Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:47

Odenxia gewoon vast zetten. Zelf niet teveel bij na denken . Inderdaad stevig spul om. Als de halsters eenmaal knappen hebben ze het door en word t afleren heel moeilijk

Hier geen trucjes voor het bit . Ze vind werken leuk. Appelstroop of een snoepje wil idd helpen

Murosch. Mijne word in maart beleerd voor de wagen. Ze gaat eind juli naar de keuring. Ik begin dan 2 maand van te voren met longeren minimaal 3x per week. Beleren onder het zadel weet ik nog niet wanneer.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 11:51

Maylinn wordt beleerd in het voorjaar beleerd, en moet in augustus naar de keuring.
Ik train haar dus gewoon door tot in augustus

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:00

odenxia schreef:
Met alle respect maar ik denk niet dat dit mijn manier zal zijn. Ik denk dat als ik haar een schop onder haar kont geef, ze in blinde paniek alles lostrekt wat vast zit en zichzelf verwond. Daar is het een veels te sensible beestje voor.


Als je nu al denkt dat je paard in blinde paniek zichzelf verwond zou ik iets aan je zelfreflectie doen. Een paard spiegelt. Jij bang = paard bang.
Zelf nuchter blijven

Balou_k

Berichten: 14061
Geregistreerd: 02-01-08
Woonplaats: Westdorpe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:09

Ik vind de eerste keer vaststeken ook altijd wel spannend. Op een jonge leeftijd, jonger dan een jaar is het allemaal niet zo spannend.
Maar bij oudere paarden ben ik gewoon bang voor een kapot paard. :o

Die eerste keer laat ik mijn, zeer nuchtere, man ze vast zetten. :') Als ze dan idioo wensen te doen hoef ik geen hartverlamming te krijgen.

Mijn ervaring is dan ook, zelf lekker nuchter onder zijn en vast zetten. Vooral ook niet te lang, als ze de kop onder de lijk steken en omhoog trekken is het feest.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 12:18

Kabayo schreef:
odenxia schreef:
Met alle respect maar ik denk niet dat dit mijn manier zal zijn. Ik denk dat als ik haar een schop onder haar kont geef, ze in blinde paniek alles lostrekt wat vast zit en zichzelf verwond. Daar is het een veels te sensible beestje voor.


Als je nu al denkt dat je paard in blinde paniek zichzelf verwond zou ik iets aan je zelfreflectie doen. Een paard spiegelt. Jij bang = paard bang.
Zelf nuchter blijven


Nou ik ben verre van bang, maar zit niet te wachten op een kapot paard! Maar ieder zijn ding hoor..
Ik heb liever dat mijn paard een goede ervaring op doet ipv dat ze gaat hangen en/of ik haar een schop moet geven. Dit is gewoon niet mijn manier, heeft niets te maken met zelf reflectie.

Kabayo

Berichten: 13988
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:20

Een paard is niet van porselein. Inderdaad ieder zijn eigen manier en daar heb ik respect voor
Maar ik ben van mening dat een paard niet zomaar kapot gaat en dat je best onbewust bang of onzeker kan zijn

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 12:22

Bang en onzeker nee. Voorzichtig is het juiste woord :j

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:53

Schop onder de kont klinkt ook wel bruut, maar ik heb zelf wel gewoon zweepje bij de hand. Als ze gaan hangen dan tik ik ze even vriendelijk bij vanachteen waardoor ze naar voren gaan. Dan valt de druk weg en belonen ze zichzelf dus ahw. En daar gaat echt minder kapot van als wanneer een paard gaat hangen. Ik wil echt geen paard wat hangt, laat dan alles maar kapot breken. Teveel kapotte nekwervels (atlas) gezien hierdoor. Is het niet direct, dan wel op latere leeftijd artrose vormen of verschuivingen.

Hier bezig op heel ander niveau, kan paardlief nu op positieve manier halsteren. Heeft me wel een hersenschudding gekost :+ En had ik al verteld dat de hoefsmid goed ging? Een enorm overwinning, bij de vorige eigenaar ging dat alleen met DA verdoving...


Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 12:57

odenxia schreef:
Met alle respect maar ik denk niet dat dit mijn manier zal zijn. Ik denk dat als ik haar een schop onder haar kont geef, ze in blinde paniek alles lostrekt wat vast zit en zichzelf verwond. Daar is het een veels te sensible beestje voor.

Als jou paard in blinde paniek wegschiet als je haar kont aanraakt, dan ben je ook nog LANG niet bij het hoofdstuk vast zetten.


