Pony voor erg jonge kinderen?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 18:41

Hallo iedereen,
Weet niet dat het hier goed staat maar leek me wel te passen.

We geraken er niet echt uit dus leek Bokt me wel een geschikte plaats.

Voor onze kindjes (jonge ౩j meisje 2j) zouden we graag hun de kans geven voor een eigen pony.
Waarbij mijn collega dus ook een pony'tje van 87-90cm heeft aangeboden.

Maar heeft deze maat zin voor jongere kinderen?
Rijden hoeft sowieso niet enkel knuffelen en borstelen.

Kinderen worden niet gedwongen trouwens.

Zelf ben ik in het bezit van 4 knapperds. Helaas niet erg kindvriendelijk.

Wel gaan ze steeds mee stallen mesten en voederen.

Pony word dan ook gewoon als de rest thuis gestald. Dus dit is voor ons geen extra kost.

Barst maar los zowel negatieve als positieve reacties.

Feline3

Berichten: 25
Geregistreerd: 15-06-16

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:08

wat leuk om een pony voor de kinderen te kopen :)
mijn ervaring is dat maat niet heel veel uitmaakt. wat vooral belangrijk is is dat de pony gewend is aan kinderen en zich rustig gedraagt en dat de kinderen niet bang zijn voor een pony die een eindje boven hen uit steekt.
het werkt vaak het best om gewoon gezellig een keer met de kinderen bij de pony langs te gaan en te kijken hoe kind en pony op elkaar reageren. als de pony rustig is en de kinderen zijn niet bang, dan maakt een maatje groter of kleiner ook niet zoveel uit. het enige voordeel van een kleinere pony is dat die iets minder eng overkomt

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:15

Shirley thx voor je reactie we gaan de pony sowieso enkele malen opzoeken.
Pony is kinderen gewend en kan je bewijzen van heel de dag aangeknoopt ergens heen zetten zonder dat ze zenuwachtig word of dergelijke.

Bij onze andere hebben ze niet echt bang maar gaan ze ook niet de toenadering naar nemen.
Terwijl ze op de kinderboerderij wel naar een b formaatje gaan.

Maar wil ze ook niet verwend laten overkomen :)

Sylvia_muis

Berichten: 123
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Wijchen

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:22

Mijn ervaring is dat jonge kinderen vaak die kleine pony's wel veel leuker vinden. Ook al is een grotere pony ook kindvriendelijk, ze kunnen bij die kleine pony's veel meer zelf. Ze kunnen overal zelf bij en veel zelf doen.

Stalgenoot heeft een dochter van 4, die geeft echt de voorkeur voor mijn shetlander boven hun eigen tinker en de Fjord, daarbij kan ze net de benen en onderkant van de buik poetsen, laat staan lekker knuffelen. Zo geld dat ook voor alle vriendinnetjes.

pmarena

Berichten: 48221
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:26

Hoe kleiner, hoe overzichtelijker natuurlijk voor kleinere kindjes :)

Wel weer jammer dat als ze het leuk vinden om er mee te gaan rijden, dat ze er snel weer uitgegroeid zijn.

Als de pony dan weg zou moeten om plaats te maken voor een andere is dat wel weer sneu voor zowel pony als kinderen.

Anna79

Berichten: 3382
Geregistreerd: 30-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:28

Mijn dochter van 4,5 rijdt op een kleine D-pony van een vriendin. Het maakt haar niet uit dat het een groot beest is, ze neemt hem aan het touw mee en borstelt waar ze bij kan en vooral hoeven krabben is populair :D Je kan ze trouwens ook vanaf een krukje laten poetsen!
Het dier is heel relaxed, dat vind ik het allerbelangrijkste!

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 19:44

Wij hebben twee shetlanders van ongeveer 95 cm., nooit precies gemeten. Deze hebben wij voor een symbolisch bedrag van 12,50 per stuk :') over kunnen nemen van een zorginstelling.
Onze kinderen waren toen 3,5 jaar en een half jaartje. Ze zijn er dus mee opgegroeid.
Nu zijn ze ruim 9 en 6 jaar. We hebben ze dus alweer 5,5 jaar rondlopen en nog geen dag spijt van gehad.

