Met de zweep op het hoofd slaan!!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:19

Mensen die zeggen dat je niet met de zweep voor de kop mag slaan hebben zeker nog nooit op et randje van achterover klappen gestaan. Steigeren is een K|_|T gewoonte die er rustig hardhandig uitgwerkt mag worden. En als dat met de zweep voor de kop slaan is dan moet dat maar zo.

Ik heb zelf (jaar of 3/4 geleden) een paard bijgereden voor iemand die nogal verwend was. T rijden ging niet zonder slag of stoot. En op een gegeven moment ging die elke keer in de hoek stijl overeind staan, ik schrok me kapot en ben doorgereden. De eerste paar keren kon ik em nog naar voren rijden maar later werd dat steeds moeilijker tot et op een gegeven moment zo erg was dat ie alleen maar in die hoek recht overeind ging staan. Ik heb toen met een springzweep gereden en een flink voor zijn harses geslagen, gelukkig heeft ie et daarna NOOIT mer gedaan. Dus et helpt echt.

Nu, een paar jaar later, heb ik een stuk meer bijgeleerd, heb beter rijden dat ik zulke dingen voor ben, ben nog steeds streng (strenger eigenlijk) en komt et vrij weinig voor. Maar als et weer eens zo ver komt dan gaat de zweep er flink over!

Er zijn zoveel mensen die gewoon als watjes voor hun paarden zijn zodat paarden levensgevaarlijk voor ze worden, 1 x flink de zweep (soms is een stem al genoeg) en et paard weet et gewoon en is een fijn, braaf paard. Ik spreek uit ervaring...

En dan vind ik nog altijd, dat als et paard goed gaat, fijn zijn best doet en zulke k|_|t geintjes zijn eruit dat je dan heel veel moet belonen. Dat vind ik eigenlijk bij elk ding wat een paard goed dat dat je dan (met stem oid) gewoon even moet belonen. Concequent zijn..

Ennem; Germie, sporen hebben (goed gebruikt) nix met mishandeling te maken hoor.....

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:21

ik vind niet dat je kunt oordelen of dat paard mishandeld werd of gewoon op zijn kop (letterlijk) kreeg omdat hij aan het vervelen was!

Ik sla bijna nooit met de zweep maar af en toe blijft toscar aan het vervelen en dan krijgt hij een paar rake klappen (op zijn kont) en als jij alleen ziet dat ik hem sla... vind je mij dan ook een dierenbeul? Verward *misschien wel niet op zijn kop... maar denk wel harder!*

Gisteren was er een pony op de ponyclub... die gooide dat meisje er al voor de 4x vanaf... *zomaar...* en toen ging der zus er op... en hij steigerde gewoon recht om hoog! Zij sprong er achter over vanaf en hij trapte nog na ook! Nou... als je had gezien hoe dat beest op zijn kop kreeg... en als je dat alleen ziet,... vind je het zielig... maar zie je wat er vantevoren is gebeurd... dan snap je het wel!

Ik vind niet dat je mag oordelen als je maar een paar minuten hebt gezien, wie weet was hij van te voren al aan het vervelen!

Maar geef je wel gelijk, ik vind tussen de oren slaan niet echt een goede manier! *jij kunt toch veel eerder schade aanrichten! *denk aan, paard beweegt zijn koppie en je raakt zijn oog!*

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 16:25

BTW, voor de rest ben ik et helemaal met prisca eens dat je moet gaan kijken waarom ie zo behandelt wordt, dan kun je pas oordelen, al die mensen die mteen hun oordeel klaar hebben zonder dat ze et ooit gezien hebben moeten eens verder kijken dan hun neus lang is!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:20

een paard sla je nooit met een zweep op z'n kop klaar!
en ja ik ben ook wel eens achterover gedonderd en jawel zelfs lodewijk heeft gesteugerd dan krijgft hij echt wel een flinke klap tussen z'n oren maar met mijn hand.
En dan is het ook meteen klaar niet om de 3/4 passen opnieuw om dat beest inrammen.
Ik zie ook veel op het losrijdterein vaak wordt er niets van gezegd omdat veel mensen denken van ach hij zal het wel nodig hebben.
maar met een zweep keer op keer op z'n kop slaan vind ik onterecht en onder afranselen vallen.
Pris jij bent eerlijk tegenover je paard als leys vervelend is (en lot ook) krijgt ie op z'n flikker maar dan is het ook klaar en daarna is het paard gewoon braaf maar een paard op z'n hoofd slaan met een zweep.... Frusty Verdrietig Misselijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:36

Je mag het dan, en mij dan Misselijk Misselijk Misselijk vinden
Maar als ik dood wil loop ik wel voor een trein of zo.
Steigeren en dan zo hoog is voor zowel ruiter als paard levensbedreigend.
Dus zoiets doe je niet alleen voor jezelf maar ook voor bescherming van het paard.

