Discussie; paarden worden teveel vermenselijkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:00

En dat bedoel ik dus *LOL* Als je je paard paard laat dan kan hij op hoge leeftijd mee doen. Kijk eens hoeveel oude paarden er in de sport rond lopen Party!! Dat is toch geweldig om ze op zo'n leeftijd rond zien springen en dat ze zo goed en fitaal er uit zien. Dat zijn paarden die gewoon paard worden gelaten, dus.......
Kijk nu eens naar manegepaarden, lopen 2 tot 4 uur per dag. De meeste manegepaarden lopen jaren en jaren zonder wat te mankeren. Zij lopen veel en een paard is nog altijd een bewegingsdier.

Mieke
Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:05

Nee ze zijn niet van suiker, ze kunnen alleen bij trappen van andere paarden wel benen breken, gewrichten beschadigen e.d.

Natuurlijk hoef je ze om die reden niet als kasplantje te behandelen, maar zet ze dan alleen in een stukje wei. Dit is in mijn geval de oplossing.

Als je een paard hebt wat door alle draden heen dendert, heb je een groter probleem en heb je ook met paarden van anderen te maken.

Dus doe eens niet zo zwart wit en reken elkaar niet af op niet of wel goed voor je paard zijn. Je moet roeien met de riemen die je hebt en voor de 1 is dit goed en voor de ander dat. Per paard verschillend.

Een paard is een paard, moet ook paard kunnen zijn, maar wat dacht je van de meeste dekhengsten??? Die arme dieren komen nooit in de wei! Daarom word ik ook niet goed van mensen die graag een hengst willen omdat dat zo stoer is. Dat arme dier is voor de rest van zijn leven eenzaam.

Bij mij op stal staan paarden die in de basissport lopen en die bij 30 graden nog een zomerdek op hebben, anders verkleuren ze door de zon.... Daar gaan mijn haren eerlijk gezegd van overeind staan, maar goed, ze zweten niet onder die dekens, dus veel last zullen ze er dan niet van hebben. Scheelt wel tegen de dazen...

maar goed, ieder doet het op zijn eigen manier.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:17

Phia, waarom ben jij dit topic begonnen? Om iemand aan te vallen ofzo? Dat idee heb ik wel namelijk. Laat iedereen toch lekker in z'n waarde. Tenzij iemand een paard niet goed behandeld, maar je kan er wel van uitgaan dat iedereen hier op bokt het beste voor zijn paard wil.

En nogmaals, paarden worden gewoon op verschillende manieren gehouden en er is niet 1 goede manier. Wat wel duidelijk is, is dat paarden zoveel mogelijk beweging nodig hebben. Toppaarden komen daarom 3x uit hun box, maar mogen meestal niet los in de wei (uitzonderingen daargelaten). Andere paarden (bijv. recreatiepaarden) staan dag en nacht op het land. Wat is beter? Ja het is 'natuurlijker' om het paard dag en nacht in het land te gooien, maar als het ons alleen maar gaat om het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, dan moet je er ook niet op gaan zitten!!

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:20

JURA JE MOET GOED LEZEN.

Amulet is dit topic gestart en niet Phia Boos!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:22

Oke sorry maar Phia heeft de laatste tijd vaker van dit soort topics waarin ze laat merken dat zij het allemaal zo super voor elkaar heeft en anderen niet. Alsof zij het alleen maar goed doet. Laat iedereen toch gewoon in z'n waarde!

En je hoeft niet meteen zo te schreeuwen. Boos!

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:22

oeps, foutje Jura? Haha! Haha!
je bent niet echt blond toch?

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:24

Maar vind je deze uitspraak normaal dan??

"Ik ken hier op Bokt een paard die behandeld wordt alsof hij een topdressuurpaard is. Het paard is nix gewend en gaat van alles mankeren. Er is nog iemand die dat paard heel goed kent en denkt daar precies hetzelfde over."

