[VOLG] Het tij keren, kan dat?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SincereQ
Berichten: 907
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:03

Byemite voor kippen werkt ook als een tierelier.
(Ben een stille meelezer die nu even niet stil is, heel benieuwd hoe het verder gaat!!)

Lori

Berichten: 3565
Geregistreerd: 11-08-10

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:19

Hier werkte sanacuran ook erg goed en inderdaad beestjes zoeken in de vacht om zeker te zijn dat het luizen zijn.

donnar

Berichten: 2195
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Provincie Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 21:40

Ik lees al vanaf het begin af aan mee en wil toch even wat inbrengen wat betreft de jeuk, zijn het wel echt luizen en niet mijten oid? De veearts kan dit heel makkelijk vaststellen dmv een huidschraapsel, nu weet ik natuurlijk niet precies hoe het gaat in Frankrijk, maar hier is het heel makkelijk. Mocht het mijt zijn kan je behandelen daartegen, ik gebruik Sebacil maar ik weet niet of dat verkrijgbaar is in Frankrijk.

Verder vind ik dat je echt heel goed bezig bent met haar! Ook ik had mijn twijfels bij Bruno, maar als het helpt is het goed! En geholpen heeft het zo te lezen zeker. Ben heel benieuwd naar de rest van je verhaal. :)

elbony
Berichten: 331
Geregistreerd: 09-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:13

Ja ik lees ook nog steeds mee, en geniet van de vooruitgang :-).
Maar even over de luis of mijt en ook het manen/behang verlies. Luizen of mijten maakt niet uit als je niet weet welke van de 2 het is: diatomeeenaarde gemengd met water aanbrengen in de vacht. Niet in de buurt van ogen, neus doen want dat is schadelijk. Diatomeeen bestaat uit kristallen (zeg maar zee fossielen) en die kunnen lelijk irriteren in het oog (spreek uit eigen ervaring). Maar die kristallen doorboren het lijf van die krengen, waardoor zij een zekere dood tegemoet gaan. Een lek lijf doet het niet zo goed meer, dus ze verdrogen. En erg fijn, ze kunnen niet resistent worden van diatomeeen. Mocht het met water en Diatomeeen niet genoeg opschieten, gebruik dan Shapley's MTG gemengd met wat diatomeeen. Shapley's heeft als extra: speedy growth van de manen/staart etc. (spreek ook uit ervaring hier. MTG is voor mij net Haarlemmerolie, overal goed voor ;-), bij wijze van spreken. En natuurlijk het inwendige deel van het verhaal niet vergeten: waar er aan de buitenkant iets zichtbaar is van onbalans, kan je er donder op zeggen dat er van binnen ook sprake is van onbalans.

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 22:45

Ook ik ben nog steeds van de partij...zit nog steeds vol bewondering te lezen..en soms denk ik " meid wat doe je jezelf aan..weg ermee" maar jullie hebben overduidelijk liefde voor elkaar...nog steeds dikke vette respect!

MaiNat

Berichten: 3475
Geregistreerd: 29-10-02
Woonplaats: Niedorp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:20

In 2005/2006 hadden mijn pony's ook last van luizen of mijten. Zelfs tot kale plekken gingen ze schuren. Het enige wat hielp was ze helemaal scheren en wassen met sebacil. Dit wassen na 10 dagen weer herhalen voor de uitgekomen eitjes. Gebruik wel handschoenen en een mondkapje want sebacil is erg giftig. Mijn pony's hadden er ook heel erg last van en ben zelfs verhuist naar een andere stal zonder kippen, omdat ik dacht dat ze daar vandaan kwamen. Het niet scheren en wel wassen had ik ook geprobeerd maar dat helpt niet.

frutsel05

Berichten: 118
Geregistreerd: 06-07-14

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-17 23:24

Ik heb je hele verhaal gelezen en vind dat jullie goed bezig zijn! Blijf ook zeker volgen en ben benieuwd hoe het verder gaat.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 08:30

Leila_Lover, Frutsel05, Donnar, Eline1510, welkom in dit Topic.

Iedereen dank voor het meedenken inzake de luizen. De dierenarts heeft geen test gedaan op welke beestjes het zijn, maar toen ik er een keer over belde zei ze: Als ze manenjeuken kunnen het qua beestjes mugjes of luizen zijn. En aangezien het toen winter was zei ze dat het geen mugjes konden zijn, dus bleef qua insecten luizen over.
Cebacil is in Frankrijk niet verkrijgbaar, die tip had ik idd ook gehad. Mineralen, zout, lijkt me heel logisch inderdaad, want zout droogt uit en daar gaan bijv ook vlooien van dood.
Mondwater vind ik de geweldigste tip! Met of zonder alcohol. Met alcohol dan maar, dan hebben de luizen nog pret voor ze sterven.

