Wanneer afmaken (discussie)

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sorro

Berichten: 1280
Geregistreerd: 19-04-04
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 11:04

Indien het dier pijn heeft of geen waardig leven meer kan hebben.
Wanneer je een dier neemt, dan neem je de verantwoordelijkheid op je.
Een paard is geen zak drop die je weg gooit omdat je ze nou eenmaal toch niet lekker vond.

Mijn 15 jarige merrie loopt al 4 jaar met vervroegd pensioen in de wei.
Door een valpartij toen ze 11 maanden drachtig was is er een botchip van de schouderkam afgebroken.
Deze chip zweeft rond, waardoor ze dan weer wel en dan weer niet kreupel loopt.
Opereren was geen optie, vanwege de zenuwen en peesaanhechtingen in dit gebied.
Ze heeft geen pijn, is nog speels en loopt lekker in het weiland samen met 2 ponies en een jaarling.

Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om haar weg te doen.
Zij kan er niks aan doen en ik heb gekozen haar onder mijn hoede te nemen.

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-04 20:33

Mist schreef:
Ben het er nog steeds niet mee eens ! Waar een wil is is een weg...en die "plek zoeken" duidt er bij mij op dat het oude trouwe dier ruimte moet maken voor jong "talent" en het spijt me geweldig, dat gaat er bij mij niet in, dat had je dan eerder moeten bedenken, zulke mensen zijn geen paard (of ander dier) waard Boos! Ik heb er ook 3, onlangs 1 bijgekocht, en dat zou ik NOOIT gedaan hebben als ik niet zeker wist dat ik ze :
a. financieel kan onderhouden
b. de aandacht kan geven die ze verdienen
c. a EN b voor heel hun leven ! (en dat leven niet beeindigen als het MIJ uitkomt)


Mist, ik heb net bijna 1,5 jaar met de dreiging van WAO gezeten. Dat zou betekent hebben dat mijn salaris 30% achteruit zou gaan. Gelukkig ben ik eruit gebleven, maar wat als dat niet zo geweest was? Wat moet je in zo'n geval doen als je een ouder paard hebt, je reserves inmiddels op zijn en je geen plek kunt vinden voor je paard? Dan toch maar een oud maar gezond paard naar de handelaar doen en hopen dat het goed komt?
Kijk als je nu een ouder paard hebt dat niet gezond is is die keuze wat gemakkelijker, maar een dier dat alleen maar oud is?

pearl_tje
Berichten: 3759
Geregistreerd: 29-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 08:51

DPB ik denk niet dat ze het allemaal zo bedoeld

Maar er is wel een verschil tussen mens en dier, mensen kunnen tenminste aangegeven waar ze last van hebben dieren niet.. Maar verder als een dier continu pijn heeft en je er niks meer aan kan laten doen, zou ik hem of haar ook laten afmaken... Eerder niet..

Idioteque
Berichten: 4514
Geregistreerd: 07-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:34

Dus snepje, een voorbeeld:
Er loopt een vrouw over straat, dan blijkt er een gek in de bosjes te zitten , die de vrouw neerschiet...Ze is in een klap dood, en was zich er ook niet van bewust dat ze dood zou gaan.
Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als wat jij zegt, dat je een gezond paard gewoon mag afmaken, als het maar goed gebeurt..Want het paard is zich toch van niets bewust.

Heb je daar dan ook geen problemen mee?

rockey

Berichten: 7487
Geregistreerd: 16-12-03
Woonplaats: tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-04 13:55

Amethyst schreef:
Een paard mag je alleen afmaken als het pijn heeft. Als het geen paardwaardig bestaan meer kan lijden.