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:24

Nou jura volgens mij start phia de laatste tijd geen topics meer maar antwoordt ze alleen in topics dus dan zal het wel gevraagd worden hoe het zit bij haar thuis met de paarden en zo, en tja als je het goed voor elkaar hebt waarom moet je dan liegen????

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:46

hoef je ook niet... maar ik denk dat Jura het heeft over een topic zoals 'hoe vaak mogen jullie paarden naar buiten?' of 'wie rijdt er in een Buitenba(d)k?' .... van Phia.
Niet iedereen heeft die mogelijkheid. En Phia is in dit topic wel degene die zich het drukst maakt. Ik lees erg vaak over hoe goed zij alles voor elkaar heeft. Heel goed, mag je trots op zijn. Maar niet iedereen heeft het zo

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:52

Waar staat dat zij zich zo druk maakt?????????????
ik denk dat dat toch met de manier van lezen van jou te maken heeft hoor Laura. Het lijkt wel alsof jullie jaloers op haar zijn want mij stoort het totaal niet wat ze plaatst en hoe ze het neerzet. Niet alles altijd negatief lezen en opvatten en persoonlijk aantrekken.

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 15:59

Tuurlijk leggen we ons paard een deken op als het kouder wordt, maar mijn paard gaat dus elke dag naar buiten, behalve als het met bakken uit de hemel komt. Vrieskou of motregen, buiten is beter dan binnen. Het enige wat ik van de zomer heb gedaan, is Imker binnengehouden als het zo heel erg warm was, en dan 's nachts naar buiten, zonder dazen en vliegen....

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:03

Precies, dat bedoelde ik! (Reactie op Laura). Als anderen het op een andere manier (moeten) doen is dat niet per definitie minder goed of zelfs slecht. Ik heb toevallig het geluk dat mijn paarden nu iedere dag al buiten komen als ik werk (tenzij het heel slecht weer is) maar op de vorige stal kon dat gewoon niet. Dan is het gewoon heel vervelend maar kunnen de paarden er overdag niet uit. Het is dan gewoon niet anders, je moet toch werken om je paard te kunnen betalen en we hebben niet allemaal het geluk dat Phia heeft om iedere dag bij de paarden te kunnen zitten!

_________________
Don't care what people say
Just follow your own way
*Enigma*

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Jura op 2001-12-04 15:05 ]</font>

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:05

Citaat:
Op 2001-12-04 14:59, schreef imker:
Tuurlijk leggen we ons paard een deken op als het kouder wordt, maar mijn paard gaat dus elke dag naar buiten, behalve als het met bakken uit de hemel komt. Vrieskou of motregen, buiten is beter dan binnen. Het enige wat ik van de zomer heb gedaan, is Imker binnengehouden als het zo heel erg warm was, en dan 's nachts naar buiten, zonder dazen en vliegen....




Tja dat is jouw manier maar dat wil niet zeggen dat een ander het meteen slecht doet als ie het anders doet, dat bedoel ik dus. Ik wil mijn paarden gewoon niet 's nachts buiten hebben, maar daarom is dat niet meteen slecht ofzo. Zie je nou dat iedereen het op een andere manier doet en dat er meerdere manieren goed kunnen zijn?

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:09

Nog even een opmerking, de 5 ofzo berichtjes boven mij gaan erg off-topic en kunnen beter gePB-t worden.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:17

Mytens ik wil hier geen gedoe met jou van maken. Wat betreft zich druk maken: dat leid ik af vanuit de reacties met CAPS lock. Ik lees dat als schreeuwerig. Lijkt me dat je je dan druk maakt. Verder zei ik al dat ik het hardstikke goed vind dat ze het zo goed voor elkaar heeft. Ik ben super blij met mijn eigen stal hoor, verder geen jaloezie hier. (okee... zo'n buitenbak mag je hier ook wel neerleggen. Maargoed, wij hebben een binnenbak die nog droog is gelukkig Haha! )

