Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:45

Dankje Art_Ificious, ik ga zo even je linkje bekijken. Het klinkt heel logisch, goed idee dus... :)

kvulden

Berichten: 3068
Geregistreerd: 17-02-08

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 11:56

Rosie mag in het voorjaar ook voor de kar. Ze is een Tinker van dan 3 jaar. Vinden jullie dat te vroeg?

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:03

kvulden schreef:
Rosie mag in het voorjaar ook voor de kar. Ze is een Tinker van dan 3 jaar. Vinden jullie dat te vroeg?

Nee. Doe ik ook met mijn fries

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:14

wat een leuke foto's van leuke paarden en pony's komen er voorbij. je kan dan echt goed zien dat sommige met 2,5 al meer ontwikkeld zijn dan anderen.

murosch wat betreft klar maken voor de keuring....lekker aan de longe voor spieren en conditie opbouw en naast de fiets.

wat betreft een schop geven als een paard gaat hangen, dat heb ik vroeger ook geleerd, ook weleens gedaan, maar doe ik nu nooit meer. ik heb dan ook wel het geluk dat onze ghadir 2 sec ging hangen en er toen weer mee stopte dus tja. Een paard vindt het eng en probeert eronder uit te komen, als ik m dan straf omdat hij iets eng vindt, wordt hij er echt niet meer vertrouwd mee, maar het blijft een dingetje, je wil ook niet dat ze zichzelf verwonden, halsters kapot trekken e.d dus tja voor iedereen geldt denk ik dat je moet doen waar je je goed bij voelt en je kunt altijd adviezen van een ander uitproberen als je dat wilt.

wat betreft een appelbit, ik heb dat vroeger op aanraden van de veearts ook gebruikt omdat mijn paard toen een wond in zijn mond had en door het appelbit ging hij meer schuimen wat de genezing bevorderde en ik moet zeggen dat hij er ook heerlijk op liep, beter dan op een ijzeren bit. neem wel de echte van happy mouth!!!

koudbloed beleren? telt onze halve fries ook? daar heb ik het zadel opgelegd en haar land grensde aan het bos, dus zadel erop en opgestapt en het bos en duin ingegaan. heerlijk lange paden rechtdoor en klaar. ook onze pony hebben we eigenlijk zo beleerd, we hebben hem 2 jaar terug gekocht en toen had er 1 keer iemand opgezeten, wij 2x uitgeprobeerd daar bij stal, dus 3 x iemand op zijn rug voordat hij bij ons kwam. de dag erna gingen we heerlijk voor 6 weken naar ameland met de paarden, dus ook de pony mee en lekker met hem naar buiten gegaan, bijna elke dag, hij was trouwens wel 5, maar ons paard was toen 3. ik vind het een fijne manier van beleren, niet alleen voor koudbloeden...

een hoofdstel heeft onze van 2,5 ook al in, met longeren. dat doe ik eens in de 2 weken ongeveer om het wat bij te houden aan gehoorzaamheid en comando's en dat doe ik met hoofdstel ivm veiligheid van hem en van mij. hij is super braaf, maar er zal maar iets gebeuren en dan heb je heel simpel met een halster niets te zeggen. maar ik longeer dan ook in een rijbak waar ik van voor naar achter doorheen loop en niet in een longeercirkel oid. dan kan ik me nog voorstellen dat je het gewoon met een halster doet.

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 12:56

Ik longeer ook in een rijbak. Ik doe dit aan een academische kaptoom. Mijn oudere paard longeer ik ook wel aan het halster maar die heeft dan ook nog nooit gek gedaan aan de longeerlijn. Ik longeer eigenlijk nooit aan het hoofdstel. Je hebt dan misschien wel meer te vertellen maar als ze gaan krijgen ze een flinke ruk aan het bit, lijjkt me ook niet echt fijn. Maar zo heeft iedereen duidelijk zijn of haar voorkeuren. Leuk om al die ervaringen te lezen en te delen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:19

Ik móet wel in de rijbak longeren. Er is geen longeercirkel op deze stal voorzien.
Ik zou hindernissen kunnen zetten in een cirkel, maar paardjelief is slim en zou er in een paniekreactie doorheen denderen denk ik.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 17:23

Hier ook enkel een buitenbaan. Dus weinig keuze. :))
Hoewel ik het aller eerste begin nu in de binnenruimte doe. Stuk van 15 bij 15 meter?

