Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 23:37

Hoi!

Hier gaan we dan... het verhaal van mijn adoptiepony. Bloed, zweet en tranen, maar de moeite waard!

In december 2015 maakte ik de beslissing: ik adopteer een paard! De bedoeling was om een 'oud knolletje' een leuke thuis te geven op een weide met schuilstal waar ik hoogstens enkele wandelingetjes mee zou maken samen met mijn paard dat ik al 13 jaar heb.

Eenmaal aangekomen in het paardenasiel, viel mijn oog op Charmeur. Een 3-jarige pony die van alles bang was, de enige in de kudde die niet naar ons toe kwam. Een pony met een verleden: inbeslagname na verwaarlozing.

En ja hoor... Hij werd de uitverkorene ;-)

Afbeelding

Na een parelli/grondwerkles waarin bekeken werd of ik met zo'n paard zou kunnen omgaan, kreeg ik de toestemming van de mensen van het asiel om hem te adopteren.

Een maandje later en veel voorbereidingen aan de weide was het zover: hij kwam bij ons!

Afbeelding

Er werd me aangeraden om enkele weken het halster aan te laten, omdat hij anders niet meer te vangen zou zijn in de weide. Zo gezegd, zo gedaan! Dagelijkse oefeningen aan het halster en geleidelijke gewenning aan de kleine dingen (aanrakingen, poetsen, volgen, verkeersgewenning...).

Afbeelding

Na enkele maanden konden we geleidelijk aan beginnen aan een grote stap: het zadelmak maken! Ik besloot om alles zelf te doen, omdat ik ook degene ben/was waarin hij vertrouwen had. Hem naar iemand brengen om dit voor me te doen, zou nog een té grote stap zijn voor meneertje.

We verhuisden voor enkele maandjes naar een privé-stalling en begonnen er rustig aan. Ook mijn oudere paard ging mee, want de twee zijn ondertussen onafscheidelijk!

Afbeelding

En na enkele weken besloten we er voor de eerste keer op te gaan. Geen kick gaf ie! De voordelen van een rustige aanpak ;-) .. We wilden ook graag bitloos gaan rijden, vandaar dat ik dit ook meteen probeerde.

Afbeelding

Hier zit ik voor het eerst op Charmeur :-)

Uiteindelijk lukte het bitloze niet super, dus begonnen we toch met een bit...

Afbeelding

Na enkele goede ritjes besloten we terug naar de weide te gaan. We waren klaar voor de langverwachte wandelingen!

Afbeelding

Hier zijn we dan ook opweg naar het weitje! Going home!

Het geluk kon helaas niet blijven duren...

Op een rustige, zonnige ochtendwandeling zat ik op No Limit (mijn oudere paard) en mijn beste vriendin op de pony, Charmeur. Ik en No Limit reden vooraan, zij reden achter ons. Plots kwam een enorme tractor met een grote aanhangwagen voor ons aangereden. Ik ging nog in het midden van de baan rijden en deed tekens dat hij moest vertragen. Echter gebeurde dit niet dus sprong ik met mijn paard over een gracht. Helaas kon mijn vriendin niks meer doen en begon Charmeur weg te lopen van de tractor. De tractor ging er gewoon achteraan en reed hem van achteraan aan.

Ik zag het allemaal van op een afstandje gebeuren. Charmeur werd voort geduwd door de grote wielen van de tractor, mijn vriendin viel gelukkig naar links. Gelukkig hebben we blijkbaar enkele beschermengeltjes en sprong Charmeur recht. Ik zag ook dat m'n vriendin oké was en ik riep haar om foto's te trekken van de nummerplaat van de tractor die gewoon verder reed. No Limit en ik gingen in volle galop achter Charmeur aan.

Meteen de dierenarts + politie gebeld.