Jade

Berichten: 3035
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: home is where the horse is

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:37

Nimber schreef:
een paard sla je nooit met een zweep op z'n kop klaar!
en ja ik ben ook wel eens achterover gedonderd en jawel zelfs lodewijk heeft gesteugerd dan krijgft hij echt wel een flinke klap tussen z'n oren maar met mijn hand.


en wat is dan het verschil tussen slaan met je hand of slaan met een zweep? als je tenminste niet probeert om met die zweep z'n hersens er door z'n neus uit te meppen. ik heb mijn paard ook een keer een tik tussen de oren verkocht toen ie het steigeren als drie-jarige helemaal had uitgevonden. hij steigert nog steeds, maar alleen als iemand zonder been rijdt, ik heb het nooit meer hoeven doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 17:39

btw, waarom is Pris wel eerlijk tegen haar paard en anderen niet?
Zover ik het hier lees is Prisca ook geen tegenstander van op het hoofd slaan als er niks anders meer rest.
Of lees ik nu verkeerd?

wennie

Berichten: 2760
Geregistreerd: 14-10-01
Woonplaats: Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 18:20

Als ik buiten wil rijden moet ik altijd langs een vrij drukke weg. Ik rij dan op het fietspad, aan de likerkant is dan de weg en aan de rechtekant een diepe sloot.
Ik neem ALTIJD een zweep mee als ik naar buiten ga, en als mevrouw iest stoms in haar hoofd haalt (biobakken zijn favoriet) dan krijgt ze verschrikkelijk op kop. In het begin was het heel erg bij alles wat ze eng vond draaide ze om en ging ze op weg terug naar stal. Aan gezien ik niet levensmoe ben kreeg ze gewoon een stal flinke knallen en mocht ze overeind proberen te komen....ja dan krijgt ze een mep voor haar kop.
Maar als ze dan verder gaat beloon ik haar (hoe pissig ik ook ben) altijd even met mijn stem.
Nu loopt ze dus super langs de weg. Zelfs een obstakel als een op z'n kant liggende biobak (hij is klaar om aan te vallen Knipoog ) kunnen we zonder boos worden nemen.

Je mag nooit oordelen over een sitiuatie als je niet weet wat er is voorgevallen.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 19:12

hoho kawa waar zeg ik dat ik jou Misselijk vind? adem in adem uit!!!
Ik heb het hier over diegene op het losrijd terein!
Ik neem aan dat jij niet nadat jouw paard al gestopt is om de paar passen nog maals een aantal keren met de zweep bovenhands op z'n kop rampt?
Zo ja dan kots ik er idd van.Ik vind dat niet eerlijk tegenover een paard straafen doe je tentijde of meteen na maar niet de hele tijd erna.
het paard is toch gestopt?
snap ook echt niet dat een ringmeester daar niet ingrijpt.
Prisca ken ik en weet ik dat ze eerlijk is tegenover haar paard.
maar heb ik ergens gezegd dat jij NIET eerlijk bent? ik weet niet hoor maar dat heb ik nergens gezegd ik ken je niet eens dus hoe moet ik weten of je wel of niet eerlijk bent beetje rustig hoor:)ik noem nergens jouw naam dus vanwaar je aanval op mij Verward

een zweep is niet om je paard af te ranselen en al helemaal niet op z'n hoofd punt.Dat iemand anders dat wel vind tja.Die van mij krijgt ook rustig een paar klappen over z'n reet als het nodig is. een zweep striemt en daar ram je veel harder mee dan met een hand teminste ik wel. de zweep doet niet zeer als ik 'm daar een dreun mee geef maar mijn hand wel *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-02 22:05

Citaat:
een paard sla je nooit met een zweep op z'n kop klaar! ...

maar met een zweep keer op keer op z'n kop slaan vind ik onterecht en onder afranselen vallen. ...

...maar een paard op z'n hoofd slaan met een zweep.... Frusty Verdrietig Misselijk


Daar haalde ik het uit.
Omdat ik dat dus bij dat ene paard wel gedaan heb.
Maar misschien heb ik teveeel tussen de regels gezelzen, I'm sorry

Ik weet van mezelf dat ik heel eerlijk ben.
Rij ook meestal zonder zweep en rij ik wel met dan is hij ook niet voor af te ranselen, op zo'n uitzondering na dan.
Op het moment dat een paard braaf loopt ben ik 1 van de eerste die beloont met stem, en kan ik mijn handen vrij maken dan ook meteen in de hals klop.

