Een paard is geen fiets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:12

Laui!, Ik ben hartstikke voor deze actie, maar waar halen we het geld vandaan? Een beetje profi campagne kost wel een aardige duit... die wij bokkers met zijn allen niet op kunnen brengen vrees ik. Misschien zou het toch fijn zijn om "het rijk" (en hun centjes) erin te betrekken... maar hoe?

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 15:12

Zij kunnen inderdaad veel voor ons betekenen. Ik denk dat het belangrijk is om meer dan alleen de SRR erbij te betrekken, ik had nl niet van die 3vo actie gehoord. Ik lees het nu pas. Ik ga allerlei adressen + telnrs verzamelen en dan in t weekend nog wat dingen bedenken, duidelijk schematisch opschrijven en dan contact opnemen met diverse organisaties.

En al mocht het op niets uitlopen: aan mij heeft het niet gelegen!

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:16

Een vrouw raakte zwaar gewond bij een val van haar paard en overleed in het ziekenhuis Verward Dat komt iets meer over dan van een paard vallen Haha!
Verongelukken is volgens mij toch echt het niet overleven van een ongeluk hoor *LOL*

Misschien ook een goed idee om aan diverse regiobladen kenbaar te maken dat we van plan zijn een actie op te zetten...meestal plaatsen die zulk nieuws wel en publiciteit is meestal het begin voor financiele steun. Als een project leeft en onder de aandacht is van media is de kans groter dat het gesteund wordt Haha!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:18

Laui! schreef:
ik had nl niet van die 3vo actie gehoord. Ik lees het nu pas.


Ja grappig he? En nu maar hopen dat het -toen- wel de doelgroep bereikt heeft? Ik dacht het niet. Is dus ook een flut-campagne geweest van 3vo. Een collega bij mij op het werk kwam vorig jaar eens met een foldertje aanzetten (van de manege) dat het veiliger was met cap op te rijden etc. kwam ook van 3vo volgens mij (weet niet meer zeker) , ik had die hele folder nooit gezien/gekregen (was iets met fel-oranje). Grappig is dat iedereen die op een manege rijdt, wel geinformeerd wordt over "veilig paardrijden" maar de rest niet...

chantal1

Berichten: 5310
Geregistreerd: 14-11-01
Woonplaats: zeeuws-vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:20

Laui, petje af hoor!
Het lijkt me een heel goed idee! Ik denk dat het idd belangrijk is om zo veel mogelijk instanies aan te schrijven, van BIT tot Telegraaf. Bekende namen doen het ook meestal wel goed het zou heel leuk zijn als je een paar bekende mensen zou mee kunnen krijgen.
Je moet de mensen er ook op wijzen dat het een gevaar voor hun zelf kan zijn (de niet-ruiters) als een paard op hol slaat of wat dan ook.
Ik heb alleen niet meer zulke goed ideeën aan te brengen want er staan er al zo veel hier boven. Haha!
Zeg maar wat ik moet doen, ik help graag!!!

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:29

Vippie schreef:
denk alleen dat zo'n actie ook avertechts kan werken. mensen die paarden niet op de weg willen (omdat ze er bang van zijn ofzo) juist gaan racen, remmen ontluchten enz enz. Zie gevalletje buitenzorg.



Ik denk dat het idd. kan gebeuren wat jij zegt, maar het is niet verboden om met paard de weg op te gaan!!

Ditzelfde vind ik ook bij motor rijders!! Ik heb mn motor rijbewijs en heb daardoor echt een hekel aan automobilisten, want ze snijden je gewoon en bedenken niet dat een motor in beweging net zo breed is als een auto!
Wat ik bedoel, er zullen altijd mensen zijn die het niet willen of kunnen begrijpen....
Maar op dit moment is het helemaal niet bekend bij het grote publiek wat er gebeurd als je vlak langs een paard toetert of nog erger doet.

