechtsachter een iets dikkere kogeln heeft. Ik heb haar even buiten genomen en volgens mij mankt ze er niet op. Het been volgt ook niet warm aan. Bij het controleren van de hoeven tilde ze haar been wel anders op dan de andere benen. Deze morgen zag het been er nog hetzelfde uit. Ze hadden gisteren wel langer als anders op stal gestaan, doordat ze de mest kwamen halen en dan moeten ze met de traktor door de weides rijden. Alleen raar dat ze dan maar 1 dikker been heeft. Ze staat nu op de weide samen met een hele rustige pony.