Denk dat het paard ook wel wist waar het voor was, anders had hij het nog wel vaker gedaan.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 04:37

Een paard sla je dus niet op de kop! Boos! Dat heeft het paard een reden om angstig te worden met alles wat zijn hoofd te maken heeft. Mensen vragen zich dan af waarom paarden het bit niet willen nemen. Zou het dus ook niet doen als ik constant om mojn hoofd gemept wordt met een zweep. Die man zou dus beter moeten weten sinds hij Z rijdt. Het is niet omdat je Z rijdt dat je alles weet hoor. Dat blijkt dan maar weer door dit topic! Erger me vreselijk aan die mensen! Boos!

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 11:38

In uitzonderlijke gevallen kan het nodig zijn om extra krachtige hulpen toe te passen. Dit heeft alleen zin als de ruiter exact weet waarom hij kracht inzet, hij precies kan inschatten wat daarna gebeurt, hij stopt met zijn actie wanneer de gewenste reactie uitblijft en hij vervolgens op zoek gaat naar alternatieve oplossingen. Anders leidt doorgaan met geweld tot zinloos straffen waar het paard helemaal niks van leert. Ja, angst voor zijn ruiter.

Als je paard stijgert, is er iets mis. Je basisvoorwaarden zijn niet in orde, je zadel deugt niet, hij protesteert tegen pijn, je overvraagt hem, hij snapt je niet, je houdt hem teveel vast, de druk is te groot, etc etc. Er kan van alles aan de hand zijn. Ga terug naar af en los het intelligent op. Heb je dit allemaal al genegeerd en is een gevaarlijke situatie ontstaan, grijp dan desnoods grof in. Een knal op zijn hoofd heeft alleen zin als het meteen effect heeft. Maar realiseer je wel: niet het paard maar de ruiter heeft ergens iets laten liggen waardoor het zover gekomen is. Je lost het probleem ook alleen op door ver genoeg terug te gaan en de oorzaak aan te pakken. En helaas, die ligt altijd bij ons zelf.

Mirte

Berichten: 2107
Geregistreerd: 18-05-01
Woonplaats: bollendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 12:20

Citaat:
Mirte waar ik me altijd mateloos aan irrititeer zijn van die paardenmiepjes die nog nooit op pad zijn geweest met hun paard en nog nooit iets gedaan hebben op wedstrijd gebied. Je even vertellen dat ze vinden dat je zielig bezig bent .


Is iemand die die commentaar geeft per definitie een paardenmiep? Toch niet te hopen. Het is ook niet zo dat ik commentaar lever op anderen, ik heb alleen zo mijn bedenkingen. Maar dat zullen anderen vast en zeker ook wel eens over mij hebben. Ik heb gewoon een bepaalde grens waarbinnen ik straf, verder dan die grens ga ik niet omdat ik dat niet als zinvol acht, bijvoorbeeld tegen het hoofd slaan. Ik weet dat dit bij mijn paard angst en wantrouwen veroorzaakt en situaties verergerd. Ik geef alleen maar mijn mening vanuit mijn ervaring met paarden.
Overigens, juĂ­st op wedstrijden heerst er een grote 'commentaarbron', daar denkt men het allemaal wel te weten. Van paardenmeisjes zonder ervaring heb ik nog nooit last gehad.

jamylover

Berichten: 1462
Geregistreerd: 15-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 17:36

ALs mijn paard het mij zou flikken om recht overeind te staan,had ik hem een kei,maar dan ook keiharde ros tussen zn oren verkocht dat ie er zelfs nooit meer aan zou denken om het ooit te doen.Je ken het uit 2 standpunten bekijken: is een paard mensvriendelijk als het recht in de lucht staat? Mag je dan misschien jezelf verdedigen,en niet paardvriendelijk terugdoen zodat jullie niet nog eens in een onveilige situatie belanden?

Of vind je het ziellig,en spoor je alleen aan,maar wel met de wetenschap dat een paard je het nog is zou kunnen flikken?

