Tot welke leeftijd groeien paarden?

Moderators: Neonlight, balance, C_arola, Sica

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SRurenga
Berichten: 50
Geregistreerd: 25-09-12

Tot welke leeftijd groeien paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-17 17:19

Ik ben wezen kijken bij een Appaloosa merrie van 4,5 jaar en 1.55m hoog. Ik vind haar heel erg leuk maar aan de kleine kant. Heeft er iemand ervaring met appaloosa's? Ik zal graag willen weten hoe goot ze waarschijnlijk zal worden.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:26

SRurenga schreef:
Ik ben wezen kijken bij een Appaloosa merrie van 4,5 jaar en 1.55m hoog. Ik vind haar heel erg leuk maar aan de kleine kant. Heeft er iemand ervaring met appaloosa's? Ik zal graag willen weten hoe goot ze waarschijnlijk zal worden.

dan zal ze niet veel meer groeien, mijn vorige paardje een appaloosa kocht ik met 4 jr en is niks meer gegroeit [ kan ook door de 2 veulens gekomen zijn met 4jr een veulen en toen ik haar kocht was ze net drachtig en bij mij met 5jr een veulen ]

Anoniem

Re: Tot welke leeftijd groeien paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 17:30

Dit topic is 9 jaar oud. Het topic kan zelf al een beetje lezen en schrijven. :D

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:34

Bizzybijtje schreef:
Dit topic is 9 jaar oud. Het topic kan zelf al een beetje lezen en schrijven. :D

:') :') :') :') :') ik zie het nu

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70785
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 18:59

Ik heb dit topic gesplitst zodat de topicstarter van dit topic antwoord op haar vraag kan krijgen en het andere topic weer weg kan zakken.

SRurenga
Berichten: 50
Geregistreerd: 25-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-17 16:35

mirgino schreef:
SRurenga schreef:
Ik ben wezen kijken bij een Appaloosa merrie van 4,5 jaar en 1.55m hoog. Ik vind haar heel erg leuk maar aan de kleine kant. Heeft er iemand ervaring met appaloosa's? Ik zal graag willen weten hoe goot ze waarschijnlijk zal worden.

dan zal ze niet veel meer groeien, mijn vorige paardje een appaloosa kocht ik met 4 jr en is niks meer gegroeit [ kan ook door de 2 veulens gekomen zijn met 4jr een veulen en toen ik haar kocht was ze net drachtig en bij mij met 5jr een veulen ]



Deze merrie heeft zo ver ik weet nog geen veulen gehad

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Re: Tot welke leeftijd groeien paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 16:46

Niets meer waarschijnlijk. Enkele keer zie je dat als het paard meer getraind gaat worden de spieren op de schoft zich gaan ontwikkelen en het paard daardoor nog 1 of 2 centimeter groeit..

Enkele keer heb je een laatbloeier, maar die zijn wel uniek. Het is niet voor niets dat de meeste stamboeken de paarden meten met 3 jaar en het daar bij laten.

1,60 m gaat ze denk ik nooit halen.

Nouvel

Berichten: 28585
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-17 17:11

Ze groeien meestal wel tot een jaar of 6/7 maar dat is inderdaad ook een stukje ontwikkeling in bespiering en uitzwaren.
Een paard van 4,5 zal misschien nog 1 tot 2 cm groeien als je geluk hebt, maar het kan ook zomaar dat 'ie niks meer in de hoogte groeit.

Die van mij was 1.60 als 3 jarige en heb ik vorig jaar als 6 jarige op 1.64 gemeten, dus dat is nog wel wat, het zal per paard verschillen.

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:09

1.55 hmmm, die zou ik zeker officieel na laten meten, want voor het zelfde geld is ie al groter.
Ze moeten niet voor niets tot hun 8e jaar gemeten worden, is omdat ze dan nog wel eens wat groter worden.
En ja, deze gaat dan de E uit, zal nooit een groot paard worden als die nu al 4.5 is.
Maar wat zoek je precies en waarom?
Ik ben 1.87 en heb een 1.565 (ja, echt, officieel zo gemeten) niet te dun paard en pas daar prima op. Is maar net wat je wilt en zoekt.

Spoiler:
Afbeelding
Staart is ingevlochten, vandaar dat rare frutsel aan zijn achtereind.

Afbeelding

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:18

Toen wij ons paard (hij was 2, een week later zou hij drie worden) kochten werd er gezegd dat hij 1.60 was. We dachten dat is mooi, dan gaat ie de 1.63 wel halen, dat was de maat waar we een beetje voor gingen. We hadden een vermoeden dat ie wel,iets kleiner zou zijn, maar Eenmaal thuis gekomen bleek hij maar 1.56, dat viel flink tegen, want ineens zaten we met een pony. Nou ja we hadden ons hart al verloren aan hem, dus dan maar een pony. Uiteindelijk is hij tot z'n vijfde nog flink gegroeid, want hij is op 1.63 uitgekomen! Dus die van ons is nog wel flink gegroeid, maar hij was wel een jaar jonger en iets groter dan het paard waar jij bij wilt gaan kijken. Nu vanaf zijn vijfde groeit hij niet meer lijkt wel, want hij is nog steeds 1.63.

Btw. de moeder van ons paard was een pony (arabiertje) en z'n vader een kwpn-er van 1.60. Gelukkig zaten er achter vader nog wel grotere familieleden, dat gaf ons destijds hoop dat ie nog wat groter kon worden en gelukkig is dat ook gebeurd! :-D hoewel we na die gemeten 1.56 tevreden geweest zouden zijn met elke centimeter paard, want we gingen toen in eerste instantie voor een paard en geen e-pony. Het was dus wel een risico dat we namen, wat maat betreft dan, want voor de rest was ie alles wat we zochten! <3

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:24

Ik heb een hengstje die in september gecastreerd wordt.
Hij is nu geschat rond 1m50 en aangezien hij nog erg jong oogt zal die zeker nog gaan groeien. Ze zeggen ook wel eens dat na castratie ze nog meer de hoogte in gaan/opeens een groeispurt krijgen.
Is nu 3 jaar en 3 maanden oud.

Ergens hoop ik dat hij in de E maat blijft. Ik wou immers een klein paardje (aangezien Belgiƫ niet in E pony praat).

Voor het beeld: ik ben 1m61 en kom niet erg veel boven hem uit.
Afbeelding

Sjolvir

Berichten: 25320
Geregistreerd: 26-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:26

Overigens heb ik mijn paard ongemeten gekocht, heb hem gereden, vond hem leuk en paste vond ik, dus meegenomen.
Pas later ooit thuis een keer gemeten. (moet toch bij de paarden starten, dus vond het niet interessant idem als kleur, aangezien dat van mij dus een effen zwarte knabstrupper is en iedereen die kent met stippen. Maar dit was de grootste toen bij de Fokker in leeftijd waarbij je kon gaan rijden en hij was leuk, dus maat en kleur zijn dan niet echt relevante criteria voor mij, gezondheid wel)

Elsje123

Berichten: 581
Geregistreerd: 03-08-05
Woonplaats: Anna Paulowna

Re: Tot welke leeftijd groeien paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 19:32

Toevallig had mijn man vandaag deze vergelijkingsfoto op Facebook gezet. De bovenste foto is dat we bij hem aan het kijken waren om hem te kopen, dit was dus een week voor zijn derde verjaardag. De onderste foto was vorige maand, hier is hij inmiddels alweer zes jaar.

Afbeelding