Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 11:49

Heb je dingen over de proefperiode en lotje ruilen ook zwart op wit staan? Contract klaar als de proefperiode goed bevalt?

Heb je deze pony zelf in real lief gezien? Deze is gezond en in orde om te werken?

Als jij haar alvasalvast het contract stuurt kan het bij akkoord ondertekent worden en, iemand anders de pony ophalen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 11:57

Babootje schreef:
Ze hebben Lotje voor een heel klein bedrag van de handelaar gekocht. Omdat Lotje zo braaf is, heeft ze nu een grotere waarde voor de manege dan toen ze kwam. Ik snap best dat ze er dan een "bewijsbaar" brave pony voor terug willen en dat ze dat eventjes willen aankijken. Als ze Lotje dan eerder uit handen geven, zijn ze haar kwijt. Wat je nog zou kunnen voorstellen is dat je ze een schriftelijke ondertekende garantie geeft dat ze Lotje terugkrijgen, mocht de andere pony in de proefperiode toch niet geschikt zijn voor de manegelessen. Beperk het dan wel duidelijk tot de proefperiode van een week, zodat ze niet in de winter (als de pony mogelijk minder braaf is) bij je terugkomen. Als ze dat niet willen doen, is het wel erg flauw. Het is nu nog vakantieperiode en op de meeste maneges niet zo druk, zodat ze Lotje best een week kunnen missen.


Ik snap het ook volkomen dat ze zeker weten een brave pony terug willen. Maar zoals in mijn vorige post heb ik mijn twijfels over het verschil tussen 5 en 7 dagen bijvoorbeeld. Bovendien heeft hij Lotje binnen 1 dag uitgekozen. En perfect braaf is zij ook niet, er zijn al kinderen van haar af gevallen...

Haar meenemen met de afspraak dat ze terug kan in het geval dat de nieuwe pony niet goed is doe ik liever niet. Want ik kan haar niet terug brengen en het zorgt ook voor onnodig veel stress in verhuizing denk ik. Maar toch bedankt voor de tip!

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 11:59

mvdbijl schreef:
Heb je dingen over de proefperiode en lotje ruilen ook zwart op wit staan? Contract klaar als de proefperiode goed bevalt?

Heb je deze pony zelf in real lief gezien? Deze is gezond en in orde om te werken?

Als jij haar alvasalvast het contract stuurt kan het bij akkoord ondertekent worden en, iemand anders de pony ophalen.


Er staat nog niks zwart op wit. Ik ben wel van plan om een contract op te stellen maar ik heb geen idee hoe ik het aan moet pakken.

De pony heb ik zelf niet in het echt gezien. Maar het is geen handelaar waar die van komt, maar een jonge vrouw van wie die pony heel lang is geweest. En zij wil natuurlijk ook het beste voor haar pony en gaat er dan ook niet over liegen denk ik. De pony is gewoon gezond en kan gewoon werken.

Babootje

Berichten: 26264
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:02

emilyslaluna schreef:
Haar meenemen met de afspraak dat ze terug kan in het geval dat de nieuwe pony niet goed is doe ik liever niet. Want ik kan haar niet terug brengen en het zorgt ook voor onnodig veel stress in verhuizing denk ik. Maar toch bedankt voor de tip!


Ik snap dat het niet je voorkeur heeft en stress oplevert, maar een garantie geven/proefperiode afspreken is misschien de enige manier waarop je haar mee krijgt.

Zammie

Berichten: 6000
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Kom uut Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:03

Moet je persee een pony afleveren? Kun je niet gewoon geld geven en dat ze zelf een nieuwe pony zoeken?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 12:04

Babootje schreef:
emilyslaluna schreef:
Haar meenemen met de afspraak dat ze terug kan in het geval dat de nieuwe pony niet goed is doe ik liever niet. Want ik kan haar niet terug brengen en het zorgt ook voor onnodig veel stress in verhuizing denk ik. Maar toch bedankt voor de tip!


Ik snap dat het niet je voorkeur heeft en stress oplevert, maar een garantie geven/proefperiode afspreken is misschien de enige manier waarop je haar mee krijgt.


Ja ik denk dat het wel kan helpen inderdaad. Ik zal het wel als noodoptie in gedachten houden.

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:30

Ik zou toch kijken of het niet simpeler kan. En dat is inderdaad vragen hoeveel ze voor je pony willen hebben, zónder dat jij verantwoordelijk bent voor vervanging.