Laui, zullen we eerst eens zorgen dat we mensen hebben die achter het idee staan? Peilen of de Bokkers hier allemaal achter staan, voor jij je in de onkosten gaat storten!!! (dat zou namelijk niet eerlijk zijn) Want dat zit er toch aan vast!
Als we weten wie er mee gaan helpen, dan taken gaan verdelen en evt. een potje maken voor de onkosten.
Daarna gaan info inwinnen hoe we het moeten gaan aanpakken en bij wie we moeten aankloppen! Ook dan bepalen hoe groots het gaat worden.
Want het idee ligt ong. al op tafel en het zou jammer zijn als alles al bedacht is en de onkosten al gemaakt zijn en dat dan de mannen/vrouwen die van wanten weten dan gaan zeggen dat dit zo niet werkt....

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 15:46

Ik heb er idd al over gedacht dat het natuurlijk niet gratis is (mochten we met z'n allen een petitie te paard af gaan leveren of wat dan ook).

Daarom dacht ik: mailtjes sturen is (bijna) gratis, bellen kost ook weinig. Het enige wat ik er tot nu toe in investeer is tijd. Van mezelf, en van m'n baas want ik moet wel onder kantooruren bellen, maar ik denk dat hij dat niet zo heel erg vindt. Eerst wil ik concreet iets op papier hebben voor we verder actie ondernemen. Lekker brainstormen, niets is te gek.

In een later stadium kunnen we verschillende sponsoren vragen of ze ons willen helpen. Evt reclame voor ons maken (iets van Shell ofzo, dat ze laten zien dat ze zich daar ook mee bemoeien, lijkt mij voor hun ook een kansje, je moet het alleen wel goed brengen). 3vo en de anwb en andere tijdschriften kranten vragen geen geld als je echt een nieuwsitem hebt. Als we er niet doorkomen met openbrieven of weet ik het wat (5 in het land bellen, hart v NL etc, die zoeken meestal nog wel dit soort nieuwsitems) kunnen we altijd nog een goede ludieke actie opzetten (petitie aanbieden aan de minister, te paard, valt ongetwijfeld te regelen als we zo'n ministerie met mail bestoken). Dan zijn een aantal mensen benzinekosten kwijt (loopt wel in de papieren als je er een eind voor moet rijden), maar dan heb je wel de áándacht. Want dáár gaat het om. Vandaar dat ik ook niet heel onbezonnen gelijk iedereen ga bellen en zeggen wat een geweldig idee we hebben. Wat voor idee dan? Nou ehm... je moet goed voorbereid zijn denk ik, dat is het halve werk. Als we daarbij de hulp van legio mensen kunnen krijgen (iedereen heeft wel z'n eigen stukje ervaring, of connecties) dan hoeft het niet gelijk vreselijk veel geld te gaan kosten. En als laatste wil ik dan een soort noodkreet sturen naar bedrijven (al dan niet in de sector) om ons te helpen.

Voorlopig lijkt me dit een aardig basisplan, het is natuurlijk niet waterdicht, maar op deze manier moeten we toch ergens kunnen komen, en al hebben we alleen de aandacht van de mensen die we aanschrijven... dat is al meer dan 1.

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:46

Ik heb een lange zomervakantie want ik doe eindexamen dus ik heb straks zat tijd voor pluiswerk *LOL* Eerst maar eens kijken of er animo voor is en of het allemaal te realiseren is.
Rustig de ideeën bekijken en een weekje laten inwerken wil ook weleens helpen Haha!

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:47

is er een mogelijkheid (door Bart misschien?) om alle bokkers tegelijk dezelfde pb te sturen met de link naar dit topic en een kleine uitleg, want ik denk dat er veel meer willen helpen, maar dit topic over het hoofd zullen zien. Ik kijk namelijk eigenlijk nooit naar de sticky topics Haha!
nu wel, puur omdat je de link in het andere topic had gezet, anders was ik er compleet aan voorbij gegaan.
Of beter nog, boven in de pagina een banner met de titel een-paard-is-geen-fiets-actie ofzo..

ik tel nu trouwens al 19 mensen die mee willen helpen. (daar heb ik de mensen die in 'wij'taal spreken ook bijgeteld, ik ga ervan uit dat zij ook willen helpen)

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 15:55

Ik heb eerst aan Bart gevraagd of hij het goed vond als ik dit topic plaatste, puur om te kijken of er iets uit komt in eerste instantie (voor hetzelfde geld had iedereen gezegd: joh Laudine, welkom to the real world, maar het valt mij op dat de reacties over het algemeen nogal positief zijn (3 pags in een halve dag), dus ik heb goede moed). Die banner kan ik bijv. volgende week 'aanvragen' eerst wat meer concrete dingen. Lijkt mij een leuke boktactie! Haha!