Het kan zijn dat ik het inderdaad verkeerd interpreteer. Maar waar ik me het meest aan stoor in dit topic is dat ze het een aantal keer heeft over
"De meeste maken een mietje van hun paard.
"De meeste zijn hard bezig om een kasplantje te kweken."
"De meeste denken als ze Z rijden dat ze in de sport zitten"
"De meeste ECHTE sportpaarden gaan het land in!!!!!"
"De meeste maken echt een watje van hun paard"


Een beetje generaliserend, niet?
Ik voel me wat dit topic betreft wel aangesproken omdat ik (zie vorige berichtjes) dus zo'n paard heb die niet iedere dag buiten loopt. Krijg een beetje het idee dat ik nu 'een kasplantje/mietje/watje' ervan maak ik Phia's ogen. Correct me if I'm wrong. Vind het een beetje jammer dat ik het er nu zo zwart wit uitkomt allemaal.

Maargoed, misschien zit ik wel weer helemaaal op het verkeerde been?

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-01 16:26

Uche Uche, ik kom er ook weer even tussendoor.
D'r werd eerder gezegd dat Phia dit topic begonnen zou zijn, om een ruzie uittelokken.
Ten eerste, zij is dit topic niet begonnen
Ten tweede, dit heb ik niet gedaan om ruzie uittelollen.
Ten derde, als ik dit wel had willen doen had ik er wel boven gezet; kom op, ik wil graag een ruzie uitlokken, paarden op stal zijn mietjes.
Zoals eerder ook al werd gezegd iedereen wil het beste voor zijn/haar paard, tuurlijk niemand heeft daar iets over te zeggen, er werd aan het begin van dit topic ook gevraagd of paarden over het algemeen (had gedacht dat jullie dat wel begrepen hadden, niet dus) teveel vermenselijkt werden, dit ging niet over een paard alleen.
Dus laat alsjeblieft iedereen zijn mening zeggen en als je het er niet mee eens bent, ga mekaar afmaken via MSN, ICQ of PB.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:30

Citaat:
Op 2001-12-04 14:46, schreef Laura:
hoef je ook niet... maar ik denk dat Jura het heeft over een topic zoals 'hoe vaak mogen jullie paarden naar buiten?' of 'wie rijdt er in een Buitenba(d)k?' .... van Phia.
Niet iedereen heeft die mogelijkheid. En Phia is in dit topic wel degene die zich het drukst maakt. Ik lees erg vaak over hoe goed zij alles voor elkaar heeft. Heel goed, mag je trots op zijn. Maar niet iedereen heeft het zo


Oke, ik heb deze 2 vragen gesteld. Als iemand anders hem had gesteld, wat dan Laura Verward

Ik vroeg me dit gewoon af. Mag toch wel, of niet soms???

Ik heb vroeger ook zitten tobben met slechte buitenbakken en geen land. Ik heb ook maandelijks krom gelegen om mijn stalhuur te betalen. Ik had ook de pest erin als de bak weer een bad bleek te zijn. Ik vroeg me ook af waarom ik zoveel stalhuur moest betalen om weer eens niet te kunnen rijden in de buitenBAD. Ik had ook te pest erin als het mooi weer was en mijn paardje stond op stal omdat er geen land was.

Later ben ik op een stal gaan staan waar ze wel naar buiten konden en waar de 3 bakken wel goed waren. *LOL* Stal was nog goedkoper ook *LOL* .

Van alle pensionstallen/maneges waar ik met mijn paard heb gestaan (4 verschillende in 15 jaar) heb ik iets meegenomen. Ook van de maneges waar ik heb gewerkt heb ik veel meegenomen. Het meeste is HOE MOET IK HET NIET DOEN!!!

