niet instappen

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-03 15:16

Ik stap in de bak ook weinig in.

Mijn paarden staan de hele dag op het land en bewegen dus.
EEn stalpaard zou ik wel goed losstappen die staat immers merendeel in de box.

S' winters draaf ik altijd vrij snel aan, dan worden ze het snelst warm en jij ook, een stijve ruiter op je rug is ook niks.

Met buitenrijden ben ik altijd heel releaxed, veel stappen dus.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-03 22:21

xKatleentjex schreef:
Ik rij mijn paard altijd in, is er ook zo ingestampt bij mij. Eerst losmaken, en dan pas beginnen werken.


Maar is draven aan een lange teugel zonder ook maar enige vorm van stelling buiging of wat dan ook echt werken... ik vraag het me af!

De meningen zijn nogal verdeelt... Ik vind het echt moeilijk, niet instappen kan dus (waarschijnlijk ) wel echt slecht zijn voor je paard, maar (lang ) stappen in de kou lijkt me ook niet echt heel bevorderlijk voor de spieren.
Lastig!

Hanneke84

Berichten: 3144
Geregistreerd: 10-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:00

verootjoo"]
[quote="Kleintje schreef:
Sja, losdraven hoort erbij... NA het losstappen.

Ik citeer heel even een stuk uit het boek Paardenmassage van Renate Ettl
(pagina 12, gaat over botten en gewrichten)
Bovendien wordt er een taaie vloeistof afgescheiden, die als het ware als smeermiddel tussen de botten dient. Dit gewrichtsvocht wordt bij vermeerdere beweging warm en daardoor dunner. In een dunne, vloeibarae consistentie kan het zich beter in het gewricht verdelen en dat verhindert schade aan het gewricht. Een minstens tien minuten durende losmaakfase in stap moet dus aan het rijden voorafgaan, zodat het gewrichtssmeer zich goed kan verdelen. Dit is de beste preventie tegen vroegtijdige gewrichtsslijtage. Dan volgt pas de eigenlijke opwarmfase voor de spieren.

Duidelijk toch?????
Desnoods ga je eerst samen wandelen en daarna kruip je er pas op, dan kan je gaan draven als jullie dat samen prefereren. Maar ik zou dus als eerste aan het behoudt van je paard denken.




Heb het even opgezocht, kleintje schreef dit. Bij deze sorry dat ik het van je heb gejat. Haha!
[/quote]

Dit staat idd in het boek Paardenmassage, ik wou het net opzoeken.
Maar zo gaat het makkelijker Haha!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 12:09

verootjoo schreef:
volgens mij moet je 10 minuten stappen, omdat er in de benen van je paard een soort spul zit wat er voor zorgt dat de gewrichten soepel kunnen bewegen. Het duurt ong. 10 minuten voordat dat goed verdeelt is over het paardenbeen.

I.v.m. de kou ga ik toch minder lang stappen hoor. Dan ga ik eerder aandraven, al is het wel heel rustig en laat ik het paard nog lang. Dat is dan de concessie die ik doe.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:42

Mij lijkt het beter om even 10 minuutjes in te stappen omdat je paard de hele dag stil gestaan heeft, stijve benen 't gaat allemaal nog niet zo soepel etc.
Maar ik snap wel dat je denkt dat hij het koud heeft als hij lang moet stappen, ik zou net zo goed gaan draven.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:51

xxappiexx schreef:
Mij lijkt het beter om even 10 minuutjes in te stappen omdat je paard de hele dag stil gestaan heeft, stijve benen 't gaat allemaal nog niet zo soepel etc.
.

Het scheelt dat die van mij overdags in de wei staan.

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 15:56

Vergelijk het met jezelf.
Haha!
Als jij gaat sporten en je begint meteen zonder warm te worden of te rekken en te strekken dan loop je meer kans op blessures. Het zelfde geldt voor uitstappen ga je na het sporten meteen douchen heb je de volgende dag geheid spierpijn. Boos!

Even los werken hoeft niet persee stappen te zijn eerst lekker vlot stappen niet lummelen. Daarna lekker aandraven lekker los en weer een beetje stappen en weer lekker aandraven links om rechts om. Vooral lekker los. En zolang je een uitrijdeken op hebt en je blijft bewegen krijgt je paard het niet koud.
Je komt zelf ook lekker in beweging met stappen je kan ook nog zelf even rekken en strekken dan begin je allebei lekker warm aan een sportief iets.

Warm stappen is volgens mij een te kleine benadering van het beginnen van een les of het oefenen van een proefje ofzo je kan het beter anders noemen. Het is echt los rijden. Je paard en jezelf dan krijg je een lekker soepel paard en een soepele ruiter bijna een garantie voor een tijdje lekker werken.

Anne

Berichten: 1367
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-03 16:27

pferdtje schreef:
Vergelijk het met jezelf.
Haha!
Als jij gaat sporten en je begint meteen zonder warm te worden of te rekken en te strekken dan loop je meer kans op blessures. Het zelfde geldt voor uitstappen ga je na het sporten meteen douchen heb je de volgende dag geheid spierpijn. Boos!



Okee, ik vergelijk het met mezelf, ik kom net van binnen waar het heerlijk warm is. Ik ga naar buiten om bijv te hardlopen, dan begin ik eerlijk is eerlijk toch écht liever in een wat hoger tempo dan dat ik eerst rustig ( in de kou! ) ga rekken en strekken.
Maar of dat bij een paard ook zo is...

pferdtje
Berichten: 688
Geregistreerd: 22-03-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 16:29

Anne"]
[quote="pferdtje schreef:
Vergelijk het met jezelf.
Haha!
Als jij gaat sporten en je begint meteen zonder warm te worden of te rekken en te strekken dan loop je meer kans op blessures. Het zelfde geldt voor uitstappen ga je na het sporten meteen douchen heb je de volgende dag geheid spierpijn. Boos!



Okee, ik vergelijk het met mezelf, ik kom net van binnen waar het heerlijk warm is. Ik ga naar buiten om bijv te hardlopen, dan begin ik eerlijk is eerlijk toch écht liever in een wat hoger tempo dan dat ik eerst rustig ( in de kou! ) ga rekken en strekken.
Maar of dat bij een paard ook zo is...
[/quote]

Rekken en strekken kan je ook tijdens het lopen doen je hoeft niet stil te gaan staan. Dan krijg je het juist koud ik doe zelf eerst altijd een stukje lopen dan zijwaarts weer een stukje lopen andere kant op zijwaarts enz Stil staan doe ik nu ook niet graag Cooling down doe ik altijd lekker binnen Pling

teriema

Berichten: 2119
Geregistreerd: 09-11-03
Woonplaats: net buiten Den Haag in het Westland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-03 18:09

maar als jij gaat hardlopen doe je dat denk ik niet met dezelfde trui aan waar je binnen in stil zat. Als je in die trui gaat rennen krijg je het bloed heet. Je gaat dus eerst warm wandelen met een iets dunnere trui dan binnen aan (wat in vergelijking staat tot die in/uit stapdeken) en dan heb je het als snel weer behoorlijk warm. Een lichaam produceert zoveel warmte als het eenmaal in beweging is of het nou stap of draf is.