Maar ik ga er gewoon van uit dat het gaat lukken, en al strand het schip in de eerste meters, keep the faith! Lachen In een topic kun je ook niet erg overzichtelijk zien wat er op dit moment gaande is. Maar dat komt allemaal helemaal goed. Desnoods maak ik er ergens op het web even een html-etje van, zodat iedereen bijv. het schema kan zien, en dan hier aanvullingen/verbeteringen kan geven... die ik dan weer kan doorvoeren etc. Eerst maar eens een beetje al deze ideeën ordenen, en maandag die pb 51 man bellen, 3vo mailen/bellen, anwb mailen/bellen etc.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Een paard is geen fiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 16:04

Laui! schreef:
Zo zijn er bijvoorbeeld verschillende uitspraken van de Hoge Raad (opvraagbaar??) waarin geconcludeerd wordt dat het als algemeen bekend beschouwd mag worden dat een paard een vluchtdier is en kán schrikken.


Heb hier net de wijkagent gehad voor het akkefietje van de week. Heb een tel.nr. van een collega gekregen die alle jurisprudentie hieromtrent heeft (die agent rijdt zelf ook aangespannen). Ik zal hem bellen en een afspraak maken, dan kan ik wel voor de nodige jurisprudentie zorgen.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 16:37

Is het niet wat om aan Bart te vragen of er een tijdelijk forum van gemaakt kan worden?
Titel; De Bokt actie
Waarom? Dan is het makkelijker te vinden voor iedereen en kan je door middel van verschillende topics mensen een taak geven om iets uit te kunnen werken.
Bijv; wie helpt met pluiswek
wie steunt dit idee
welke ideeen leven er
enz.

Alleen om het makkelijker te maken dan alles onder 1 topic te zetten en je lens te zoeken naar alles.
Dit kan nadat het of geslaagd is of geflopt Tong uitsteken zo weer gewist worden.

Dennis

Berichten: 31471
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 17:09

Ik sta d'r helemaal achter. Ik ben ook te vaak bijna van de weg gereden en d'r word regelmatig naar mij getoetert enzo. Heb ik het geluk dat Denis geen stap verkeerd doet(al meer dan een jaar niets geks gehad met hem).
Ik ben niet zo creatief maar suc6!!!!!!!!!!!!!!

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 17:13

CBR? Het probleem bij de bron aanpakken: mensen die net hun rijbewijs hebben.
En is er zoiets als een overkoepelende organisatie voor rijscholen? Mogelijk via de ANWB.

Ik heb nog ergens wat richtlijnen liggen voor een leesbare tekst. Categorie krante-artikel. Zal ze wel opzoeken en er op zetten. Het gemiddelde niveau van de Telegraaflezer is 3 mavo. (Ja, daar schrok ik ook van!) Als je daar van uit gaat en daar je tekst op aanpast is het voor iedereen leesbaar.

Margreet

Berichten: 18326
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 17:37

Helder, aantrekkelijk en correct formuleren.
Henk donkers.


Paar punten er uit gepikt die mogelijk van toepassing kunnen zijn (heb geen tijd gehad om de brief in huidige vorm na te kijken). Heb een heel boekwerk hierover (populariseren van de wetenschap is een vak apart) dus als je nog meer wilt weten...

Splits lange zinnen. Streef naar een gemiddelde zinslengte van 10 a 20 woorden.

Beperkt het aantal bijzinnen. Streef naar hooguit één bijzin per zin.

Lange woorden zijn meestal samengestelde woorden. Splits ze. Streef naar gemiddeld 6 letters per woord.

Gebruik zoveel mogelijk gewone woorden: als vaktermen echt nodig zijn, licht ze dan kort toe.

Vermijd dubbele ontkenningen. Zeg niet hoe het niet is, maar hoe het wel is. (positief formuleren)

Beperk het aantal voorzetsels.

Gebruik zoveel mogelijk gewone Nederlandse woorden.