Wel is zo'n maat te klein om een ervaren iemand op te zetten om ze goed door te rijden. We hebben het geluk dat ze op de ene wat kunnen rijden. De andere vindt dit niets en zet het op een lopen. Op hem wordt dus niet meer gereden. Ik zou dus wel eerst kijken hoe ze reageren met een zadeltje erop en wat gewicht op hun rug.
Maar ik lees dat rijden niet de bedoeling is bij jullie.

Ondanks dat mijn oudste er uit gegroeid is doet ze er nog veel mee. Eindeloos borstelen, invlechten, grondwerk, aan de hand samen over hindernisjes springen, wandelen e.d. We gaan kijken voor een grote pony erbij. Maar met die pony zou ik haar nooit hetzelfde laten doen als met de shetten, zonder dat ik er bovenop sta. We hebben er echt geluk mee, want deze shetten zijn zo lief en rustig.
Zoals al vaker gezegd zijn die kleine pony's veel handzamer om iets mee te doen. Mijn oudste loopt met de merrie van 12 al rustig een rondje hier in de buurt. Dat zal ik haar met een grote pony nooit laten doen. Ik kan mijn dochters rustig wat met de shetten laten doen terwijl ik binnen even bezig ben of buiten iets anders doe.

Ze zijn gewoon onwijs gezellig en schattig :D Wel moet je het als ouders ook leuk vinden en beseffen dat al het werk op jullie schouders neer komt. Althans voor het grote deel. Het is niet reëel van kleine kinderen te verwachten dat ze de volle verzorging op zich nemen en de verantwoording daar voor dragen. Maar dat lees ik ook totaal niet bij jullie, ik denk dat jullie verwachtingen erg reëel zijn.

Hier gaan ze echt nooit meer weg <3 We zijn aan ze gehecht en 2 shetlanders zonder papieren en premies e.d. raak je moeilijk kwijt. Ze mogen hier lekker rond blijven lopen en krijgen er binnenkort een maatje bij.
Onze ervaring is in ieder geval dat het echt erg leuk is voor de kinderen om ermee op te groeien.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 19:59

Pmarena
Voor echt te rijden hebben we een kleine D grote D en een paard en een cpony waar ze nu voor zorgen helaas is deze 37 en zal ze na de zomer een spuitje krijgen omdat ze een hersentumor heeft. dus pony zal nooit wegmoeten..

Hebben zelf grond en kopen alles groot in dus dat kleine mondje zal het niet maken *D


Delphi jij beschrijft precies hetgeen wat we zoeken! pony's met goedkarakter gaan hier in principe niet weg.
Ze delen dus 1pony voor hun samen en dit gaat goed?

Wij zijn dus ook steeds buiten bezig en merk dan dat de kindjes echt wel willen helpen met de paarden maar ik de mijn nu momenteel voor geen meter vertrouw.

Pony die we optoog hebben heeft een ster blijkbaar en goedgekeurd.
Dus net papier bij.
Recht van de 'fokker'


Wij hebben van thuis uit helaas moeten starten op C pony en D pony helaas heb ik de eerste jaren echt geen plezier gehad omdat deze onwijs sterk was.

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:11

Een klein maatje is heel gezellig, maar vergeet niet dat hij wel gewoon ook dagelijks een bevestiging van de opvoeding nodig heeft.
De braafste pony kan een terrosist worden als er te gemakzuchtig mee gedaan wordt.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 20:32

Klopt sizzle daarom dat we alles een beetje moeten afwegen.
Daarom dat we haar daar enkele malen gaan opzoeken het is niet dat we nu direct een pony nodig hebben. Is de bedoeling dat ze enkele jaren meegaat

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 20:33

Sayenti we hebben er twee en die delen ze. Op de ene was en is namelijk niet veilig op te rijden. Echt wandelen en springen aan de hand doen ze eigenlijk altijd met de oudste merrie (12), de ruin van 9 is wat eigenwijs.
Gaan ze poetsen en vlechten dan pakken ze ze meestal allebei. Of als ik erbij ben en we gaan een wandeling maken, dan pakken we wel de ruin.
Mijn oudste is nu bezig met het leren van kunstjes.

