Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 19:49

Er staat niet in dat hij het over zijn paard heeft, het gaat hier om een voorbeeld van paarden van verschillende 'prijsklassen', en hoe hij daar mee om zou gaan.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 19:50

Ik val niemand aan. Als er mensen zijn die zich toch aangesproken voelen, dan is dat jammer. Het is niet de bedoeling geweest.
Ik maak misschien sommige mensen wakker. Ze gaan dan nadenken hoe ze met hun paard omgaan. Verward Vaak kunnen ze niet anders, maar willen wel anders. Er zijn zat stallen waar een paard zich paard kan voelen. Die stallen zijn ook betaalbaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:05

Eigenlijk is dit de enige zinnige rectie die ik in dit hele topic ben tegengekomen

Citaat:
Op 2001-12-03 08:19, schreef xyzutu2:
Dat binnen zetten of met dekens inpakken vind ik niets met vermenselijking te maken hebben. Dat is eerder een manier van met paarden omgaan, of hij nou goed of slecht is (zelf ben ik er tegen en onze pony's staan dan ook zonder enige problemen dag en nacht buiten).

Vermenselijking is het toekennen van menselijke waarden, normen en emoties aan dieren. En daar vind ik helemaal niets mis mee, aangezien mensen ook maar dieren zijn. Wij denken vaak in onderscheid mens-plant-dier. Terwijl wij met z'n allen ook maar een stelletje blote apen zijn. Ik geloof dat een aantal basisgedragingen bij alle dieren (en dus voor ook de Homo Sapiens) vergelijkbaar zijn. Dus angst, blij zijn, intelligentie en het hebben van gevoel. En ik kan me indenken dat veel van julllie (vooral na wat ik hierboven gelezen heb) het hier niet mee eens zijn. Toch denk ik dat er veel minder gevaar zit in het vermenselijken dan in het 'ontmenselijken' wat dus in feite het ontkennen van gevoel is.

"Mijn paard vind het niet erg als ik het een dreun verkoop" Gek dat hij dan toch zo afstompt? "want hij weet heus wel dat hij het fout doet." Dan zeg je dus in feite dat het paard besef van goed en kwaad heeft en bovendien precies weet wat hij moet doen om de oefening 'goed' te doen. Maar hij vind het niet erg om gestraft te worden? Dan is er dus iets mis met de motivatie om die oefening uit te voeren.



Dat heeft te maken met vermenselijking van een paard, de hele rest van de onzin over dekens, wel of niet buiten en (top)sport paarden niet. Ik snap niet waarom dat nou weer op een ruzie uit moet draaien.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:13

Ruzie Verward Waar Verward

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:41

Er zijn zat stallen waar een paard zich paard kan voelen. Die stallen zijn ook betaalbaar.


Nou ik zal je ff zeggen dat ik afgelopen zomer 10 stallen ben afgelopen!! incl jou stal(overigens toppie hoor!).
Waar de paarden paard konden zijn en waar het betaalbaar was zaten allemaal vol.
Als je in de stad woont heb je vaak niet veel keus en beland je op een manege.

Ik kan mijn paarden ook op de manege zetten, lekker dichtbij 10 minuten met de fiets.
Maar daar kunnen mijn paarden niet paard zijn en ik niet mens.
Nu rijd ik 20 min naar bergen, hier zijn mijn paarden paard en ben ik weer mens.
Ik heb gelukkig nu eindelijk een pensionhouder die er bijna net zo over denkt als jou Phia en ik denk er net zo over als jou.

Fitzroy

Berichten: 25113
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:49

Citaat:
Op 2001-12-04 15:03, schreef Jura:
Precies, dat bedoelde ik! (Reactie op Laura). Als anderen het op een andere manier (moeten) doen is dat niet per definitie minder goed of zelfs slecht. Ik heb toevallig het geluk dat mijn paarden nu iedere dag al buiten komen als ik werk (tenzij het heel slecht weer is) maar op de vorige stal kon dat gewoon niet. Dan is het gewoon heel vervelend maar kunnen de paarden er overdag niet uit. Het is dan gewoon niet anders, je moet toch werken om je paard te kunnen betalen en we hebben niet allemaal het geluk dat Phia heeft om iedere dag bij de paarden te kunnen zitten!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-12-04 15:05 ]
</font>


Juist Jura, dat is het enige zinnige wat erover te zeggen valt.

