Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:46

Waar is de tijd dat paarden gewoon Pepper, Silver, Polly, Moonlight of Rakker heten? Wat is daar mis mee? Je komt steeds vaker van die superingewikkelde namen tegen, die eigenlijk meer volzinnen dan namen zijn, met afkortingen en merkwaardige spellingen.

En dat geeft niet, ik heb er niks op tégen. Maar waarom?? Ik vergeet ze al terwijl ik ze nog aan het lezen ben, en zo'n paard wordt dan voor mij: "die met die ingewikkelde naam". En daar zijn er nu al een heleboel van dus erg uniek zijn ze daarmee niet.

Dus wie me kan uitleggen welke bedoeling er achter zit: leg het me alsjeblieft uit.

Goof

Berichten: 28795
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:47

Ik vraag me exact hetzelfde af, maar dan met betrekking tot kinderen.....

Ir111

Berichten: 11958
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:48

Ik ben benieuwd. :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:49

Goof schreef:
Ik vraag me exact hetzelfde af, maar dan met betrekking tot kinderen.....

Dat is ook zoiets ja :))

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:49

Tsja de tijd veranderd, namen veranderen mee. Ik vind het zelf ook niks, zowel bij kinderen als dieren, maar ieder zijn ding natuurlijk :j

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:50

ik vind die lange namen altijd zo...soft?? :7

Dan stel ik mij echt mensen voor die hun paarden als kindjes zien. :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:52

gekvanfleur schreef:
ik vind die lange namen altijd zo...soft?? :7

Dan stel ik mij echt mensen voor die hun paarden als kindjes zien. :D

En vooral als het paard in kwestie dan een simpele shet is. Ook weer niks mis met shetten. En ik kan me voorstellen dat als je paard echt een topfokproduct is en allerlei predikaten heeft dat zo'n naam dan "kan". Maar voor een recreatiebosknol vind ik het eigenlijk een beetje lachwekkend.

Die van mij zijn gewoon vernoemd naar een voorouder. En dat is dan de stamboeknaam. In het dagelijks gebruik heten ze vos en Pony. Houd ik dan minder van ze? Volgens mij niet.
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-12-16 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:52

Ik vind in de westernwereld die namen wel gaaf, ze hebben toch een roepnaam die ze over het algemeen gebruiken. Vind het wel mooi staan op het papier. :D Het is alleen wel lastig om iets te bedenken want volgens mij moeten vader en moeder in de naam zitten ofzo...

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:54

Bellatrix schreef:
Ik vind in de westernwereld die namen wel gaaf, ze hebben toch een roepnaam die ze over het algemeen gebruiken. Vind het wel mooi staan op het papier. :D Het is alleen wel lastig om iets te bedenken want volgens mij moeten vader en moeder in de naam zitten ofzo...

Gek genoeg vind ik dat dus wel weer leuk. Shezahappyreiner. Dan is het min of meer een begrijpelijke zin en weet je misschien ook al wat over het paard. Nou ja niet als het een pleasurelijntje is. Maar je snapt wat ik bedoel. Je weet meteen welk bloed er in zo'n paard zit (als je er verstand van hebt).
Laatst bijgewerkt door Koper op 04-12-16 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Berichten: 101749
Geregistreerd: 02-08-02
Woonplaats: Achterveld

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:55

Ik snap je. :j

Je ziet die lange namen ook bij de AMHA...daar snap ik het ook nog wel...als ze die beesten dan ook nog maar een normale roepnaam geven. :')

amiraanouk
Berichten: 304
Geregistreerd: 22-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:56

Bellatrix schreef:
Ik vind in de westernwereld die namen wel gaaf, ze hebben toch een roepnaam die ze over het algemeen gebruiken. Vind het wel mooi staan op het papier. :D Het is alleen wel lastig om iets te bedenken want volgens mij moeten vader en moeder in de naam zitten ofzo...

Ik vind het ook vaak wel mooi staan. Zeker op een wedstrijd. :D

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 16:57

Bellatrix schreef:
Ik snap je. :j

Je ziet die lange namen ook bij de AMHA...daar snap ik het ook nog wel...als ze die beesten dan ook nog maar een normale roepnaam geven. :')

Vooral bij de AMHA valt het me op ja :=

Maar ook als je op bokt zo om je heen kijkt: Namen van 65 lettergrepen en dan is het een kruising :')

finnens

Berichten: 4919
Geregistreerd: 11-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:58

Heb ook werkelijk geen idee waarom..
Mijn paard heet op papier Hydalgo Roheryn Esparanzador. Heb nog nooit die hele neem gebruikt en geloof de fokker en vorige eigenaar ook niet :') en het is nog een kruising en boscrosknol ook..

jenn0dv

Berichten: 907
Geregistreerd: 02-05-11
Woonplaats: Naast een hunebed

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 16:58

Er was er laatst een hier op bokt, en die naam vond ik echt cool. Maar ik ben het nu wel vergeten...
:Y)


Edit: Qui Que Bou heet ie. Dat vind ik wel goed gevonden!
Laatst bijgewerkt door jenn0dv op 04-12-16 17:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:00

finnens schreef:
Heb ook werkelijk geen idee waarom..
Mijn paard heet op papier Hydalgo Roheryn Esparanzador. Heb nog nooit die hele neem gebruikt en geloof de fokker en vorige eigenaar ook niet :') en het is nog een kruising en boscrosknol ook..

