Tinkers in de BIT

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:32

Ik weet uit ervaring dat je bij een bloedpaard gewoon bij alles 2 (of 3, 4 5?) keer moet nadenken voordat je handelt,
een Tinker is lang niet zo snel op zijn teentjes getrapt.

Ik heb ervaring met aardig wat rassen en stamboeken,
Tinkers zijn gewoon 1 van de makkelijkste paardenrassen.
(uitzonderingen bevestigen de regel)

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 11:33

tsja das dus duidelijk een verschil van mening! En zodra er meer uitzonderingen dan regel komen wordt het tijd voor een verandering van de regels!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:39

Tja,
dat kan wel, maar dan zou je bloed moeten gaan inbrengen...

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 11:42

fout van veel mensen is om de tinker als ras te zien, zigeuners gooiden alles op de merries wat ze konden krijgen. Wat dus kan varieren van shire tot engels volbloed. Wie zegt dus dat een tinker koudbloed is? Daarom zijn er ook zo veel verschillende tinkers, veel tinkers zijn half koud half warmbloed!

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:43

Als je veel verstand hebt van paarden/Tinkers! kunnen Tinkers de beste maatjes van de wereld zijn!
Aleen in goede handen zijn het de beste braafste en liefste paarden die je je maar kan wensen.
Tinkers zijn heel interligent, leergierig, en kennen hun ruiter beter dan dat de ruiter het paard kent!

Een paard voor een beginner? Dat zijn paarden van welk ras ook, die rustig zijn, braaf en geen gekke dingen doen.

Als je een beginen op een groene kwpner zet gaat dat ook fout.

De meeste Tinkers hebben een hele sterke wil, en als die dat tegen je gebruikt ben je nergens, als je zo ver bent dat je die sterke wil omzet in het positieve paard rijden heb je een super paard.
Als het paard zijn eigen sterke wil kan door zetten bij bv een kind(beginnede ruiter), kan dat best gevaarlijk worden.

Niet alle Tinkers vallen onder het nummer "koudbloed". is mijn mening.
Maar je praat dan over uitzonderingen. Want de meeste stammen wel af van koud bloederige voorouders.
Maar niet allemaal! Er zitten Tinkers tussen met volbloederige voorouders.
Helaas kun je dat niet altijd aan het uiterlijk zien.

Toch zijn de meeste Tinkers harde werkers, die graag voor je de goede dingen willen doen en braaf zijn, die uren lang rijden vol houden, die een hoog uithoudings vermogen hebben. En die een hoog knuffel gehalte hebben.

Een tinker is zeker niet zomaar geschikt voor iedereen.
Men gaat er te vaak vanuit dat als een ruiter niet goed kan rijden op een warmbloed paard, het dan maar gaat proberen met een koudbloed paard.
Want dat zijn dan dooie dienders. Zo iemand kan heel goed met zijn kontje in de boter vallen, maar kan dus ook de nachtmerrie van zijn leven beleven.

De grens volbloed, warmbloed.........koudbloed is vaak erg groot ingeschat!

De bloedlijn van een paard zegt niks over zijn karakter!
Een arabier kan immers op ene buitenrit zich netter gedragen dan een Tinker die van elke mier shrikt! of anders om..
Wat zegt dan nog een hoge bloedlijn?

Warm wordt als heet, fel en snel gezien, Koud wordt als sloom, straag, koel gezien. Daar zit dus ook een foute denk wijze.

maar jah dat is mijn mening..

Ik praat ook maar wat in de ruimte en schijn vaak kort door de bocht te zijn! Een er een nogal eigenwijze mening op na te houden.

Monique

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 11:55

Sjuimpje schreef:
Ik weet uit ervaring dat je bij een bloedpaard gewoon bij alles 2 (of 3, 4 5?) keer moet nadenken voordat je handelt,
een Tinker is lang niet zo snel op zijn teentjes getrapt.