In deze buurt zijn de stallen met weiland op 1 hand te tellen en helemaal apart in een landje kan als je 2 miljoen achter de hand hebt om een huis met land te kopen.
Als ik een paar miljoen had mocht Fitz gezellig in de wei met een Shetje net als Bonfire.

Helaas moet ik ook hard werken voor mijn geld en zit dat huis er in deze buurt niet in.
Dus idd roeien met de riemen die je hebt ....

Het is makkelijk andere mensen te veroordelen als je een eigen accommodatie hebt of iig de ideale stal, maar in deze buurt bestaat de ideale stal niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 20:57

Eerst zag ik ergens iets staan dat een paard dat zich sportpaard wil noemen (as if) dan met 10 jaar wel ZZ-licht zou moeten lopen, maar ze moeten wel graag hoog in de sport meegaan totaan hun 19e? En als dat niet gaat, dan liever nog manegepaard, want dan ga je ook lang mee?

Alhoewel ik middenin de randstad woon, stond mijn paard op een stal waar hij elke dag mocht buitenspelen. Dat buitenlopen heeft hem bijna zijn leven gekost, dat is mij iets teveel van het goede qua natuur. Vervolgens bleek ie schadevrij uit de crisis te komen en liep ie een klap op in de wei, ook dat bleek gelukkig geneesbaar. Betekent wel dat ie volgend jaar apart in de wei gaat en niet meer in een groep. Eigen landje met een draadje erom, wel zo veilig.

En over de standpunten van steef over duurdere paarden: het gaat vooral over paarden van anderen en als daar iets mee gebeurt dan is dat anders dan bij je eigen paard. Als mijn eigen paard iets heeft, dan ben ik boos op mezelf, maar ik kan het zelf allemaal weer beter maken. Als andermans paard iets heeft dan heb je ook nog de eigenaar die daar niet blij van wordt. Verantwoordelijkheid is anders, dat zit meer in jezelf dan in de paarden waar het over gaat.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:06

FF Of-topic

Citaat:
Op 2001-12-04 15:03, schreef Jura:
Het is dan gewoon niet anders, je moet toch werken om je paard te kunnen betalen en we hebben niet allemaal het geluk dat Phia heeft om iedere dag bij de paarden te kunnen zitten!



Alsof wij niet hoeven te werken voor de paarden en wat denk je van het onderhoud.!!!!!
Wij hebben helaas geen geldboompje in de tuin. Wij gaan niet op vakantie, wij kunnen niet ff een weekend weg. Uiteten is ook wanneer het kan.

We hebben er voor gekozen en wij leven nu eenmaal voor de dieren die hier rond lopen. Vakantiegeld en 13de maand gaan op in het huis en de stallen. Zomervakantie is verbouwen en hooien en 3 weken op het strand liggen is er niet bij. Henk werkt bij de KLM en ik heb 2 pensionpaardjes waaraan ik wat verdien. Dus ........

BartVB
Eigenaar

Berichten: 41662
Geregistreerd: 08-01-01
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 22:08

Kunnen we dit allemaal een beetje ontopic houden? Allemaal heel fijn en geweldig die prive verhalen maar kan dat via PB in dit geval?