En oud paard dat nog gezond is, mag je imo niet afmaken. Dier heeft hard voor je gewerkt en het is nogal ondankbaar om hem dan maar af te laten maken...


ben ik het helemaal mee eens, ik vind dat je wel realistisch moet na denken als je paard pijn heeft, en ik vind dat hij niet voor jou moet blijven leven, want als je paardje pijn heeft, en hij wordt niet meer beter, zit er niks anders op....

mobick

Berichten: 3263
Geregistreerd: 24-05-02
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:06

Ik ben het met jullie eens maar hoe zit het dan als je een paard hebt wat oud is en onverkoopbaar en je hebt het geld niet meer door omstandigheden om hem te onderhouden?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37246
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:17

We hebben altijd voorgenomen als onze pony niet meer bereden kan worden en hij niet lijdt hij gewoon van zijn pensioen kan genieten.

We hebben helaas twee keer een pony moeten laten inslapen een jonge omdat zijn been onherstelbaar gebroken was en een oude bes die we al een tijd op pension hadden staan. Pas op het moment dat ze zelf aangaf het hoeft voor mij niet meer (ze stopte met eten en wilde niet meer de wei in) toen hebben we haar laten inslapen. Maar ook geen moment eerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 12:46

mobick schreef:
Ik ben het met jullie eens maar hoe zit het dan als je een paard hebt wat oud is en onverkoopbaar en je hebt het geld niet meer door omstandigheden om hem te onderhouden?

Een weitje van 25/50 euro zijn er veel te vinden.
Dan kom je al een heel eind,lijkt me zo

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 17:27

hallo,
ik heb iemand gekend die zijn paard door iemand anders liet verzorgen.
die verzorger(rudi) heeft op zijn beurt dat paard verkocht. het paard had iets en hij wist dat. (ik niet)
hij heeft het dus voor veel geld kunnen verkopen.
de volgende eigenaars hebben dus de problemen gehad.
100.000 den belgische franken uitgegeven aan operaties, dierenartskosten, ziekenhuizen, etc...
ze hadden dat paard nog maar een week.
ze hebben hem dan uiteindelijk toch moeten laten inslapen want hij zag af en hadden nog maar 5 % op slagen.
Ik heb nooit geweten wat het paard had.
ik vind die Rudi een * vent.
1. ik zou nooit mijn paard verkopen omdat die ziek is of iets heeft.
2. ik zou er zelf aan dood gaan.
3. ge weet nooit waar die terecht komt, mensen kunnen lief zijn voor de buitenwereld maar als ze alleen zijn met dat paard. wie weet.

sofie

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:01

Haha! IK VIND: (hier komt het) Haha!

dat je alleen een paard van zijn leven mag beroven (klinkt vreemd Scheve mond ) als hij iets mankeerd waar hij veel pijn aan heeft, wat niet meer verholpen kan worden (bv iets gebroken Verdrietig ) Als het paard oud is en je er niet meer op kan rijden EN je kan een land en stal niet meer betalen, moet je hem naar een rusthuis brengen waar hij zijn oude dag kan beleven! Er zijn tevens altijd wel mensen die zulk soort paarden nemen (mensen met genoeg land en overdosis liefde voor paarden?) Cool

Voorbeeld:
Je opa is oud en ziek en hij zit in een rolstoel, maar kan nog helder denken etc.. en hij woont bij jou in huis (ja wie doet dat nou maar goed Scheve mond ) Je hebt geen geld om hem te onderhouden en je krijgt kindjes en je neemt een hond, er is is dus geen plaats meer voor hem!
"Dan brengen we hem naar de slager om de Hoek"

(om maar even een grove voorbeeld te geven dan he)

Verward

grtz Haha![/b]

sofieke
Berichten: 79
Geregistreerd: 26-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:30

neeeee
maar pasop met de toekomstige euthanasie. wie weet he.
(grapjeu)

nee toch niet

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-04 19:53

Haha!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 03:37

als ik mag beslissen word een paard afgemaakt wanneer ie niet meer zonder pijn kan leven. Als ie zonder pijn kan leven maar niet meer mag rijden. Dan word ie niet ingeslapen

want als een paard niet meer zonder pijn gewoon op de weide kan dollen. Tja. is het dan nog eerlijk tov het paard om hem in leven te houden? Scheve mond

Ayasha
Blogger

Berichten: 57941
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 03:39

Mithrandir schreef:
:D IK VIND: (hier komt het) Haha!

dat je alleen een paard van zijn leven mag beroven (klinkt vreemd Scheve mond ) als hij iets mankeerd waar hij veel pijn aan heeft, wat niet meer verholpen kan worden (bv iets gebroken Verdrietig ) Als het paard oud is en je er niet meer op kan rijden EN je kan een land en stal niet meer betalen, moet je hem naar een rusthuis brengen waar hij zijn oude dag kan beleven!


denk je dat zon rusthuis geen geld kost Scheve mond
voor de rest ben ik het met je eens.

