Paardje hoest en snottert, mag niet lopen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Arona
Berichten: 165
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: kampen

Paardje hoest en snottert, mag niet lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-02 13:14

"mijn paardje was afgelopen vrijdag al verkouden maar toen dachten we, ik en de eigenaresse nog van, dat is zo weer over, het valt nog wel mee.

Het viel dus niet mee, ze is nu zo aan het hoesten en snotteren dat ze helemaal niets meer mag doe. Ze moet zoveel mogelijk de dekens ophouden, ze mogen alleen af als ze even geborsteld wordt. Verder krijgt ze alleen beweging door met 1 deken op (ze moet er nu 3 op!!!) een beetje aan het halster touw door de bak te lopen, en ze heeft altijd zoveel energie!!

Ik hoop maar dat het een beetje snel weer over gaat, ze krijgt nu wel foenegriek, maar ik heb nog niet echt het idee dat dat helpt, misschien dat dat even wat langer duurt, ik weet niet.

heeft 1 van jullie dit wel eens meegemaakt, dat ze echt helemaal niet meer mochten lopen? en hoe lang duurde dit dan?

Dees

Berichten: 18915
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-02 15:51

heeft een dierenarts jullie dat advies gegeven? Ik kan het haast niet geloven...
Zo veel mogelijk dekens op; ik hoop toch niet meer en niet minder als andere dagen?
Deken op tijdens de beweging; onvoorstelbaar, lijkt me erg overdreven
Slechts foenegriek; een dierenarts zou volgens mij andere zaken voorschrijfen....
Het bewuste paard moet echt wel een heel zwak gestel hebben hoor, met zulke stringente maatregelen.....

Hebben jullie wel enig idee hoe het paard zo ziek is geworden? Het lijkt me nuttig dat ook te onderzoeken. Verder lijkt het me raadzaam komende zomer het paard wat 'harder' te maken, zodat het de winter in 2002/2003 met minder dekens door de winter kan komen.
Een verkouden paard mag heus nog wel bewegen hoor, juist goed voor de doorbloeding en de longen, zeker in de buitenlucht, gezond!

dovish

Berichten: 2978
Geregistreerd: 25-05-01
Woonplaats: Oldekerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 14:44

er gaat hier bij ons in de buurt ook zo'n soort virus rond. momenteel is bijna de halve manege ziek (de paarden dan he?!) de een erger dan de ander maar allemaal snotteren en vooral hoesten. een van mijn verzorgpaardjes heeft het ook gekregen (terwijl we niet op de manege waren geweest) en die kreeg van de DA sputolysin (??) poeder voor over het voer, ze hoefde geen extra dekens op (heeft ook geen deken op en staat in open stal) beweging mocht wel, was zelfs goed maar alleen in stap, en er vooral voor zorgen dat ze niet warm op stal komt.
maar op de maege zijn er een aantal paarden die er een week of wat mee door hebben gelopen, en die staan nu ook op totale rust.
wees er dus op tijd bij, anders heb je zo een chronisch hoestend paard!
eva

Mellien
Berichten: 1121
Geregistreerd: 23-03-01
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 21:13

Ik ken dat. Pjelk hoest alweer bijna twee maand en heb dus telkens alleen wat mogen stappen. Hij krijgt nu antibiotica ( eerder andere middeltjes) en ik hoop dat het nu eindelijk eens ophoudt. Wens je paardje maar beterschap van me en ik hoop dat het bij haar niet zo lang duurt als bij Pjelk

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-02 22:36

Knoflookpoeder, foenegriek, foeneknof of appelazijn.
Deze vier verhogen de weerstand, zijn dus minder gauw ziek en als ze ziek zijn, worden ze eerder beter.
Je kunt het gewoon het hele jaar door geven, het is puur homeopatisch.
Veel sterkte allemaal!

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 01:11

Soms is het borstbeenvlies ook ontstoken bij zo'n aandoening en dan is beweging niet zo goed.
Laatst bijgewerkt door greetje op 19-01-02 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-02 11:16

Ik sluit me bij Dees aan, ik heb altijd geleerd dat je het paard moet bewegen, omdat ze het slijm dan beter kunnen ophoesten en de bronchieen daardoor vrijmaken Scheve mond . Ze mogen NIET bezweet raken!!!! Dat is heel belangrijk!!!! Als je gaat stappen MET deken, en ze toch wat verzwakt zijn, zweten ze natuurlijk al gauw. Ik zou gaan lopen ZONDER deken en zodra je stopt met lopen, een dunne deken erop.
Maar bij zo´n advies zou ik misschien zelfs nog een tweede DA laten komen Verward .
Als het borstvlies ontstoken is, is het natuurlijk weer wat anders, maar als dat hier het geval is, had de DA dat er wel even bij mogen zeggen. Het is toch een beetje vreemd als je dingen moet doen, terwijl je niet eens weet waar het goed voor is!