Charmeur verdoofd, alles goed verzorgd en heel veel liefde:
Afbeelding

En dit op de dag dat ik eigenlijk een sollicitatiegesprek had. Oeps :-) Dit heb ik dan afgebeld, maar de volgende dag kon ik al gaan. En guess what: still got the job ;-)

Afbeelding

Enkele maanden, heel veel kosten, een lange revalidatie en een groot trauma (voornamelijk voor Charmeur, maar ook voor ons) later, besloten we dat het tijd werd om terug aan ons vertrouwen te gaan werken.

Afbeelding

Afbeelding

Helaas konden we het rijden niet zomaar meer opnemen. Al het vertrouwen was weg van Charmeur's kant (en terecht). Terug alles rustig opgebouwd, maar het rijden was een ramp. Ik ben minstens 10 keer gevallen, enkele gekneusde ribben, blauwe plekken, gebroken vingers later, besloten we toch professionelere hulp in te schakelen.

De persoon die Charmeur opnieuw zou leren, kon dankzij een héél rustige aanpak, zijn vertrouwen terugwinnen én reed er na twee weken al perfect mee rond. Echter mocht ik het na twee weken ook eens proberen, maar belandde ik weet meteen op de grond:

Afbeelding

Iedereen stond versteld van het feit dat Charmeur dus echt vertrouwen in een persoon moet hebben voor hij die toelaat in zijn persoonlijke zone. Ookal vertrouwde hij mij super hard naast zich, op zijn rug was dus duidelijk een ander verhaal.

We zijn blijven doorzetten, maar met een andere aanpak! We zijn met mij helemaal van nul begonnen: over zijn rug hangen, er gewoon op zitten in de gangen,.. enzovoort.

Afbeelding

Ondertussen rijden we samen super leuk rond, en komen we er echt wel!
Er is nog héééél veel werk aan de winkel, en het gaat me helemaal niet alleen om het rijden, integendeel. Die pony heeft mijn hart gestolen en ik leer dagelijks enorm veel bij van hem.

Ik sta vooral versteld van het feit hoeveel die kleine man opengebloeid is. In het begin liep hij weg vanaf het moment dat hij iemand in zijn buurt zag, en nu komt hij zelf vrolijk aangelopen en geniet hij van knuffelbeurten, wandelingen in het bos, enzovoort.

Afbeelding

En hoeveel dankbaarheid je van een adoptiepaard terug krijgt? Onbeschrijfelijk!

Afbeelding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110691
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:43

Wat een leuk verhaal! Fijn dat het nu weer beter gaat!
Zijn jullie ook alweer langs de weg geweest? Hoe reageert hij nu op tractors?

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-17 23:51

Hoi Cayenne!
Wij zijn aan de hand al terug in het verkeer geweest, maar op zijn rug weet ik niet of dit nu al zou lukken..
Aan de hand reageert hij heel paniekerig als er iets voorbijraast (zowel auto als camionette) en een tractor is helemaal uit den boze. We werken er sowieso aan en gaan toch wel regelmatig de baan op aan de hand.
Volgende week hebben we ook onze eerste grondwerkles/schriktraining, dus hopen dat ook dit zal helpen... :-)

Mona81

Berichten: 919
Geregistreerd: 10-05-12
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 23:58

Het is echt een prachtpaard geworden. En al was hij qua uiterlijk minder mooi, dan nog is het een prachtpaard! Wat fijn dat hij zich zo bij jou kan ontwikkelen. Want jij bent degene die het voor hem mogelijk maakt om zich zo te kunnen ontwikkelen!!
Ik vroeg me af of er nog iets is gedaan met de bestuurder van de tractor? Volgens mij is het zelfs poging tot doodslag als je iemand bewust probeert aan te rijden! Wat een achterlijke idioot zeg!! Sorry voor mijn taalgebruik, de woorden in mijn hoofd zijn nog veel lelijker ;)