Weer een stukje update:

17-1-17
Vandaag is de hoefsmid geweest. Niet voor beslaan of bekappen, maar hij kwam met een vrouwtje kijken naar hoe mijn zadel op Callas ligt. Zij heeft ook een Irish en omdat ze zo kort en rond zijn, kan ze geen zadel vinden. Dus wilde ze weten wat ik voor zadel had en reed ze met de hoefsmid mee. Hoppa 2 uur rijden vanaf hun! Enkele reis! Ik zou zeggen google ff of zo. Hij zal haar wel erg leuk vinden of zo, hahaha.
Maar het was leuk en gezellig om eens live met iemand te spreken die ook een tinker had. Maarrr... Het vrouwtje is nog een beginnend ruiter... en haar tinker van 5 jaar moet nog beleerd worden, en dat ging ze zelf doen. Groen met groen, moet je niet doen. En dan nog een tinker ook. Ze was zo enthousiast. Ik heb wel kort verteld van mijn ongeluk, en dat ze er goed aan zou doen het beleren door een ervaren iemand te laten doen. Maar ik zag die roze bril... Ze wapperde mijn suggestie weg, hij was zo lief. Ze had al op hem gezeten. Ok, misschien ben ik te onzeker en wantrouwend geworden. Misschien is Callas wel die uitzondering op lieve tinkers en iedereen mag voor zichzelf uitzoeken wat ze doen.

Ik heb het met de smid nog gehad over de Megasus horserunners hoef"ijzers". En hij was ook erg enthousiast over het concept van plastic hoefijzers die vastzitten met klittenband. Dat zou voor mij echt het ei van Columbus zijn. Maar zei hij, die moet je niet kopen, want dan zit ik zonder werk, hahaha.

18-1
Toen ik de paarden ging halen voor de nacht op stal, stond Callas als enige in het schuilhutje in het land. Dat vond ik al gek. Het is wel koud, -7, hun manen zijn bevroren, maar het is droog en overdag zonnig, moet kunnen. Maar ze was niet goed. Leek wel of ze apathisch was, nou dat is een heel ander paard, zeg! Ik heb ze allemaal mee naar stal genomen, Callas heel sloom lopen, maar op stal wilde ze niet eten, niet drinken, geen bix, geen hooi, nou dat is echt niet normaal. Dus poos bij haar gebleven en geaaid, om te kijken of ze wel ging eten of dat ik de dierenarts erbij moest halen. Ze had geen koliek of zo, ze ging niet liggen en was niet onrustig. Uiteindelijk ging ze toch wat drinken, en toen toch wat hooi en toen toch wat bix. Ze zit dik in haar haar en glanst, ze leek geen pijn ergens te hebben, behalve die achtervoeten altijd op rust. Maar misschien toch onderkoeld of zo? Ik ga zo weer ff kijken hoe het nu is.

18-1 20.45
Ben net weer ff wezen kijken, ze eet weer hooi en heeft haar bix ook op. Ik denk echt dat ze door de kou bevangen was. Gewoon te koud voor leuk. Maar ze rilde niet. Heb ook niet gereden vandaag, vond ik te koud voor mezelf. Dus ze heeft ook niet getranspireerd of zo. Ik heb wel een stuk met haar gewandeld vanmorgen vroeg, maar daar was ze niet bezweet van of zo. Raadsel. Straks weer ff kijken of ze gemest heeft, daar maak ik me nu nog een beetje zorgen over. Als ze dat weer gedaan heeft, kan ik rustig gaan slapen vannacht.

19-1
Alles is weer goed gekomen met Callas, denk toch dat het de snijdende wind moet zijn geweest.

Zinzi_jewel

Berichten: 8815
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 08:47

Spannend jou verhaal te volgen
Heb eerst al je Posts gelezen
En blijf nu volgen !
Ooit aan magnesium gedacht voor de spanningen die Callas heeft ?
Zie er sportpaarden echt van opknappen

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:05

Monique1963 schreef:
18-1 20.45
Ben net weer ff wezen kijken, ze eet weer hooi en heeft haar bix ook op. Ik denk echt dat ze door de kou bevangen was. Gewoon te koud voor leuk. Maar ze rilde niet. Heb ook niet gereden vandaag, vond ik te koud voor mezelf. Dus ze heeft ook niet getranspireerd of zo. Ik heb wel een stuk met haar gewandeld vanmorgen vroeg, maar daar was ze niet bezweet van of zo. Raadsel. Straks weer ff kijken of ze gemest heeft, daar maak ik me nu nog een beetje zorgen over. Als ze dat weer gedaan heeft, kan ik rustig gaan slapen vannacht.


