Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 15:30

Gekke vraag misschien :o

Maar bokt staat vol van verhalen van pony's die worden bereden/verzorgd zonder weten van de eigenaar om nog maar niet te spreken van de manen-knip spectakels etc. Daarnaast ben ik wat achterdochtig aangelegd, dus toch maar even een topic.

De situatie bij ons is als volgt.
Mijn pony's (Welsh pony en Arabier, hoog penny gehalte :+ ) staan samen met hun paardenmaatje van een vriendin redelijk beschut opgesteld achter een huis. Als ze in de wei staan kan je ze vanaf de straat wel zien als je weet waar je moet kijken, maar je kan niet bij de wei/stallen komen zonder eerst het erf over te lopen en door/over drie lage hekwerken te gaan. Ook loop je dan direct langs het huis van de stalbaas.
Mijn Arabier is lichtelijk neurotisch en gepensioeneerd ivm artrose in drie benen. Mijn Welshje ziet er heel aaibaar en schattig uit, maar heeft een hekel aan kinderen en is ook een aparte. Ze heeft ook een aantal gebroken (kinder)neuzen etc op haar naam staan en wil ik daarom niet zomaar in contact hebben met klein grut.

Nu werd ik ergens in mei/juni voor het eerst benaderd door twee meisjes (leeftijd tussen 7-12 geschat, zusjes waarschijnlijk). Ze stonden opeens bij het weiland, waren mij waarschijnlijk op een afstandje gevolgd toen ik terug kwam van het mennen met mijn pony. Niet zo netjes van ze dat ze het erf op waren gegaan, maar vooruit. Ze vroegen netjes of ze de paardjes mochten verzorgen, ik heb toen aangegeven dat dit niet nodig was omdat we het zelf deden en dat mijn paarden niet zo vriendelijk zijn. Pakten ze (schijnbaar) goed op en ze gingen weer richting huis, waarschijnlijk in de buurt want ze waren lopend.

Toen ik het de stalbaas liet weten voor de zekerheid gaf ze aan dat deze meisjes al vaker voor het eerste hek hadden gestaan om te kijken.

Nu kreeg ik vandaag weer een appje van mijn stalgenoot dat ze er weer waren. Ze komen nog steeds regelmatig terug en vragen dan weer om te mogen verzorgen (meestal bij de stalbaas, ik heb ze niet meer gezien sinds de eerste keer). Vaak netjes voor de deur, maar soms ook halverwege het erf als ik het goed begrijp. De samenstelling van de groep is niet veranderd en ze hebben het ondertussen aan alle mogelijke personen (twee eigenaren en stalbaas) gevraagd. Bij de stalbaas dus al meer dan eens.

Tot dit punt is/lijkt het dus gewoon onschuldig, hooguit wat vervelend dat ze steeds komen kijken of we echt niet van gedachten zijn veranderd. Het achterdochtige stemmetje in mijn achterhoofd is wel een beetje bang dat ze het vragen gebruiken om te checken of er iemand thuis is en zo niet dat ze gewoon door lopen, maar ik hoop dat dat vergezocht is en dat ze gewoon erg volhardend zijn.

Wat wel een redelijk rationeel punt is, is dat ik bang ben dat ze het vragen op den duur zat worden en het dus wel stiekem gaan doen.
Wel toezeggen is geen optie, ik heb geen pony's die je zonder toezicht met kleine kinderen alleen laat en ik ben zelf fanatiek met mijn gezonde pony aan het werk. Ik ben er dagelijks, dus er is ook geen gebrek aan aandacht of verzorging. Ook mijn stalgenootje heeft daar geen behoefte aan.
Maarja wat doen we dan wel?

Op het moment wil ik het vandaag even met mijn stalbaas bespreken zodat we allemaal hetzelfde gaan doen. Verder wil ik uit gaan zoeken waar ze wonen om misschien even een gesprekje aan te gaan met de ouders over de situatie. Voornamelijk ook om aan te geven dat dit niet alleen ongewenst, maar ook potentieel gevaarlijk voor hun dochters zou kunnen zijn.

