Een paard is geen fiets

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirkim

Berichten: 6142
Geregistreerd: 01-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:46

Mmm, ik dacht er gisteren nog over na om een stukje in het Dagblad van het Noorden te zetten.

Het lijkt mij een goed idee, maar wat ik denk, is dat de Kampioen en dergelijke vooral gelezen wordt door ouderen. De meeste zijn er volgens mij wel van bewust. Wat ik vaak meemaak, wanneer ik mijn arm op en neer beweeg dat ze rustiger gaan rijden enzovoort. Tuurlijk zijn er altijd een categorie die dit niet inzien. Dus wat dat betreft, om het in de kampioen te zetten prima.

Maar, wat denk je van de jongeren. Hebben net hun auto rijbewijs, een autootje gekocht, denken te kunnen opvallen bij hun vrienden. Rijdt luid toeterend je bijna van de sokken. Of van die motoren/brommers. Ik denk dat we ook goed na moeten denken om die doelgroep te kunnen bereiken.

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 12:56

Wat mij betreft issie pas af als veel mensen zich erin kunnen vinden. Hij kort en pakkend genoeg is.

Je zou hem aan je collega's kunnen laten lezen (text selecteren en dan ctrl+p dan selectie aanvinken en uitprinten), kijken of je reacties krijgt als: hey, da's nieuw, dat wist ik nog niet.. of dat het HELEMAAL niet duidelijk is ofzo. Verder moeten we behalve een open brief nog wel wat andere dingen verzinnen denk ik...

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:57

oké, ik heb een mailtje gestuurd naar postbus 51 en kreeg binnen 10 minuten antwoord (!!!)

ik heb gevraagd met wie ik contact kon opnemen om een suggestie te doen voor een postbus51 spotje.
Hij schrijft dat dit kan door contact op te nemen met dhr J Meijburg, telnr 070-356 42 35.

Wie voelt zich geroepen???
Ik ben niet zo'n beller, kom niet uit mijn woorden en heb weinig overtuigingskracht aan de telefoon Scheve mond

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:00

Postbus 51 spotje is denk de beste optie, daar bereik je veel mensen mee en wordt serieus genomen, anders hebben veel mensen zoiets daar heb je die zeikende paardenwijven weer Knipoog

Meteen grootschalig aanpakken dus Tong uitsteken Ik vindt dat het weleens tijd wordt althans, hoeveel paardrijdende dames en heren hebben we in nederland Verward Toch wel heel veel denk ik, iig genoeg om serieus aandacht aan te besteden, want het wordt steeds drukker met verkeer e.d., minder bossen dus ook drukker in de bossen...
Mountainbike paden over het ruiterpad laten slingeren |:( Dat soort dingen...

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:01

lis schreef:
oké, ik heb een mailtje gestuurd naar postbus 51 en kreeg binnen 10 minuten antwoord (!!!)

ik heb gevraagd met wie ik contact kon opnemen om een suggestie te doen voor een postbus51 spotje.
Hij schrijft dat dit kan door contact op te nemen met dhr J Meijburg, telnr 070-356 42 35.

Wie voelt zich geroepen???
Ik ben niet zo'n beller, kom niet uit mijn woorden en heb weinig overtuigingskracht aan de telefoon Scheve mond


Ik heb hier alleen een mobieltje liggen met beltegoed, schiet niet echt op, hang ik net aan de lijn is mijn beltegoed op Tong uitsteken

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:01

Moet ik ander sff bellen? of ga jij bellen laui??

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:06

misschien een goed idee om Laui als actieleider te benoemen, zodat zij kan bepalen wie wat doet, voordat iedereen hetzelfde doet en de belangrijke dingen blijven liggen.
Tenzij Laui niet wil, misschien moet dan iemand anders (ik wil niet Haha! ) de leiding op zich nemen?

prakkie

Berichten: 3386
Geregistreerd: 10-07-01
Woonplaats: Alblasserdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:10

Das een goed plan. Daarom wilde ik ook van laui weten of zij wilde bellen of niet...
Ok. Laui als leidster of zou het lijdster zijn met ons als achterban..hihi Haha!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:13


Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:51

Geweldig intiatief!