Monique, hou Callas maar in de gaten als het flink koud is, of een hele dag regent met een koude wind.
Desnoods met dat soort weer een dun regendekentje op. Sommige paarden, hoe stoer en goed gevuld ze er ook uit zien, kunnen dan toch vrij makkelijk koubevangen raken of koukoliek krijgen.

Ik heb er hier ook eentje staan wat echt een forse stoere dame is met best wel behoorlijk vlees op de ribben maar wel vorig jaar juni, notabene midden in de zomer, met een hele dag regen en koude wind 's avonds koukoliek. Gelukkig waren we er net op tijd bij. Het gekke is dat ik iets dergelijks eerder bij één van de 3 andere paarden zou verwachten. Zij is juist de laatste bij wie ik kou problemen zou verwachten.

Waarom zij daar extra gevoelig voor is, zeg het maar ?
Mijn ervaring is dat je dit soort gevoeligheid op kou toch het beste voor kunt zijn met een dekentje op.
Hoe onnatuurlijk dan ook.

Hetzelfde probleem ken ik van een vriendin met een stoere zware Quarter. Nergens geen probleem mee maar owee als het een hele dag regent met een koude wind. Dan is die ook de klos. Die moet ook echt in de winter onder een deken anders gaat het niet goed.

Achterom
Berichten: 23039
Geregistreerd: 28-09-04

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 09:07

Dat herken ik ook van mijn eigen paard, Walter. Die is al eens spierbevangen geraakt door de kou, maar had in de winter altijd van die vage kreupeltjes. Veroorzaakt door stijve spieren.
Een deken in de winter was voor hem al een uitkomst, in combinatie met de juiste supplementen...

Sanet

Berichten: 7965
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:13

Ik zou dan juist niet kiezen voor een dun dekentje. Die houdt alleen maar water tegen, en zorgt ervoor dat ze de haren niet meer goed omhoog kunnen zetten. Dan hebben ze het alleen maar kouder. Ik zou dan kiezen voor een dikkere deken.

TanteFlavie

Berichten: 781
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 10:17

Ik zou dan ook kiezen voor een dikkere deken.... al ben ik niet voor "dekens" in het algemeen... maar sommige paarden zijn echt wel koukleumen....

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 11:06

Hey allemaal, fijn dat jullie het herkennen en raad kunnen geven. Thanks.

Sanet en Zinzi-Jewel, welkom bij Callas' relaas.

Next update:

21-1
Nou net weer wat meegemaakt, staan Callas en Bubbles tegenover mekaar op een paadje in het weiland langs een talud. Willen ze langs elkaar, dat gaat niet is te smal. Callas is de dominantste uiteraard en loopt door. Valt Bubbles van het talud! Ik zie het vanachter het raam zo gebeuren. Haar voorbenen die ze nauwelijks meer kan buigen door de artrose onder haar gevouwen. Kan ze niet meer overeind! Ik rennen naar buiten, schreeuwen naar Erwin maar die hoort niets, die was met de machine aan het kantenmaaien. Maar ze viel nog geen 10m voor zijn neus, maar hij ziet ook niets. Dus ik dacht dat ze misschien haar voet in de riempjes van de deken had klem zitten, maar dat was niet zo, ze had gewoon geen kracht meer om overeind te komen. En Callas staat er met haar grote neus boven op natuurlijk, dus eerst heb ik heel boos Callas weggejaagd. En Bubbles maar vechten om overeind te komen, kreunen, och arm oud dier, zwaaien met haar nek, maar ze kon gewoon niet. Ben ik eerst een hele tijd bij haar op de grond blijven zitten om haar te kalmeren en wat brokjes gegeven. Dat wilde ze gelukkig wel. Toen heb ik haar deken voor zover het ging, losgemaakt zodat ze wat meer bewegingsvrijheid had. Toen heb ik haar voorbenen onder haar uitgetrokken en recht voor haar gelegd want die had ze nog onder zich gevouwen en dan kan ze nooit opstaan natuurlijk. Gelukkig was ze zo lief en rustig, dus dat ging goed. Toen haar halster gaan halen en omgedaan en toen voorzichtig gaan aanmoedigen om te gaan staan. Dat lukte gelukkig na een paar pogingen. En toen was ze zo heel verschrikkelijk kreupel, ze heeft zich echt erg pijn gedaan. Dus voetje voor voetje zijn we naar stal gelopen en nu staat ze op twee benen. Linksvoor en rechtsachter. Ze wilde wel wat hooi eten, maar ze is zich lam geschrokken natuurlijk en ik ook. Nu kijk ik het morgen aan of ze iets meer kan doen, zo niet dan moet ik besluiten haar te laten inslapen.
Ik had gewoon gehoopt dat haar hart er gewoon op een nacht mee zou stoppen van ouderdom, maar niet dat ze zo aan haar einde gaat komen. Ze heeft echt veel pijn, ze staat nog steeds op 2 benen, is helemaal achterin haar box gaan staan. Dus ik heb haar trailerbeschermers omgedaan, die zijn lekker warm. Opgestrooid tot onder haar buik, dat ze zo kan gaan liggen als ze wil en haar benen warm blijven. Emmer water voor haar neus en hooi ook tot aan haar neus. Hoeft ze niet te bewegen. Maar ja, gaat Callas door de tralies staan snuffelen en dat wil Bubb nooit, dus die wil slaan maar ja dat gaat niet als je maar op 2 benen kan staan en dan maar gillen en oren plat. Lekker stel. Bix wil ze niet. Dat is lastig want dan eet ze ook haar Antidol niet. Hooi een beetje. Ik kijk het morgen aan. Ik houd haar en Shadow op stal dan maar en als ze maandag nog steeds alleen maar op 2 benen staat en niet achteruit haar box komt, dan moet ik de dierenarts bellen.

