E Rijbewijs vervolg!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7699
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 10:24

Bij ons op de manege heeft een meisje op dezelfde manier een flinke bekeuring moeten betalen. Ook zij dacht dat het mocht, één paard in haar tweepaardstrailer achter de auto die het niet mocht trekken omdat het om het maximaal toelaatbare gewicht gaat...
Sorry, kan er ook niet meer aan doen. Maar als je denkt dat het wel mag, dan moet je het gewoon doen.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 12:30

Inderdaad, ik doe het ook zeker. Ik weet dat ik veilig bezig ben omdat ik niet boven het gewicht uit kom van wat mijn auto mag trekken en zal er daarom ook geen 2 paarden in zetten. Maarre...ik heb deze discussie met wat (oudere en meer ervaren) mensen gehouden van stal en die zeggen ook: jaja, nou dan is driekwart van paardrijdend Nederland in overtreding. De meeste mensen hebben gewoon een grote personenauto met een 2 paards trailer erachter, net als ik. Deze oudere en ervarener mensen doen dit al 'hun hele leven' zo en zijn nog nog bekeurd. De eigenaar van de trailer die ik leen (heeft een soortgelijke auto als die van mij) heeft zelfs een keuringsrapport van de dealer van zijn trailer (Vervloed) waarop staat dat het gewoon mag, anders had hij die trailer niet gekocht. Kortom: de mensen die op deze manier rijden willen niets van die idiote regel weten en rijden gewoon lekker zo door, als het maar veilig is voor het paard, en daar sluit ik me helemaal bij aan. Er is al genoeg om je druk over te maken zeg. Dan kan je al niet eens meer met een lege 2 paards trailer achter je auto en ben je dus altijd verplicht om een jeep te kopen. De paardensport is al duur genoeg. Nou ja, ik zie het wel, het gaat al jaren op deze manier goed en als ik een keer wel wordt aangehouden, zie ik het wel weer. Zolang mijn paard maar op een veilige manier vervoerd wordt, en dat wordt ze!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 12:58

Jura,

jij mag het ook met je E rijbewijs. Ik mag jouw combinatie niet rijden, omdat ik alleen B heb. Daarom mogen al die 'oudere en ervarener' mensen het ook. Zij kregen hun E rijbewijs ooit 'cadeau'. Overigens heb ik inmiddels ook gehoord dat E verplicht gaat worden voor alle aanhangers. Dat lost in ieder geval de huidige verwarring op.
Nog een ander vehaal, nav van de discussie 'nek als hoogste punt'. Zo staat het nog steeds in het nieuwe boekje, maar ik zou mijn paard graag al constant met de houding van jowu paard hebben lopen hoor. Dus niet te druk over maken!

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 13:15

Hoi Lielle

Dank je wel voor je reactie!

Dat van de trailer vind ik nog steeds erg onduidelijk, maar ik vind het veilig en dus blijf ik gewoon zo doorrijden.

Ik zie het inderdaad staan in het nieuwe dressuurboekje, maar ik vraag me toch af wat dan precies de nek is en waar die ophoudt. Verward

Nou ja, ik ga gewoon lekker wedstrijden rijden en dan zie ik wel of ik commentaar krijg! Lachen

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 14:40

Nek is de handbreedte achter de oren, dus in feite waar je kopstuk ligt.

Maatje02

Berichten: 1175
Geregistreerd: 18-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 19:57

jura, misschien is dit alles een communicatief. misverstand, maar inderdaad, met E mag de trailer wel meer wegen dan de auto ( met B niet) maar hoe dan ook ( E of B), je mag nooit boven het maximum trekgewicht v/d auto komen; bij jou is dat 1500 zeg je ( en inderdaad, dat hebben de meeste gem. auto's),
dan hebj ij blijkbaar een 2-paard incl. laadvermogen van 1500 kg maximaal.
is in theorie dus mogelijk, ik heb echter nog nooit gehoord v/e 2-paard rond de 1500 kg, de gem. 1.5 paards is al 1300 namelijk. Maarjouw combi zou op zich dus wel kunnen. heb je gewoon een erg lichte trailer met niet te groot laadvermogen ofzo.
ps, ik ben niet echt 'oud en dus/of ervaren', heb echter wel tig info aangevraagd voor 1.5.- en 2 -paards, omdat ik zelf aan t orienteren ben op wat ik wil en mag rijden qua trailer.
voel je vooral niet aangevallen o.i.d.
het is btw ook zo dat er erg veel mensen 'illegaal' rijden, al dan niet bewust.
Vooral ook sinds die E-regel (vroeger kregen mensen t kado inderdaad, mijn ouders hebben t ook maar weigeren te rijden $#@!..)
voor mij nu maar einde discussie over jouw combi.

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-01 23:34

Jura, inderdaad de helft van Nederland rijdt ook illegaal. Bij het voorbeeld wat je zegt, een LEGE 2 paards trailer trekken. Deze weegt gem. 600 kg (zware uitvoering), als je die achter jouw auto hangt die bijv. 1600 kg mag trekken, maar die 2 paardstrailer heeft een max. massa van 2000 kg, heb je echt een probleem hoor.
Bovendien ik heb niet gezegd dat je niet mag rijden. Maar bij een ongeval, zelfs buiten jouw schuld, ben je niet verzekerd. Zowel jij niet, als de voertuigen niet, maar je paard ook niet.
Risico is voor je zelf.
Jij zegt dat volgens de dealer van de trailer het mag, Wat mag dan??
Er wordt nl. op een keuringsrapport nooit vermeld wat voor een auto ervoor mag staan!

Een vriendin die ik rijd, zijn nu naar een andere auto aan het kijken een jeep, omdat hun eigen auto, die mag 1700 kg trekken. Hebben een trailer van 2000 kg. Dit mag ook niet weet ik. Ik heb met ze afspraken op papier gemaakt bij controle of bekeuring.
Die krijgen hun.
Groetjes, en hopen dat dit onderwerp nu afgesloten is.

Voor verdere vragen ben ik altijd te vinden, ik leg het graag uit.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 23:39

Nog een laatste opmerking dan. ALs je een E rijbewijs hebt wordt NIET gekeken naar het maximum laadvermogen van de trailer maar naar het werkelijk gewicht. Wij zijn een keer met auto en 2-paards trailer met 1 paard op de weegbrug gezet en goedgekeurd bij een controle. Mijn moeder reed en zij heeft een B-E rijbewijs. De agent zei er nog expliciet bij dat we met 2 paarden erop wel in overtreding zouden zijn. Jura is dus niet in overtreding.

Jura

Berichten: 10793
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluwe en 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-01 23:49

Gelukkig...! Nou ja hoe dan ook, ik blijf voorlopig op deze manier rijden (kan niet anders) en als ik een eigen trailer kan kopen kan ik altijd nog overwegen om een 1,5 paards te nemen. Maarik vind een 2 paards trailer gewoon veiliger omdat het stabieler op de weg ligt.