Ik denk alleen dat het niet veel nut heeft om een dergelijke brief naar paardenbladen te sturen. We willen een andere doelgroep bereiken: de NIET-paardenkenner! De gewone dagbladen en inderdaad TV (pb 51 of hart van nederland, Nova of zoiets).

Wat duidelijk naar voren moet komen is dat een paard (hoe goed afgericht ook, want dat krijg je altijd te horen als een paard schrikt: je hebt je paard niet in de hand!!), altijd ergens van kan schrikken. Verkeer hoeft helemaal geen oorzaak te zijn. Wel eens een opvliegende reiger vlak naast je paard meegemaakt??

Dan moet er echt geen fietser vlak naast je rijden!

We moeten dus proberen begrip te kweken voor het verschijnsel paard, hoe reageert een paard, wat kan een ruiter wel en niet doen in zo'n geval en hoe hoort het overige verkeer met paarden om te gaan.

En inderdaad: je krijgt een verkeersmak paard door deel te nemen aan het verkeer. Dat hij dan niet meteen verkeersmak is en dus overal van kan schrikken moet men zich ook realiseren. En er dus zoveel mogelijk rekening mee houden.

Als ik iets kan doen, hoor ik het wel, ben pas na het weekeinde weer op bokt.

Chica

Berichten: 12272
Geregistreerd: 04-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 13:53

Is het niet iets dat als er een plan op tafel ligt en alle bokkers (we moeten zorgen dat iedereen hier mee doet) op 1 lijn staan, om dan te proberen één of meerdere BNers zoals Anky en/of Jos te strikken??
Om zo meer bekendheid er aan te geven?
Dat doen de politieke partijen tegenwoordig ook en het werkt wel.
Verder vind ik ook dat kort en krachtig het duidelijkst over komt, maar er mag van mij ook iets schokkends in! Iets wat mensen op hun gevoel pakt.
Zodat ze direct aandacht hebben voor hetgeen wij vertellen willen.
Kijk maar naar die reclames voor vuurwerk, dat was heel schokkend en iedereen wist meteen wat er bedoelt werd.
Dit is maar een ideetje hoor, om te proberen mee te denken aangezien dit wel even iets is waar je zwaar over na moet denken en ook hard nodig is gezien het hoge aantal ongelukken weer elk jaar (statistiek hiervan erbij misschien?, om aan te tonen dat we echt wel een punt hebben?!)
Nou, als er hulp nodig is, je roept maar!! Want ik vind het een goede actie!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 14:05

het doel van het aanschrijven van paardenbladen is om een zo groot mogelijke 'achterban' te creëren. Samen sta je sterk, en misschien zijn er mensen die geen i-net hebben of wat dan ook met geweldige ideeën. Ik had in gedachten dat voor iedereen duidelijk is dat er actie ondernomen kan worden. Wij maken nu een beginnetje... wat als er 100 (of 10) van dat soort beginnetjes zijn? Met allemaal een iets andere insteek. Wat mij betreft moet het inderdaad gelijk groots aangepakt worden. Levende Have aanschrijven, echt alles en iedereen. Wie weet wat het plaatselijke sufferdje al niet uithaalt. Daarom ben ik er voor om álle mogelijke kanalen te gebruiken. En niet in 1 middagje een ideetje bedenken en dan gelijk jan en alleman bellen.

Ik zal deze pb51 man bellen, ik denk dat ik dat maandag doe. Ik heb het nu heel leuk bedacht, maar ik wil toch nog wat ideeën horen van mensen, er zelf over nadenken etc. Wat als meneer zegt dat we morgen kunnen komen om het op te nemen (niet dat hij dat doet, maar het idee). We moeten volgens mij wel een concreet idee hebben. Als we bijv. een script hebben dat we hem kunnen mailen (wil ik best doen, wil ook wel een pb51-contactpersoon aanstellen) dan laten we daarmee zien dat we heel concreet ideeën/ergernissen etc. hebben. Misschien dat we onze mening met cijfers kunnen onderbouwen (zoveel paardenrecreanten, zoveel ongelukken waarvan zoveel dodelijk/ernstig letsel). Als we alles bundelen hebben we naar mijn mening een veel sterker verhaal, en komen we ook serieuzer over. En dát is wat we willen bereiken, dat mensen ons als paardenmiepjes (ohoh) serieus nemen. Ik kan misschien mr pb51 nu al wel bellen en het hem voorleggen, of hij er überhaupt voor open staat, maar ik denk dat hij het liefste concrete plannen ziet (ik kan me zo voorstellen dat hij wel wat beters te doen heeft), al heeft hij natuurlijk wel de juiste mensen + telnrs om ons verder te helpen.