Zondag 22-1-17
Tja Bubbles. Ze is de hele nacht niet achter uit de stal gekomen. Te veel pijn denk ik. Toch heeft ze wel wat hapjes hooi gegeten. Maar bix wilde ze niet vanmorgen. Maar ja, ze is een luchtzuiger en dat is een verslaving. Voor een verslaving doe je alles. Maar achterin heeft ze niets om te zuigen. Dus kwam ze daarstraks, voetje voor voetje naar haar voerbak om te zuigen op de rand en toch ook af en toe een hapje bix te nemen. En wat hooi. Ik ben veel bij haar om haar te troosten.
We kijken het nog tot en met morgen aan, maar ik zie niet goed hoe het voor haar verder moet. Ze kan niet alleen op stal blijven, dat is misdadig en dan blijft ze gillen om Shadow. Ik kan Shadow ook niet voor de rest van zijn leven bij haar binnen laten. In het land kan ze niet meer. Dit kan zo weer gebeuren, Callas is veel te jong en te onstuimig en te dominant voor haar. En als het gebeurt en ik zie het niet, ligt ze daar al die tijd. Plat land hebben we niet behalve het erf. Dus zou zij met Shadow voor de rest van haar leven op het erf moeten lopen. Op het erf is niets te eten, dus moet ik haar daar hooi geven. Dat is voor Shadow gewoon niet eerlijk. Ik zou ze een paar uur apart kunnen doen, zodat hij wel gras ergens anders kan eten, maar ik weet dat ze door het lint gaat, letterlijk om bij hem te komen, ondanks haar pijn en dat ze dan erna niet meer kan lopen, maakt haar niet uit, als ze maar bij hem kan zijn.
Dus ik wacht deze zondag nog af en laat ik haar op stal met Shadow. Morgen ga ik kijken of ze naar het erf kan lopen zelf. Dan besluiten we of we in ieder geval de dierenarts laten komen voor een opinie. Ik denk dat het het beste is om haar te laten inslapen. Maar we kijken het nog even aan.

Ik heb ook een zieke eend. Dat wordt helaas ook niets meer. Ze wil niets eten en dwangvoederen komt er gewoon weer uit. Dus die moet ik sowieso laten inslapen, want die zit zichzelf nu dood te hongeren en dat vind ik een vreselijke dood.

Maar Bubbles houdt mijn gedachten continu bezet. We peinzen ons hier een ongeluk wat te doen met Bubbles. We gaan nu het weilandje bij de eerste schuilstal voor haar en Shadow in orde maken vooropgestaan dat ze dat haalt om ernaartoe te lopen, dat is 100m. Daar heb ik ook water. Dat is niet zo heel steil en vooral niet zo rotsig en stenig als waar ze viel. We zetten haar dan daar samen met Shadow neer. Veel gras staat er niet, maar voldoende om zich niet te vervelen, en als het op is, leggen we daar een rol hooi neer. De andere 2 die kunnen dan in het land dat er omheen ligt lopen. Kan iedereen mekaar toch zien.
Maar eerst maar eens vandaag afwachten. Ze schuifelt door haar box, voetje voor voetje, maar is wel fit genoeg om te ruziën met Callas. Die twee staan altijd te klieren met elkaar over de deur en te gillen. Dus dat is wel weer normaal gedrag. Ze eet ook hooi, dus ze wil nog steeds leven. Morgen ga ik met haar en Shadow naar dat kleine weitje en als dat enigszins gaat dan is er nog hoop voor haar. De dierenarts moet sowieso komen om hem een oordeel te laten vellen.

