verkochte pony terugkopen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 11:55

Hoi bokkers,

Ik sta voor een dillema en weet niet wat nu het juiste antwoord voor mij is, dus wellicht hebben jullie ideeën en tips..

Situatie:

Ik heb Imara gekocht toen ze 2 was van haar fokster. We hebben het onwijs leuk gehad en ik heb haar ingereden met een ervaren meid. Heerlijke buitenritten gemaakt met een stalgenootje en lekker in de bak geoefend. Echter werd ik, toen ze 3.5 jaar oud was oververmoeid en kreeg de dingen niet meer op een rijtje. Ik maakte ook absurde dagen: 06:30 opstaan voor school. Na school (16.30) naar Imara, dan meteen door naar werk om van 19:00-02:00 te gaan werken. Ik sliep dan rond 03:30 en na 3 uurtjes mocht ik weer opstaan voor hetzelfde liedje.

Ik besloot Imara te verkopen en heb haar naar het beste plekje wat ik mij maar kon bedenken verkocht: een moeder met dochter met de intentie om centred riding met haar op te pakken. Een fijn plekje op de woonboerderij met eigen land, stallen en paardenvriendjes: heerlijk!!

Ik heb Imara verkocht en na een jaar durfde ik er terug te komen. Haar verkoop heeft me zoveel gedaan, en ik ben onwijs achteruit gegaan in gezondheid. Ik kreeg na 3x op bezoek komen de aanbieding om te komen lessen op haar. Overnagedacht en ik deed het!

Marike Liemburg, een onwijs lief en fijn mens, heeft ons begeleid en naast de lessen onder het zadel en met kou weer grondwerk, kwam ik ook af en toe eens extra om te komen rijden, of gewoon lekker poetsen en freestylen. De stallen mesten, een beetje helpen, heerlijk!

Imara is niet makkelijk.. Ze is nu 5, bijna 6 jaar en lekker aan het puberen. Ze wordt circa 1 keer per week gereden en in de wintermaanden met vorst een stuk minder dus is nooit doorgereden. Wel is ze vooruit gegaan en het centred riding pakt ze onwijs goed op. Op het moment is ze erg dwars: ze kan zomaar stoppen en niet door willen, gevolgd door bokken. Tijdens het freestylen wil ze gericht trappen naar je. Verder is het een lief, maar wat dominant dier in de omgang. Ook wat onzeker, wat het dominante kan verklaren: ze leunt graag op je dus je moet stevig in je schoenen staan en veel aandacht aan haar geven.

Imara heeft diverse klachten:
* zwakke darmen (gauw diarree, wat koliekerig)
* half verlamde staartwortel
* zomerexceem door eiwitintoleranitie (wellicht nog op te lossen?)

Nu heb ik de eerste keus gekregen om haar te kopen omdat ze zien hoeveel wij elkaar doen. Ik kan mijn ei kwijt bij haar en heb iets meer ervaring en lef om door te rijden tijdens haar nukken, en zei doet haar best zodra ze mij begrijpt waardoor ze een fijne les heeft gelopen. Nu zit ik met wat dingen:

- ik ben bbl studente dus heb geen super inkomen
- ik heb zelf psychische klachten (depressie, ptss(?), add(?) en dus therapie ed
- ik heb weinig energie

Aan de ene kant wil ik Imara supergraag terug. Ze is een onwijs leuke pony, maar aan de andere kant zal ik dan veel moeten opgeven:

* nauwelijks sparen, dus niet zoals gedacht volgend jaar uit huis
* veel tijd kwijt en misschien zorgen door haar gezondheid

maar pluspunten:
* een maatje waar ik mijn ei bij kwijt kan
* mijn hobby weer oppakken

Wie heeft er een idee wat ik moet doen? Ik sta echt in tweestrijd en mijn beslissing verandert constant dus ik wil graag wat hulp!

alvast bedankt voor het meedenken!

Imara:


Afbeelding

Kentaro

Berichten: 17391
Geregistreerd: 06-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:00

Een dier waar je zoveel voor voelt, kan je juist energie geven en helpen bij psychische klachten!
Er wordt nu ook niet heel veel met haar gedaan, dus daar hoef je je ook geen zorgen om te maken, als het je een keer niet lukt om haar beweging te geven!
Kun je voor eventueel onvoorziene kosten terug vallen op je ouders??

