Rare tong uit de mond..l

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 08:55

Janinevv schreef:
khirshanta schreef:
Ze doet haar hoofd schuin als je het bit in doet zei je?

Kan zijn dat het bit fout ligt en (op een tand) drukt.

Ik denk dat het geen kwaad kan om de tandarts op de koffie te vragen, en als die niets vindt, hem ook even laten kijken naar het gebit met hoofdstel in.

Twee vliegen in 1 klap :)

Jaa ik denk zelf dat niks is want ze doet het niet altijd ofzo. Maar zal eens overleggen (:

De keus is natuurlijk helemaal aan jou. De vorige trainer van je (beroemde) draver kan je ook vast en zeker meer vertellen. Mijn persoonlijke mening is: beter een keer teveel gekeken dan te weinig. Ik zou me niet prettig voelen bij het idee dat ik mijn paard pijn zou kunnen doen.

CarinaR

Re: Rare tong uit de mond..l

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:51

Een checkup is nooit verkeerd.
Dan kan je dingen uitsluiten en dan weet je snel genoeg of het bij haar hoort of niet.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 12:10

Ik zou zoals meer aangegeven is, in eerste instantie de tandarts laten komen. Een ontsteking kan ook of haken,dan kan je je voorstellen dat elke beweging in de mond zeer kan doen en je het probeert te verzachten en vermijden,dit hoeft zeker niet per see met het eten te zien te zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 14:07

Mioux schreef:
Ik zou zoals meer aangegeven is, in eerste instantie de tandarts laten komen. Een ontsteking kan ook of haken,dan kan je je voorstellen dat elke beweging in de mond zeer kan doen en je het probeert te verzachten en vermijden,dit hoeft zeker niet per see met het eten te zien te zijn.

Jaa, zal eerst oude baas inlichten. Als die het vreemd vind is mis beter om tandarts er bij te halen. Weet alleen niet of ze dat wel kent..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:19

Ik vind sowieso wel verstandig om de tandarts te laten komen. Je kan immers zelf niet zien of er mogelijk ontsteking, beschadiging of haken zitten tot achterin? En wat is de moeite om die even te laten komen dan kan je dat in iedergeval uitsluiten. Als ze stoppen met eten ben je vaak al te laat en heb je het te lang genegeerd.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:14

Mioux schreef:
Ik vind sowieso wel verstandig om de tandarts te laten komen. Je kan immers zelf niet zien of er mogelijk ontsteking, beschadiging of haken zitten tot achterin? En wat is de moeite om die even te laten komen dan kan je dat in iedergeval uitsluiten. Als ze stoppen met eten ben je vaak al te laat en heb je het te lang genegeerd.

Jaa had contact gehad maar oude baas herkende het niet echt. Heb wel foto er van. Ze eet nog steeds goed en ze doet het niet de hele tijd beetje vreemd dus. Zal even overleggen en denk dat tandarts of iets wel verstandig is. Maar komt dit wel goed als ze dit niet gewend is?

Foto's ;

Afbeelding

& groetjes van Ziggy met nieuwe halster *\o/*

Afbeelding

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:19

Tandartsen hebben veel ervaring, althans als je goeie neemt niet die net komt kijken, met paarden die tandartsen nog niet kennen. Dat komt wel goed hoor. En niet altijd kan ook met ontsteking of haken, de ene keer kan die meer dwars zitten als een andere keer... Zeker dus niet onverstandig even na te laten kijken, en dat ook in vervolg elke zoveel tijd te doen. Beter voorkomen als... Ook als er dit keer niks tot weinig uit zou komen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 18:25

Mioux schreef:
Tandartsen hebben veel ervaring, althans als je goeie neemt niet die net komt kijken, met paarden die tandartsen nog niet kennen. Dat komt wel goed hoor. En niet altijd kan ook met ontsteking of haken, de ene keer kan die meer dwars zitten als een andere keer... Zeker dus niet onverstandig even na te laten kijken, en dat ook in vervolg elke zoveel tijd te doen. Beter voorkomen als... Ook als er dit keer niks tot weinig uit zou komen.

Jaa maar als er niks uit komt dan is het misschien haar tik. Zal best graag vaak tandarts willen laten komen maar dat kost natuurlijk ook weer wat. Wil dan sowieso dat er binnenkort na gekeken word. Dan weten we ook zeker wat het is. En als niks is vind ik best duur om vaak tandarts laten te komen. Maar als nodig is dan is het natuurlijk nodig :)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 18:52

Janinevv schreef:
Hallo!

Ik vind het wel erg raar want bij mijn paardje komt wel heel vaak voor dat haar tong uit haar mond komt.

Denk bijvoorbeeld met het bit, dan vliegt haar tong onrustig alle kanten op. Soms stopt dit weer even en begint het later weer. (Vraag me af of hoofdstel wel klopt)

Maar ze doet het ook wanneer ze gedronken heeft of wat gegeten.. Niet altijd. Maar kan dit gewoonte van haar zijn? Verder doet ze niet bepaald raar..

Zijn soort smak geluiden met tong, iemand idee? Of herkent dit?

Groetjess

Smak geluiden op de tong is luchtzuigen. De 1 pakt de bak en de ander zijn tong.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 21:42

janderegelaa schreef:

Smak geluiden op de tong is luchtzuigen. De 1 pakt de bak en de ander zijn tong.[/quote]

Denk dat eigenlijk niet, dat geluid hoor ik eigenlijk amper. Hoor het af en toe maar soms doet ze ook helemaal niks met haar tong dan heeft ze haar mondje mooi dicht.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:49

Als ik het goed begrijp, vraag je om hulp, maar wijs je advies af. Het komt op mij over dat je zelf overtuigd bent dat het een tic is. Jij kent je paard natuurlijk het beste, maar waarom vraag je tips, terwijl je ze niet nodig hebt?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:54

ga wel mee met wat hierboven genoemd is.