Wat een toestand zeg, vind dat ze het je echt niet makkelijk maken.

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:53

emilyslaluna schreef:
mvdbijl schreef:
Heb je dingen over de proefperiode en lotje ruilen ook zwart op wit staan? Contract klaar als de proefperiode goed bevalt?

Heb je deze pony zelf in real lief gezien? Deze is gezond en in orde om te werken?

Als jij haar alvasalvast het contract stuurt kan het bij akkoord ondertekent worden en, iemand anders de pony ophalen.


Er staat nog niks zwart op wit. Ik ben wel van plan om een contract op te stellen maar ik heb geen idee hoe ik het aan moet pakken.

De pony heb ik zelf niet in het echt gezien. Maar het is geen handelaar waar die van komt, maar een jonge vrouw van wie die pony heel lang is geweest. En zij wil natuurlijk ook het beste voor haar pony en gaat er dan ook niet over liegen denk ik. De pony is gewoon gezond en kan gewoon werken.


Vraag je ouders of iemand daar even mee te helpen.

Zorg dat ze er in ieder geval voor tekent dat je op dat moment een goede plaats vervangende pony hebt geregeld en dat lotje daarmee weer jullie eigendom is. Vergeet niet het paspoort direct mee te nemen.

Heb je de pony wel op video gezien? Ook iets zwart op wit regelen voor de proefperiode, zodat jij straks niet voor kosten of dergelijke komt te staan..

Vind dit allemaal wat ruilen, zorg dat je alles goed voor elkaar hebt en laat niet met je dollen want het is nu wel heel erg zij vraagt jij draait.

principal

Berichten: 435
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: alphen aan den rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:54

Ik lees al een tijdje mee, en al vaker komt de vraag of je ouders of iemand kan voorschieten dat bedrag dat de manege voor Lotje wilt hebben, tot nu zie ik daar geen reactie van terug van jou...

En ben blij dat je een eventueel vervangende pony hebt gevonden en hoop dat de manege dat ook vind. Ik vind wel dat de manege er een spelletje van maakt om jou zo druk te laten zoeken, tijd rekken vind ik het. Want hun kunnen echt wel simpel een andere pony vinden om Lotje te vervangen. Maneges hebben heus hun contacten.

Daarom ook alsnog weer de vraag kun je niet aan het geld komen wat hun wensen en gewoon Lotje kopen en klaar.

Anoniem

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 12:57

Wat een moeilijk gedoe van die manege zeg, bah. Ik zou zeggen dat als de pony komt, jij Lotje gelijk meeneemt naar huis. Tenslotte heb jij je ding dan gedaan en komen hun geen stal te kort, als je begrijpt wat ik bedoel.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:02

mvdbijl schreef:
Vraag je ouders of iemand daar even mee te helpen.

Zorg dat ze er in ieder geval voor tekent dat je op dat moment een goede plaats vervangende pony hebt geregeld en dat lotje daarmee weer jullie eigendom is. Vergeet niet het paspoort direct mee te nemen.

Heb je de pony wel op video gezien? Ook iets zwart op wit regelen voor de proefperiode, zodat jij straks niet voor kosten of dergelijke komt te staan..

Vind dit allemaal wat ruilen, zorg dat je alles goed voor elkaar hebt en laat niet met je dollen want het is nu wel heel erg zij vraagt jij draait.


Bedankt voor de tips. Video's s van de pony heb ik niet gezien. Wel heb ik veel contact via de app met de eigenaresse. Ook gewoon om dingen buiten de pony. Ook in de app staan dingen over de proefweek. Niet zozeer afspraken maar wel dat die een week op proef gaat enzo. Ik ben inderdaad van plan alles op papier te zetten. Zijn er ergens voorbeelden van hoe een contract er uit moet zien?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:03

principal schreef:
Ik lees al een tijdje mee, en al vaker komt de vraag of je ouders of iemand kan voorschieten dat bedrag dat de manege voor Lotje wilt hebben, tot nu zie ik daar geen reactie van terug van jou...

En ben blij dat je een eventueel vervangende pony hebt gevonden en hoop dat de manege dat ook vind. Ik vind wel dat de manege er een spelletje van maakt om jou zo druk te laten zoeken, tijd rekken vind ik het. Want hun kunnen echt wel simpel een andere pony vinden om Lotje te vervangen. Maneges hebben heus hun contacten.

