Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:57

Een gewone stang (bustrens dus) is juist vriendelijker, bij een dubbel gebroken of een enkel gebroken bit gaat de knik tegen zn gehemelte aan drukken en daardoor drukt de onderkant van het bit op zn tandvlees en dat doet dus heel zeer omdat dat maar een dun velletje is. Een stang kan niet in zn gehemelte prikken/duwen en drukt minder op dat tandvlees dus veel vriendelijker :)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:58

anoukwendy schreef:
Een gewone stang (bustrens dus) is juist vriendelijker, bij een dubbel gebroken of een enkel gebroken bit gaat de knik tegen zn gehemelte aan drukken en daardoor drukt de onderkant van het bit op zn tandvlees en dat doet dus heel zeer omdat dat maar een dun velletje is. Een stang kan niet in zn gehemelte prikken/duwen en drukt minder op dat tandvlees dus veel vriendelijker :)



Bustrens is niet gelijk aan stang.

Bustrens

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:59

Nee maar ik bedoel van die bustrens ringen, geen stan van een stang en trens hoofdstel, snapje

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 21:59

anoukwendy schreef:
Nee maar ik bedoel van die bustrens ringen, geen stan van een stang en trens hoofdstel, snapje


Ongebroken trens heet dat ;)

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:00

Gewoon een stang dus

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:00

Een stang van een stang en trens hoofdstel heeft scharen. Werkt anders in dan een trens namelijk achter de oren en onder de kaak.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:01

Jaa dat snap ik en weet ik allemaal maar het bit zelf is een stang met gewone ringen, geen schaten maargoed daar gaat dit topic niet over

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:02

Dan heet het een ongebroken bustrens

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-13 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:02

Jaa en hier noemen ze dat gewoon een stang!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:03

En dan noemen ze het bit bij de verkeerde naam. Maar goed dat terzijde. Hoop dat je daar wat van opsteekt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:04

Cassidy schreef:
Sorry, als je niet in staat bent om een gewone galop uit te zitten zonder dat je er af gaat, en je daardoor een dier het verkeerde gaat aanleren (namelijk galop = ruiter eraf) heb je geen recht om op de rug van dat paard te klimmen. Ga fatsoenlijk leren rijden op een manege, en stap dan pas weer op dat (jonge) dier. Verkeerde dingen zijn net zo snel aangeleerd als de goede dingen. Bespaar je paard een ritje "correctie", waar toch vaak harder moet worden ingegrepen dan initieel nodig was als het dier de juiste basis had gehad.


Ik snap je post niet helemaal? Ik kan haar wel uitzitten maar ik wil niet dat ze zo in paniek raakt en bang wordt voor moeilijk heden.

Maar even ontopic.
Waarom wordt er nu pas gekeken naar het alternatieve rijden?
Als het 'gewone' rijden verkeerd was, was dit toch al heel wat jaar geleden afgeschaft en het bit verboden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:04

Cassidy schreef:
Dan heet het een ongebroken bustrens

[ Afbeelding ]



Hier noemen ze het ook een stang. :+

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:05

AmoorM schreef:
tamary schreef:
Paard begrenzen zodat die mogelijkheid krijgt om te leren dat galop niet gelijk staat aan vallen is niet zielig. Paard bang laten blijven wel.

Dat oefenen door bv op een lange kant enkele galopsprongen te maken en terug te gaan naar draf voordat paard in de problemen komt kan je ook enkel als je tempocontrole hebt. Zonder dat is het rennen om niet te vallen en daar wil je juist van af. Paard is 11 jaar en heeft deze gewoonte kennelijk al bij de vorige eigenaar ontwikkeld, daar moet je dan doorheen komen.


Jij bent de leider het voorbeeld functie, als je zelf al geen controle hebt zal het paard het nooit snappen. Je moet zelf het paard er door heen slepen. Als je dat lukt zal het paard je ook meer gaan vertrouwen. Natuurlijk is een hulp teugel een beetje dwingen, of dwingen is ook niet het goede woord, het paard een duwtje in de goede richting geven. Het paard kan niet gelijk zijn hoofd omhoog gooien en weg rennen (vluchten), daardoor kun jij vertellen van 'kijk het is niet eng, je hoeft niet bang te zijn'

Ik vindt dit beter dan continu die confrontatie aan gaan en het niet winnen. Want ik kan het natuurlijk niet van haar kracht winnen. En door dat ik haar niet in de goede richting kan sturen, kan ze mij natuurlijk niet vertrouwen. Maar meerdere mensen hebben hier en andere mening over.

Paarden zijn net kinderen.. Als ouder of leidster moet jij het voorbeeld functie zijn en vertrouwen uitstralen.



Dus jij wordt niet bang als je in een hoekje gedrukt wordt?

Je zit het nu allemaal mooi te verwoorden maar er zit weinig logica in, heb het idee dat je het nu allemaal probeert te verdraaien.

Wil je het echt oplossen en wil je echt samenwerken met je paard ipv. het afstraffen en daarmee de communicatie met je paard verliezen dan moet je op zoek naar instructie die je wel echt kan helpen.
Er is al een paar keer gevraagd waar je woont om te kijken of we iemand voor je weten.