Idd Chica: ik zat zelf gelijk aan SIRE te denken. Het lijkt mij ook dat we toch iets concretere plannen moeten hebben voor we daadwerkelijk actie ondernemen. Maar beroemdheden strikken is best een goed idee. Iemand het telnr of mailadres van... you name it? We kunnen nu iig wel al telnrs mailadressen etc verzamelen. Concreet een plan opstellen en dan actie ondernemen. Het hoeft allemaal niet vanmiddag af trouwens, volgende week is ook vroeg zat! Lachen Enne: volgens mij gaan wij dit als 'bokt' wel ff regelen!

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:28

Kan Marieke van PonyExpress ons niet verder helpen? Die heeft toch wat meer connecties neem ik aan dan wij? Ze is bekend van tv, geinteresseerd in de paardenwereld en kent her en der natuurlijk ook mensen die van invloed kunnen zijn op het succes van deze actie...

Marieke? Lachen

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 14:32

idd goed idee. Ik weet alleen niet of ze nog veel online komt? Kan iemand haar een pb'tje sturen met een link erin? Ik ken haar nl. niet zeg maar. Ik heb wel eens wat van haar gelezen, maar het lijkt me beter als iemand die haar wat beter kent haar een pb stuurt.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:35

misschien is het ook een idee om de grote stallen proberen te bereiken, zoals Zangersheide, ofzo. Zo woont iedereen wel in de buurt bij een een grote of bekende stal lijkt me. Hier in de buurt zitten Zoer, O'Lhee, v/d Hof en nog wat meer kleinere, maar redelijk bekende stallen. ik zou er best wel heen willen gaan en het plan voorleggen. Hoe meer bekende namen erachter staan, hoe sterker we staan, lijkt me.
Is dat een idee?

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:35

Ik vraag me af of je met SIRE die mensen bereikt die je (we) wilt bereiken. Ik ben zeker vóór deze actie, maar SIRE heeft meer met maatschappelijk problemen te maken dan met het gedrag van weggebruikers naar paarden toe in het verkeer. Dat lijkt me meer een taak die weggelegd is voor de ANWB (welke NL-er is er nu geen lid?) of 3VO. Ik zou zelf ook niet zoveel kunnen bedenken op welke wijze deze organisaties te benaderen...

Er is vorig jaar (?) natuurlijk wel die campagne op maneges geweest over cap op etc. maar dat betrof (weer) alleen veiligheid van de paarden-peoples zelf.

lies

Berichten: 9627
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:38

krijg opeens een geniaal idee (vind ik dan Haha! )
We moeten Hennie Huisman hebben. Zijn hart ligt toch zeker bij de paarden, hij is landelijk bekend (en hoe!) en hij weet de kanalen om het landelijk aan te pakken.
Wie woont in de buurt van de Surprise Stallen???

Llewella

Berichten: 2087
Geregistreerd: 25-01-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:40

lis schreef:
krijg opeens een geniaal idee (vind ik dan Haha! )
We moeten Hennie Huisman hebben. Zijn hart ligt toch zeker bij de paarden, hij is landelijk bekend (en hoe!) en hij weet de kanalen om het landelijk aan te pakken.
Wie woont in de buurt van de Surprise Stallen???


Ik woon enigzins in de buurt, en er zijn er nog wel meer...
Ik weet waar het ongeveer is...

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:41

lis schreef:
misschien is het ook een idee om de grote stallen proberen te bereiken, zoals Zangersheide, ofzo. Zo woont iedereen wel in de buurt bij een een grote of bekende stal lijkt me. Hier in de buurt zitten Zoer, O'Lhee, v/d Hof en nog wat meer kleinere, maar redelijk bekende stallen. ik zou er best wel heen willen gaan en het plan voorleggen. Hoe meer bekende namen erachter staan, hoe sterker we staan, lijkt me.
Is dat een idee?