Paard moet je eerst vertrouwen. Ze moeten eerst leren dat je ze overal aanraakt zonder dat ze in paniek raken. Daarna wijken voor druk, dus een duw tegen kont = naar voren en duw tegen zijkant = om, duw tegen borst = terug.

Dan pas kan je gaan vastzetten. Als ze dan al gaan hangen (nog nooit meegemaakt met een dier die bovenstaade echt beheerst) kan je dus simpel een duw tegen hun kont geven en ze lopen naar voren. Druk weg, dus beloning, dus dier snapt het vast staan.

Eilatan
Berichten: 7198
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:00

En inderdaad, al die zogenaamde 'sensibele' dieren, hebben gewoon veelste voorzichtige/bange eigenaren.
Ik krijg ook al die welshjes hier met ja 'sensibel'/ bang. Dat zijn ze bij mij welgeteld 2 dagen :')

Over voorzichtigheid is een vorm van angst. Je bent 'bang' dat ie het solarium naar beneden haalt, schreef je al eerder. Dus angst. En dat moet je dus net niet hebben.

Dus of jezelf overmeesteren, of op een andere plek vast gaan zetten zodat jij zelf die beren op de weg niet ziet. Vooral die sensibele paarden moet je echt zelf bijna van steen zijn.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:03

Vastzetten durfde ik ook eerst niet hoor. Heb een gevoelig dier wat daarnaast erg angstig is voor touwen. Longeren met dubbele longe is nog uit den boze helaas.

Heb hem voor het eerst vastgezet gehad toen hij nog op de wei bij mijn kennissen stond. Dit was zo vastzetten dat als hij ging trekken het wel weerstand gaf maar tegelijkertijd ook los kon komen als hij echt hard zou trekken.

Limo is sensibel en blijft bang. Dan mag ik nog zó consequent zijn, hij wéét dat hij sterker is dan mij en zich dus kan losrukken uit mijn handen als hij van een touw schrikt.

Ik longeer met longeersingel om en hang 1 touw aan de longeersingel vast en de andere aan de. Touwhalster. Nou schrok hij zondag van dat touw aan de longeersingel terwijl ik dat 3x succesvol heb gedaan en toch deze keer schrikreactie en meteen in paniek galopperen.
Echter kalmeert hij steeds sneller en komt dan zelf naar me toe ook.

Morgen haalt mijn zus me op van het werk en gaan we rechtstreeks naar Limoncello. Ze gaat foto's maken terwijl ik limo even train. :)

Keuring wil ik wel doen met limo maar bij new forest mag het niet ivm teveel arabisch bloed. Kan het wel bij BWP/BRP doen. Vrijspringen ga ik wel sowieso meedoen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:04

Mijn vorige paard die gewoon onder het zadel liep en dus overal aangeraakt kon worden en ook netjes "om"ging, ging hangen op nieuwe plaatsen.
Dus die zette ik de eerste paar maanden niet vast op een nieuwe plek, want die ging ook hangen tot er iets knapte. Of dat nu het halster was, de musketonhaak of zelfs de haak uit de muur.
Maar hij stond los prima te wachten, moest alleen zorgen dat ik mijn zadel enz al in de buurt had liggen.

En nee ik ben niet bang van hangerds, heb er ook naar voren "geprikt" met een harde bezem.
Maar dan raakte deze alleen maar meer in paniek.

Mijn jonkies hebben nu beide braaf vast gestaan zonder problemen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 13:07


Zo stond hij vast op de wei.

En Vrijspringen:

Ging alleen iets mis met de tekst haha


Misschien kan hij inmiddels al veel maar hij is ook al 3,5 ;) niet zoals de meeste in dit topic een groen paardje net van de wei/opfok.
Vrijspringen heb ik laatste keer in augustus gedaan vermoed ik. In september gecastreerd en nu Vrijspringen doen vind ik voorlopig nog wat te snel. Ik doe sowieso alles met maten en zoveel mogelijk afwisseling om het fijn te houden.

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 13:48

Toydoll: Ik denk dat je mij niet helemaal goed begrijpt, maar goed ik ga er geen eeuwige discussie van maken. Daar is dit topic niet voor bedoelt. En met kreten als je bent zelf bang schiet ik immers weinig op, omdat ik weet dat dit niet aan de orde is.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:00

Wat een leuk topic!
Mag ik me misschien melden :o :o

Ik ben alweer bijna een maand trots eigenaar van een Welsh A merrie.
Ze is dit jaar 3 geworden en ik ben rustig begonnen met de beginselen van het beleren. Ze was zo groen als gras maar erg meewerkend! We hebben een paar keer gelongeerd en maandag voor het eerst met het bit. Maar madame vind het allemaal prima :')

Het is de bedoeling dat ze beleerd gaat worden voor de wagen (en misschien later ohz). Maar omdat ik geen geschikt ruitertje heb is mennen het belangrijkste.