Mithrandir

Berichten: 470
Geregistreerd: 14-07-04
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-04 20:46

met rusthuizen geen ervaring, maar het klonk wel goed ter afsluiting van me verhaal Haha!

bon_mel_love

Berichten: 55
Geregistreerd: 22-06-04
Woonplaats: culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-04 21:26

aleen als het paard heel erg veel pijn heeft en niet meer genezen kan worden of als dat wel kan heel veel pijn zou blijven houden dan zou ik zeggen dat je het paard kan laten inslapen.

Barmat
Berichten: 8293
Geregistreerd: 25-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 08:56

runningkawa schreef:
Een weitje van 25/50 euro zijn er veel te vinden.
Dan kom je al een heel eind,lijkt me zo


En als zelfs DAT niet meer lukt, dan geef je um maar weg aan iemand die er goed voor is of WEL de middelen heeft om het dier te onderhouden.

Monster

Berichten: 9515
Geregistreerd: 04-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:41

verootjoo schreef:
Ik vind dat je een paard alleen uit zijn lijden mag verlossen als hij pijn heeft, en het geen kans meer heeft op genezen. Als een oud paard gezond is, en al die jaren voor je heeft gewerkt, vind ik niet dat je hem dan mag afmaken.


*LOL* Ben het met je eens, en dit vind ik ook bij andere dieren gelden

Pexluvah

Berichten: 443
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: De Geast [Fryslân]

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 10:58

Alleen als het dier pijn heeft..

Een oude pony waar je niet meer op kunt rijden, kan misschien nog wel 10 jaar van z'n leven genieten als hij gezond is..
Er zijn genoeg mensen die wel een gezelschap pony willen ofzo en zo'n oudje willen ze vast ook wel..
Als ik een gezelschap pony nodig had, zou ik zeker een oudere pony kopen, die anders was afgemaakt

mirtje27

Berichten: 791
Geregistreerd: 29-09-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 13:03

Alleen als hij pijn heeft en dus lijd. Ik heb ook een pony van 24 waar ik niet echt meer op kan rijden. Ze geniet nu lekker van haar pensioen en af en toe rijd ik nog een stapritje op d'r. Ze heeft slijtage in haar spronggewricht. Zolang ze gaan pijn heeft mag ze lekker van haar oude dag genieten.
Het paard heeft jaren voor jou gelopen en als hij dan niet meer kan verdient hij het om nog een lekkere oude dag te krijgen.
Moet er ook niet aan denken om hem weg te doen. Hoop dat ze nog heel lang mee gaat en al is het dan alleen lekker in het land en af en toe wandelen en lekker poetsen, geniet ik van en zij ook.

Mirjam

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:26

Lisa_Melody schreef:
Dus snepje, een voorbeeld:
Er loopt een vrouw over straat, dan blijkt er een gek in de bosjes te zitten , die de vrouw neerschiet...Ze is in een klap dood, en was zich er ook niet van bewust dat ze dood zou gaan.
Dat komt ongeveer op hetzelfde neer als wat jij zegt, dat je een gezond paard gewoon mag afmaken, als het maar goed gebeurt..Want het paard is zich toch van niets bewust.

Heb je daar dan ook geen problemen mee?


Door omstandigheden kan ik nu niet inloggen als snepje1 dus heb ik een nieuwe account aan moeten maken.

