Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anneke1
Berichten: 277
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Essen

Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 22:08

Nu ja de titel klinkt misschien een beetje raar, maar ik zal het even uitleggen! Ik heb net een paard gekocht en ik sta op een hele leuke stal, wat betreft de regeling met de eigenaresse, de piste en bossen errond! Maar die eigenaresse is ook instructrice en dan vooral aan kleine kinderen. Nu staat mijn paard er nog maar 3 maanden ongeveer en in het begin ging alles goed, ze was vrolijk altijd oortjes naar voor vriendelijk tegen iedereen! Nu, oren naar achter zodra iemand in de buurt komt, dreigen om te bijten en vandaag had ze de dochter bijna vast! Ik vind dit echt wel heel raar! De kinderen lopen altijd rond in de stallen(buiten), zelfs de dochter loopt gillend voorbij en dan moet je weten dat ze al 15 jaar bij de paarden zit. Ze komt roller skatent voorbij, de kinderen hebben altijd veel lawaai bij en sommige zijn nogal brut!(ze geeft ook les aan authistische kinderen)!Oke als je dit hoort, ik zou het ook niet altijd even leuk vinden, maar is dit normaal gedrag? Ik denk dat mijn paard rust nodig heeft! Tegen mij is ze nog altijd lief maar ze is heel nerveus geworden en ik weet dus nu niet goed wat ik moet doen. Sorry voor het lange verhaal maar het moest er even uit!

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:11

Ik denk dat je paard een beetje in een neerwaartse spiraal is gekomen.
Ze is misschien een keer geschrokken van de kinderen en heeft daarbij misschien wat lelijk gedaan. Toen heeft iemand haar misschien gestraft, waardoor ze kinderen nu met straf associeert.

Haar gedrag wordt steeds sterker naarmate de reactie erop blijft.

Anneke1
Berichten: 277
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Essen

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-05 22:18

Mjah ik ben toch al wel aan het denken om ze op een andere stal te zetten! Maar je zou toch denken dat een paard van 14 dat toch al wel gewoon zou zijn, dat er soms kinderen wat druk doen? Ik zou het eigelijk echt niet weten! Er zijn nog een aantal problemen op die stal waar ik me dood aan erger dus misschien kan dat de oplossing wel zijn.

Ferroowtje

Berichten: 1247
Geregistreerd: 18-10-04
Woonplaats: Eefde & Groenekan

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 22:22

Het kan ook zijn dat je paardje misschien niet van drukte houdt... we hadden een pony op de manege die eerst heel lief was en steeds meer ging bijten ed.
toen hij weg was van de manege en gewoon bij mensen aan huis stond, is hij helemaal opgeknapt... er zijn paarden die het gewoon niet bevalt, zoveel aandacht!

Nadir

Berichten: 12721
Geregistreerd: 12-02-04

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:15

Ik kan het niet laten te reageren.
Ik geef je paard groot gelijk, kinderen zijn ook lastig. Tong uitsteken

Maar als het onveilige situaties geeft kun je beter van stal verhuizen, die kinderen zullen daar altijd blijven rijden...

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-05 23:51

Het kan goed zijn dat je paard idd niet tegen drukte en lawaai kan. Wij hebben er ook zo eentje. Onze vorige stal had een manege-gedeelte en als er lessen waren, dan was er de hele dag door drukte en lawaai voor en rond zijn stal. De manegepaarden werden vastgezet aan de stallen van de pensionpaarden om gepoetst en gezadeld te worden, er was geen opzadelruimte. Ons paard werd er verschrikkelijk neurotisch van, vooral op zaterdag als er de hele dag door lessen waren, dan was er geen land met hem te bezeilen. Ik ging dan het liefst de hele dag met hem het bos in. Op zondag waren er geen lessen, hooguit eens een buitenrit. Dan was het rustig op stal en dan was het een totaal ander paard. En hij was toch al 11 jaar toen hij daar stond, je zou zeggen dat hij wel wat gewend was.

Nu staat hij op een pensionstal. Bij zijn box is rust, opzadelen gebeurt in de opzadelruimte en er lopen geen gillende kinderen rond. Een stuk rustiger voor hem en voor ons. Hij kan nog steeds narrig doen als het lawaaiig is, maar het is een heel stuk beter dan op die manege en hij voelt zich weer fijn.