Daarom ook alsnog weer de vraag kun je niet aan het geld komen wat hun wensen en gewoon Lotje kopen en klaar.


De geldzaken zijn geregeld. Maar sowieso is er geen bedrag die ze vragen waarvoor Lotje meteen mee mag. Er moet hoe dan ook eerst een vervanger komen...

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 13:04

amoj schreef:
Wat een moeilijk gedoe van die manege zeg, bah. Ik zou zeggen dat als de pony komt, jij Lotje gelijk meeneemt naar huis. Tenslotte heb jij je ding dan gedaan en komen hun geen stal te kort, als je begrijpt wat ik bedoel.


Het liefst denk ik ook zo. Maar helaas heeft de manege de hogere hand en moet ik door elk hoepel springen die ze mij voorleggen... Als zij een proefweek willen dan hebben ze daar ook recht op. En ik snap het ook volledig. Maar ik vind het gewoon vervelend dat er moeilijk wordt gedaan over 1 dagje minder...

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 13:39

Vervanging nu meteen?
Het is vakantietijd, op de meestemanges is dat niet anders. Ze zijn tijdelijk gesloten of draaien op halve kracht of doen ponykampen. Lijkt me erg sterk dat Lotje onmisbaar is in deze tijd voor hun. Als ze ineens dood zou gaan hebben ze ook niet direct vervanging!
Ik vind dat de manege het je erg moeilijk maakt en eerder tegenwerken dan met je meedenken.

Ik zou heel duidelijk communiceren dat ik bedrag x voor Lotje wil geven, hun vraagprijs, maar enkel op voorwaarde dat je Lotje mee naar huis kunt nemen zodra de potentiële nieuwe pony bij hun staat. Mocht de pony niet bevallen kan deze terug naar de eigenaar. Hun hebben en enkel de taak om zelf een vervangende pony te gaan zoeken, maar met een zak geld moet dat niet zo moeilijk zijn!
Tsjongejonge.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:14

Ik denk dat je het te ingewikkeld maakt met die driehoeksruil. Er kleeft teveel risico op 'gedoe' aan.

1) Je kent de pony die je wilt inruilen tegen Lotje niet. Hoe vaak komt het wel niet voor dat pony's die voor braaf en mak worden aangeboden helemaal niet zo braaf en mak zijn? En voor hetzelfde geldt mankeert er iets aan dat jij op de foto's niet hebt gezien en de huidige eigenaar je niet heeft verteld... Een kennis van mij is net op zoek geweest naar een paard voor haar dochter. Wat die al niet heeft meegemaakt... Allemaal veelbelovende advertenties, mooie foto's en filmpjes, aan de telefoon lovende woorden van de eigenaar......maar pas bij het kijken werd duidelijk dat het dier helemaal niet bomproof was / beet en vals was op stal / een schiefel had / dampig was. Kortom: je moet een pony echt eerst zien. Je bent zelf ook al eerder bedonderd dus je weet hoe de wereld in elkaar zit. Zorg dat je dat niet weer gebeurt!

2) En wat als er wat met deze pony gebeurt in de proefweek? Een tik van een ander paard, koliek....Iets waardoor er hoge veeartskosten gemaakt moeten worden of de pony zelfs onbruikbaar wordt of overlijdt? Wie draait dan op voor de kosten? En van wie is de pony dan? Draai jij ervoor op? De manege? De huidige eigenaar?

3) en wat als achteraf iets aan de pony blijkt te mankeren dat bij verkoop vermeld had moeten worden? Een verborgen gebrek? Wie is er dan aansprakelijk?

Dit soort ingewikkelde constructies is echt een recept voor een hoop ellende en gedoe. Denk er goed over na of dit verstandig is en dit is wat je wilt.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:19

Ik vind al je inzet echt heel knap. Geweldig hoeveel je voor Lotje over hebt. Ben het wel met Safina eens. Ga er niet tussen zitten maar laat de manege dit met de eigenaar van de ruilpony regelen. Mocht er gedoe zijn, ben je niet de dupe.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:35

Ik denk als ts niet er tussen zit de manege ook helemaal niets doet.
Die laten Lotje lopen tot ze er bij neer valt. En dan kopen ze de volgende van de slacht vrachtwagen.

hwn
Berichten: 4699
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 14:42

Ik zou ook opletten dat de manege je niet belazert, dus zorg dat alles duidelijk geregeld is. Straks zegt de manege: ok, nieuwe pony is prima, we kopen die, maar Lotje houden we ook. Dek je zeker in tegen zo'n scenario. Al zullen ze tegen eind van de zomervakantie het wel met wat minder pony's kunnen doen.