Tips over het gesprek en eventuele acties om te voorkomen dat ze toch naar de paarden gaan zijn welkom. Ervaringen met gelijkwaardige situaties lees ik ook graag.
EDIT: mijn pony is daarnaast ook nog drachtig, vandaar dat ik het nu op wil lossen. Want zulke meisjes tegenhouden als er ook nog een veulentje rond huppelt wordt helemaal moeilijk denk ik.
Laatst bijgewerkt door mooney op 12-10-16 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:33

Ik zou eigenlijk als eerste een gesprekje aan gaan met de ouders, als het om zulke jonge meiden gaat. Volgende keer als ze aan de deur staan vragen waar ze wonen en of je even mee kan lopen.

Ik snap je achterdocht wel hoor, maar als er verder geen aanwijzingen zijn dat ze er wel op springen dan zou ik er ook niet al te veel aandacht aan schenken.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 15:37

:j dat staat inderdaad op het programma nu.

Mijn kleine pony laat in vlagen wel wat vreemd gedrag zien tijdens het poetsen en optuigen, vandaar dat ik er een beetje op gespitst ben. Echter is mijn pony wel van het karakter dat dat ook gewoon een random actie kan zijn ipv gevolg van stiekem gedoe. Vandaar dat ik er nu nog vanuit wil gaan dat ze (nog) niets doen.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:38

Vervelend zo'n situatie. Zeker omdat je niet weet of ze inderdaad wanneer er niemand is verder gaan.

Wat je zou kunnen overwegen zijn camera's neerhangen, zo weet je zeker wat ze doen.
En als je dat geen optie vind is simpel een bordje op hangen van "camerabewaking " .

Ik hoop dat ze er niks mee doen, er is een topic op bokt dat ook meiden met een pony bezig geweest was en dat uiteindelijk voor de rechter is gekomen.

Heel veel succes!

Unicorn_xX

Berichten: 149
Geregistreerd: 21-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:43

Ouders inderdaad een bezoekje brengen.
Misschien is het een idee om ook een wijkagent op de hoogte te stellen? Met wat voor actie je al ondernomen hebt. Mochten de meisjes toch een keer stiekem naar de paardjes gaan, en het gaat mis, weet die wijkagent ook dat jij je best hebt gedaan met de boel waarschuwen. Gezien de eigenaar altijd de schuld krijgt als er iets gebeurd met kinderen door hun dieren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:45

Die van JenW wou ik ook zeggen, heel flauw een bordje ophangen met 'prive terrein, betreden verboden, camerabewaking' ophangen en kijken of ze dan nog aan de deur komen? Dan weet je gelijk of het vragen een frontje is om te kijken of er iemand is of dat ze daadwerkelijk gewoon volhoudend zijn.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 15:50

Emmaa_ schreef:
Die van JenW wou ik ook zeggen, heel flauw een bordje ophangen met 'prive terrein, betreden verboden, camerabewaking' ophangen en kijken of ze dan nog aan de deur komen? Dan weet je gelijk of het vragen een frontje is om te kijken of er iemand is of dat ze daadwerkelijk gewoon volhoudend zijn.



Ook vooral als ze iets doen waar ze geen toestemming voor hebben en je daardoor naar de ouders gaat, zullen de kinder heel eerlijk 9 van de 10x zeggen het niet gedaan te hebben. En dan zijn beelden toch makkelijk.

Al moet je daar wel voor waarschuwen door middel van een bord. Want anders loop je iemand zijn/haar privacy aan de laars.

silverdapple
Berichten: 810
Geregistreerd: 22-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:01

Maar hoe komen ze langs het hekwerk dan als het een afgesloten erf is? (of heb ik dit verkeerd gelezen }:0 ) Ik zou daar eerst naar kijken. Als het hek normaal gewoon open staat, houd deze dan voor een aantal weken standaard dicht. Daarnaast zou het misschien helpen om een bordje op te hangen "Verboden voor onbevoegden" of een bordje waarop wordt vermeld dat er geen verzorgers voor de pony's nodig zijn/dat er al verzorgers voor de pony's zijn. Dat zou net het laatste beetje kunnen zijn voor de meisjes om weg te blijven.