TinekeVD
Berichten: 1523
Geregistreerd: 10-11-14

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:40

Een kaptoom is idd ook erg fijn, maar die heb ik niet, dus dan doen we t met de middelen die we wel hebben. Is nog wel altijd een wens ... En je hebt gelijk orchidee, ze krijgen dan idd wel even een ruk aan het bit, die van mij had laatst last van gekkigheid met die storm, dus rende ook ineens weg, ik liet een lus los van de longe en toen kreeg hij idd een ruk, maar stond wel meteen stil en liep weer door alsof er niets aan de hand was. Liever niet natuurlijk, maar ja t zal ook weleens gebeuren als je erop zit en hij maakt een onverwachte beweging.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:56

Oh een okidoki nakomeling. Op stal hebben we vorig jaar een okidoki veulen gehad, ze is Quantanamera gedoopt :D een mooi donkerbruine merrie.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:20

Wij gaan na het bevestigen van grondwerk (daar zijn we nu zo'n beetje aanbeland) en wennen aan longeersingel (check) en zadel (check in stap) en hoofdstel met bitje (leerbit, maar eerst de tandarts laten controleren) over naar dubbele lange lijnen. Daarin kunnen we vast het sturen aanleren en gaan werken aan rijtypische balans. Aan de lange lijnen kunnen we ook lekker naar buiten, het bos in. Veel rechtuit, was het advies van onze osteopaat.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 22:11

Ik ga een stap terugnemen wat Limo betreft.
Zadel ga ik even terug opbergen. Ik ga me eerst volledig op het longeren richten. Hij lijkt Immers weer te klieren aan de longe.

Aan de andere kant denk ik dat het ook zijn hormoonbalans kan zijn nav de castratie. Maar beter het onzekere voor het zekere nemen en een stap terug doen en aan de longe de commando's terug bevestigen, vooral rechtsom zat hij weer te klieren en wou niet terug naar stap gaan terwijl linksom hij perfect terug naar stap gaat op mijn commando.

Hij was vandaag ook aan de plattere mest. Heeft op de poetsplaats 2x gemest wat hij normaal maar 1x doet. En in de piste nog 4x echt kleine beetjes en plat, geen bollen.
Dit ga ik in de gaten houden. Heb zijn stal ook uitgemest zodat ik beter kan kijken hoe hij mest en hoeveel.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:08

Afbeelding
Gister is bij ons de tandarts geweest en wat was ze weer braaf! 2 wolfskiesjes verwijderd en nog een stukje melktand wat is achtergebleven. Nog 1 tand en dan heeft ze haar volledige volwassen gebit!
Ik merk dat ze vanochtend een beetje spierpijn in de kaken had, ze stond wat te gapen en kauwen. En natuurlijk wennen met eten. Maar dat hoort er allemaal bij, zal met een dag of 3 wel weer helemaal weg zijn! :D

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 10:35

Orchidee14 schreef:
Ik longeer ook in een rijbak. Ik doe dit aan een academische kaptoom. Mijn oudere paard longeer ik ook wel aan het halster maar die heeft dan ook nog nooit gek gedaan aan de longeerlijn. Ik longeer eigenlijk nooit aan het hoofdstel. Je hebt dan misschien wel meer te vertellen maar als ze gaan krijgen ze een flinke ruk aan het bit, lijjkt me ook niet echt fijn. Maar zo heeft iedereen duidelijk zijn of haar voorkeuren. Leuk om al die ervaringen te lezen en te delen.


Als je je longeerlijn bevestigd door de binnenste bitring onder de neusriem door en dan terug vast klikt aan de longeerlijn, trek je nooit het bit door de mond van het paard. Zo heb ik alle jonge paarden altijd gelongeerd. Zo trek je nooit en te nimmer het bit door de mond.