Afbeelding

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:04

Wat een prachtige snoet zit erop.
Jammer dat je nog geen ruitertje hebt die zou leuk staan in de dressuurring

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:07

Art_Ificious schreef:
Wat een prachtige snoet zit erop.
Jammer dat je nog geen ruitertje hebt die zou leuk staan in de dressuurring


Ja klopt! Ze is nog wel erg groen, dus eerst bomproof voor de wagen maken. Heb liever dat ze met mij op de kletter gaat dan met een klein kindje :')

odenxia

Berichten: 1301
Geregistreerd: 12-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-17 14:23

Knappe pony Nynkster :j

Muronia

Berichten: 19563
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 14:27

Wat een heerlijke toet heeft de pony Nynkster! Ik ben benieuwd hoe ze het gaat doen voor de wagen.

Fijn dat de hoefsmid zo goed ging Caily, wel balen van de kopstoot hihi. Onstuimige kleuters ook.

Na zal vast wel loslopen met de keuring en alles. Eerst maar eens rustig aan beginnen in het voorjaar. Ze mag eerst wel weer iets aankomen van haar laatste groeispurt.

rocymax

Berichten: 6484
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: Botarell, Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:06

Het vast zetten vind ik ook nog steeds een heikel ding hoor. Elske is vrij nuchter, maar Espe heeft alles snel door en wil dan keihard gaan trekken. Toch beetje bij beetje proberen. Elske is in de vrachtwagen naar Spanje gekomen , dus die is dat ietwat meer gewendt.

Nynkster

Berichten: 5331
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Exloo (Drenthe)

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 15:31

Dankjewel Odenxia!

@Murosch : Je zal me ongekend vast een keer tegenkomen met haar, ik verhuis namelijk in de herfstvakantie naar de omgeving waar jij ook woont 8-)

Vastzetten is hier nooit echt een probleem geweest, ook niet met de veulens.. Deed meestal alsof het de normaalste zaak van de wereld was en dan ging het vaak wel goed.

Straww_

Berichten: 1539
Geregistreerd: 27-12-10
Woonplaats: Midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:01

Toydoll schreef:
Wat een ontzettend leuk dier!!

En laat je niets wijs maken, hij heeft geen bokhoef, hij is gewoon te lang niet bekapt en staat veelste hoog achter. Hij flared ook mooi uit. Is na 1 bekap beurt weer goed :)


Murosch schreef:
Straww ik zie er ook niet echt een bokhoef in eigenlijk. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik alleen bekend ben met een bokhoef aan een voorbeen.


Dankjewel! Goed om te horen, als nieuwe paardeneigenaar kan je je soms zo druk maken :') Hoefsmid zei het gelukkig ook al. Helpt weer relativeren!

Toydoll, de foto van die 2 snoetjes naast elkaar <3
Art_Ificious, dat vrijspringen doet hij leuk! Is dat ook je doel, springen met hem? Of was het gewoon voor de lol?
Nynkster, wat een koppie! Heel erg knap, ben reuze benieuwd hoe ze voor de wagen eruit ziet.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 16:32

Straww ik ben meer voor jumping. Maar voor we springen onder zadel doen wil ik eerst de basis dressuur er goed op hebben staan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:37

Ricie schreef:
Orchidee14 schreef:
Kabayo, vertel me jouw geheim. Hoewel ik het bit de 1x met veel geduld en beleid heb ingedaan, hij geen nare ervaring heeft gehad, trapt hij er nu niet meer in.


Mijn shet was ook geen bit gewend. Wat ons in het begin hielp was wat appelstroop op het bit. Misschien een idee?



Ik heb een appelbitje. Hoopte dat dat lekker genoeg was☺

Anoniem

Re: Paarden die in 2018 beleerd gaan worden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-17 17:42

Vastzetten, trailerladen, hoefsmid, gelukkig allemaal geen probleem. Al mee begonnen met oefenen toen hij nog bij mama stond. In de opfok regelmatig even de voeten opgetild. Heb daar nu zoveel profijt van. Gisteren wormenspuit er in zonder problemen. Alleen dat bit blijft een dingetje