Heel veel sterkte in het ieder geval met welke keuze je ook maakt!

Anoniem

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:03

Ja, mijn moeder stond er eerst niet positief in, maar na een gesprek snapt ze wel hoeveel een pony voor je kan doen. Ze wil zelfs een maandelijkse bijdrage doen en garant staan voor acute hoge kosten. Dat is zeker een must voor mij aangezien ik niet weet of ik daar aan kan voldoen op die momenten.

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:10

Ik heb ondanks ADD, depressie en extreme vermoeidheid een paard gekocht en lekker 24/7 op een plekje in een kudde gezet. Zo kon ik gaan wanneer ik wilde en kwam ze niets te kort terwijl het me ook minder dan de helft van een "echte" pensionstal kostte.

Eerlijk gezegd is dat het beste wat ik had kunnen doen. Ik heb wel los moeten laten dat ik niet veel kan, maar ik geniet zo intens van het knuffelen en gewoon bij het beest zijn dat ik het zo weer zou doen.

Of het voor jou het beste is kan alleen jij beslissen, succes met je keuze. ;)

Temeraire

Berichten: 3536
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:11

Heb je spijt gehad toen je haar verkocht had?

Als Imara je kan helpen bij je psychische problemen (als in een reden geven om buiten te komen, lekker even bewegen, dat soort dingen), dan zou ik het zeker doen. Als je denkt dat je juist meer druk en problemen zal ervaren met de zorg voor haar erbij, dan niet.

Fijn dat je moeder garant wil staan, dan heb je dat in ieder geval voor elkaar.

Anoniem

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:13

azmary: gaaf!! Dat is altijd een optie idd
temeraire: Nee, want het was voor Imara het beste. Wel heb ik het er erg moeilijk mee gehad. Ik had er pas rust mee toen ik haar mocht bijrijden, en dat was ruim 1.5 jaar later. Ik had het helemaal goed voor elkaar door 1x per week te lessen en voor de rest mocht ik komen wanneer ik wou. perfect! dus nu is de beslissing erg lastig..

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:21

Is Imara het juiste paard voor jou? Ik denk dat dat de belangrijkste vraag is. Hoe je haar omschrijft is mijn eerste reactie: niet doen, ga lekker voor een ongecompliceerd (en gezond) paardje.

spatter

Berichten: 14455
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:26

Ik zou het niet doen hoe graag je ook bij haar bent.

Het is geen vriendelijk dier zoals jij haar omschrijft.
Ze trapt gericht en stopt en bokt onder het rijden.

Verder is ze ziekte gevoelig waardoor de DA kosten behoorlijk kunnen oplopen.

Zo te lezen worstel je ook nog aardig met jezelf en zul je voor jezelf moeten beslissen of je het wel kunt opbrengen om haar altijd zelf te verzorgen of kan betalen dat ze ergens op pension komt te staan.

Juist de situatie zoals hij nu is , is heel fijn voor jou.
Ik zou op zoek gaan naar een lief verzorgpaard/pony.

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:27

Wordt de pony sowieso verkocht, of hebben ze jou alleen het aanbod gedaan omdat ze zien wat ze met je doet?
Anders zou ik misschien overwegen of Imara gewoon bij deze mensen kan blijven en jij een aantal vaste dagen blijft bijrijden? Minder risico en kosten en de pony wordt iig regelmatig getraind, waardoor het voor die mensen misschien ook makkelijker wordt met haar?

Anoniem

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:32

Ze wordt verkocht, ik heb de eerste keus om haar te kopen.

Ze is heel lief en onder het zadel een onwijs werkwillig en lief dier. Alleen sinds er weinig mee is gedaan door vorst en regen is ze wat minder makkelijk. Dat gericht bokken tijdens het freestylen is iets van de laatste week, net voor- en net nadat de osteopaat is geweest om een aantal blokkades weg te werken.

