Elleboog gebroken en ontwricht

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Elleboog gebroken en ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 18:55

Hallo allemaal,

ik heb mijn elleboog gebroken en ontwricht door te vallen van een paard op een steile berghelling, 4 weken geleden (exact vandaag) ben ik eraan geopereerd geweest en nu zit er een titanium plaat in.
Gisteren ben ik uit de gips gemogen, volgens de dokter moet ik veel bewegen dus probeer ik rustig weer die arm te gebruiken...
alleen ... ik kan bijna niets, een heel klein beetje plooien en dat is alles.

Hoelang zou het duren eer ik weer kan rijden en grondwerken? Zijn er bokkers die ook al eens zo'n breuk gehad hebben? Wanneer ben je terug begonnen met je paard en hoelang had je er last van?

Klein detail, ik heb 2 dagen voor de val een nieuw paard gekocht, dus ik heb geen idee of ze zich gaat gedragen of niet.

groetjes

Aukelizzy

Berichten: 12658
Geregistreerd: 09-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 21:49

Heel veel beterschap. :(:) Ik heb ook ervaring met een elleboogbreuk met ontwrichting.. Het is alleen al wel jaren terug. Ik was van een pony gevallen. Heb toen eerst in het ziekenhuis gelegen met mijn arm in tractie
Daarna geopereerd en alles goed gezet met pennen. Nadat ik uit het gips kwam heb ik lange tijd therapie gehad en heel langzaam werd alles buigzamer. Het duurde maanden voordat ik weer echt kon rijden. Mijn elleboog is trouwens nooit meer helemaal goed gekomen. Het strekken van mijn elleboog gaat aardig maar de zijwaartse beweging vanuit mijn pols naar mijn elleboog is niet optimaal :n . Mijn onderarm staat er iets scheef aan lijkt wel. ;)

Vooral het eerste jaar heb ik regelmatig mijn oefeningen moeten doen om de soepelheid te onderhouden.
Maar het ligt ook aan de precieze breuk natuurlijk hoelang het duurt voordat je weer aan de slag kunt.

Titsia

Berichten: 3078
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Kuringen

Re: Elleboog gebroken en ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-10 10:33

Bij mij was het enkel ontwricht, geen operatie nodig gehad omdat het 6weken zelf terug netjes in orde was gekomen.
Wat ze mij hadden aangeraden (ik kon ook niets meer met men arm, niet strekken, niet draaien met mijn pols,...) was in een zachte bal knijpen, en je soms zelfs een beetje pijnigen :o
Heb je geen kine voorgeschreven?
Ik ben na 8weken terug begonnen met rijden, paard stond "gelukkig" op het net hetzelfde ogenblik kreupel :+

Vicky_Belle
Berichten: 436
Geregistreerd: 30-11-07
Woonplaats: Gent-Eeklo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-10 15:23

Hey bedankt Aukelizzy en Titsia, ik heb het gevoel dat ik toch nog een paar maanden ga moeten wachten, dus tegen dat ik een beetje genezen ben is het jammergenoeg winter.
Ik heb inderdaad kine 5 x per week en die waarschuwde me voor de schokken, en aangezien ik een nieuw paard heb, heb ik geen idee of ze veel correctie gaat nodig hebben. De kine zei al lachend dat ik het wel ging voelen tot waar ik kon gaan. En ik vrees ook een beetje dat het nooit meer helemaal gaat goedkomen, maar ik blijf proberen !

DreamAngel

Berichten: 185
Geregistreerd: 26-04-10

Re: Elleboog gebroken en ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 08:28

Sterkte! Ik zit momenteel nu ook in het gips, ook eraf gevallen, en 3 jaar geleden is me precies hetzelfde als bij jou overkomen maar dan met mijn rechterarm! Ik heb 4 maanden fysiotherapie gedaan en dat heeft erg geholpen! Langzamerhand kon ik mijn arm weer buigen en helemaal strekken, ik heb tijdens de fysiotherapie elke week een paar rondjes op het paard van mijn vriendin gestapt en na de fysiotherapie weer echt gereden (:

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Re: Elleboog gebroken en ontwricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-10 10:42

Aangezien dit topic thuishoort op [MW] Mensenwelzijn , waar je minimaal 25 berichten voor moet hebben geplaatst, zet ik dit topic op slot. Wanneer je voldoende berichten hebt geplaatst om te posten op het Algemene tabblad, dan mag je dit topic opnieuw plaatsen op Mensenwelzijn.