Wel is het zoals Sizzle zegt belangrijk dat ze goed opgevoed zijn en worden. Al moet ik zeggen dat er hier gemakzuchtig mee om gegaan wordt, in de zin van dat de kinderen ze eigenlijk niet op hun plek zetten. Maar dat hoeft ook niet omdat ze zo braaf zijn. Zo heeft er nog nooit één van de twee gehapt of gebeten of een poging tot gedaan. Nu geven ze ze wel eens een snoepje, maar toen de kinderen nog klein waren hebben we dat nooit gedaan. Nu zijn ze oud genoeg om duidelijk 'nee' te zeggen als ze het snoepje te snel willen pakken. Ik denk dat dat ook helpt om happen en bijten tegen te gaan.

Vrienden van ons hebben sinds kort een minishet voor bij hun C pony. Maar die is weinig in handen geweest en een regelrecht draakje. Enorme voernijd en probeert je al bokkend en dreigend op afstand te houden.
Neem dus wel echt de tijd om een enorm braaf en lief beestje te vinden of om er achter te komen of het beestje dat aangeboden aan je wensen voldoet.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-17 22:15

Thx Delphi je helpt ons super vooruit!

Denk dat de meeste opvoeding van paarde. Voor hun 4jaar word gegeven.
Deze is van de geboorte echt in de hand en weet zeker dat het geen gewaagde gok van mijn collega is.

Ook moet ze daar zeker niet weg maar voor een fijn thuis en nodige aandacht mocht ze weg.

Ze staat nu samen met andere Shetlanders gaat dit dan na een beetje heen en weer slagen lukken met grotere pony's of.moet ik nog een 'vlucht' gang voorzien?

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:31

Hier hebben we ook 2 pony's, zijn aangeschaft omdat ik het heel erg miste, dochter bijna 4 en kleine van 10 maand. Maar de oudste vind het leuk, en als ze zou kunnen rijden later is het leuk, en anders blijft het gewoon een knuffel pony.

Hier hebben we de pony's wel vanaf veulen, komen veel in handen en wordt ook dagelijks mee gewandeld, het is een ruin en een hengst (denkt dat die ruin is) maar ze zijn beide superlief! Het goed opvoeden van een shet die bedoeld is voor kinderen vind ik wel heel belangrijk, het is jammer en kl*te als een kind een trauma er aan over houdt omdat de pony bijt of trapt

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:36

Sayenti, de meeste shetlanders winnen het met gemak van een groot paard.
De minihengst (70 cm) van een vriendin heeft een hele ruinengroep met grote paarden onder de duim.

sayenti
Berichten: 570
Geregistreerd: 07-08-07
Woonplaats: belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-17 21:48

Even update.

We zijn enkele malen wezen kijken de eerste aantal keer beet ze voor een koekje omdat ze een beetje verwend is.

De dag erachter was dit weg omdat ze wiest dat ze van ons niets kreeg uitgebreid geborstelde,knuffeltjes.

En vandaag weer en we gingen terug naar huis zei hij mama ze moet wel mee naar huis.
Na dit hebben we toch besloten om haar te nemen.
Vinden haar wel een beetje te klein maar dochterlief is er ook erg dol op. Dus sinds vandaag toch besloten.
Nu alles inorden maken dat ze naar huis kan komen.
Dit is dan weer een verassing voor als hij na school thuis komt en hij een extra kadootje heeft.

Ook van niet paardenmensen al commentaar gehad dat ik ze niet hun zin moet geven.
Dus moeten we nog een beetje vrede bewaren :D

Sizzle

Berichten: 35709
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Pony voor erg jonge kinderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 23:04

Wat leuk :)