Ik vraag me nu weer af of ook dat gaat werken. Op zulke stallen hoeft niemand in het donker over een smal dijkje naar de pony-club. Die mensen trainen zoveel, die nemen met paard bijna niet deel aan het verkeer en zulke ook nooit aan de gevaren blootstaat waar iedere recreatie-ruiter (of wedstrijd) wel aan bloot staat als hij of zij zaterdags de stad door moet op weg naar de rijvereniging. En welke bollen-boer kent nu Jenny Zoer of Karen Galema?

Henny Huisman kent iedereen!!! Das een hele goede!!!

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:41

Slogan:
Eeen heer in het verkeer is vaak een amazone!

En dan als foto/achtergrond een rokeloze automobilist (man achter het stuur) en een amazone te paard (cappie op, netjes verlicht).

denk alleen dat zo'n actie ook avertechts kan werken. mensen die paarden niet op de weg willen (omdat ze er bang van zijn ofzo) juist gaan racen, remmen ontluchten enz enz. Zie gevalletje buitenzorg.

Denk niet dat je mensen zo ver krijgt, aangezien ze ook geen rekening houden met spelende kinderen en die op t gemakje doodrijden.
T idee is leuk, maar of het het resultaat geeft waar je op hoopt, ik vrees het ergste.

Viv

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 14:42

3VO idd... Was ik nog helemaal vergeten.
Zie je, zo kom je nog ergens! Ik zal van het weekend alle brainstorm ideeën samenvatten en ze dan puntsgewijs ook ff op bokt zetten. Daarna kunnen we de boel een beetje verdelen over verschillende mensen. Wie wil wat doen, waar ben je goed in etc. Kortom: wat voor vlees heeft bokt in de kuip?

Gewoon ideeën blijven spuien, later als het time for action is gaan we definitief besluiten wat wel en niet (liefst alles wel natuurlijk). Duidelijk een script maken, wat we willen bereiken (is duidelijk, maar goed onder woorden krijgen is 2), hoe we dat denken te bereiken. Klinkt misschien nogal overdreven, maar ik denk dat we het allemaal heel goed in kaart moeten brengen willen we er daadwerkelijk iets mee bereiken. Kijken welk paard we voor welke wagen kunnen spannen! Lachen

Dus: kom maar op! Lachen

gomir

Berichten: 25536
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:03

Ik probeer al een kwartier te reageren maar wordt steeds van bokt afgegooid Verward Deze site zou niet bestaan...heb ik dan toch alles gedroomd Haha!

3VO wilde ik inderdaad ook al voorstellen, ik zal alle goede ideeën van hierboven verder maar niet herhalen Haha! Als je in deze regio nog hulp nodig hebt dan hoor ik het wel...

Citaat:
Een vrouw verongelukte na een val van haar paard en overleed later in het ziekenhuis.

Dit lijkt me trouwens een beetje dubbel, eerst verongelukken en dan overlijden *LOL* Verder vind ik het een goede brief!

Laui!

Berichten: 16863
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: wherever I wanna be

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-02 15:05

hij klopt idd niet helemaal nee... *grin*, viel van haar paard? Verongelukte wil nog niet zeggen dat ze dood is, of is dit mijn Nederlandse dipje? Ik maak er wel viel van... Dat moet goed zijn!

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:05

Even ter info (= oud bericht 3VO)

Citaat:
15 juni 2000
SRR en 3VO: Veilig met paarden in het verkeer

Huizen, 15 juni 2000 - De Stichting Recreatie Ruiter (SRR) en de Verenigde Verkeers Veiligheids Organisatie 3VO - waarin de vereniging Veilig Verkeer Nederland (VVN), De Voetgangersvereniging en de Stichting Kinderen Voorrang! zijn opgegaan - beginnen deze week met de voorlichtingscampagne ‘Veilig met paarden in het verkeer’. De nieuwe campagne wil bijdragen aan een veilig samenspel op de weg en een goed wederzijds begrip tussen ruiters, koetsiers en gemotoriseerd verkeer. Ruiters en koetsiers blijken zich vaak te ergeren aan het gedrag van andere weggebruikers, terwijl veilig met paarden deelnemen aan het verkeer de nodige kennis en ervaring vereist.