Ik heb ervaring met aardig wat rassen en stamboeken,
Tinkers zijn gewoon 1 van de makkelijkste paardenrassen.
(uitzonderingen bevestigen de regel)


Nee, tinkers reageren anders dan warmbloedpaarden. Kijk, jij kunt goed rijden en bent een zeker iemand, dan zal je inderdaad niet veel problemen hebben met een tinker. Want zo'n persoon heeft de gemiddelde tinker nodig. Maar als je niet zo zeker bent, en niet zo goed kunt rijden, dan veranderd een tinker in een regelrechte draak, waar een ander paardje misschien wat fijngevoeliger zou zijn.

Ze zijn dus absoluut niet geschikt voor mensen zonder een hoop ervaring, aangezien jij dat wel hebt zal je ook minder snel tegen problemen aanlopen.

Natuurlijk kan een warmbloedpaard even vervelend zijn als jij niet goed rijd, maar dat is nou juist het punt. Mensen kopen dan dus geen warmbloed, maar een tinker "omdat die altijd braaf zijn" en dat is gewoon niet waar.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:02

Esme_27 schreef:
Nee, tinkers reageren anders dan warmbloedpaarden. Kijk, jij kunt goed rijden en bent een zeker iemand, dan zal je inderdaad niet veel problemen hebben met een tinker. Want zo'n persoon heeft de gemiddelde tinker nodig. Maar als je niet zo zeker bent, en niet zo goed kunt rijden, dan veranderd een tinker in een regelrechte draak, waar een ander paardje misschien wat fijngevoeliger zou zijn.

Ze zijn dus absoluut niet geschikt voor mensen zonder een hoop ervaring, aangezien jij dat wel hebt zal je ook minder snel tegen problemen aanlopen.

Natuurlijk kan een warmbloedpaard even vervelend zijn als jij niet goed rijd, maar dat is nou juist het punt. Mensen kopen dan dus geen warmbloed, maar een tinker "omdat die altijd braaf zijn" en dat is gewoon niet waar.

Mensen die onzeker zijn en erg onervaren moeten zowiezo niet aan paarden beginnen,
maar ik denk dat wanneer je recreatief wilt rijden en aan een eigen paard wilt beginnen, je beter aan een Tinker kunt denken, als aan een paard met meer bloed.
Geen enkele paard is altijd braaf, maar een gemiddelde Tinker is vaker braaf als een paard met meer bloed.

Caira
Berichten: 26068
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-03 12:04

ben benieuwd op welke ervaring je dat kunt baseren? de kwpner die ik rijd kan ik nog omtrekken als hij er vandoor gaat, iets wat ik bij een tinker niet eens hoef te proberen!

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:08

Sjuimpje schreef:
Geen enkele paard is altijd braaf, maar een gemiddelde Tinker is vaker braaf als een paard met meer bloed.


Aardige anekdote: ergens begin december was het bijzonder koud. Wij met 'vaste groep' naar het strand (warmbloed paarden, volbloedje en 1 tinker -tinker normaal braafste paard idd-). Eerste galopje geeft de tinker twee enorme bokken, slaat rechtsaf zo de zee in. Loopt daar in galop tot haar spronggewrichten in de zee. Steenkoud buiten, zeewater koud, ruiter zag er dus ook lichtgroen uit (en met een verbeten trek proberen aan boord te blijven }> ). De warmbloeden en het volbloedje hebben geen pas verkeerd gezet Lachen (en de rest van de rit maar niet meer gegallopeerd, want 'de tinker was wat fris' Haha! ).

