Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 21:20

Hallo allemaal!

Ik wil even iets voorleggen en uitschrijven, ben benieuwd naar de meningen en ervaringen van jullie. Namelijk zit ik met het volgende.

Het is al een hele tijd zo dat ik een eigen (shetland) pony of paard wil. Ik ben jaren geleden in de paardenwereld terecht gekomen door mijn ex, die had 2 pony's. Ben daar ongeveer 3 jaar ook actief mee geweest en veel bij geweest, gereden vaak mee geweest op de wagen etc. En nu doe ik een tijd niks meer met paarden maar merk dat ik het wel heel erg mis.

Nu zit ik er zoals ik zei al een tijd mee dat ik eigenlijk zelf iets wil, nu heb ik sinds kort eindelijk een fatsoenlijke baan. Fulltime (circa 50 uur per week) en goed betaald werk, de eerste maanden via een uitzendbureau en daarna krijg ik een jaarcontract bij het bedrijf waar ik via het uitzendbureau loop. Dat jaarcontract is eigenlijk vrij zeker dat het er komt.

Nu wil ik eigenlijk wachten tot ik dat jaarcontract heb voor ik serieus ga kijken en zoeken. Maar ik zit er echt aan te denken om dan te gaan kijken voor zeer waarschijnlijk een shetland pony. Mijn keuze is gevallen op een shetlander omdat ik ze lief klein en schattig vind, daarnaast wil ik de komende jaren vooral denk ik veel gaan doen met vrijheidsdressuur en mennen etc, dit kan allemaal prima met een shetlander naar mijn idee.

De shetlander zou ik dan op een niet al te grote pensionstal willen zetten, het liefst zo veel mogelijk buiten (het liefst 24/7 indien dat mogelijk is. Ook in de winter zo lang mogelijk nog 24/7 of iig overdag zo veel mogelijk, uiteraard afhankelijk van wat de situatie toelaat. Maar het enige waar ik mee zit, ik heb in die jaren wel redelijk wat ervaring opgedaan. De basis ken ik zeker wel denk ik van de verzorging. Maar nu begin ik toch te twijfelen...of naja twijfelen misschien niet echt maar meer alles aan het overdenken. Dit omdat het natuurlijk een hele verantwoordelijkheid is die je neemt met de aanschaf van een paard/pony.

Maar als ik ergens niet uit kom dan heb ik ook zo iets van dan zou ik altijd mijn stalgenoten nog hebben en zou ik hier op bokt natuurlijk ook altijd terecht kunnen. Mijn voorkeur gaat uit naar een ruin of merrie. Ik denk het liefst nog echt een jong dier, het lijkt me leuk om vanaf jongs af aan je maatje op te voeden en alles zelf aan te leren en te beleren in de toekomst.

Ik denk dat ik zeker wacht op het jaarcontract, dit omdat je dan natuurlijk de komende tijd net wat meer zekerheid hebt.

Hoe denken jullie er over, wat zijn dingen waar ik rekening mee moet houden of waar ik nog extra goed over na moet denken? Wat zouden jullie doen in mijn situatie?

fedjeraketje

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:43

Iets om rekening mee te houden is dat Shetlanders gevoelig zijn voor dik worden en hoefbevangen. Om die reden zou het kunnen dat je shet niet 24/7 op het gras kan staan. En houd er rekening mee dat je pony ziek kan worden, dus zorg ervoor dat je geld apart hebt staan voor de dierenarts. En wellicht begeleiding voor als je het diertje gaat beleren dat is veel moeilijker als het lijkt. Als eerste pony zou ik persoonlijk voor een shet gaan die al is beleerd en goed is opgevoed. Op die manier kan je eerst ervaring opdoen.

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 21:44

Ik zou eerst duidelijker voor jezelf willen hebben wat je doelen zijn met je toekomstige pony. Nu wil je een shetlander 'want die zijn schattig' en je denkt dat je iets met vrijheidsdressuur of mennen wil doen, heb je daar echt ervaring mee? Of anders de plannen en de extra financieel ruimte in huis om daar begeleiding of iets bij te nemen?
Je zegt dat je wel veel mee bent geweest, maar hoeveel ervaring heb je met het echt zelf doen? Het is namelijk best anders als je ineens niet meer langs de zijlijn naar de leuke dingen mee te kijken staat maar zelf alle grote verantwoordelijkheden en beslissingen moet nemen. En het is natuurlijk een leuke gedachte dat bokt en je stalgenoten wel met je meedenken, maar in de praktijk heeft iedereen andere meningen, manieren en methodes en word je soms van links naar rechts getrokken. Dan moet je zelf wel over de nodige kennis en daadkracht beschikken om zelfstandig en verstandig een beslissing te nemen.

En wat betreft het werk. Slim om te wachten op een jaarcontract. Ik weet niet precies wat voor werk je doet, maar heb je echt de energie en tijd naast die 50 uur over om jezelf steeds naar stal te slepen?

Echt voor een jonkie om zelf op te leren zou ik niet kiezen als eerste pony, tenzij je daar specifiek al zelf ervaring mee hebt opgedaan.