Waarom advies vragen als je in principe zoals het lijkt tenminste er niks mee wilt doen?

Ja een tandarts kost was, maar die moet je ook geregeld laten komen, neem aan dat je die zorg niet ontneemt aan je paard aangezien die nodig is? En ja paarden kosten geld, ook hun onderhoud en zorg....

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:00

Mioux @ [RT-V] Hard kauwen op bit..

zag dat je nog een topic had gemaakt? Hard bijten op bit is ook mogelijk teken van pijn waar ik weer op terug kom met tanden en of kiezen problemen...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:18

khirshanta schreef:
Als ik het goed begrijp, vraag je om hulp, maar wijs je advies af. Het komt op mij over dat je zelf overtuigd bent dat het een tic is. Jij kent je paard natuurlijk het beste, maar waarom vraag je tips, terwijl je ze niet nodig hebt?

Oh sorry als zo over komt. Heb al overlegd en er komt (snel) wss tandarts kijken moeten eerst even dierenarts bellen enzo.

Ik wijs jullie advies niet af en wilde weten wat het kon zijn. ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:21

Mioux schreef:
ga wel mee met wat hierboven genoemd is.

Waarom advies vragen als je in principe zoals het lijkt tenminste er niks mee wilt doen?

Ja een tandarts kost was, maar die moet je ook geregeld laten komen, neem aan dat je die zorg niet ontneemt aan je paard aangezien die nodig is? En ja paarden kosten geld, ook hun onderhoud en zorg....

Jaa wil wel weten wat er is. En snap dat paarden geld kosten, natuurlijk wil je gezond en dat je paard geen pijn heeft. Zo bedoelde ik het ook niet..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:22

Ja zekerheid via een forum kan je nooit hebben, dan moet je echt iemand ervoor laten komen, mijn suggestie is tandarts. En dan ook zeker weten niet waarschijnlijk laten komen, zeker als ze ook nog eens het bit vasthoud/hard op bijt. Is vaak teken van pijn...

En eerste pijn die ik kan bedenken bij bit bijten en tong is tanden en of kiezen, kan ook mogelijk beide zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:24

Mioux schreef:
Ja zekerheid via een forum kan je nooit hebben, dan moet je echt iemand ervoor laten komen, mijn suggestie is tandarts. En dan ook zeker weten niet waarschijnlijk laten komen, zeker als ze ook nog eens het bit vasthoud/hard op bijt. Is vaak teken van pijn...

En eerste pijn die ik kan bedenken bij bit bijten en tong is tanden en of kiezen, kan ook mogelijk beide zijn.

Nee snap ik, maar wie weet herkende mensen dit bij hun eigen paard. En veel wijzen na tandarts lijkt me dus ook verstandige keuze ja.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:28

Ook als tip, als de tandarts komt laat eens je bit zien, kan zijn dat zij heel wat anders aan raad of juist niet, maar vaak kan een tandarts je ook wel beetje helpen hiermee. Misschien dat het bit ook niet lekker in haar mond ligt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:47

Mioux schreef:
Ook als tip, als de tandarts komt laat eens je bit zien, kan zijn dat zij heel wat anders aan raad of juist niet, maar vaak kan een tandarts je ook wel beetje helpen hiermee. Misschien dat het bit ook niet lekker in haar mond ligt.

Jaa die zal ik ook zeker even laten zien. Kijken of dat hele hoofdstel en bit haar goed zit. Nu dus afwachten op wanneer die komt en wat hij er van zegt.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:53

kan best hoor, dat het bit niet goed ligt en misschien wat beschadigd heeft, of dat andersom juist, door de beschadiging juist de pijn er is en dan nog een bit erin kan wel pijnlijk zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:56

Mioux schreef:
kan best hoor, dat het bit niet goed ligt en misschien wat beschadigd heeft, of dat andersom juist, door de beschadiging juist de pijn er is en dan nog een bit erin kan wel pijnlijk zijn.

Jaa precies, je wilt natuurlijk wel dat het voor het paard fijn blijft en geen rot iets. Hoop dat we er snel achter zijn en dat het niet al te erg is (als iets is) Tot nu toe vond ik het vandaag erg goed gaan. Maar wie weet is dat morgen wel weer anders.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:59

Ik zou als je de mogelijkheid hebt, even bitloos rijden. Om in iedergeval uit voorzorg tot tandarts gekomen is wat te verlichten dat er geen bit in hangt die tegen de tanden of kiezen komen. Weet niet of je dat al (meer als 1 keer dus) geprobeerd hebt ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:01

Mioux schreef:
Ik zou als je de mogelijkheid hebt, even bitloos rijden. Om in iedergeval uit voorzorg tot tandarts gekomen is wat te verlichten dat er geen bit in hangt die tegen de tanden of kiezen komen. Weet niet of je dat al (meer als 1 keer dus) geprobeerd hebt ?

Nee door de val zijn teugels gesloopt. Sinds dien heeft ze geen bit meer in gehad heb ook geen bitloos hoofdstel. Ben meer bezig geweest met grond en hand werk. Ook kon het niet vanwege de vorst harde bak helaas..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:02

Oke, ik zou tot de tandarts komt even sowieso geen bit in doen. Gewoon even voor de zekerheid om te zien of de tandarts eerst wat tegen komt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 23:04

Mioux schreef:
Oke, ik zou tot de tandarts komt even sowieso geen bit in doen. Gewoon even voor de zekerheid om te zien of de tandarts eerst wat tegen komt.

Jaa straks maak je het erger. Voorlopig wil ik haar ook trainen op het halt houden en stappen op stem. Dan kijken wat aan hand is voordat ik weer het bit in doe :)