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:14

Apple schreef:
Wat je wel ziet (tenminste, bij ons op stal). Mensen zonder enige paardenervaring kopen een jonge onbeleerde tinker (want die zijn braaf....Boos! ).
Zoals je kunt voorspellen gaat dat natuurlijk niet goed. Dat ligt alleen niet aan dat paard, maar gewoon aan het feit dat die mensen geen onbeleerd paard moeten kopen. Wat dat betreft zorgt het imago van de tinker wel voor dergelijke uitwassen.

hier ligt volgens mij het probleem, en niet aan de tinker zelf.
En verder weet ik niet of je er trots op moet zijn dat je een warmbloed paard zomaar om kan trekken en een tinekr niet, dit zegt meer iets over jezelf dan over het type paard. Als ik mijn tinker of ieder ander paard op kracht zou rijden, zou ik nog geen rondje door de bak kunnen sturen.
Het ligt niet aan de tinker dat er wordt geroepen dat ze een imago probleem hebben het ligt aan de eigenaren ervan, een deel van de eigenaren is niet consequent genoeg en durft hun lieve schattige tinker geen normale opvoeding te geven en een ander deel is bang dat ze niet meetellen omdat hun tinker maar een tinker is (en mensen dat zien als een mak paard) en zich daardoor minderwaardig voelen.

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:18

Ik denk ook niet echt dat warmbloedpaarden en Tinkers te vergelijken zijn. Roepen dat de een dus erger, meer streken of dominanter is dan de ander heeft weinig zin.

De Tinkers hebben vaker het syndroom 'ik ben een bulldozer' wat heel veel Fjorden ook hebben. Warmbloedpaarden hebben ook streken zat alleen die zijn iets makkelijker om te trekken en te imponeren. De meeste koudbloeden (om daar maar even over te spreken voor het gemak) zijn gewoon vaak lomp (dat betekent niet dat ze niet lief zijn Haha! )

Ik heb zelden een warmbloed meegemaakt die gewoon uit dommig -en lompigheid over je heent loopt omdat er toevallig voer in de bak ligt. (heb wel eens klem gezeten tussen de deur met Jula Schijnheilig )

Het zijn gewoon hele verschillende dieren. En laten we wel wezen, er zit ook verschil tussen een warmbloed en een warmbloed. De een staat weer hoger in het bloed dan de ander en reageert dus heftiger.
Kijk rond op een manege (met over het algemeen warmbloeden) daar lopen zat van die makke schapen tussen waar een Tinker nog een voorbeeld aan kan nemen

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:20

als ik naar buiten ga met mijn zus met haar hooog in het bloed staande nrps
is het paard wat de hele tijd aan het dribbelen is de mijne hoor...

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:45

irish_lady schreef:
ben benieuwd op welke ervaring je dat kunt baseren? de kwpner die ik rijd kan ik nog omtrekken als hij er vandoor gaat, iets wat ik bij een tinker niet eens hoef te proberen!

Ik heb bijvoorbeeld veel verschillende paarden in alle rassen zadelmak gemaakt, dan komt de aard van een beestje al aardig naar boven.
Verder zal ik even uitleggen wat er gebeurd als je mijn KWPN 'ers omtrekt:
Ozep zal hoog steigeren en er vervolgens al bokkend uitspringen. Op het moment dat je dan nog een keer trekt zal hij hoogst waarschijnlijk achterover slaan.
Jonkvrouw Verward Trekken? Trek je dan?
Als die ergens voor schrikt o.i.d. sluit ze zich volkomen af, ook aan de hand zal ze dan over je heen lopen alsof je er niet bent. Zo doen zels onze Friezen dat niet.
Simbaatje zal uit angst harder gaan rennen.

Die omtrek stelling wordt vaak opgeworpen in dit soort discussies maar gaat dus echt niet op.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 12:57

Thirza schreef:
als ik naar buiten ga met mijn zus met haar hooog in het bloed staande nrps
is het paard wat de hele tijd aan het dribbelen is de mijne hoor...


Ik ga dus heel vaak buiten rijden met een Arabier, en ja je raad het al die is soms makelijker en braver dan mijn tinkie die soms ff maf moet doen.
En inderdaad in de piaff gaat lopen omdat er mogelijk een draak in de bosjes zit!
Noumoet ik zeggen dat die arabier ook kan dribbelen, maar die maakt helemaal geen aanstalte om er van door te gaan.