En mocht je ze nog een keer tegenkomen dan kun je het ze prima gewoon uitleggen. Je geeft zelf al aan te denken dat de meisjes geen kwade bedoelingen hebben, dus je mag best aannemen dat ze zelf niet zo goed beseffen dat wat ze doen, niet de bedoeling is. Je kunt ze vragen waarom ze het doen, ze nogmaals uitleggen waarom een verzorger niet nodig is en/of zelfs niet kan, vertellen dat het niet netjes is ongevraagd het erf op te gaan omdat dit iemands eigen terrein is (en wat nou als er iets misgaat en er op het erf niemand is?) en je kunt ze ook vertellen dat je het zelf ook niet netjes vindt en je niet meer wilt dat de meisjes dit doen. Je kunt het zelfs met ze afspreken dat ze dat niet meer doen, ook niet als jij er niet bij bent. Met een goede aanpak is er geen enkel kind dat nee zegt.

Ik hoop voor je dat het snel wordt opgelost, TS! :)

mairead

Berichten: 3215
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:04

Als ze op een afgesloten erf komen, vind ik dat niet netjes. Dit zou ik als stalbaas ook aangeven bij de meisjes. Zoiets in de zin van: "Dit is ons huis en de paarden staan in onze tuin. Wij willen geen vreemde kinderen op ons terrein. Dus eigenlijk is het niet netjes dat jullie hier nu zijn en ik wil jullie ook vragen om dit niet meer te doen."
Als jullie besluiten met de ouders in gesprek te gaan zou ik zeker ook aangeven dat het om een gesloten erf gaat.
Aan de deurbel is nog tot daar aan toe, maar dat wordt na de zoveelste keer misschien ook wel vervelend voor de stal-eigenaar.

Goed dat jullie met alle stalgenoten en de stalbaas 1 lijn gaan trekken wbt hetzelfde zeggen tegen de meisjes.

Ik sta op een makkelijk toegankelijke stal. Het komt wel eens voor dat voorbijgangers met kinderen of kinderen uit het dorp langskomen om de paarden te zien/aaien. Als ze ook dingen willen voeren dan leg ik wel uit dat je dat niet zomaar moet doen, omdat sommige dingen slecht kunnen zijn voor de paarden en dat paarden ook allergisch kunnen zijn. Meestal blijft het daar wel bij.
Er zijn wel eens van die jonge meiden die 'blijven plakken'. Dat vind ik persoonlijk wat minder. Soms zijn ze verlegen en dan durven ze niks te vragen. Maar ik ga persoonlijk niet aanbieden of ze willen helpen, want daar heb ik geen behoefte aan: ik heb een volwassen bijrijdster die ik vertrouw met mijn paard en voor de rest ben ik er zelf.
Ik heb dan wel een hele aaibare en mensgerichtte Fjord, maar deze kan ook wel eens lomp en eigenwijs zijn. Ze zou zulke jonge meiden zo meesleuren naar het eerste grasplukje, als ze de kans krijgt. Kinderen die met stalgenootjes meekomen zijn een ander verhaal; die zet ik er wel eens op. Maar dan ben ik er bij of een ouder die weet hoe je met paarden om gaat.
1 Keer meegemaakt dat er meiden uit het naastgelegen dorp in de stal waren. Die kwamen bij de paarden kijken en ze aaien en ze vroegen wat over de paarden. Ik maakte net de boxdeur open en toen vroegen ze opeens of ze met haar mochten gaan rijden -of, als dat niet mocht - wandelen (langs de openbare weg met een pony die je niet kent?). Dat vond ik toch wel vrij brutaal. Natuurlijk zagen die meisjes het gevaar er niet van in, maar ik heb ze wel eerlijk gezegd dat ik ze daarmee niet vertrouwde en dat ik geen hulp nodig had. Hard, maar de waarheid.

Pebblea

Berichten: 238
Geregistreerd: 02-11-15
Woonplaats: Naast Gucci ♥

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:17

Heel gemeen misschien, maar ik zou vragen naar het telefoonnummer/adres van de ouders, en dan zeggen dat je het eerst met de ouders wilt overleggen over de 'verzorgpony's'. Ik denk niet dat ze het telefoonnummer/adres gaan geven als je zegt dat je even wilt praten met de ouders over dat je het niet zo fijn vindt dat ze de hele tijd bij jou op stal langs komen.

Edit: En inderdaad, een bordje op hangen met camera bewaking, dat schrikt ze meestal wel af }>

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 16:29

Bedankt voor de fijne reacties al.