Voor de publiekscampagne van SRR en 3VO, die is opgezet in samenwerking met het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de politiekorpsen Haaglanden en Amsterdam-Amstelland, zijn de brochure ‘Veilig met paarden in het verkeer’ en de videoband ‘Plezierig en veilig buiten rijden’ uitgebracht. De examens voor het vrijwillige ruiterbewijs, die evenals de examens voor het koetsiersbewijs door de SRR worden georganiseerd, omvatten inmiddels ook een rit in het verkeer van minimaal 20 minuten. Bovendien zijn de les- en instructieboeken voor beide opleidingen geheel vernieuwd. Uit cijfers van de Stichting Consument en Veiligheid blijkt dat 22% van de 9.200 ruiters die jaarlijks in een ziekenhuis moeten worden behandeld een ernstig ongeval buiten de rijscholen, de maneges en het eigen terrein (erf, wei of stal) hebben gehad. Van de paardrijongevallen vindt 12% op de openbare weg plaats (fietspad, weg, berm) en 10% in een natuurgebied. De meeste slachtoffers zijn van het paard gevallen en lopen daarbij fracturen op (31%). Bij ongevallen op de openbare (verharde) weg blijkt dat het percentage ernstig hoofdletsel relatief hoog is, namelijk 10%. Het voorlichtingsmateriaal van SRR en 3VO bevat onder andere een 20-tal praktische tips voor ruiters, koetsiers en andere weggebruikers. Ruiters en koetsiers wordt aanbevolen pas de openbare weg op te gaan als men in het bezit is van een ruiter- of koetsiersbewijs en bij schemer en duisternis voor goede reflectie en verlichting te zorgen. Ruiters krijgen het advies altijd een veiligheidshoofddeksel te dragen om hersenletsel bij ongevallen te voorkomen. Automobilisten, vrachtwagenchauffeurs, bromfietsers en motorrijders wordt nadrukkelijk gevraagd niet luidruchtig en niet rakelings ruiters en koetsiers te passeren. Bijzonder zijn de tips dat het uit een oogpunt van verkeersveiligheid gewenst kan zijn dat twee ruiters naast elkaar rijden, terwijl dat in de verkeerswetgeving (nog) niet is toegestaan. Dezelfde verkeersveiligheid kan het noodzakelijk maken dat ruiters en koetsiers uitwijken naar het fietspad, hoewel ze zowel binnen als buiten de bebouwde kom verplicht zijn van de rijbaan gebruik te maken. Volgens het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV 1990) zijn ruiters en koetsiers bestuurders. Dat geldt ook voor geleiders van rij- en trekdieren en vee. Bestuurders zijn immers alle weggebruikers, behalve voetgangers. Ruiters en koetsiers hebben dus evenveel rechten op een veilig en verantwoord gebruik van de weg als ieder ander. De paardensport in ons land groeit nog steeds. Het aantal ruiters in Nederland wordt geschat op ongeveer een half miljoen. Daarvan zijn er 72.000 wedstrijdruiters en 400.000 recreatieruiters. Het grootste deel van de recreatieve ruiters is aangesloten bij een manege. Het aantal uren dat in Nederland wordt paardgereden is geschat op 20 miljoen per jaar. Later dit jaar wordt de voorlichtingscampagne ‘Veilig met paarden in het verkeer’ van SRR en 3VO ingebracht in het strategisch plan ‘Preventie Paardrijongevallen’, dat op initiatief van de ministeries van
Volksgezondheid, Welzijn en Sport en van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij wordt uitgevoerd door de Nederlandse Hippische Sportbond, NOC*NSF en de Stichting Consument en Veiligheid.


Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:05

Nou mooi is dat, al mijn tekst weg Verdrietig

In ieder geval: ik heb even op www.3vo.nl gekeken en denk dat zij ons een heel stuk op weg zouden kunnen helpen. Je kunt op die site acties zien die er nog komen en de resultaten van vorige acties die met het verkeer te maken hadden. Ze gebruiken dan slogans die aanspreken zoals "gordel om, ook in de bebouwde kom' of '30 maakt de buurt weer prettig' zoiets. Kort maar krachtig.

Een paard op straat is bij begripvol verkeer gebaat.
Een paard is geen fiets, bedenk in het verkeer zoiets.
Een paard in het verkeer is vaak het haasje.
Het is niet kicken om een paard te laten schrikken.
Begrip voor een paard is soms een mensenleven waard.