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:05

Ik woon niet in nederland maar in zweden en weet precies de werking van een stang van een stang en trens is. En dat ze dat hier een stang noemen wil niet zeggen dat ze meteen een stang en trens stang bedoelen hoor!

anoukwendy

Berichten: 4503
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:06

AmoorM schreef:
Cassidy schreef:
Dan heet het een ongebroken bustrens

[ Afbeelding ]



Hier noemen ze het ook een stang. :+


Dat bedoel ik dus!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:07

Sorry, als ik mijn Ford Fiesta een Ferrari noem alleen omdat hij een Ferrarirood kleurtje heeft, ga ik alleen heel meelijwekkende blikken krijgen.
Als ik roep dat ik miljonair ben, dan zou ik bedoelen in Amerikaanse Dollars, en niet in Russische Roebels of Thaise Bath. :D
Als ik roep dat mijn paard een Arabier is, dan bedoel ik een Arabier met volle papieren, geen 98% Arabier of een kruising.
Laatst bijgewerkt door Cassidy op 22-12-13 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:08

Ik vind aan bitloos trouwens niets alternatiefs maargoed. De jaren gaan voorbij en we leren steeds meer, altijd maar bij hetzelfde blijven terwijl uitwijst dat sommige dingen prima achterwege kunnen blijven is stilstaan in de tijd.
Kan je doen, alleen vind ik paarden te interessant om stil te blijven staan en dingen te doen zonder nadenken.
Is een klein iets wat je terug kan doen voor wat een paard je geeft.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:09

Mee eens, maar bitloos is een hype en er wordt even niet bij stilgestaan dat bitloos heel vaak niet zo heel vriendelijk is als de variaties met optomingen MET bit.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:10

en ik denk ook niet dat je paard denkt oeh, ik ga even lekker rennen, dan krijg ik mijn zin want dat kreeg ik altijd... zo denkt, en werkt een paard niet.
en paard beredeneerd alleen van pijn/ongemak-> vluchten.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:12

Niet mee eens. Vastgesleten patronen, een paard dat leert ergens onder uit te komen, dat heeft niets meer te maken met pijn of vluchten. Een paard dat en paar keer door bokken onder werk uit kan komen, als de eigenaar niet positief afsluit en hem dan meteen terugzet, dan leert een paard: geen zin = bokken = terug naar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:14

Air schreef:
AmoorM schreef:

.



Dus jij wordt niet bang als je in een hoekje gedrukt wordt?

Je zit het nu allemaal mooi te verwoorden maar er zit weinig logica in, heb het idee dat je het nu allemaal probeert te verdraaien.

Wil je het echt oplossen en wil je echt samenwerken met je paard ipv. het afstraffen en daarmee de communicatie met je paard verliezen dan moet je op zoek naar instructie die je wel echt kan helpen.
Er is al een paar keer gevraagd waar je woont om te kijken of we iemand voor je weten.



Ik heb gezegd dat ik niet meer in discussie ga. Je wilt het blijkbaar niet lezen.
In een hoekje drukken? Kom eens met argumenten die waar zijn!
Met behulp van de hulpteugel kan ik er voor zorgen dat ik de leiding neem en haar mee kan nemen en haar kan aantonen dat ze niet weg hoeft te rennen. Met de hulpteugel heb ik de mogelijkheid om dit te doen. Als je dit zonder probeert en haar in een positie zet dat zij de leiding heeft maar het eigenlijk niet snapt is veel stressvoller en vindt ik veel erger. Jij bent immers het leidende paard in de kudden als je het over communiceren hebt.

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:15

Cassidy: Een paard wat balans verliest is alleen geen vastgesleten patroon maar iets wat alleen opgelost kan worden door het bij de kern aan te pakken :+

Ik snap je zin over bitloos trouwens niet in vergelijking met optomingen met bit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:16

unihorses schreef:
en ik denk ook niet dat je paard denkt oeh, ik ga even lekker rennen, dan krijg ik mijn zin want dat kreeg ik altijd... zo denkt, en werkt een paard niet.
en paard beredeneerd alleen van pijn/ongemak-> vluchten.


Ja ongemak -> de moeilijkere dingen. En als je maar blijft toegeven zal het niks niet beter gaan en geen leider zijn voor het paard. Maar als het fysiek een probleem is zal het blijken als de fysio geweest is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:17

Cassidy schreef:
Niet mee eens. Vastgesleten patronen, een paard dat leert ergens onder uit te komen, dat heeft niets meer te maken met pijn of vluchten. Een paard dat en paar keer door bokken onder werk uit kan komen, als de eigenaar niet positief afsluit en hem dan meteen terugzet, dan leert een paard: geen zin = bokken = terug naar stal.


Klopt.
Maar dat kan ook positief. Paard doet iets goeds gelijk lange teugel en naar stal.

Anoniem

Re: Is het 'Normale' rijden nu echt zo zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-13 22:20

Maar ontopic.
Ik vindt door dat ze zo veel in het bitloos gaan verdiepen je het gevoel krijgt dat de normale manier van rijden verkeerd is en je het niet goed doet. Ik was ook weer dat onderzoek aan het opzoeken stond in de bit en heeft hier op de nieuwspagina gestaan. Dierenarts concludeerde dat het rijden van nu schade toe brengt aan het paard. Wie heeft het gelezen?