Ik ga volgende week 2x erheen om te lessen, heb daarna nog 3 lessen en hoop dat ik zo ook wat meer kan voelen in hoeverre wij rijtechnisch met elkaar matchen en of ik haar verder kan doorrijden of niet die ervaring nog heb.

spatter: ik kan haar betalen wanneer ze op een pensionstal staat waar er voor me wordt uitgemest, gevoerd en waarbij ze binnen en buiten wordt gezet. ik hoef dan niet te komen, enkel wanneer ik wil om iets met haar te doen. een verzorpaard heb ik gehad maar dat werkt niet. ik heb een vrij stellige mening over de verzorging en vind het lastig met een paard om te gaan die te kort komt, daarom zou ik alleen nog als eigenaar willen rijden.

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:32

Jibbel schreef:
Wordt de pony sowieso verkocht, of hebben ze jou alleen het aanbod gedaan omdat ze zien wat ze met je doet?
Anders zou ik misschien overwegen of Imara gewoon bij deze mensen kan blijven en jij een aantal vaste dagen blijft bijrijden? Minder risico en kosten en de pony wordt iig regelmatig getraind, waardoor het voor die mensen misschien ook makkelijker wordt met haar?


Ik ga hier helemaal in mee.

sjanien

Berichten: 2211
Geregistreerd: 13-06-06
Woonplaats: 't oosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:36

Lastige keuze. Stel je mocht een paard kopen zou je dan ook een ander paard kopen of is het echt dat je alleen haar zou willen kopen?

Ene kant als je zo gek op haar bent kan ze je juist ook veel positiefs geven. Maar het kost je wel tijd, heb je die tijd en wil je die tijd er insteken. Als ik het zo lees is het gewoon een jong paard waarmee aan de gang gegaan moet worden zodat ze haar energie kwijt kan. Misschien is het een idee om er een bijrijder bij te zoeken. Zodat je niet er elke dag heen hoeft maar de dagen kunt verdelen. En evt een kleine maandelijkse bijdrage vragen zodat je iets minder kosten hebt. Wel zou ik naar een plek zoeken waar ze 24/7 buiten staat zodat ze zich ook vermaakt als je er niet bent of geen tijd hebt om te gaan.

Anoniem

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:51

Sjanien: dat vind ik ook lastig want ik zou nu geen paard kopen omdat ik deze situatie goed vond. Maar dat verandert nu dus moet ik tussen 2 uitersten kiezen..

Bijrijder staat dan ook zeker op de planning en ik weet dat die bij stal 1 eerder gevonden zal worden dan bij stal 2. Ik wil haar ritme behouden: overdag buiten en snachts binnen, dit vind ze zelf ook fijn en heeft ze altijd gedaan. Vind ik een fijn ritme en ik vind het goed dat ze snachts op stal staat in een veilige omgeving.

cobiie

Berichten: 7312
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:53

Ik zou persoonlijk eerder richting een part time lease constructie/bijrijden overgaan dan de pony weer terug kopen.

Aan de pony zelf zitten behoorlijk wat maren en sommige daarvan kunnen voor flinke da rekeningen zorgen.
Daarnaast is het nog de vraag of jijzelf de energie hebt om full time de zorg van een pony op je te nemen.

amyyy55

Berichten: 1645
Geregistreerd: 28-11-10
Woonplaats: Katwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:55

Als iemand die 'zowat' in dezelfde positie stond kan ik je zeggen dat als ze daar goed staat, laat haar daar staan en ga eerst sparen..
Of kijk of iemand haar kan leasenvan je..
Het is onverantwoord een paard te houden waar je eigenlijk geen tijd of gels voor hebt. Het is een moeilijke keuze, maar wel de beste..

Jibbel

Berichten: 7268
Geregistreerd: 21-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 12:58

pimaude schreef:
Sjanien: dat vind ik ook lastig want ik zou nu geen paard kopen omdat ik deze situatie goed vond. Maar dat verandert nu dus moet ik tussen 2 uitersten kiezen..

Bijrijder staat dan ook zeker op de planning en ik weet dat die bij stal 1 eerder gevonden zal worden dan bij stal 2. Ik wil haar ritme behouden: overdag buiten en snachts binnen, dit vind ze zelf ook fijn en heeft ze altijd gedaan. Vind ik een fijn ritme en ik vind het goed dat ze snachts op stal staat in een veilige omgeving.