Op zich een interessant topic maar IMO gaat het een paar keer helemaal de verkeerde kant op in dit topic.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:10

Goed, om even weer ontopic te gaan en de rest naast me neer te leggen... want ik vind dit wel interessant. Het volgende:

Vermenselijken, bedoelen jullie daar ook mee dat je voor een paard onnatuurlijke dingen doet? 'een paard moet paard zijn en een paard is een bewegingsdier'zeggen jullie. Tuurlijk, true, maar hoe dicht 'bij de natuur'moet je blijven? Een mens is ook een jager... bewoog ook heel veel vroeger. Natuurlijk heeft het vele stilzitten wat we nu doen niet veel positieve gevolgen, maar is het echt slecht voor de mens?

Vinden jullie niet dat door het houden van paarden het paard door mensen, nhet paard net als de mens, een beetje is geevolueerd (bestaat dat woord uberhaupt?)? Ik bedoel, van vrij rondrennen in de natuur, naar werkpaarden, tot rijpaarden. Bovendien knutselt de mens er ook maar een beetje aan. Het lijkt me dat je een tenger arabiertje niet zonder deken dag en nacht buiten laat staan! Dat heeft niks met vermenselijking te maken in dat geval, maar met het feit dat wij arabieren (die van oorsprong in de woestijn leefden) over de wereld hebben verspreid!
Ik vind het dan best grappig dat mensen wel vanallerlei rassen door elkaar fokken, met voor en nadelen daarbij, en over de hele wereld houden en rijden en laten 1.50 laten springen, en piaffes laten doen... maar wel zeggen 'je moet een paard een paard laten' Haha!

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 23:17

euhm.....nu gaan we niet moeilijk doen hoor..... Schijnheilig
tja met vermenselijken bedoel ik eigenlijk het vertroetelen van een paard terwijl dat niet nodig is.
En ook dat vertroetelen is een mening, maar er werd ook naar jullie mening gevraagd, dus ik doe toch maar een poging.
Haha!

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 23:26

Hahaha je hebt een onderwerp aangesneden waar je álle kanten mee opkan. Is een beetje lastig omdat er geen definitie is.
Wat betreft 'vertroetelen'... Bij ons op stal staan ook twee beestjes die nu in een SUPERdikke deken staan met uitgeklapte hals... (ik wil niet weten wat ze opkrijgen als het gaat vriezen...!!) (+ bij ons in de stal is het behoorlijk warm nu nog, kan je gewoon zonder jas in rondlopen) Vind ik ook wel een beetje mutsig. Iedere dag worden de manen geknipt, elke week de voetjes bijgeschoren, etc. Die mensen hebben daar blijkbaar genoeg tijd voor en vinden dat leuk. Nou vind ik het persoonlijk wel wat overdreven inderdaan. Maar ze staan er wel hadrstikke mooi bij en tsja who knows vinden ze het stiekum zelfs leuk dat gefrutsel. Ieder zijn lolletje Knipoog

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 00:14

ik denk maar zo...zoalng de paarden van topruiters in de wei staan en alles eromheen (dekens etc) nou dan kan die knollie van mij ook..belangrijste is dat er sprake is van gevoel van welzijn...
en dat is net als bij mensen voor ieder paard anders..
ik scheer, maar poets niet, hoeven uitkrabben ook niet...geen vitamientjes en andere dingen
maar ik vind t leuk om zijn tanden te poetsen..nou en als jij maar lol hebt en je paard ook..
overigens mijn honden slapen op bed....gezelliggggggg Haha!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:19

Citaat:
Op 2001-12-04 21:06, schreef PhiaBink:

FF Of-topic

Alsof wij niet hoeven te werken voor de paarden en wat denk je van het onderhoud.!!!!!
Wij hebben helaas geen geldboompje in de tuin. Wij gaan niet op vakantie, wij kunnen niet ff een weekend weg. Uiteten is ook wanneer het kan.

We hebben er voor gekozen en wij leven nu eenmaal voor de dieren die hier rond lopen. Vakantiegeld en 13de maand gaan op in het huis en de stallen. Zomervakantie is verbouwen en hooien en 3 weken op het strand liggen is er niet bij. Henk werkt bij de KLM en ik heb 2 pensionpaardjes waaraan ik wat verdien. Dus ........