Er loopt ook wel een een kwpner mee, en die is nog het ergste van alle drie! omdraaien onzeker enz. Maar dat is zijn karakter, ruiter kan er heel goed mee omgaan, weet precies wat te doen om het juiste moment.
weet vaak ook precies wat er gaat gebeuren als er bv een vracht wagen van achteren nadert of van voren, van achteren is er niks aan de hand,nadert de vracht wagen van voren vind hij het eng.
Daar kan de ruiter mooi op inspelen.

Ik geloof ik er ook niks van dat Sya geheel koud bloed is, Maar dat heb jij zelf volgens mij ook al bedacht.
Sya is sneller dan de gemiddelde tinker.

mon

Thirza

Berichten: 9261
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:06

tinkernikky schreef:

Ik geloof ik er ook niks van dat Sya geheel koud bloed is, Maar dat heb jij zelf volgens mij ook al bedacht.
Sya is sneller dan de gemiddelde tinker.

mon


ja idd echt langzaam is ze niet.
ik zat laatst te praten met een vriend toen ie dus nog heel vaak mee ging naar sy op z'n scooter die dus 60km liep en die reed ik dus ook volledig zoek Haha!

SuperQuinta

Berichten: 1484
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:08

.... de hele tijd die discussie over hoe braaf de tinker is.... Misselijk

ik ben het nog steeds niet eens met de mensen die roepen dat de tinker niet een braaf omago hoort te hebben!!

arabiertjes staan bekend dat ze pittig zijn, stel dat ik een keer op een brave arabier rijd, dan roep ik toch ook niet meteen alle arabieren zijn braaf en niet pittig!!

en over beginners.. geen een paard is een beginnerspaard, beginners horen geen eigen paard te hebben die moeten wachten tot ze meer gevorderd zijn voordat ze een paard aan willen schaffen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:10

SuperQuinta schreef:
arabiertjes staan bekend dat ze pittig zijn, stel dat ik een keer op een brave arabier rijd, dan roep ik toch ook niet meteen alle arabieren zijn braaf en niet pittig!!

Amen

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:35

Sjuimpje schreef:
[Mensen die onzeker zijn en erg onervaren moeten zowiezo niet aan paarden beginnen,
maar ik denk dat wanneer je recreatief wilt rijden en aan een eigen paard wilt beginnen, je beter aan een Tinker kunt denken, als aan een paard met meer bloed.
Geen enkele paard is altijd braaf, maar een gemiddelde Tinker is vaker braaf als een paard met meer bloed.
[/quote]


Precies, die moeten er niet aan beginnen. Maar dat doen ze dus wél, en dan nemen ze een tinker. en daar maak ik me dan soms een beetje boos over, want dan maakt het echt niet uit wat voor paard je neemt, hij of zij word toch wel vervelend.
Als je wel goed kunt rijden en je wilt graag een recreatiepaard, natuurlijk is een Tinker dan een goede keus! Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 13:35

Hmmz ja ik wilde me eerst niet in deze discussie mengen, maar het gaat nu echt nergens meer over.... Men verwijt elkaar meer dat men die mening heeft dan dat men een normale discussie aangaat. Tuurlijk heeft ieder zn eigen mening, de 1 vindt tinkers "braaf" en de ander vindt ze niet t schoolvoorbeeld uit de boeken.

Ikzelf heb meerdere tinkers gereden en meegemaakt die zeker niet de braafste zijn, maar over het algemeen zal je toch vrij veel superbrave tinkiewinkies zien! Onder de juiste eigenaar geeft de tinker zn eigen karakter weer en dat is vaak precies wat men zocht. Maar eer men dat bereikt heeft, zal men toch aardig in de schoenen moeten staan en dominanter dan deze supereigenwijze, dominante beestjes moeten zijn.

Beginnende paardemensen moeten niet met ene tinker beginnen misschien, maar al helemaal niet met een frisse arabier of kwpn-er. Men moet veel begeleiding hebben en een rustig paardje of ponytje uitkiezen. Dit kan van alle rassen zijn! Zoals al gezegd is zitten bij alle rassen uitzonderingen, de ene tinker is frisser dan menig KWPN, maar toch zal je vaker de frissere kwpner naast de goedmoedere tinkers zien lopen.