Eigenlijk geef je stiekem het antwoord zelf al. Je zou nu geen paard kopen, omdat je deze situatie goed vind.
Met andere woorden, een ander leuk paardje waarmee je een aantal keer per week kan rijden en plezier kan hebben is volgens mij wat je op dit moment wilt.

Ik kan me voorstellen dat het lastig is, omdat dit je eigen paard is geweest en je met dit paard al een band hebt. Toch zijn er genoeg andere paarden waarmee dit ook kan. Dus voor je eigen rust en stabiliteit zou ik eerder daarnaar op zoek gaan dan haar kopen.

Anoniem

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:09

Lastige antwoorden zeg.. doet me meer dan ik dacht :-( aan de ene kant wil ik zo graag imara bij me hebben en proberen of het beter gaat als dat gebeurt. Aan de andere kant die 'ja maar' .. ik kan het betalen maar zal weinig meer kunnen sparen. Tijd heb ik ook, maar zal het helpen tegen de moeheid of dit juist verergeren? Ik kom er nu altijd fijn en redelijk ontspannen vandaan.

Ik ga de lessen aankijken en de instructrice helpt me gelukkig. Mocht ik haar willen kopen mag ik haar ook op haar plek laten staan in ruil voor pensiongeld en zal hun dochter haar ook kunnen rijden zoals ze nu doet. Dit is een optie, het is alleen wel 40 minuten enkele autoreis dus ook weer een dure optie, al onthoud ik hen wel even.

MirandaMalik

Berichten: 9898
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:13

Je moet gewoon heel eerlijk naar jezelf kijken.
Hoe vind je het als ze straks aan een ander wordt verkocht?
Kun je je daar bij neerleggen?

Of hoe zal het gaan als je haar zelf koopt, wel met de voorkennis van hoe het eerder ging, waar je dus wel betere maatregelen voor kunt nemen zodat het niet weer gebeurd.(goede stal en hulp)

Een moeilijke keus maar je kunt dit alleen zelf beslissen. :)

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:20

Die eiwittolerantie komt wel goed. Heeft mijn haf ook. Met een goed voerbeleid jeukt mijn haf totaal niet!

Ik persoonlijk zou er vol voor gaan.

Zelf ben ik lichamelijk ook niet op orde. En ik heb er 3 lopen.
Hun trekken me de dagen door dat het minder gaat.

Een paar weken niet rijden is hier geen probleem.

Heerlijk om elke dag even te kunnen knuffelen!

StalNollie

Berichten: 9153
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:33

Ik zou toch wat terug houdende zijn ook gezien de kosten. en met een eigen paard krijg je het ook wat drukker weer. het kan fijn zijn om onder de paarden te zijn maar dit word een echte verplichting.
en een verplichting kan ook vermoeiend zijn.

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:36

is het geen optie de pony terug te kopen, en een verzorger erbij halen voor een klein bedrag vergoeding?

StalNollie

Berichten: 9153
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:37

geeft ook een hoop kopzorgen erbij

Annalies03

Berichten: 567
Geregistreerd: 01-12-16

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:39

hoezo dat dan? mits je een penny neemt..
of anders.. wel een wat duurdere optie maar op vol pension zetten dan hoef je opzich niet elke dag er heen?

StalNollie

Berichten: 9153
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:42

ten eerste zoek er maar eens iemand bij die je ermee kunt vertrouwen ook in de zin iemand die niet maar 1 dag komt of ene week niet komt etc.
Daarnaast heb je dus ook een verantwoording van je paard maar ook van je bijrijder uiteraard.

En volpensioen? ts heeft het niet breed en kan eigenlijk zo niet sparen, maar je moet ook aan je eigen toekomst daarin denken.

pluspunten die ze opnoemt zijn er niet veel en die kun je ook vinden door ts zelf een verzorgpony te laten zoeken. dat lijkt me gezien de situatie gewoon het beste.

Anoniem

Re: verkochte pony terugkopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-17 13:50

Ik zou het niet doen. Zie het zo, het zit nu gewoon niet in de planning om een paard te kopen. Ik zou echt kiezen voor je eigen gezondheid en financiele situatie. Er zijn namelijk meer paarden op de wereld die je hetzelfde kunnen geven als deze pony.