Ik wil hier nog even op reageren. Ik werk ook hard om mijn paarden beweging te geven en alles eromheen. Zowel op kantoor, als bij de paarden zelf. Straks komt er een derde paard (hoef ik overigens niet zelf te betalen) en dan ben ik echt fulltime aan het werk, maar ik kies hier zelf voor. Ik kan ook niet op vakantie, ja af en toe naar een huis waar Claudia en op passen maar dan gaan de paarden mee. Ik moet er heel veel voor laten.

Jij hebt het geluk dat je een man hebt die voor een 2de inkomen zorgt zodat jij thuis bij de paarden kan zijn, en geloof me, dat is ook mijn wens.

MAAR... als ik het ooit voor elkaar krijg om ooit thuis paarden te houden en ze de hele dag buiten te kunnen hebben en precies kan bepalen wat ik met ze doe, dan zal ik NOOIT andere mensen veroordelen die het anders doen, omdat ze gewoon die kansen niet hebben of omdat ze het anders willen. En dat bedoel ik, veroordeel andere mensen niet als ze het anders doen dan jij.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:31

Zo ff lekker offtopic zeg, jullie hoeven hier niet allemaal uit te leggen hoe hard jullie wel niet werken. Iedereen werkt hard op zijn eigen manier en je hoeft dingen niet met elkaar te vergelijken om te laten zien hoe geweldig het is.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:32

Gaaaap

Je snapt hem echt niet he?? *LOL*

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:40

off-topic, sorry moet ff was rechtzetten!!!!!!!!!!!

Citaat:
Op 2001-12-05 09:19, schreef Jura:
Jij hebt het geluk dat je een man hebt die voor een 2de inkomen zorgt zodat jij thuis bij de paarden kan zijn, en geloof me, dat is ook mijn wens.




Ik heb 2 pensionpaarden. Daarvan kan je echt niet leven. Wij leven van Henk zijn salaris.
Je moet niet denken dat als je zo woont, dat je automatisch rijk bent. Dacht het niet.
Jij heb oppas als je weg wilt en dat hebben wij niet. Wij moeten iemand in huis nemen en iemand die je blindelings moet vertrouwen. Waar vind je nog zo iemand?????

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:45

Ik snap alles en dit is erg offtopic. Zoals ik altijd zeg in het paardenwereldje is het allemaal haat en nijd onderling, en dat komt hier ook weer duidelijk naar voren. Je moet niet kijken naar mensen die meer hebben dan jij maar naar mensen die minder hebben en dan tevreden zijn met wat je hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:53

Het gaat er niet om wie er rijker is dan wie en het gaat er ook niet om wie wat heeft en wie niet.

Jura geeft aan dat velen van ons de hele dag op kantoor zitten om ons brood te verdienen, wat we dan weer aan de paarden geven etc.
We zijn niet allemaal in de gelegenheid om thuis bij de paarden te zijn en we hebben ze ook niet allemaal achter het huis staan.
Als je de hele dag uit werken bent dan breng je dus minder tijd met je paarden door dan wanneer je er de hele dag mee bezig bent.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 10:56

ja en???????? Daar kiezen we toch min of meer zelf voor?

