IN de sneeuw gereden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-01 09:36

Gisterenmorgen (ik was vrij gna) ging ik even een bosritje maken. Wat denk je ik was net 5 minuten weg en het begon te sneeuwen? Derby helemaal wit en ik ook natuurlijk. Gelukkig werd het nog niet echt glad maar ik heb toch rustig aangedaan. Hebben we lekker 1,5 uur door de sneeuw lopen stappen. Was echt harstikke leuk. Alleen derby vond het lastig om (bijna) alleen maar te stappen die had andere plannen, maar goed hij raakt zijn energie toch nog kwijt door bijna boven op een trekker te springen om vervolgens heel bangig naar huis te drentelen, aanstellertje, gevolg lekker nat op stal aankomen. Daarna kwam de dierenarts om het in te enten. Wat blijkt tegenwoordig hoef je na het inenten niet meer rustig aan te doen, kun je diezelfde dag nog een cross in het bos gaan doen (de woorden van 'de dierenarts'). Nou ja zeg wisten jullie dat? Ik dacht dat je nog steeds een paar dagen rustig aan moest doen, niet dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 12:07

Eigenlijk is het nog nooit anders geweest, alleen heeft ooit een grote paardenvriend ervan gemaakt dat het paard niet mag zweten na een enting. Het heeft echter niets met zweten te maken, maar WEL met de aanmaak van adrenaline door het lichaam. Dus je moet niet op de dag van een concours laten enten, want door de spanning maakt het lichaam dan dus adrenaline aan. Hetzelfde geldt bv voor een paard dat op de trailer moet en dat niet gewend is. Je kunt dus gewoon rijden, het paard mag ook gerust zweten, dat kan geen kwaad. Alleen bovenmatige spanning vermijden! Groetjes, Sonja.

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 13:02

dat wist ik niet.. Was banf dat ze dan de werkzame stof zouden uit zweten ofzoiets.

Nou ja je hebt maar mooi een leuk buitenritje gemaakt. En alleen! dat had je een jaar(of twee) terug niet gedaan denk ik.

heike

Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-01 13:12

Yep, maar ik ga nu veel vaker alleen hoor, dat doe ik al sinds vorig jaar zomer regelmatig. Maar vaak gaat Marijke op Riekje mee, maar dat zijn toch de iets rustigere ritjes omdat Riek het niet meer aankan die lange ritten. Hij is de laatste paar keer toch wel kreupel geworden dus we maken geen lange ritten meer met hem, hij kan dat toch echt niet meer. Sinds we ritjes maken van max. 1,5 uur (rustig, veel stappen) is hij niet meer kreupel geweest. Dus ... Als we lange snelle ritten maken ga ik samen met een vriendinnetje. Ook reuzegezellig. Maar alleen gaat het eigenlijk het best, laat hij zich niet zo opfokken over het algemeen. Gisteren mislukte dat maar goed. Hij doet het erg braaf, ben trots op hem, maar ja hij wordt dan over een paar maandjes ook al 5, dus hij moet onderhand wat kunnen hebben. Toch...
Hoe gaat het met Barley?

Heike
Mede-oprichtster

Berichten: 17804
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Gemert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 13:17

hihi Als ik met Julius alleen het bos in ging dat was alles eignelijk goed. Maar zodra er iemand bij was ging ie zich aanstellen.

We hadden het er gisteren nog ver. Met ponylamp gingen we dus met 16en op pad. Julius heeft de hele tocht(ruim vier uur) gedribbeld etc. Toen we een stukje in galop deden haalde ie iedereen in. Ik hield hem dan echt niet. Totdat we dus op tamara reden. En zij is een echte dame en pikt het niet als andere te dicht op haar rijden. Dus MEP! op mijn voet. Ik heb er nu nog last van.

Tja dan worden ze ineens sterk.

Enne Barley is een beetje kucherig vandaag. Hopenlijk gaat dat vlug over. Je maakt je toch een beetje ongerust.

Heike

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 13:58

Mijn veearts zei ook dat ik gewoon mocht rijden dus geen extreme dingen verwachten etc.
Maar hij zei er wel bij dat een paard zich na een enting net zo kon voelen als een mens na een enting.
Sommige krijgen spierpijn in de arm waar je bent geënt anderen worden licht ziek.
Na mijn scooter ongeluk kreeg ik een tetenus spuit in m'n donder gevolg 4 dagen spierpijn over m'n hele lijf..
Die van mij krijgt de dag van het enten en de dag erna rust en dan longeren en weer normaal rijden al is het maar voor m'n eigen idee Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-01 16:00

Ik dacht juist dat die paarden ziek werden als ze nat werden etc. Dat zegt mijn dierenarts trouwens ook nog. En om nou meteen 30 km te trainen... Ik voel me na een inenting (griepprik) ook niet zo jofel, nou ben ik geen paard, maar dan nog...

Laudie

Erika
Berichten: 56
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-01 16:39

Nou dat was het hem nou juist. Normaal gesproken was dat ook zo, dat ze er wat ziekjes van waren. Maar nu was er een nieuw iets op de markt en is dat verhaal achterhaald. Ze zijn niet meer ziek en je kan gelijk weer aan de gang. Tja, ik weet het ook niet. Dat was wattie zei.

En Heike, ik denk inderdaad dat je niet bezorgd hoeft te zijn over Barley, ik heb al eerder gehoord dat het heel normaal is dat ze na zo'n spannende tijd even iets minder fit zijn hoor. Maar je maar geen zorgen, komt allemaal vanzelf weer goed.