Net even tussen de buien doorgereden, ijs- en ijskoud. Madammeke was fris, maar wel lekker voorwaarts, hahaha vergeleken bij Thor vroeger. En nergens voor geschrokken, wel een keer bangig voor een zwarte auto, maar verder erg netjes. Maar ik zat niet lekker rustig op haar, ik pieker me suf over Bubbles, hoe het verder moet. Zie als een berg tegen de komende week op.

23-1
Dilemma. Heb vanmorgen samen met Erwin een poos overlegd bij haar in de stal en gekeken. Ze kan voetje voor voetje lopen. Ze eet hooi en mondjes maat haar bix. Haar knie is enorm dik. Erwin wil graag nog een paar dagen wachten met de dierenarts bellen. Hij vindt dat als je valt doet het altijd 3 tot 5 dagen heel zeer en dan wordt het beter. Tja. Probleem is dat ze niet wil bewegen, en niet bewegen wordt almaar slechter. Rust roest.

En dan natuurlijk het probleem met de andere paardjes. Ik doe nu callas en poupette wel naar buiten en Shadow en zij blijven binnen. Ze haalt namelijk nooit en te nimmer de tocht naar het landje wat ik op het oog had en klaar heb gemaakt voor haar. Maar goed ze wil dus nog wel, dat is het probleem. (mijn standpunt van: als ze niet meer wil eten mag ze oversteken naar de regenboog, dat gaat dus nu ook niet op.)
Ik kan haar niet voor de rest van haar leven op stal laten staan, dan groeit ze helemaal vast in die knieën. Dus ze moet bewegen, als is het maar een beetje scharrelen.

Ik ga straks een meter of 50 met haar wandelen. Dus op het erf met Shadow erbij. Ze móét uit die box. En zo dan maar even verder tobben. Misschien heeft Erwin wel gelijk en gaat het misschien ietsjes beter. Misschien moet ik haar nog een kans gunnen. Tja.

En dat ze pijn heeft, weet ik wel zeker. Maar ja, die twee dierenartsen die ik 7 jaar geleden vroeg haar te euthanaseren, omdat ik toen al vond dat ze te veel pijn had, zeiden allebei, zolang ze nog staat en eet, maken we haar niet af. Die ene zei, we maken toch ook niet alle oude mensen met pijn in bejaardentehuizen af. Tja.

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:12

TanteFlavie schreef:
Ik zou dan ook kiezen voor een dikkere deken.... al ben ik niet voor "dekens" in het algemeen... maar sommige paarden zijn echt wel koukleumen....


Oh ... maar in de herfst en winter gaat ze ook onder een dikkere deken hoor :-)
Het gaat me om de zomer waar je paard dus midden in de zomer nog een kou koliek kan oplopen door een hele dag regen en koude wind.

Ik heb tussen de roundpen en rijbak een paar grote beukenbomen staan waar ze graag bij slecht weer onder schuilen en dan ook nauwelijks nat worden. Ook hebben we meerdere hoge houtwallen zodat ze uit de koude noorden- en oostenwind kunnen staan. En dan toch nog een kou koliek fiksen ?

Ze rilde over haar hele lijf en had de lendenpartij helemaal bol opgetrokken. Ze voelde ook daadwerkelijk steenkoud aan.

Sica
Moderator Kantine

Berichten: 5018
Geregistreerd: 03-01-05
Woonplaats: Een klein durp

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:24

Ach gossie, arme Bubbles!

pien_2010

Berichten: 43416
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 11:31

Jeetje MO, wat een verhaal. Zelf merk ik dat ik toch wel erg veel moeite met Callas begin te krijgen, ook al weet ik dat ik haar nu met menselijke waarden en normen benader en dat dit niet eerlijk is, zonde dit zeg. Dit gaat gewoon veel en veel te ver en een echte leider doet dit niet met zijn of haar kudde.
Ook al heb je daar nu niets meer aan maar wellicht wel in de toekomst, wij hebben voor dit soort gevallen traumeel ampullen en gel in de ijskast op voorraad. Ook Arnica D6 wil wel eens heel goed helpen bij dit soort pijnlijke zaken (ook bij mensen).