Gebruik geen tangconstructies. De politieagent, die de dief achterna zat, die de poen stal, die de vrek vergaard had, viel. (maar liefst 3 bijzinnen tussen onderwerp en gezegde!)

Kwam trouwens nog een geweldig voorbeeld tegen van stijlverschillen tussen teksten. Zal ik wel op algemeen zetten.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 18:07

Zou een reclamespotje zoals dit iets zijn?
Je ziet een ruiter en gevaarlijke situatie (auto er dicht langsop bv) paard schrikt, ruiter valt
Dan wordt er 'teruggespoeld' en wordt hetzelfde scenario nagespeeld, maar dan 'goed'
Duidelijk hoe goed en fout is en de gevolgen. Verder kan je deze spotjes uitbreiden, van kinderen die naar een paard rennen en styeentjes gooien tot een fietser die achterop het paard rijdt.

Ben benieuwd wat er uit zal gaan komen... goeie actie!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 18:51

Ik heb zelf zoiets: Confronteer ze maar met de werkelijkheid, doe mij maar lekker schokkende beelden van een auto die in de kreukels ligt (omdat hij het paard & ruiter van rechts geen voorrang verleende/te dicht erop reed etc.), met een bebloed paard wat op dat moment de kogel krijgt omdat het niet meer te redden is. Worst case scenario, ik weet het, maar uit onderzoek blijkt dat dat soort beelden toch langer op het netvlies van de mede-mens blijft hangen dan een informatief spotje...

Aan de ene kant zat me de SIRE ook nog even dwars: in principe wordt alles wat door de SIRE gemaakt wordt op non-profit basis gemaakt. Eigenlijk zou de campagne dus ook -als je alles goed uitzet- door een non-profit bedrijfje gemaakt moeten worden (gezien een budget wat er -nog- niet is). Maar waar vind je tegenwoordig nog zo'n bureau?
Ik zat ook nog even te mumselen over het bereik van de (toekomstige?)campagne, die zou heel breed moeten zijn i.i.g. 16+, alles wat zich voortbeweegt op 2-4 wielen. Ik weet niet of je kinderen erbij moet betrekken, heeft denk ik niet zoveel zin en die zul je ook niet of slecht bereiken. Belangrijkste is denk ik dat de ouders van die kinderen bereikt worden. Wat dacht je trouwens van adverteren in bladen als auto-week, auto-kampioen etc. Zou dat wat uit gaan halen?
Laatst bijgewerkt door Sibold op 05-04-02 19:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 18:58

Ja idd. Sibold! Dit bedoelde ik ook met schokkend.
Dat blijft tenminste hangen en is heel duidelijk.
Het is tenslotte de realiteit....

Ik ben nog even aan het surfen geweest maar kan alleen hetgeen vinden wat 3VO en SRR in juni 2000 aan campagne hadden, maar ik vraag me af wat daar verder mee gebeurt is...
Want dat zou toch een goed aanknopings punt zijn.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 19:01

ik sta hier 100% achter. Ook ik bevind me regelmatig op de openbare weg, en erger me regelmatig aan het gedrag van mijn mede weg gebruikers.
Hoewel er ook zeer zeker hele vriendelijke mensen zijn die hun auto zelfs even in de berm zetten tot ik gepasseerd ben.
Als ik iets (wat dan ook) kan doen, hoor ik het graag

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 19:46

Nog een sceptische mening (ik ventileer alles graag gelijk Haha! ): volgens mijn vader zul je dit niet zo één twee drie van de grond krijgen omdat de SRR daar al mee bezig is (2 jaar geleden inmiddels, en er vallen nog steeds dooien, en er zijn nog steeds aso's), en alleen ruiterbewijsbezitters (jeuh, galgje!) hun bek (eh mond) open mogen trekken. Natuurlijk moet het spotje (paarden)politiekcorrect in elkaar steken (netjes met laarzen, rijbroek, helm en evt bodyprotector).

Maar goed, ik ben er van overtuigd dat als er maar genoeg mensen hun keel open zetten er geluisterd gaat worden.