Ik zal een voorbeeld geven,wat mij vanmiddag is gebeurt.Mijn paard schrok meerdere malen van niks,en probeerde met mij aan de haal te gaan,na een paar keer was ik het zat,stapte af en heb hem met mijn hand (ik rijd altijd zonder zweep en sporen) een enorme ros op z'n reet verkocht...En je raad het waarschijnlijk al,daarna heeft hij het niet meer geprobeerd te flikken! Je ken beter 1x een harde ros verkopen als 10x een zachte,waarna hij het nog steeds zal proberen.Toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 17:48

Citaat:
had ik hem een kei,maar dan ook keiharde ros tussen zn oren verkocht


ff mededeling tussen door Haha!
Ik heb het dus niet kei hard gedaan, maar meer voor een flinke schrik reaktie op te wekken.
Het idee dat hij zijn hoofd stoot.
Ik had hem toen wel flink op zijn kont gemept, maar dat tussen zijn oren was een tik, geen keiharde ros of zo.
Dat vind ik persoonlijk dan ook weer niet nodig.

Zwabbertje

Berichten: 106
Geregistreerd: 16-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 18:09

Hoi Jamylover,

Nog beter is voorkomen dat je zijn aandacht verliest. Houd hem scherp door zelf attent en slim te rijden. Maak het werk interessant, geef hem veel opdrachtjes. Dan heeft hij echt geen tijd om zelf iets leuks te bedenken zoals van 'niets' schrikken.

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Re: Met de zweep op het hoofd slaan!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-02 22:53

matty schreef:

Ik ben echt niet tegen de zweep maar je moet hem wel op de goeie manier gebruiken, en niet om je paard naar beneden te krijgen!!!


Zo denk ik dus ook over zwepen....ik gebruik hem alleen als het nodig is en niet om hem zomaar af te slaan

matty
Berichten: 181
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-02 14:38

Ok sommige dingen zijn terecht die hier gezegd worden, maar weten jullie wel dat het tussen de oren heel gevoelig is? Je kunt het vergelijken met onze slaap! Dus je hoeft maar net verkeerd te slaan en dan wilde je dat je het nooit had gedaan!
Er zijn zat andere manieren om het op te lossen. En ik ben niet z'on 'paardenmiepje' die tegen de sporen en zweep is, maar ik ben wel iemand die rechtvaardig is tegen haar paard. En als hij zal steigeren dan doe ik iets niet goed of het zit bij het paard niet goed tussen zijn oren en dan heeft slaan op zijn hoofd ook geen zin!
Of zie ik dat verkeerd?
Geweld lost niet altijd alles op!
Echt je hoeft maar net verkeerd te mikken en dan heb je een probleem!
Als je alles met geweld moet oplossen dan zou ik paardrijden niet eens meer leuk vinden.
Ik snap het ook niet dat die gozer dat deed, het paardje was hartsikke bang voor hem.

Linda

Berichten: 3350
Geregistreerd: 26-11-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-02 22:44

Een normaal mens slaat een paard nooit op zijn hoofd. Als je dat doet ben je heeel verkeerd bezig vind ik. Zeker als je een paard al langere tijd hebt, of hem zelfs zadelmak hebt gemaakt. Alles wat zo'n paard doet, heb jij hem geleerd. Een paard steigert niet zomaar, daar is een aanleiding toe. Misschien slim om eerst eens bij jezelf te rade te gaan of JIJ misschien iets verkeerd doet, in plaats van het paard.

Glory is vroeger mishandeld en heeft geen vertrouwen in mensen, behalve in mensen die ze kent. Ik zou willen dat jullie een tijdje zo'n paard op stal hadden staan. 90 % van de reacties zou weggehaald worden. Denk dus alstjeblieft na voordat je wat doet, want een paard dat een verleden heeft dat alleen bestaat uit mishandeling, wens je niemand toe!

HCRanch

Berichten: 2553
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Burkesville, Kentucky USA

een paard sla je nooit op zijn kop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-02 09:49

als je paard stiegert dan zoek je de oorzaak, en dan heb je niks te zoeken met zo'n paard op een concours of wat dan ook.

Iedereen doet maar alsof het brommers zijn benzine erin gas en wegwezen.

En dan het excuus van die bedweters langs de kant ye right, ik kan me hier echt vreselijk kwaad over maken.

Een paard blijft een gevoelig beest of ie nou gevaarlijk is of niet!!! zoek de oorzaak en als je hem niet de leiding kan geven dan ben je dus geen goed team punt uit! en dat bereik je niet door hem af te ranselen oid en pedagogisch klappen..........tsssss Misselijk

enedium

Berichten: 81
Geregistreerd: 11-04-02
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 13:43

Een paard hoef je nooit te slaan met een zweep, wat primitief! Boos!
Ik ben echt tegen het gebruik van een zweep om je paard mee te straffen, en ik ben dolblij dat natural horsemanship een steeds grotere populariteit vindt.