Dit alles is overigens helemaal niet als afkraker bedoelt! Je moet vooral doen waar je je goed bij voelt :j maar dit is even de kritische noot die ik opmerk aan de hand van jouw verhaal.
Goed dat je er zo uitgebreid over nadenkt :j

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 22:12

Dat shetlanders snel last hebben van hoefbevangenheid dat was bij mij bekend inderdaad. Ik had er in mijn achterhoofd ook al rekening mee gehouden dat ik geld apart moet hebben voor eventueel een dierenarts. Maar okee, een meer ervaren pony zou dus beter zijn zoals ik begrijp? Misschien als ik het zo lees en nog eens over nadenk is het misschien wel beter inderdaad.

Het scheelt ook dat ik nog thuis woon dus niet heel veel vaste lasten heb. Dus wat dat betreft kan ik zeker voorlopig nog genoeg missen eventueel ook voor lessen en begeleiding. Ik ben inderdaad veel mee geweest, heb zelf ook gereden (nu is dit op een shet natuurlijk geen optie) en heb ook actief mee gedaan en geholpen, dus weet wel wat het allemaal is. Tuurlijk zal een eigen pony anders zijn, maar het is niet dat ik volledig onervaren ben.

Natuurlijk dat weet ik dat iedereen anders denkt en andere manieren heeft, het is ook voornamelijk je eigen weg vinden inderdaad. Maar adviezen kan je natuurlijk altijd 3 dingen mee doen, volledig aannemen, volledig negeren of gedeeltelijk dingen uit overnemen. Maar die beslissingen nemen is wel inderdaad iets dat je altijd zelf uiteindelijk zal moeten doen. Ik zit op de vrachtwagen en ga binnenkort de chauffeurs opleiding in. Dat naar stal slepen moet geen probleem worden, gaat juist ontspanning zijn en even wat anders dan de drukke werkdagen. Verwacht niet dat dat heel veel problemen gaat geven.

Heb met het beleren nog niet veel ervaring dus misschien is het beter om een ervaren pony te nemen dan ja. Ik snap zeker dat het niet afkrakend bedoelt is! Bedankt voor de reacties tot zover!

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 17:01

Ben even benieuwd, vanavond onverwacht al even kijken bij een shetlander. Hoe klinkt dit in jullie oren?

Citaat:
lieve 10 jarige shetland merrie.
Pony is altijd als fok merrie gebruikt bij vorige eigenaar.

ze meet +-1.03m.

De ouders staan in het paspoort maar heeft GEEN stamboek papieren.

De pony is netjes bekapt en ontwormt.

de pony staat netjes stil met poetsen en is braaf bij de hoefsmid.

De pony is gechipt en heeft een paspoort .

De pony is bij ons gewoon als gezelschap geweest.
er kan een kindje opzitten maar is niet door gereden (door gebrek aan een ruiter ).

Kortom lieve kinder pony.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:05

Klinkt als een lieve merrie!
Gewoon gaan kijken, dan weet je het snelst of er een klik is :j

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:15

Klinkt leuk :j gewoon lekker gaan kijken, nagaan of ie echt braaf en gezond is en of er een klik is :j

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 17:40

Jaaa idd, dat was zeker wel de planning! Wil ook kijken om van de week nog een keer te gaan met iemand die al langer in de paarden zit en er een nog betere kijk op heeft. En zat er eventueel aan te denken om haar door een veearts te laten keuren...zou dat zinvol, logisch en slim zijn bij een shetlander?

Lijkt me net zo normaal als bij een normaal paard toch?

Memories

Berichten: 2629
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:49

Heel goed ook om een extra paar ogen mee te nemen inderdaad. Keuren zou ik zeker laten doen, je hoeft er natuurlijk geen uitgebreide sportkeuring doorheen te gooien maar even een basischeck is gewoon heel normaal en verstandig :j Ik vind dat in ieder geval niet raar om te doen, zeker niet omdat je wel van plan bent aan de slag te gaan met de pony.

lemanthia

Berichten: 3354
Geregistreerd: 26-03-07

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 17:54

is die al beleerd voor de wagen? of wil je dit zelf gaan doen

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 17:56

Is nog niet beleerd voor de wagen, weet nog niet of ik het zelf ga doen. Lijkt me aan de ene kant wel leuk. Eerst zelf maar eens opbouwen naar dubbele lange lijnen en dan zie ik het wel even verder. Heb met beleren niet heel veel ervaring dus misschien onder begeleiding of iets.

Maar dat zal de tijd leren, gaat waarschijnlijk toch nog wel even duren.

Ricie

Berichten: 3488
Geregistreerd: 04-06-14
Woonplaats: Veenendaal

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-17 23:28

Nou ik ben wezen kijken vanavond, erg leuk en lief merrietje, de koop is inprincipe gesloten. Van de week nog eens langs en dan gaan we ook kijken wanneer ze hierheen komt etc! Ben erg blij mee.

Heb goed gekeken naar diverse punten, hoefbevangenheid, staat van de hoeven, hoe ze loopt. Hoe ze doet, (zomer)eczeem en gekeken naar plekjes etc. Was allemaal helemaal goed naar mijn insziens. Van de week neem ik nog iemand mee. Die kijkt dan ook nog....

Anoniem

Re: Komt mijn eerste (shetlander) pony er binnenkort?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-17 23:36

Wat leuk!!!
Shetten zijn geweldig :)) goede band, veel geduld en respect voor je dier is in mijn ogen zoveel belangrijker dan ervaring hebben. Dus gewoon lekker aan de slag gaan met beleren of wat je dan ook wilt doen maar altijd altijd 3 rustig aan. Snap dat heel bokt hier overheen gaat vallen maar goed :')