julke

Berichten: 283
Geregistreerd: 29-04-01
Woonplaats: roermond

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:16

yep, iedereen bepaald zelf, hoe hij zijn paard wilt stallen, en niet iedereen heeft de mogelijkheid dat thuis te doen.
Ik werk eigenlijk ook voor de paarden, het gevolg daarvan is, dat ik er zelf niet zoveel tijd meer voor heb, maar gelukkig mijn kinderen er des te meer plezier van, dat neemt niet weg dat ik ze ook graag thuis zou willen hebben, maar das jammergenoeg niet mogelijk. Moet dus roeien met de riemen die ik heb en die financieel mogelijk zijn.
Onze ezels hebben nu een zwembad, en staan jammergenoeg veel binnen, zijn er vast wel meer met dit probleem.
ALs ik eigen grond had, zou ik misschien ook wel investeren in een fijne buitenbak, maar heb helaas geen eigengrond, en ga het niet doen in grond van een ander Verward
We proberen er wel voor te zorgen, dat ze ondanks het slechte weer elke dag naar buiten kunnen.
Ik lees nergens dat phia kritiek heeft op mensen die hun paard niet kunnen bieden wat zij kan.
Zij heeft het samen met Henk gewoon goed voor mekaar, en is daar terecht trots op! |Zou ik ook zijn als ik het had.
Het is volgens mij nou eenmaal zo, dat als je de hele dag echt tussen de paarden zit, je gewoon veel meer van zo'n dier ziet, en leert, en weet, als dat je er mischien 1x of 2x per dag heengaat, zoals ik. (Of wat je uit de boeken haalt). Krijg hierdoor dus veel van me paard niet mee Verward
Ben altijd blij als ik iets kan leren van iemand met meer ervaring en inzicht, als ikzelf heb, en voel me echt niet veroordeeld als iemand iets zegt, over wat ik mijn paarden niet kan bieden hoor. Het is gewoon jammergenoeg niet anders.

Ja en wat is vermenselijken van paarden Verward Ik heb al eerder gezegt, een dier moet gewoon ten alle tijden dier, en zichzelf kunnen zijn, ik benzelf ook niet zo heel voorzichtig, maar wel oppassend *LOL*
en voor mij is een paard van een paar ton echt niet meer waard als mijn eigen mishandelde ondervoedde jullebul die we voor een prikkie op de kop konden tikken. Zou hem niet willen ruilen tegen 10 bonfires bij wijze van spreken, terwijl hij misschien financieel echt niet veel waard is. ik hou gewoon van mijn dieren, en het maakt echt niet uit of het nu veel waard is of niet, zijn voor mij allemaal gelijk. Lovers

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 11:25

Ik vind dat de termen "vermenselijken" of "Menselijke eigenschappen" vaak verkeerd gebruikt worden. Omdat mensen denken dat ze fantastisch zijn en uniek, denken ze ook dat bepaalde eigenschappen alleen voorbehouden zijn aan de mens en niet aan dieren. En dat is vaak helemaal niet zo. mensen zijn dieren, en dieren hebben heel veel dezelfde behoeftes. Mijn hond zou vermenselijkt zijn omdat ze bij mij boven op bed slaapt, en bij mij op de bank zit. Als die hond er gelukkig mee is, dan is het toch goed? Als een paard zich goed voelt bij de manier waarop hij behandeld wordt, is er toch niets aan de hand?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:19

Lovely begrijpt precies wat ik bedoel.

En Mytens, als ik kon kiezen, zou ik ook op een boerderij wonen met paarden aan huis en een man die werkt, maar daar gaat het helemaal niet om! Het lijkt wel alsof je het niet WIL begrijpen!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:23

Ik wil het wel begrijpen dat is het probleem juist, ik begrijp iedereen hier heel goed maar mensen achten van mij dat ik partij kies door te zeggen dat ik 1 bepaalde groep heel goed begrijp en de andere niet.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-01 12:48

Ik geloof dat de ene groep gelijk geven en de andere niet hier niet relevant is. Ik vind dat Phia het goed aanpakt met haar paarden, zij heeft de mogelijkheden en maakt er vervolgens goed gebruik van (o jee als ze dat niet zou doen, dat zou ik haar eerder kwalijk nemen, zoiets als weidegang KUNNEN bieden maar het niet doen uit laksheid of zo, zulke paardenmensen heb je namelijk ook). en ik kan ook heel goed inkomen dat sommige mensen niet de mogelijkheden hebben om hun paarden het optimale te bieden, gewoonweg omdat ze de hele dag moeten werken voor die paarden en dus de tijd niet hebben om 2x op een dag naar die paarden toe te gaan. En die mensen handelen naar beste vermogen en ze doen het er dus niet slechter om.