Maar in princiepe vindt ik dit niet zo'n onaardige dood. iedereen gaat een keer dood, als het dan toch moet dan doe mij maar zo! Nou zit je natuurlijk met degene die van de vrouw hielden, dus dat kan je die mensen ook niet aandoen. En ik vindt dat er natuurlijk verschil zit tussen mens en dier. Maar ach die vrouw heeft er niets van in de gaten gehad. En vergeet niet dat heel veel mensen eutenasie willen plegen maar dat ze dat niet kunnen. En ik zeg dit omdat ik verhalen ken uit de praktijk. Het zijn mensen die dit met hun volle bewustzijn zeggen en niet depressief zijn.

Zo ken ik een verhaal uit eerste hand over een vrouw die een ziekte had waardoor ze wist dat ze steeds meer en op het laatst totaal afhankelijk van een ander zou worden. Alleen door dit besef wilde ze zich euthenaseren. Dit is besproken en in goed overleg en veel beraad heeft dit kunnen plaatsvinden. in eerste instantie heeft ze dit op tweede kerstdag willen doen. Ze is omgepraat en ze is de dag na de kerst overleden.

marquez1

Berichten: 2987
Geregistreerd: 26-07-04
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-04 23:30

mirtje27 schreef:
Alleen als hij pijn heeft en dus lijd. Ik heb ook een pony van 24 waar ik niet echt meer op kan rijden. Ze geniet nu lekker van haar pensioen en af en toe rijd ik nog een stapritje op d'r. Ze heeft slijtage in haar spronggewricht. Zolang ze gaan pijn heeft mag ze lekker van haar oude dag genieten.
Het paard heeft jaren voor jou gelopen en als hij dan niet meer kan verdient hij het om nog een lekkere oude dag te krijgen.
Moet er ook niet aan denken om hem weg te doen. Hoop dat ze nog heel lang mee gaat en al is het dan alleen lekker in het land en af en toe wandelen en lekker poetsen, geniet ik van en zij ook.

Mirjam


Voorop gesteld dat ik jou mening respecteer wil ik het volgende zeggen;
Mijn stelling heeft niets te maken met het verdienen van een oude dag. Alleen om het principe (als we onszelf aan de kant zetten, want we laten het paard niet afmaken omdat WIJ vinden dat hij een rustige oude dag heeft verdient) maar om het gevoel vanuit het paard rondom het afmaken.

DiamondCheckers
Berichten: 1724
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Thief River Falls, Minnesota, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 16:45

Ik heb niet alle berichtjes gelezen...veel te veel reacties Haha!
Mijn mening...alleen paarden laten afmaken als er pijn is and het paard is aan het lijden.

Marleen_

Berichten: 3576
Geregistreerd: 06-04-03
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:01

altijd een moeilijk iets. Ik heb zelf ook in een situatie gezeten dat ik mijn pony moest in laten slapen. het was of of. er was een kans dat hij beter werd maar er was ook een kans dat je hem op een dag dood in zijn stal kon vinden.
hartverscheurend was de beslissing, je zag dat hij zoveel pijn had en dat kon ik niet aanzien ook al was er die kans dat hij beter zou worden (alhoewel de kans klein was) dus toen heb ik de beslissing genomen om hem rust te geven.

een paard met zoveel pijn en dan laten leven vind ik een soort dierenmishandeling dat mag niet.

maar een gezond paard (oud of jong) in laten slapen is voor mij niet denkbaar. ik zal hier dus ook nooit over praten, heb ik het geld er niet meer voor of de tijd heb ik voor dat beestje niet nou dat is pijnlijk maar dan zal ik de beslissing nemen om een baas te zoeken die wel het geld heeft of die wel hem de liefde kan geven die het paard verdiend.
maar om zo reden een paard in laten slapen, geen denken aan

Tiffie

Berichten: 517
Geregistreerd: 24-07-04
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-04 17:02

Ik vind dat je er altijd ALLES maar dan ook ALLES aan moet doen om een paard/pony in leven te laten blijven. Tenzij die heel erg ziek is niet meer beter kan worden en altijd pijn zou blijven houden!