Dat ze het niet zullen toegeven als ze zich van kwaad bewust zijn denk ik ook. Nu wil ik het gesprek ook niet ingaan met het uitspreken van een vaag vermoeden/mogelijkheid (want dat is het) dat ze ook echt wat doen. Ik zou juist willen focussen op aangeven dat we hebben geluisterd naar het verzoek van de meiden, maar we dit niet willen en ook vooral waarom niet. Daarbij natuurlijk ook wel duidelijk maken dat het dus niet de bedoeling is dat ze zich op privé terrein bevinden als ze voorbij het eerste hek gaan.
Maar ik wil in eerste instantie met de ouders samenwerken, niet ze gelijk in het harnas jagen met beschuldigingen.

De wijkagent op de hoogte stellen is wel een goede tip, helemaal als het gesprek met de ouders niet veel voeten in de grond lijkt te zetten.

Goed om te weten dat er een bordje nodig is om te mogen filmen, dit zou ook een optie zijn als het niet goed zit qua gevoel.

De hekken zijn geen weide/vee hekken. De eerste staat weleens open, omdat die alleen de oprit afschermt en we anders met de auto/paarden door drie hekken moeten dit hek is tussen knie en heup hoogte van een volwassene. Dan zit er bij het woonhuis een poortje op heuphoogte, dit moeten ze open maken om verder te gaan (je kan er niet tussendoor). Dat is ook het hek waar ik vind dat ze echt op het erf zijn, je staat dan in de tuin van de mensen die er wonen. Aan het eind van de tuin zit een hoog houten hek dat er staat om paarden tegen te houden in het geval dat ze uit de wei weten te komen, ook dit moet open om erlangs te komen. Daarna heb je pas het hek van de wei zelf.

Ik wil liever niet te veel/grote borden ophangen. De mensen waarbij ze staan hebben voor de gezelligheid paarden in de achtertuin, het is geen pensionstal.

JenW

Berichten: 2597
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Beuningen,GLD

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:35

Dat je niet al te grote borden wilt is logisch maar ze moeten wel duidelijk te zien zijn. Als iemand bijvoorbeeld niet gefilmt wilt worden weten ze dat ze niet verder moeten lopen. En wanneer ze wel verder lopen weten ze er van ;)

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:36

toch zou ik wel overwegen om een klein bordje privé terrein op te hangen, ook als je wei aan openbaar terrein grenst, zou ik hier een bordje ophangen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 16:39

JenW schreef:
Dat je niet al te grote borden wilt is logisch maar ze moeten wel duidelijk te zien zijn. Als iemand bijvoorbeeld niet gefilmt wilt worden weten ze dat ze niet verder moeten lopen. En wanneer ze wel verder lopen weten ze er van ;)

:j dat uiteraard, zo'n bordje is ook wel te realiseren.

Ik bedoelde meer dat ik niet en zo'n bordje, en privé terrein bordje en lap met uitleg/brief op wilde gaan hangen.

@weidebloem de wei grenst nergens aan openbaar terrein. Het is in zijn geheel omsloten door ander privé terrein

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:51

Dat is fijn, dan heb je in ieder geval al meer controle. Of goed zicht houden dat de poort wordt dicht gedaan.

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 16:51

Oei, ik als ex-penny crimineel deed dit dus altijd wel. Terrein op, was er iemand "Mogen we verzorgen?" was er niemand, dan gingen we lekker met de paardjes bezig. Goed opletten dus..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70548
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 20:08

VSW -> PP

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-16 22:43

@Weidebloem: de poorten zijn altijd dicht, er lopen namelijk kippen en een konijn los in de tuin. Dus die zijn ook om het kleinvee binnen te houden.

@ElineS: ik ben dus niet helemaal paranoïa, bedankt voor het delen van je criminele penny verleden ;) :') .

Ik heb even overlegd op stal en het is waarschijnlijk minder erg dan ik in mijn hoofd had. Uit het appje had ik begrepen dat ze geregeld op de stoep stonden de laatste tijd, maar dat ging nog over van de zomer rond de tijd dat ik het zelf heb uitgelegd dat het niet nodig was. Ik denk dat ze er nu weer langs kwamen omdat het bijna herfstvakantie is. Ook stonden ze vandaag netjes voor het hek ipv op het erf.
Ik heb wel even aangegeven dat ik er geen prettig gevoel bij heb, dus we houden de boel even in de gaten en mochten ze nog een keer op de stoep staan dan vragen we even waar ze wonen.
Bedankt voor de tips nog!