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 00:25

Hey Mona81!
Ja klopt, het is geen typisch dressuur- of springpaard die je zou zien lopen en waarvan je zou denken 'wow', maar ik ben zo gek op zijn karakter, zijn evolutie, zijn vertrouwen en zijn doorzettingsvermogen. + Zijn uiterlijk is er ook stukken op vooruit gegaan natuurlijk :-)

We hebben momenteel een rechtszaak met de bestuurder van de tractor. Hij ontkent het feit dat hij de pony heeft aangereden. Echter zijn er wel bewijzen: sporen van de hoeven op de baan, verbrande haren op de kont van Charmeur, blauwe plekken op m'n beste vriendin en enorme peesblessures bij Charmeur. Normaal komt er een uitspraak in augustus over de eventuele bestraffing, maar ik vrees ervoor :(

& Geen probleem voor jouw taalgebruik, je wil niet weten wat wij allemaal uitspreken over de bestuurder ;-)

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 00:40

Jeetje zeg, wat heeft die pony veel meegemaakt!
En dan toch weer vertrouwen kunnen geven?
Petje af voor jullie aanpak!

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 00:54

Hallo Chazzie

Ja klopt, wat een doorzetter is hij toch hé! :D , het heeft ons echt wel bloed, zweet en tranen gekost, maar we zijn gewoon blijven doorgaan. Het vertrouwen is sterker dan ooit momenteel :-)

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 00:58

Oh absoluut dat hij een doorzetter is, ook fijn dat het in een opbouwende lijn blijft gaan.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 01:01

Laten we hopen dat dit zo blijft doorgaan inderdaad! Er zullen sowieso wel weer mindere momenten komen, want ook ik heb na die 10-tal vallen aan mijn vertrouwen in hem moeten werken. Maaar het besef is er dat we gewoon moeten blijven gaan :D

Weet je hoeveel keer we gehoord hebben dat dit onbegonnen werk was en dat dit nooit meer zou lukken? We proof them wrong :D

chazzie
Berichten: 428
Geregistreerd: 14-04-13

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 01:05

Zal vast wel heel vaak zijn geweest.

In het verleden heb ik gewerkt met in beslag genomen dieren, zo mooi om te zien hoe ze dan langzaam bijkomen.
En ja, zo ga je 2 stappen vooruit om er vervolgens weer 1 terug te doen.

Maar hou de moed erin, je weet waar je het voor doet.

Ik blijf jullie volgen, hoop dat er nog meer mooie updates gaan komen.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 09:29

Ik weet het zeker en vast :-) We komen er wel!
Ik zal zeker proberen af en toe eens een update te plaatsen ;)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:37

Jeetje ik kan me dat ongeval gelijk niet goed voorstellen maar wat eng??? Had hij jullie niet gezien of zo?

eva1969

Berichten: 4036
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 09:58

Wat een leuke pony en wat boft hij dat jij hem hebt uitgekozen!
Ik hoop dat jullie de rechtzaak winnen want wat een belachelijke kerel zeg, al is het alleen maar om de genoegdoening en het gevoel dat recht uiteindelijk zegeviert.
Veel plezier nog met elkaar.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 10:37

@poes: Hij had ons echt wel gezien, maar hij was gefrustreerd omdat hij moest vertragen en zo zijn werk niet goed kon doen (dit riep hij ons achteraf nog na wanneer hij ons opnieuw voorbijreed). Hij ging echt bewust achter Charmeur & m'n vriendin aan. Was echt zo erg om te zien... :( Hulpeloze pony die op de grond werd voortgeduwd voor een tractor en een vriendin die ernaast ligt. Ach :( Al bij al is alles gelukkig goed gekomen, geen breuken oid.

@eva1969: Ja hé, love at first sight ;)! Ik hoop ook echt dat we de rechtszaak winnen. Ik hoop het zo hard...!

