Paard kopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EquineGradh
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-05-17

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 18:50

Hallo allemaal,

Ik ben even nieuwsgierig naar jullie mening.

Via iemand die ik op stal ontmoette kreeg ik een Merrie van 3 jaar aangeboden. Nu heeft zij nog 1 stalletje bij huis in een bosrijke omgeving beschikbaar. Zij vraagt 210 voor de stal. Dit is inclusief alles, binnen en buiten zetten, voer, uitmesten en stro en hooi.
Is dat een relevant prijsje voor een paard? En zou ik het doen. Het wordt mijn eerste paard dus ik vind het lastig met keuzes maken.

Alvast bedankt

Danjel

Berichten: 165
Geregistreerd: 15-01-17

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 19:31

210 is stalling? Wat zou je voor het paard moeten betalen? Of krijg je het paard? :?

Diddykong

Berichten: 1474
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 20:15

Ik snap je verhaal niet helemaal ;). Is je vraag of de stalprijs oke is? Want 210 voor een all inclusief stal is een redelijke prijs, maar het ligt ook aan de regio waar je woont en de fasciliteiten van de stal. Is er bijv een rijbak? En een longeerplaats? Beide wel belangrijk met een jong paard. Hoeveel hooi krijgt je paard, en eventueel krachtvoer. Hoe is weidegang geregeld en hoe is de sfeer op stal?
Dan het paard, want uit je verhaal lijkt naar voren te komen dat de stalbaas en de eigenaar van je paard dezelfde persoon zijn? Of lees ik dit fout?
Als dit zo is, maak dan ook goede afspraken als je ooit weg wilt. Ik heb een bijzonder slechte ervaring met een paard op stal bij de vorige eigenaar. Ze vinden nogal eens dat het paard nog van "hen" is en je eigen beslissingen maken, zeker als je een keer ergens anders over denkt of gaat denken, nou daar kunnen enorme spanningen van ontstaan.
En als laatste ik weet niet of je het paard kent en er bijv al een goede band mee hebt? Maar persoonlijk vind ik een 3 jarige geen goede match als 1e paard. Hij moet misschien nog ingereden worden, je weet niet hoe klierig hij hierbij kan zijn en doorrijden is ook een vak apart. Is allemaal heel prima te leren, maar met een eerste eigen paard is er al zoveel te leren. Dan zou mijn advies zijn voor een iets ervarender paard te gaan waarmee je lekker kunt leren. Maar uit de OP haal ik die info niet dus misschien zit het anders?

EquineGradh
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-17 22:14

Haha. Sorry mensen. Raar verhaal zo.

Nee de eigenaar ken ik al wat langer. Zowel de stal als de merrie zijn van haar. Wij kunnen goed overweg en ik ben erg duidelijk met hoe ik het zelf wil en moet aanpakken, dus dat is het probleem niet. Verder zijn we nog niet zover dat zij mij een prijs kon geven hier wacht ik nog op. Verder hoef ik geen advies over de leeftijd want ik ben bekend met jonge paarden :) dus dat scheelt. Heb mijn vorige leasepaard zelf mogen beleren.
Oh enne de merrie ken ik hoor!

Het (mijn vraag Haha ) ging nu vooral om de stalkosten. Het is een kleineschalige pensionstalling met een buitenbak met verlichting, een eigen zadelkast en alles zit erin. Uitmesten, brok(naar wat je zelf wil) kuil, stro en binnen en buiten zetten. Ze staat als het kan de hele dag buiten. Daarnaast zijn er verschillende uitrij mogelijkheden en zit er een manege op loopafstand.
Daarnaast mag ik overal gebruik van maken wat er met de paarden te maken heeft.

linda_arnold
Berichten: 3326
Geregistreerd: 29-05-05
Woonplaats: Ootmarsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-17 22:34

Samengevat zijn de verkopende partij en de partij waar het paard in pension komt dezelfde mensen?

Ik denk dat de juist in dit soort situaties ook bij andere stallen in de omgeving moet informeren; wat zijn de prijzen daar en is het dan nog steeds haalbaar voor je?

Je zal niet de eerste zijn waar uit eindelijk 'gezeur' ontstaat door scheve verhoudingen. Pensionhouder heeft (mogelijk) emotionele band en een bepaalde visie hoe hij/zij wil dat zijn/haar dieren gehouden worden, ondanks dat je het 'eigendom' overneemt is de vraag of de het paard daarmee ook daadwerkelijk losgelaten wordt of dat je het voortdurend met goed bedoelde adviezen moet doen?

Daarbij is stalprijs enorm regio afhankelijk. Ik stal hier in Twente 2 paarden voor het stalgeld wat ik in de Randstad betaalde.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70662
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 00:45

Ik verplaats dit topic naar Paardenpraat.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 09:36

Ik denk dat je misschien word verblind door de mogelijkheid v/e eigen paard.