Ik heb inmiddels ook al bedacht om een ingezonden brief naar Blik op de Weg te sturen. Vragen of ze daar aandacht aan willen besteden (ik heb 1x al zoiets gezien bij gevaar op de weg, waarin iemand gevolgd werd die een paard zowat omver reed, toen hij het terug zag schrok hij er zelf ook wel van). Dat er genoeg mensen zijn die desnoods willen komen opdraven om helder + duidelijk uitleg te geven, geen verwijten maken, maar gewoon om begrip vragen (dat lijkt mij iets wat veel effect heeft).

Verder had ik ook nog iets bedacht in het kader van wat er kan gebeuren als. Ik ken een verhaal van een arabiertje die dwars door de voorruit van een auto is gegaan. Auto totalloss, had niets te maken met wel of geen rekening houden met, maar zoiets kan ook gebeuren als je toetert ofzo. Paard was nl nogal in paniek en rende recht op die auto af, die kon niet meer remmen (drukke weg, rijden hier 60+) en paard zat dus door de voorruit, was geen kinderachtige auto. Paard was dood, auto onbruikbaar. Goed, het was 's avonds, het was donker, maar het kan m.i. ook wel degelijk gebeuren in andere situaties.

Dit soort verhalen kunnen we misschien verzamelen. Ik wil dan wel de medewerking uiteindelijk van eigenaren en betrokkenen, maar dat moet geen probleem zijn denk ik?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:01

Chica schreef:
Ik ben nog even aan het surfen geweest maar kan alleen hetgeen vinden wat 3VO en SRR in juni 2000 aan campagne hadden, maar ik vraag me af wat daar verder mee gebeurt is...
Want dat zou toch een goed aanknopings punt zijn.


Wat ik me afvraag is of dit tzt wel een effectieve campagne geweest is???
Niemand van bokt heeft er -geloof ik- ooit van gehoord, dus ... en resultaat is er ook niet direkt te noemen als we de verhalen zo links en rechts moeten geloven.
Blijkbaar zijn we als groep ruiters en koetsiers niet belangrijk genoeg of worden we slecht vertegenwoordigt door een insteling als de SRR (of zeg ik nu iets raars, het fenomeen ruiterbewijs vind ik ook niet echt geloofwaardig, laat staan de SRR zelf)

Percy

Berichten: 12074
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:07

Wat betreft het helder opschrijven van de persberichten kan ik wel helpen. Niet dat ik daar zoveel talent voor heb maar een goede vriendin van mij is journalist en heeft jarenlang op de school voor de journalistiek al die regels waar Margreet het over heeft uitgelegd aan de studenten.

Als we weten wat er in elk geval in de brief moet staan vraag ik haar wel om er een mooie tekst van te maken.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 21:30

Sibold schreef:
Wat ik me afvraag is of dit tzt wel een effectieve campagne geweest is???
Niemand van bokt heeft er -geloof ik- ooit van gehoord, dus ... en resultaat is er ook niet direkt te noemen als we de verhalen zo links en rechts moeten geloven.
Blijkbaar zijn we als groep ruiters en koetsiers niet belangrijk genoeg of worden we slecht vertegenwoordigt door een insteling als de SRR (of zeg ik nu iets raars, het fenomeen ruiterbewijs vind ik ook niet echt geloofwaardig, laat staan de SRR zelf)



Juist daarom vind ik dat dat ook gebruikt en verbeterd moet worden, i.s.m. de betrokken instanties. Als hun dan ook merken dat er vele duizenden ruiters hier wat mee willen, dan moet er toch wel wat over gaan komen.
In principe waren hun op de goede weg, maar hebben niet gepoogd meer mensen achter hun te krijgen. Of waarom het dan ook niet doorgedrongen is tot het grote publiek.
Er schijnen meer dan een half miljoen ruiters te zijn in Nederland, daar kunnen/moeten we toch wat mee doen??

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 22:53

Ik vind het een super idee en ben ook bereid hier aan mee te werken.

Zoals Margreet al zei, het CBR is zeker ook een instantie die benaderd mag worden, zodat er misschien ook in het rijexamen meer aandacht wordt besteed aan ruiters, toch ook officiele weggebruikers!

Maclee

Berichten: 850
Geregistreerd: 29-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 23:17

./
Laatst bijgewerkt door Maclee op 09-04-02 08:24, in het totaal 1 keer bewerkt