Dit is ook zoiets. Dan willen mensen hun paard een exotische naam geven en klopt er in de beoogde taal vervolgens geen hout van :')

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:01

Van die hele lange namen die niemand kan onthouden vind ik ook niet zo. Mijne hebben wel voluit allemaal een wat langere naam, maar dit hangt op de boxen :D (ja er huist nog altijd een penny in me :D )
Afbeelding

Voluit zijn ze Golden Nina, Auri Astralis (eigenlijk op papier Massei, maar vond ik niet bij dr passen) en Rose op papier Artemis Passion. Maar ons bedrijf Is artifleur en artidrive, artemis lijkt er teveel op vond ik :+

Thea_Ste
Berichten: 716
Geregistreerd: 20-01-11
Woonplaats: Zonhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:03

Ik heb zonder het goed te beseffen mijn veulen blijkbaar een moeilijke naam gegeven :Y)

Bij het BWP stamboek was de beginnende letter dit jaar Q, en ik wou graag iets origineler gaan dan Quick of Quinten :o tegelijk wou ik een beetje de naam van de moeder (Waranta, ook al zo'n makkelijke :P ) en de vader (Crescendo) er in verweven.

Het werd Quantando, een naam die ikzelf erg mooi vind, en ook al complimenten over heb gehad, maar voor velen blijkbaar nogal moeilijk is en ingewikkeld om te onthouden (samen met moeders naam) :+

Zo vroeg een kennis mij eens hoe het met Rowenta en Taekwondo was... :')

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:06

Koper schreef:
En ik kan me voorstellen dat als je paard echt een topfokproduct is en allerlei predikaten heeft dat zo'n naam dan "kan".


Zegt ook niks, toen ik nog monsterknecht was heb ik ooit achteraan gestaan met .....(stalnaam) She's a Winner :+

Denk dat het over is komen waaien uit Amerika, en dan met name vanuit de AQHA. Er zijn geen twee quarters/paints op de wereld met exact dezelfde naam.

Heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, maar onze dieren krijgen namen van Beatle liedjes, dus tja ;) (Rocky Raccoon, Penny Lane, Eleanor Rigby, honey Pie, Magical Mystery, Norwegian Wood, Abbey Road, Lady Madonna en de cavia Dizzy Miss Lizzy :') )

Westhof

Berichten: 2905
Geregistreerd: 19-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:07

Ik ben ook niet van die lange, ingewikkelde namen. Maar mijn 'recreatiebosknol' zoals jij het noemt heet dan wel weer Westhof van de Wearstal. Tja, je moet er maar op komen. Wij noemen hem gewoon Wes :Y)

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:09

Westhof schreef:
Ik ben ook niet van die lange, ingewikkelde namen. Maar mijn 'recreatiebosknol' zoals jij het noemt heet dan wel weer Westhof van de Wearstal. Tja, je moet er maar op komen. Wij noemen hem gewoon Wes :Y)

Met recreatiebosknol bedoel ik een recreatiepaard. Als je als fokker als doel hebt een olympisch kampioen te fokken, of een kroon preferente merrie, en ook ouderdieren gebruikt waarmee dat zomaar zou kunnen lukken, dan kan ik het me nog voorstellen. Maar een doodgewone tinker x doorsnee warmbloed (even als lukraak voorbeeld, niks mis met tinkers en ook niet met warmbloeden) waarvan de naam niet in de topictitel past... nee.

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:15

Op een stal gewerkt waar alle paarden naar drank werden vernoemd :') Was een erg vrolijke stal :Y)
Sommige rassen kregen dan inderdaad een stalnaam erachter of ervoor.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:18

Koper schreef:
Bellatrix schreef:
Ik snap je. :j

Je ziet die lange namen ook bij de AMHA...daar snap ik het ook nog wel...als ze die beesten dan ook nog maar een normale roepnaam geven. :')

Vooral bij de AMHA valt het me op ja :=

Maar ook als je op bokt zo om je heen kijkt: Namen van 65 lettergrepen en dan is het een kruising :')


Tja, verder kun je met een AMHA niet zoveel toch?

Niet verkeerd bedoeld, maar die worden puur gefokt voor de show en de mooi. Dus de kans op doorslaan in het schoonheidsideaal en doorslaan in het bedenken van ingewikkelde namen ligt imo dan wel wat meer op de loer. (ik weet dat er ook wat voor een karretjr lopen, maar imo worden ze daar niet voor gefokt.

Koper

Berichten: 30269
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 17:23

AMHA is in mijn beleving inderdaad om naar te kijken. Ik hoop écht dat ik hier niemand mee beledig. Als gebruksdier kan ik me er niks bij voorstellen.

Ondertussen wemelt het ervan, en ik zou van niet één de naam kunnen noemen. Weet ik gewoon niet. Wel eventueel de roepnaam maar zo'n hele naam? Geen idee.

Ik volg wel je beredenering in dat er bij zo'n showpaardje een soort van logica achter zou kunnen zitten. Bij fokken op uiterlijk hoort natuurlijk een opmerkelijke naam.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:28

Die van mij heet gewoon Elmo :+ :Y)

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Ingewikkelde paardennamen. Waarom????

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-16 17:36

Bij een hele lange ingewikkelde naam krijg je vaak dat er een idiote korte roepnaam gebruikt gaat worden.Bij kinderen toch hetzelfde.