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:48

Foulplay_ schreef:
@poes: Hij had ons echt wel gezien, maar hij was gefrustreerd omdat hij moest vertragen en zo zijn werk niet goed kon doen (dit riep hij ons achteraf nog na wanneer hij ons opnieuw voorbijreed). Hij ging echt bewust achter Charmeur & m'n vriendin aan. Was echt zo erg om te zien... :( Hulpeloze pony die op de grond werd voortgeduwd voor een tractor en een vriendin die ernaast ligt. Ach :( Al bij al is alles gelukkig goed gekomen, geen breuken oid.

@eva1969: Ja hé, love at first sight ;)! Ik hoop ook echt dat we de rechtszaak winnen. Ik hoop het zo hard...!

dat is toch niet tegeloven zeg. Gewoon poging tot doodslag! Iemand die op een trekker rijdt zou trouwens verstand van dieren op de weg moeten hebben,wat bij het boerenbedrijf hoort.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 12:27

Inderdaad.. Ik dacht dit ook. Helaas.
Nu vertrouw ik niemand meer op de baan met m'n paarden! #)

NYC2B
Berichten: 6215
Geregistreerd: 07-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:31

Ow wat een knappe pony <3
Ik ben blij dat jij er ook zo over denkt om een dier te adopteren!
Waar heb je deze knapperd geadopteerd?

Heeeel veel succes en veel liefde toegewenst x

petra8
Berichten: 1134
Geregistreerd: 08-06-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 12:36

Wat een ellende met die tractor maar wat fijn dat Charmeur in jou een fijn baasje heeft gevonden.

Ik ben ook benieuwd waar je hem hebt gadopteerd. Ik ben ook van Belgie en denk er ook wel eens over na maar ik ken alleen de opvang in heusden zolder. En weet niet of de horse spirit rescue in leuven nog actief is.

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 13:45

Ik heb hem geadopteerd in The Old Horses Lodge in Laarne! Super mensen, daar zijn enkel inbeslagname-paarden.

Dankjewel allemaal! :D

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:11

Wat een verhaal ! En wat een geluk dat jij op zijn pad kwam :j Een maatje voor het leven.
Hij is echt heel erg opgeknapt !
Ongelooflijk van die tractorbestuurder... :x Moest ik die man tegenkomen, ik neep hem dood denk ik -:(-
Edit; lees net dat hij van Laarne komt, helemaal super !

Laurora

Berichten: 2641
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 14:25

Wat geweldig dat je Charmeur een warm huisje hebt kunnen geven! Ik word alleen helemaal naar van dat stukje met die tractor, bestaan er serieus mensen die zo egoïstisch zijn dat ze gewoonweg een pony met persoon er op aanrijden? Wat een walgelijk persoon, die mag wat mij betreft een rijontzegging en een boete van heb ik jou daar krijgen. :n
(eigenlijk verdient die vent nog veel meer, maar de tekst die ik in mn hoofd heb is niet echt netjes :o )

Erg jammer dat jullie daardoor na zo hard werken weer een flinke stap terug moesten nemen, ik hoop dat jullie je er goed doorheen vechten, maar als ik de rest zo lees hoef ik me daar geen zorgen om te maken ;)

Ik vind hem trouwens prachtig, hij is echt mooi opgedroogd <3

silkeshorses
Berichten: 199
Geregistreerd: 23-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:03

jij bent ook een doorzetter maar hetb is zeker de moeit ewaard
HOOP DAT DIE CHAUFFEUR EEN STRAF KRIJGT man een paard aanrijden en dan je vriendin als zijn naar de andere kant was gevallen
nog veel succes . je zal nog ver graken zon schatje <3

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:06

Wauw, wat een prachtige, aansprekende pony heb je daar aan over gehouden zeg!

Foulplay_
Berichten: 858
Geregistreerd: 09-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-17 15:22

Dankjewel! <3

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Hoe mijn lelijk/bang adoptie-eendje een mooie zwaan werd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 15:25

Waar ben je aangereden? Ik ben van Gent.