Drift koppen horen niet thuis in de buurt van dieren, en zeker niet bij dieren zo zachtzinnig, gevoelig en verdraagzaam als de paarden! Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 13:59

PFf het onderwerp steigeren, wat ik me afvraag is of er wel eens mensen zijn die nadenken waarom!!! een paard steigert, ipv hoe je het zo goed mogelijk er uit kan slaan. Regelmatig zie ik paarden uit verzet steigeren, wat een rotbok word er dan gezegd, en als je goed kijkt denk je wat een braaf paard, dat ie nu pas in verzet komt tegen het getrek,tegen de beweging in zitten, en al die andere dingen die de meeste ruiters goed bedoelen te doen.

Nee slaan tussen zijn oren is niet het probleem, en natuurlijk op het moment dat ie het doet moet je het gaan oplossen, maar ga ook nadenken waarom hij het doet. Een paard doet het namelijk niet omdat ie geen zin heeft aan het werk te gaan, zo denken paarden niet!!! het is puur verzet, tegen iets wat hem pijn doet. ( denk aan hand, zit,been, of event. medische redenen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:08

Pipo schreef:
Nee slaan tussen zijn oren is niet het probleem, en natuurlijk op het moment dat ie het doet moet je het gaan oplossen, maar ga ook nadenken waarom hij het doet. Een paard doet het namelijk niet omdat ie geen zin heeft aan het werk te gaan, zo denken paarden niet!!! het is puur verzet, tegen iets wat hem pijn doet. ( denk aan hand, zit,been, of event. medische redenen)


Of denk aan watjes ruiters die hem verpest hebben, altijd de zin hebben gegeven.
Die komen dan op een handelstal en moeten dan ineens weer aan het werk.
Daar komt heel vaak verzet door!
Van te voren al niet consequent opgevoed/gereden en dan mogen andere mensen dat ff opknappen.
heel leuk en veilig werkje, not!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:10

Dat werkje ken ik, daarom schrijf ik dit ook, heb teveel van dat soort paarden moeten "opknappen"voor anderen, en je weet eigenlijk dat het dier er niets aan kan doen, maar toch moet je door die gewoonte heen, zou dan altijd graag de eigenaar wat klappen willen verkopen.
runningkawa"]
[quote="Pipo schreef:
Nee slaan tussen zijn oren is niet het probleem, en natuurlijk op het moment dat ie het doet moet je het gaan oplossen, maar ga ook nadenken waarom hij het doet. Een paard doet het namelijk niet omdat ie geen zin heeft aan het werk te gaan, zo denken paarden niet!!! het is puur verzet, tegen iets wat hem pijn doet. ( denk aan hand, zit,been, of event. medische redenen)


Of denk aan watjes ruiters die hem verpest hebben, altijd de zin hebben gegeven.
Die komen dan op een handelstal en moeten dan ineens weer aan het werk.
Daar komt heel vaak verzet door!
Van te voren al niet consequent opgevoed/gereden en dan mogen andere mensen dat ff opknappen.
heel leuk en veilig werkje, not!
[/quote]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-02 14:43

Citaat:
Dat werkje ken ik, daarom schrijf ik dit ook, heb teveel van dat soort paarden moeten "opknappen"voor anderen, en je weet eigenlijk dat het dier er niets aan kan doen, maar toch moet je door die gewoonte heen, zou dan altijd graag de eigenaar wat klappen willen verkopen


300% met je eens!!
Bij het voorval wat ik x-pagina's terug heb geschreven had ik dat ook bijna gedaan.
Dat wijf kwam toen ik uit de ring kwam nog ff wat zeuren, en ik moest me heel, maar dan ook heel erg inhouden.
Ik ben maar vlug weg gestapt anders weet ik niet wat ik gedaan had.
Ik was idd veel bozer Extreme duivel op haar dan op het paard.
Die was voordat dat trutje erop ging rijden super aan het been, nooit hard in de mond geweest en al helemaal niet dwars. En hij had niet eens ooit 2 cm van de grond gesteigerd.
Maar om me ff te laten verongelukken ging me toch ff wat te ver, er zijn grenzen.

En nogmaals voor diegene die denken dat ik dat paard hard geslagen heb, dat is dus niet zo, het was een tikje, alleen maar voor op dat moment een scrikreaktie te geven. En naar mijn idee beeter een tikje dan allebei je rug gebroken hebben, ja ook een paard kan zijn rug breken bij een val naar achter, wat is dan het meest diervriendelijk..?