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:43

odenxia schreef:
Orchidee14 schreef:
Ik longeer ook in een rijbak. Ik doe dit aan een academische kaptoom. Mijn oudere paard longeer ik ook wel aan het halster maar die heeft dan ook nog nooit gek gedaan aan de longeerlijn. Ik longeer eigenlijk nooit aan het hoofdstel. Je hebt dan misschien wel meer te vertellen maar als ze gaan krijgen ze een flinke ruk aan het bit, lijjkt me ook niet echt fijn. Maar zo heeft iedereen duidelijk zijn of haar voorkeuren. Leuk om al die ervaringen te lezen en te delen.


Als je je longeerlijn bevestigd door de binnenste bitring onder de neusriem door en dan terug vast klikt aan de longeerlijn, trek je nooit het bit door de mond van het paard. Zo heb ik alle jonge paarden altijd gelongeerd. Zo trek je nooit en te nimmer het bit door de mond.


Kun je daar eens foto van maken? :o

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:29

Dat is idd een goeie optie tijdens het longeren. Zelf gebruik ik er een longeerhulp voor, werkt ook altijd goed!

mirjamalvaro

Berichten: 14649
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:35

Ik deed in het begin halster over hoofdstel. :P

Kabayo

Berichten: 13987
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:00

wie laat zn paard volgend jaar dekken?
Ik wel. Kan ze even een dik half jaar weer 'op adem ' komen

Ben benieuwd wie nog meer

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:02

Kabayo schreef:
wie laat zn paard volgend jaar dekken?
Ik wel. Kan ze even een dik half jaar weer 'op adem ' komen

Ben benieuwd wie nog meer


Als het een merrie was geweest zeker. Worden ze ook heerlijk stabiel van vind ik!

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:04

Er wordt ook gezegd NÓóit loslaten als je paard gaat rennen.
Nou je móet soms wel loslaten wil je geen ontwrichte armen hebben.
Limo is er gisteren vandoor gegaan. Wou in de piste gewoon de longeerlijn omkeren voor rechtsom te kunnen longeren. Net voor ik het vastklikte sprong hij opzij en rende meteen in crossgalop de piste door.

Snap echt niet wat er met hem scheelde gisteren.
Vandaag dagje rust en morgen ook.
Hoop dat het enkel door de hormonenverandering komt.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:22

Kabayo schreef:
wie laat zn paard volgend jaar dekken?
Ik wel. Kan ze even een dik half jaar weer 'op adem ' komen

Ben benieuwd wie nog meer


Ik niet hoor :D Wordt niks denk ik :')

Ik ga met Lars morgen trailer training doen :D rijd december doen we mee aan een schriktraining en dan wil ik dat het laden 100% bevestigd is.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 12:46

mirjamalvaro schreef:
Kun je daar eens foto van maken? :o


Even een foto van het internet, maar op deze manier. Weet niet of je het goed kan zien.

Afbeelding

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:11

Dus eigenlijk klip je hem vast aan de buitenkant van het hoofdstel voor het zicht nu?

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:13

Als het goed is klik je hem aan de lijn zelf weer vast op deze manier toch? Door de binnenste bitring, door de buitenste bitring en dan weer vastmaken aan de lijn? Zo deed ik het vroeger ook altijd. Nu gewoon met een bitstukje er tussen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:19

Komt er even tussendoor vliegen, de longeermanier hierboven is door de binnenste bitring en dan tussen de neusriem (hoge of de bovenste van gecombineerd) en de kaak om hem vervolgens weer terug te klippen op de lijn. Je trekt dus aan de neusriem ipv het bit. Hij gaat niet naar de buitenste bitring, al lijkt dat wel zo op het plaatje idd.

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 14:23

Ah dat is nog net even weer anders inderdaad. Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Aan de ene kant fijn dat het niet inwerkt op het bit, maar aan de andere kant lijkt me een ruk aan de neusriem ook niet zo fijn als er iets onverwachts zou gebeuren. En.. ik heb de neusriem altijd vrij los zitten, dan schuurt zo'n lijn toch alle kanten op denk ik?

Ik las een vraag over fokplannen. Die heb ik wel voor mijn jonkie voor volgend jaar :). Maar eerst even afwachten hoe alles lopen gaat.