Ook heb ik nog nagedacht over je manier van trainen die ik erg goed vind uitpakken bij Callas waarvoor nogmaals een pluim en ik vroeg me al een tijdje af, hoe deden wij dit met angsthaas Polie, waar we juist bewust geen schrik training mee hebben gedaan?
Mijn zusje die overleden is, had een erge mate van autisme en ik vind dat Polie dat ook had/ heeft. Iets dat vandaag OK is kan morgen net een beetje anders zijn en reden voor angst. Valt bijna niet te trainen. Dus wat ik haar heb geleerd is, (afgekeken van hoe men met mijn zusje omging) dat als ze bij mij is alles OK is (of bij ml), het woordje braaaaf betekent alles is OK en als ik rijd betekent het handje op haar nek, alles is OK. Zo vloeit ze spanning af op het moment dat er iets engs is/ was. Schriktraining daarvan werd haar angstlevel echt veel te hoog, want het gewone leven is/ was al angstig genoeg. Ook ben ik wel eens afgestapt om mijn hoofd op het enge blok hout te leggen of mijn hand in de band te steken altijd vergezeld met een klaterende lach en dat werkte uiteindelijk heel goed. Ze is zo dapper geworden nu. Maar wij hadden het voordeel van Hercule die haar leider en begeleider was in haar angstigste periode. Inmiddels probeert ze met succes de bordjes te verhangen en wisselen ze het leiderschap af.

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:09

Arme bubbles, heb je geen pijnstillers in huis voor haar voor dit soort situaties? En traumeel inderdaad. Het is achteraf een koe in de kont kijken natuurlijk :D maar ik had ze meteen na terugkomst van Callas apart gezet. Samen met shadow. Toen ik de beelden zag van Callas die terug in de kudde kwam en de reactie van Bubbles daarop, vond ik het voor haar al zo sneu.
Ze doet me erg denken aan mijn pony merrietje.

Ik kan me zo goed voorstellen dat je daar de hele dag mee bezig bent in je hoofd, het is ook moeilijk.

Ik wacht met spanning hoe het afloopt voor haar.

Svadilfari1

Berichten: 698
Geregistreerd: 28-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:12

Arme Bubbles. Zo sneu . Wat machteloos dat gevoel. En och de eend rot altijd als het niet gaat en dan een beslissing maken.

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 12:29

Dank voor jullie reacties weer.

Callas rilde toen niet van de kou vreemd genoeg. We hebben 5 houten schuilstallen in alle weilanden, overal randen met bomen en ook nog een uitloopstal van steen. Genoeg om te schuilen, maar ze moet het gewoon té koud hebben gehad.

Pien, Dit wegduwen op het paadje was geen leidersgedrag. Dat was dominant gedrag. Dominanten worden door hun opdringerigheid vaak irritant gevonden. De alpha in de kudde is Shadow, de oude shetlandruin. Die wordt overal gevolgd.

Maikeltje, het Antidol waar ik het over had, is het pijnstillingsmiddel.



Dinsdag 24-1-2017
Morgenmiddag komt de dierenarts voor Bubbles. Als hij nog hoop heeft, mag Bubb door naar de volgende ronde, zo niet laten we haar morgen inslapen.

En de eend laten we sowieso morgen inslapen. Gisteren had ze een opknapper, maar aan het eind van de dag viel ze om. Ik denk dat ze een hersenbloeding of zo heeft gehad. Ze viel vanmorgen ook om en lag ze heel zielig op haar rug te flappen met haar vleugels. Nu zit ze lekker in een nestje van hooi dat ik gemaakt heb met steun aan beide kanten, met een bakje met geweekt brood waar ze af en toe wat in pikt. Maar lopen kan ze niet meer. Dit is niet humaan, dus inslapen is de beste oplossing.

Maar het is erg rot allemaal. En net met honden wezen wandelen gleed ik uit door de gladheid, pols zeer gedaan. Gaat echt lekker! Morgenavond weet ik meer.

Woensdag 25-1-2017
De dierenarts vond Bubbles nog veel te goed om in te laten slapen. Net als 7 jaar geleden. Zolang ze nog wil eten en grazen al is het met mondjesmaat, is de pijn kennelijk nog steeds te verdragen, vindt hij. Haar enorm dikke been is te wijten aan dat ze toen ze viel haar knieën heeft gebogen, iets wat niet meer kon door de artrose. Daar zit nu een oedeem. Daar heeft ze een prik voor gekregen en ik heb een kuur voor twee weken. Daarvan moet ze weer op hetzelfde niveau komen als voorheen. Ondertussen kan ze niet meer in het benedenland lopen dat is veel te steil. Dus gaan we de weinige platte stukken die we hebben voor haar inrichten waar ze dan samen met Shadow gaat lopen en Callas houden we bij haar weg, die is te jong en te onbezonnen lomp.

De eend heeft een laatste cortison prik gehad, daar moet ze van opknappen.

Tja ik ben toch wel opgelucht ook. Ik vond haar eerlijk gezegd ook gisterenavond al weer een stuk beter en vanmorgen nog beterder. Nu aan de slag met alles voor haar in orde maken. De eend die zie ik echt niet meer opknappen, maar goed, dan heb ik er ook alles aan gedaan om haar verder te helpen. Ook haar vond de da te goed.