Je zou het nog even kunnen aankijken, misschien went je paard eraan. Maar ik denk dat je er sowieso goed aan doet om te kiezen voor het welzijn van je paard: eerst eens met de staleigenaresse om tafel gaan zitten en je probleem bespreken, en als er geen verandering mogelijk is, dan toch op zoek gaan naar een rustiger plekje voor je paard. Dit is niet iets waarbij je je paard kunt 'dwingen' met de situatie om te gaan. Die van ons werd op een gegeven moment mager en had bijna chronische mok en rotstraal, wat binnen de kortste keren over was toen we naar een andere stal waren verhuisd. Waarschijnlijk toch uitingen van stress.

Succes!

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 13:24

Dan moeten we maar ruilen denk ik. Clown Ik zit al met angst en beven te kijken naar de tijd dat de kinderen bij ons op stal te oud zijn en stoppen met het uithalen van rottigheid. Wat zal mijn paard ze missen als hij niet meer de hele dag die kiddo's in de gaten kan houden.

Nee sorry
Ik kan me voorstellen dat er ook paarden zijn die er niet tegen kunnen. Wij hebben acht paarden op stal en die kunnen er allemaal even goed mee leven.
Misschien kun je bespreken dat je paard naar een rustiger hoekje van de stal verhuisd? Of dat hij naar buiten kan op drukke tijden?

Anoniem

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-05 14:07

Ik denk ook dat je paard niet zo van drukte en alles daaromheen houd. Ieder mens heeft zo zijn eigen voorkeuren dus waarom paarden niet? Het kan ook zijn dat een kind hem een klap heeft gegeven, mss heeft een authist dat wel gedaan. Ik heb absoluut niets tegen authisten, ik werk zelf ook met ze maar ze kunnen zich soms agressief opstellen tegenover dieren. Mijn vz-pony boudoum is een half jaar geleden !gebeten! in zijn nek door een zwaar authistische jongen die op hem reed. Hij heeft een tijd lang geen enkele in dit geval authist meer in zijn buurt geduld, hij was gewoon zo geschrokken. Bijten, trappen, chagrijnig doen, het hele rondje dus. Maar na oefenen en de licht-authistische kinderen erop te zetten rijd hij nu weer gewoon mee in die lessen. Misschien kan je hem in een andere box zetten waar het rustiger is?

Anneke1
Berichten: 277
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Essen

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-05 09:35

@ miss montana en polo 13: dat is eigelijk net het probleem, het is een prive stal (klinkt raar maar het is zo) waar les gegeven wordt en nu ja ze staat buiten en dat is op sommige momenten rustiger dan binnen! Omdat de paarden binnen opgezadeld worden, daar roepen ze wel niet maar ja! Het is nu ook geen mega grote stal, er zijn 7 stallen in totaal en 7 paarden, dus verzetten is niet echt een optie. Op de wei zetten gaat ook niet, omdat het gras nog niet genoeg gegroeid is en ze anders alles kapot loopt!

Mercikes voor de reacties al vast, ik ga vandaag al eens naar een andere stal kijken. Maar ik ben een ongelooflijke bangbroek Bloos en ik zou het echt niet durven te vertellen tegen de stal eigenaresse dat ik misschien weg wil gaan! Ik heb nu een blad afgeprint met: 'niet te dicht bij komen kan bijten!' Ik heb al van verschillende mensen (kinderen) gehoord dat ze gedreigd heeft naar hun, meerdere keren zelfs en ik ben het vrij beu om dat altijd aan te horen dus dan hang ik dat papier gewoon aan de stal. Dan moeten ze maar niet in haar buurt komen!

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 10:42

ik dnekd at je dan eht beste van stal kan verhuizen, als het je toch niet zo goed bevalt, en mischien ook wel beter voor je paardje Lachen

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Re: Kinderen en mijn paard gaan niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-05 15:50

Kan heel goed dat je paard die drukte niet fijn vind. Mijn paard stond eerst gestald op een manege en daar hadden we het eigenlijk wel gewoon goed. Ik merkte ook niet veel aan haar, behalve als het 's zomers weer kamp was... Dan was ze vaak niet te genieten en snel schrikachtig.

Ze staat nu bijna 2 jaar op een pensionstal (we zijn verhuisd naar een andere plaats, dus paard meegenomen) en nu is ze echt veel rustiger en relaxter. Ik denk dat dat er vooral mee te maken heeft dat het bij ons op stal vrijwel altijd rustig is.

Denk dus dat een wissel van stal goed zou kunnen zijn voor je paardje.