FotoDesign

Berichten: 1803
Geregistreerd: 28-04-02
Woonplaats: Veghel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:30

Dat groene ruiters vaak in de oliebol belanden hou je toch.

Want er is geen 1 handelaar die tegen een beginner zegt die een eigen paard komt kopen, ga eerst maar eens lessen! Aan jou verkoop ik geen paard! Kom maar terug als je kunt rijden.

In prencipe zou je dan dus je rijbewijs moeten halen!
ter bescherming van ruiter en paard.

Monique

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:34

SuperQuinta schreef:
en over beginners.. geen een paard is een beginnerspaard, beginners horen geen eigen paard te hebben die moeten wachten tot ze meer gevorderd zijn voordat ze een paard aan willen schaffen.


Dat ben ik niet met je eens. Mijn vriend en ik hebben samen een paard gekocht. Door de week is hij degene die Nic moet verzorgen en berijden omdat ik daar nog niet woon. Mijn vriend is dus een beginner en ik kan niet anders zeggen dat het super goed gaat. Hij heeft weliswaar dan 2 a 3x in de week priveles, maar Nic is gewoon superbraaf en doet geen pas (nou ja..... Knipoog ) verkeerd en alles gaat super.
Maar net zoals bij alles zijn er overal uitzonderingen. Zo dus ook bij de beginner met een jong paard Haha!

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 14:45

Dimple schreef:
Dat ben ik niet met je eens. Mijn vriend en ik hebben samen een paard gekocht. Door de week is hij degene die Nic moet verzorgen en berijden omdat ik daar nog niet woon. Mijn vriend is dus een beginner en ik kan niet anders zeggen dat het super goed gaat. Hij heeft weliswaar dan 2 a 3x in de week priveles, maar Nic is gewoon superbraaf en doet geen pas (nou ja..... Knipoog ) verkeerd en alles gaat super.
Maar net zoals bij alles zijn er overal uitzonderingen. Zo dus ook bij de beginner met een jong paard Haha!


Is zeker geen tinker? whahahahahahaha

Nee sorry flauw grapje... Haha! Haha!

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:16

Ik heb nog nooit op een Tinker gereden, wil dit ook zo laten, lijkt me nl. nóg erger als een Fries (moet je nagaan.....)

Ik denk dat de meeste mensen die Tinkers hebben niet kunnen rijden, excuseer me voor het generaliseren, maar wat ik om me heen zie is dat echt zo. En de mensen die roepen dat ze een Tinker hebben die niet braaf is hebben dat er wsch zelf naar gemaakt of ze hebben nog nooit een echt paard gevoeld...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:17

Ik blijf het vinden: het artikel is een goede waarschuwing tegen het brave imago.

offspring

Berichten: 377
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Nieuwkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-03 15:22

ik vind dat elk paar dzijn eigen imago heeft.

Wij runnen nu een manege met alle soorten paarden die ik ken.
elk paard heeft zijn eigen karakter zoals mensen ook.

Van vrouwen word gezegd dat ze altijd een beetje fel reageren enzo..

met merries precies eender altijd wat gepikeerder dan een ruin.
Met rassen precies het zelfde.

Haflingers???koppige eigenheimmers ( MIJN MENING) maar wel leuk.
tinkers?? lieve paarden en eerlijk
Arabieren?? pittige angsthazen..

dit zijn uitspraken die mensen doen.

het is cliche.

maar alles heeft een uitzondering!!

BV ik koop ergens een broek en vind hem geweldig maar mijn buurvrouw vind het klote!!

ieder zijn eigen mening maar ik vind wel dat tinkers over het algemeen
makkelijker zijn dan warmbloed paarden.

Ik spreek uti eigen ervaring met paarden die ik zelf heb ingereden..

gr nadine