28-1

Bubb is hetzelfde haar been wordt niet dunner, maar ze kunnen niet naar buiten het is hier noodweer. Code rood geloof ik. Onweer dat het huis trilt en hozen! Dus iedereen op stal, daar wordt je been niet dunner van. Ze eet wel iets beter. Medicijnen krijg ik er haast niet in. Ze trapt nergens in. De andere paarden worden gek op stal. Vanmorgen daarom in de roundpen gewerkt met Callas in de hoosregen en storm, zo gek als een deur. Wat wel positief is, als ze nu er vandoor gaat aan de hand, gaat ze heel makkelijk op de cirkel om me heen. Maar ze waren ook aan het jagen en schieten in het bos, dus ze was helemaal hyper en totaal niet op mij letten. Heb ook al dagen niet gereden vanwege het slechte weer ineens en de vorst en gladheid en alle zorgen om Bubbles.

Weitje voor Bubb is wel klaar, ik wacht op extra ronde balen hooi die ik besteld heb want gras op die weitjes is op waar zij kan staan. Dus leg ik overal hooibalen neer.

De eend is zielig. Ga ik echt laten inslapen. Had ik woensdag al gewild. Ze wil ontzettend graag eten, maar ze kan het niet meer. Ze kan wel slikken als ik dwangvoeder en ze pikt ook met graagte naar het eten, maar ze neemt het niet op in haar snavel. Geen idee wat het is, maar ze hongert zo uit. Is megazielig vind ik. Cortison heeft iets geholpen, maar het probleem is nu dat ze niet kán eten. Ik denk toch nog steeds aan een hersenbloeding. Ze is ook al bijna 15 jaar oud. Dat is volgens mij heel erg oud voor een eend.

Albertina71

Berichten: 751
Geregistreerd: 09-01-14
Woonplaats: Bunschoten

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 12:40

Heb alle pagina's gelezen, de spoilers overgeslagen :D en ben nu heel benieuwd naar het vervolg!

Monique1963

Berichten: 8649
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-17 13:11

Welkom Albertina71, hier is het vervolg.

29 januari 2017
We zijn overstroomd! De regen hield maar niet op en het werd erger en erger met dit als resultaat vanmorgen:
https://www.youtube.com/watch?v=5RZf6qsat-E

30 januari 2017
Vandaag is het water al 30cm gezakt, dus het gaat gelukkig snel goed en de zon schijnt. Wat een water hebben we gehad! Erwin zijn muziekkamer is helaas ook getroffen. De achterkant van de muziekstudio stond blank. We zijn nu telkens aan het deppen en stoken het goed warm en de ontvochtiger staat volop aan en ventileren. Maar het is jammer, want het mooie is er gewoon af. En we waren er zo blij mee.

Met Bubb gaat het gelukkig wel goed. Het medicijn is een drama alles mislukte om het naar binnen te krijgen en wat ik nu doe is dat ik het zakje met poeder leegschud in haar mond. Drama, maar ja. En wat mislukt dat smeer ik in haar onderlip of in de zijkant van haar lip. Gaat het uiteindelijk ook wel naar binnen. Het been is ook wel iets dunner. Ze loopt ook wel iets vlotter al. We hebben ze gisteren op het weitje gehad en de andere twee aan de overkant van onze oprit. Konden ze elkaar toch zien en dan nu wennen dat ze niet meer met zijn vieren bij elkaar staan. Is al heel wat. Maar ging best goed. Staat geen gras. Wacht op hooi, maar heb nog niets gehoord. Dus zet ik nu kruiwagens met hooi neer voor Bubb.

En de eend. tja. Ze is ineens weer actiever. Ik heb eergisteren gedwangvoederd en gisteren at ze zelf een bakje voer leeg. Vanmorgen lukte het weer niet, maar goed ik wacht dan toch maar weer even met naar de dierenarts gaan.

Man wat een gedoe allemaal! Ik heb ook tegen Erwin gezegd, ik vul geen overleden beesten meer aan en neem geen zwerfbeesten meer op. Bruin kan het gewoon niet trekken en al die emotionele kopzorgen...