Als je echt een eigen paard wil, bedenk dan wat je in een paard zoekt. Wil je een jong beestje? Of juist wat meer ervaren? Merrie? Ruin? Wat voor karakter? Verkeersmak? Ingereden? Wedstrijdklaar? En als je dat lijstje eenmaal voor jezelf duidelijk hebt, ga dan opzoek naar een paard. Bekijk er meerdere en maak dan pas je keuze.

De stalling is iets dat je ervoor/tijdens je zoektocht kan regelen. Of 210€ duur is hangt af van jouw regio..maar nog belangrijker jouw budget. Kan je dat bedrag (en overige kosten) kwijt? En heeft deze stalling de faciliteiten die jij in een stalling zoekt? Is het er gezellig? Goed buitenrij gebied? Niet ver van huis etc.

Ik zou deze twee even los zien. Voor jezelf berekenen of je het uberhaupt kan betalen (onderhoud van een paard) en wat je budget voor de aanschaf zou zijn. Bekijk dan meerdere paarden en stallingen.. een eigen paard is nogal een beslissing, meer dan maar het eerste beste paard over nemen van een kennis met stalling.

Succes en wijsheid met je keuze!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:23

Ik vind het een hele nette prijs. Ik heb vorig jaar uitgerekend dat ik aan hooi al 124 euro per paard in de maand kwijt was. (onbeperkt hooi) Dan de kosten van krachtvoer, bodembedekking, water, stroom, onderhoud, afvoer mest, etc etc. dan zou ik 210,00 euro een hele nette prijs vinden.

MarliesV

Berichten: 15218
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 13:31

210 voor all in, inclusief buitenbak en ook nog uitrijdmogelijkheden, prima prijs!

Hier in de buurt is dat vrij normaal. Ik betaal nu 190 voor hetzelfde maar moet zelf uitmesten. Vergelijkbaar dus, jij zit denk ik in verhouding dan iets goedkoper.

EquineGradh
Berichten: 3
Geregistreerd: 27-05-17

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 21:25

Hoi allemaal bedankt voor de reacties.

Ik maak geen roze wolk beslissingen en weet heel goed waar ik mee bezig ben en dat het een jong paard is.
Het ging mij om de stalling. Wilde gewoon even meerdere horen die het netjes vonden en de prijs goed vonden.

maar Thanks allemaal ik weet genoeg!!! Fijne avond nog!!

demelsz

Berichten: 1
Geregistreerd: 01-02-16

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:37

Ik vind 210 ook een hele mooie prijs. Weet niet welke regio je staat?:)
Zelf staat mijn paard voor 330 euro per maand, we hebben dan wel een binnenbak erbij. ( geen buitenzetten dat kost weer extra)

Hoop dat alles lukt voor je, leuk een eerste paard :) zeker als je der nog zo naar je eigen hand kan zetten!

Succes met alles :)

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:24

Qua stalliny lijkt het me netjes? Hangt natuurlijk een beetje van je regio af ook.

In brabant betaal ik €175 p/m inclusief overdag weidegang (winter en zomer),avond stal, binnen&buiten zetten, voer (brok en hooi), uitmesten van de stal en buitenbak

FleurSandro

Berichten: 1806
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 12:37

linda_arnold schreef:
Samengevat zijn de verkopende partij en de partij waar het paard in pension komt dezelfde mensen?

Ik denk dat de juist in dit soort situaties ook bij andere stallen in de omgeving moet informeren; wat zijn de prijzen daar en is het dan nog steeds haalbaar voor je?

Je zal niet de eerste zijn waar uit eindelijk 'gezeur' ontstaat door scheve verhoudingen. Pensionhouder heeft (mogelijk) emotionele band en een bepaalde visie hoe hij/zij wil dat zijn/haar dieren gehouden worden, ondanks dat je het 'eigendom' overneemt is de vraag of de het paard daarmee ook daadwerkelijk losgelaten wordt of dat je het voortdurend met goed bedoelde adviezen moet doen?

Daarbij is stalprijs enorm regio afhankelijk. Ik stal hier in Twente 2 paarden voor het stalgeld wat ik in de Randstad betaalde.


Ik ben het hier mee eens! Ik heb ook een pony die een ruim jaar nog nij de oude eigenaren stond, hoe goed ik ook met ze om kon gaan hoe gezellig het ook was... Uiteindelijk ging het echt compleet mis en moest ik op dezelfde dag nog een nieuwe stal vinden! De oude eigenaar zal altijd nog een soort band hebben met het paard

Peepz
Berichten: 7
Geregistreerd: 31-05-17

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-17 13:04

Ga eens rondhoren bij stallen in de buurt, de prijs is vaak gebonden aan de locatie waar je een stal huurt. Ik betaal bv. 190 maar moet mijn eten, zaagsel, binnen zetten, en stal uitmesten allemaal zelf doen.

grizzlybear

Berichten: 361
Geregistreerd: 28-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-17 14:41

Prijs vind ik netjes. Je moet alleen jezelf goed de vraag stellen of dit echt jouw droompaard is en dit daadwerkelijk iets voor jou is.