De laaste pensionstal waar ik heb gestaan voor ik ging verhuizen, was precies een stal waarvan ik dacht, Ja de eigenaar van deze stal heeft verstand van paarden. Hij runde, is gestopt om dat hij de stal zeer goed heeft kunnen verkopen, zijn stal precies hoe ik mijn stalletje run.
Niet zeuren, alle paarden gaan naar buiten in de zomer en als het kan in de winter ook, moet het paard in de zomer binnen blijven, oke, dan komt er 100 piek per maand bij voor extra werkzaamheden. Op 2 na stonden er 48 paarden buiten. Het enige verschil is dat hij om de dag uitmest en ik elke dag, hij geeft 5 voerbeurten per dag en ik 8 voerbeurten.

Ik heb het zo voor elkaar dacht ik zo en wij zijn er apetrots op en iedereen mag dat weten. Haha! Iedereen is ook welkom om te kijken, ik heb nix te verbergen.

Laura

Berichten: 8338
Geregistreerd: 20-02-01
Woonplaats: Midden van Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:41

Goed, nevermind. gaat gruwelijk offtopic dit Haha!

Sando
Berichten: 4312
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Waalre

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:47

[quote]
Op 2001-12-04 13:53, schreef Desiree:
maar hun paarden laten zij pas op latere leeftijd ook op hoog niveau presteren.


Zouden zij hun paardjes ook op 1,5jarige leeftijd een bitje inhangen ?

sorry, beetje off-topic en sarcastisch, maar het moet er even uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 16:52

tsja hoe zal ik dt zeggen; phia heeft denk ik groot gelijk; ik heb tor ook zoveel mogelijk op de wei maar dan wel 1 met een grote schuilstal op want alsytr egend kan ie dan naar binnengaan. Wat steef zegt van die ton vind ik helemaal achterlijk want die van anky gaan ook elke dag op de wei en jij zegt dat het paard zoveel waard is maar wie og? verder begrijp ik de reacties van laura en jura ook wel en die van fitz ook: je hebt helaas andere paarden die niet op de wei kunnen en die heb je dan aan de hand om te grazen etc.

en steef nog even van dat tonnenpaard he mijn paard en dan nog de 2 andere waar hij in de grote wei mee loopt komt in totaal op 20 ton. zo ik kan ook opscheppen alst moet Schijnheilig Schijnheilig

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:02

Neenee, correctie: die paarden van Anky grazen allemaal aan de hand. Maar daar tegenover staat dat ze heel vaak per dag uit de stal komen, dus wel ruim voldoende aan bewegingsbehoefte voldaan wordt. WAnt ga nu eens na: het zijn bewegingsdieren van nature. IN het wild staan ze niet de hele dag op een paar vierkante meter. Vervolgens staan ze bij ons op stal de hele dag niet te bewegen en stijf te worden, 23 uur lang en het 24 e uur moeten ze soepel worden. Dat staat toch lijnrecht tegenover elkaar? Dat is toch in strijd met het bewegingsmechanisme van elk mens en dier? Ik denk dat een paard niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk beter kan presteren als hij meerdere uren per dag uit de stal komt om te bewegen, en niet 1x per dag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:05

correctei; krack c en bonfire etc lopen int land

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:22

Maar Phia, waarom val je dan mensen aan die het anders (moeten) doen dan jij?? Verward

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 17:38

Ik heb nergens gezegd dat die knol tonnen waard is. Hij is een hoop geld waard maar ik heb geen idee hoeveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-01 18:40

Citaat:
Op 2001-12-04 13:27, schreef Steef:
Ik beslis idd niet wat met dat paard gebeurt al ben ik het er wel mee eens dat het onverantwoordelijk is om die knol gewoon buiten te zetten.


Ik ga niet anders met een paard om van 4000 in de trant van geen deken opdoen en geen peesbeschermes. Met die knol van 4 ton ga ik gewoon 3 x zo voorzichtig mee om. GEwoon omdat ik bang ben dat er wat met die bok gebeurt.






um steef? Schijnheilig