6-2-17
Hier toch een beetje droevig, vandaag toch de eend in laten slapen. Het is maar een eend, maar ze is wel 15 jaar bij ons geweest en met de hand door mij opgevoed. De 2e prik heeft wel een paar dagen goed geholpen, maar daarna werd het weer slechter en de laatste paar dagen kon ze behalve niet meer lopen, ook niet meer staan. Ook als ik haar in haar badje zette, bewogen haar poten niet meer, dus ik denk dat ze een hersentumor had of zo. Of toch een beroerte. Dus ze zat de laatste dagen maar zielig in haar hok en lag in haar eigen poep en ze maakte zich ook niet meer schoon. Ze wilde wel eten. Dus de stelling, een dier mag blijven als ie nog wil eten, klopt toch niet altijd. Dit kon gewoon niet zo. Dat was geen leven voor haar. Ik pakte haar wel op om in de zon te zetten een paar uurtjes, maar ja ze kon niet meer lopen, dus zat ze maar wat te zitten.
Dit keer was het de vrouwelijke dierenarts van de twee. Probleem is dat ze nog heel monter om zich heen keek, de eend bedoel ik. Dus ja, of ik het zeker wist. Dus ik vraag haar of zij zeker wist of ze de eend kon genezen. Kijk, van mij hoefde ze niet dood, maar dit was toch geen leven voor dat beest zo. Nee, dat wist ze niet. Ze kon nog een cortoide spuit geven, maar ja dat is dan de derde met iedere keer een opleving en dan weer hetzelfde resultaat. Dus vond zij ook dat het de beste beslissing was. Is overigens een topwijf hoor, dat je niet denkt dat ze een b*tch is, maar ze wilde gewoon dat ik het ook zeker wist. Heb ik wel staan janken daar, ik ben ook zo'n muts met zulk soort dingen. Nou ja, het zou erger zijn als het me helemaal niets deed. Dus helaas weer een hoofdstuk afgesloten.

Verder zijn we hier alle dieren-infrastructuur aan het aanpassen om 2 dagen weg te kunnen van het weekend naar Nederland waar Erwins moeder 80 wordt. De honden mogen niet bij de kippen. De paarden mogen niet bij elkaar. Maar het moet allemaal wel behapbaar zijn voor de oppas, dus nu staan er overal tijdelijk afrasteringen en lopen Callas en Poupette op de bergweide naast het huis en Shadow en Bubbles op het erf, dat ze ook de stal in kunnen naar het hooi. En nu staan Callas en bubbles al uren naar elkaar te gillen. Ze haten mekaar op stal, altijd mutsen, klieren en oren in de nek en beetje bijten en Bubbles zelfs meppen tegen de muur van Callas en nu kunnen ze mekaar niet zien en nu is het janken, allebei. De afgelopen weken hebben ze al gescheiden gestaan, vanwege Bubbles' val, maar konden ze elkaar nog wel zien als ze dat wilden. Maar ja, kijk, dan interesseert het Callas helemaal niet, die gaat gewoon haar eigen gang en gaat lekker grazen. En nu natuurlijk is het ineens wel erg. Daarbij is het waaiweer, dus ze is megafris en loopt debiel te doen in het land. Is al helemaal bezweet. Maar ja, daarom doen we het nu al vandaag, hebben ze nog 5 dagen om eraan te wennen en kan ik het goed in de gaten houden.

7-2
De paarden staan dus gescheiden en hebben per koppeltje nu een rol hooi van 250 kilo, dus daar moeten ze wel mee toe kunnen. Ze hebben water uit automatische drinkbakken en de bron. Ze kunnen allemaal binnen gaan staan als ze willen schuilen. Dus de oppas heeft het makkelijk.

8-2
Paarden laat ik nu voor het eerst "buiten", dwz zonder ze de nacht op stal te zetten. Ze kunnen mekaar nog wel zien in de stallen want ze kunnen per koppeltje op een andere manier naar binnen, maar niet bij elkaar. Ik moest dat wel zo doen, want Bubbles gaat nu ook niet meer eten als ze Callas niet kan zien. pfff.
Afijn de 11e even naar NL en de 14e zijn we dan weer terug. 3 nachtjes weg. Ik heb de zenuwen dat het niet goed zal gaan met Bubbles.

pien_2010

Berichten: 43416
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:13

Monique1963 schreef:
Pien, Dit wegduwen op het paadje was geen leidersgedrag. Dat was dominant gedrag.
Tout à fait en dat is precies wat ik wilde uitdrukken met mijn opmerking.
Monique1963 schreef:
Dominanten worden door hun opdringerigheid vaak irritant gevonden.
En ook Callas roept de zelfde boze reactie bij me op als bij Hercule als hij zo eikelig dominant lomp doet.


Monique1963 schreef:
:= := Wat een water zeg..........en dat commentaar van jou, ik moet hier zo om lachen.

joey2010

Berichten: 4353
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] Het tij keren, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:33

Heerlijk je positiviteit!
Het water stroomt overal en jij gaat een mooi liedje zingen. :D .
Ik zou ik iets anders roepen :o

maikeltje

Berichten: 7260
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-17 15:36

Goede training voor Callas, al dat water :')