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-16 22:56

Het officiële bordje met verboden voor onbevoegden is juridisch en verzekeringstechnisch altijd handig om op je hek te hangen, maar dan al het eerste hek waar je door moet om het terrein op te komen. Want afgezien van de postbode, etc. hebben mensen die niet zijn uitgenodigd er niks te zoeken.

Ouders aanspreken is zeker een goede, niet alleen om te controleren of ze toch bij de paarden komen, maar ook dat ze opletten wie de eigenaar is als ze wel een verzorgpony vinden.

farahdiba46
Berichten: 1420
Geregistreerd: 01-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 03:00

Pennymeisjes zijn ALTIJD zorgwekkend :+

Legoblokje
Berichten: 2201
Geregistreerd: 24-02-13

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 07:13

Hey t's,
Hoe is het nu inmiddels?

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:45

Ik weet hoe vervelend het is als PM´s zomaar op de dam komen. Mijn 2 tinkers hebben 3 jaar lang op een gemeente weiland gestaan naast een woonwijk. Zo brutaal als aap gingen ze gewoon de pony´s opjagen met een zweep of gingen de pony´s poetsen en zelf soms erop rijden. Een grote bek dat hadden ze ook. De PM´s werden door de weilandbeheerder van toen of door een van de eigenaren uit het weiland gestuurd. Of de PM´s zeiden dat een van de pony´s van hun waren.

Een gesprek aan gaan met de ouders kan altijd.

Het is geen gekke vraag hoor , ik heb er ook een topic(s) over PM !!! -O-

(Topic: Penny Meisjes slaan weer toe en Penny Meisjes jagen kudde pony´s op !)
Laatst bijgewerkt door jansje73 op 20-10-16 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ElineS
Berichten: 5507
Geregistreerd: 10-03-06

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:47

Ik heb zelfs een keer gehad dat ik aan kwam en een vader met een meisje van 4 in het weiland stond. Hij hield de pony vast en zijn dochtertje zat erop. Oei, wat was ik laaaaaiend! Shet was er toen nog maar net en niet ineens onder het zadel officieel. Dus ook penny-vaders bestaan :P

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-16 21:56

Je kan toch ook gewoon op hun nivo zeggen dat ze niet meer hoeven te komen vragen omdat jullie geen verzorgers zoeken/nodig hebben.

En de volgende keer gewoon wegsturen.

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Wanneer zijn penny-meisjes zorgwekkend? En wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-16 22:30

@ Cowgirl: De keer dat ik ze heb gezien heb ik al uitgelegd dat ik geen verzorgers nodig heb en dat mijn paarden niet lief zijn en knuffelen en borstelen niet leuk vinden. Gewoon vriendelijk en open. Daarna is dat ook nog aangegeven door de eigenaar van het andere paard en de stalbaas. Mochten ze nog een keer langskomen geven we inderdaad nog een laatste keer duidelijk aan dat dit ook niet veranderd, dus dat ze niet steeds de moeite hoeven te doen om het opnieuw te komen vragen.

@ElineS: Jeetje, dat is helemaal wat inderdaad. Gelukkig lopen ze hier wel zonder halster en laat mijn ukkie zich niet zomaar vangen door vreemden. Maar je zult maar net een handig iemand treffen idd. Ik snap ook niet dat volwassenen zoiets doen, bij kinderen kan het nog naief enthousiasme zijn maar een volwassene zou toch moeten snappen dat zoiets niet ok is.

@Jansje: Dat is ook echt rot, gelukkig komen dat soort dingen hier niet voor als ik het goed inschat.

@JCDJK: De situatie is niet veranderd sinds mijn laatste update. Het appje van mijn stalgenoot had ik verkeerd geinterpreteerd, de meisjes waren voor het eerst in langere tijd weer gesignaleerd en ze stonden voor het hek ipv op het erf. Mochten ze nog een keer langskomen dan zijn we wel iets duidelijker dat nee ook nee blijft, dan hebben ze ook geen reden meer om steeds langs te komen voor het vragen. Maar het minder leuke weer komt eraan, dus ik denk eigenlijk niet dat ze snel weer op de stoep staan. Mijn zenuwen zijn dus weer wat bedaard, de stalbaas had ook niet het idee dat ze verder gekke dingen van plan waren. Dus ik blijf opletten, maar ik ga nog niet actief op zoek naar ouders.