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 14:47

Zammie schreef:
Moet je persee een pony afleveren? Kun je niet gewoon geld geven en dat ze zelf een nieuwe pony zoeken?


Ik heb je reactie over het hoofd gezien, mijn excuses! De afspraak is inderdaad dat er eerst een vervangende pony moet komen. Deze zou de eigenaar zelf gaan zoeken. Maar om het proces te versnellen zei hij dat ik ook mee kon helpen met zoeken. Helaas krijg ik een beetje het idee dat ik de enige ben die moeite aan het doen is...

dieseltje schreef:
Vervanging nu meteen?
Het is vakantietijd, op de meeste manges is dat niet anders. Ze zijn tijdelijk gesloten of draaien op halve kracht of doen ponykampen. Lijkt me erg sterk dat Lotje onmisbaar is in deze tijd voor hun. Als ze ineens dood zou gaan hebben ze ook niet direct vervanging!
Ik vind dat de manege het je erg moeilijk maakt en eerder tegenwerken dan met je meedenken.

Ik zou heel duidelijk communiceren dat ik bedrag x voor Lotje wil geven, hun vraagprijs, maar enkel op voorwaarde dat je Lotje mee naar huis kunt nemen zodra de potentiële nieuwe pony bij hun staat. Mocht de pony niet bevallen kan deze terug naar de eigenaar. Hun hebben en enkel de taak om zelf een vervangende pony te gaan zoeken, maar met een zak geld moet dat niet zo moeilijk zijn!
Tsjongejonge.....


Ik ben het ermee eens. Dit heb ik ook inderdaad in mijn update geplaatst. Het fijnste zou inderdaad zijn dat hij het geld accepteert en in het geval dat de pony niet goed is dan zelf met mijn betaalde geld verder gaat kijken... Helaas denk ik niet dat hij ermee eens is. Hij wil geen risico's...

safina schreef:
Ik denk dat je het te ingewikkeld maakt met die driehoeksruil. Er kleeft teveel risico op 'gedoe' aan.

1) Je kent de pony die je wilt inruilen tegen Lotje niet. Hoe vaak komt het wel niet voor dat pony's die voor braaf en mak worden aangeboden helemaal niet zo braaf en mak zijn? En voor hetzelfde geldt mankeert er iets aan dat jij op de foto's niet hebt gezien en de huidige eigenaar je niet heeft verteld... Een kennis van mij is net op zoek geweest naar een paard voor haar dochter. Wat die al niet heeft meegemaakt... Allemaal veelbelovende advertenties, mooie foto's en filmpjes, aan de telefoon lovende woorden van de eigenaar......maar pas bij het kijken werd duidelijk dat het dier helemaal niet bomproof was / beet en vals was op stal / een schiefel had / dampig was. Kortom: je moet een pony echt eerst zien. Je bent zelf ook al eerder bedonderd dus je weet hoe de wereld in elkaar zit. Zorg dat je dat niet weer gebeurt!

2) En wat als er wat met deze pony gebeurt in de proefweek? Een tik van een ander paard, koliek....Iets waardoor er hoge veeartskosten gemaakt moeten worden of de pony zelfs onbruikbaar wordt of overlijdt? Wie draait dan op voor de kosten? En van wie is de pony dan? Draai jij ervoor op? De manege? De huidige eigenaar?

3) en wat als achteraf iets aan de pony blijkt te mankeren dat bij verkoop vermeld had moeten worden? Een verborgen gebrek? Wie is er dan aansprakelijk?

Dit soort ingewikkelde constructies is echt een recept voor een hoop ellende en gedoe. Denk er goed over na of dit verstandig is en dit is wat je wilt.


Wauw bedankt dat je deze zaken aanhaalt! Ik heb er zelf eigenlijk nooit over nagedacht. In principe is het een transactie tussen de manege en de eigenaresse van de pony. De manege gaat ook gewoon voor die pony betalen. En dan als die goed is mag ik Lotje terugkopen voor de prijs van die nieuwe pony. Dus in principe lijkt het mij logisch dat alle verantwoordelijkheid bij de manege ligt.

Slimme mensen gaan niet af op logica, dus ik ga het zeker meenemen in het contract! Heel erg fijn dat je het hebt genoemd! Dankjewel!

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 15:32

Wat een heftig verhaal zeg. Ik begrijp dat je je pony graag zsm naar huis halen wilt, maar ik krijg een beetje het idee dat de manege het niet helemaal fair speelt. Tijdrekken, jou de volledige vervangingskosten laten betalen, etc, etc.
Ik krijg het idee dat ze net wat teveel willen profiteren van jouw emoties. Verder ga ik mee met Dieseltje en Safina.

Is het een idee als je je ouders contact laat opnemen met een iets zakelijkere insteek?

emilyslaluna

Berichten: 3811
Geregistreerd: 11-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-17 15:55

Ik heb twee contracten opgesteld. 1 voor tussen de manege en de eigenaresse van de nieuwe pony en 1 tussen de manege en mij.

Is er iemand die intresse heeft om het via PB te lezen? Misschien aanvulling/opmerkingen te geven? Uiteraard stuur ik een kopie waar geen namen in genoemd zijn.

Anoniem

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:00

Je mag mij wel een pb sturen, ik wil er wel even voor je naar kijken :)

mvdbijl

Berichten: 3675
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Onzekerheid of mijn pony werkelijk is ingeslapen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:09

Stuur maar door! :-)

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 16:19

hwn schreef:
Ik zou ook opletten dat de manege je niet belazert, dus zorg dat alles duidelijk geregeld is. Straks zegt de manege: ok, nieuwe pony is prima, we kopen die, maar Lotje houden we ook. Dek je zeker in tegen zo'n scenario. Al zullen ze tegen eind van de zomervakantie het wel met wat minder pony's kunnen doen.



imo belazert die manege ts al; die hebben voor slachtprijs een kapotte pony gekocht en hopen nu dat ts wel even voor een gezonde pony weer zorgt die supermak is. Die gaat ts niet vinden voor slachtprijs (of je moet echt heel erg veel geluk hebben, das min of meer een groot wonder te noemen).
Die manege gaat straks het vijfvoudige terug krijgen dan wat ze voor Lotje betaalt hebben en ze houden er een gezonde pony aan over. 2 vliegen in 1 klap voor die manege; de kreupele pony weg en voor niks een gezonde pony ervoor terug.

Dus tja; hoe je dit ook wendt of keert; die manege belazert ts....maar goed; zij wil heel graag dr pony terug, dus die pikt het maar.
Maar heel eerlijk; die manege maakt gigantisch misbruik van de situatie.

En niet aan komen zetten van; maar het is een bedrijf dus logisch dat ze genoeg terug willen voor vervanging; als bv een zzp'er zn bedrijfswagen moet vervangen krijgt die voor zn oude bedrijfswagen ook maar een habbekrats en niet dat bedrag wat die kwijt is aan de nieuwe bedrijfswagen...de waarde van het artikel (wat voor de wet een paard is) speelt wel mee natuurlijk. En feit is dat Lotje alleen nog maar de slachtprijs waard is...en dat is als ze nooit medicijnen heeft gehad die consumptie onmogelijk maakt, want anders is het zelfs slachtwaarde niet eens



@ ts; dit niet opvangen als kritiek naar jou toe btw, want zo bedoel ik het niet. Ik vind dat jij super bezig bent en hoop echt dat Lotje zo snel mogelijk daar weg kan...arm dier, nog steeds lessen moeten lopen, die manege zou zich kapot moeten schamen.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-17 18:44

Punz schreef:
Ik zou toch kijken of het niet simpeler kan. En dat is inderdaad vragen hoeveel ze voor je pony willen hebben, zónder dat jij verantwoordelijk bent voor vervanging.

Wat een toestand zeg, vind dat ze het je echt niet makkelijk maken.



Dat dus, vreselijk!
Ze vinden het blijkbaar wel leuk om een spelletje met je te spelen..........lijkt het wel.

En ik zou al helemaal niet aan contracten beginnen, echt niet.
Daar ga je gedoe mee krijgen.

Gewoon kopen of ruilen voor een andere pony en klaar en direct wegwezen daar en dan is Lotje thuis bij je.