pony bijgewerkt

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13519
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

pony bijgewerkt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-03 15:21

Titel klinkt een beetje stom maar zo was het nou eenmaal.
Hier het verhaal.

was gisteren aan het rijden (ging trouwens goed) komt er een meisje ook rijden, haar vader was er ook bij. Klein (9), heeeel actief, meisje dat pas lid is op een pas 5 jaar oude C-pony. Meisje is normaal gesproken helemaal niet bang maar kwam gisteren al bang binnen. Hij was vrijdag namelijk al erg vervelend geweest. Als ze gaat rijden begint ze rustig met lange teugel en opeens peert de pony um, meisje natuurlijk helemaal bang. Vader loopt een paar rondjes mee, meisje durft weer en gaat weer rijden. Na een tijdje gaat het goed en durft ze te draven. Opeens peert ie hem weer, en weer is alle vertrouwen weg. Ze gaat achter in de bak stilstaan en wacht tot haar vader weer rondjes mee loopt. Na een paar rondjes wil die vader met die pony aan de hand van hand veranderen, begint ie achteruit te lopen en vertikt het rechtsom te gaan. Eindelijk pony loopt op de rechterhand, weer proberen van hand te veranderen, weer in verzet. Pony werd rustiger en meisje gaat weer alleen verder, tot ie hem voor de zoveelste keer peert en begint te bokken. Zodra ie rustig is springt het meisje eraf en durft niet meer. Omdat dit mij bekend voorkwam van mijn vorige pony (was een B-tje en ik was toen net zo oud) en ik weet dat zon klein meisje niet mans genoeg is om hem er door heen te zetten bied ik aan om er even op te gaan. Nou, en daar begon de rodeo!!! In stap ging het goed, keisimpel aan de teugel te rijden, ophouding been en hij was zover. Toen ik aan wilde draven begon het gedonder echter, hij ging achteruit. Ik gaf hem dus een klap, (oeps, had mijn dressuurzweep nog) en krijg een ontzettende bok terug, maar omdat ik nog zat kon ik hem nog een klap geven. De reactie die ik toen kreeg was heel hard naar voren te crossen. Plat door de bocht. Terug naar de stap en opnieuw overgang naar draf gemaakt, ging nu al met een keer hard doorkomen met sporen. Paar keer herhaald en uiteindelijk ging het goed, zowel links als rechtsom. Toen bleek dat het eigenlijk een heel makkelijk ponytje was, aan de teugel was in geen van de gangen een probleem. (op mijn benen gereden niet getrokken!) Beetje doorgereden en het beestje begon echt lekker te lopen en reageerde goed op de hulpen. Meisje er weer op en ik even les gegeven en erlangs gelopen. Stap draf en galop gingen allemaal goed en pony uitgestapt, niks meer aan de hand. Ben blij dat ik heb kunnen helpen. Vanmorgen kwam ze weer langs met haar ponytje terug van het rijden en hij was heel lief geweest met rijden!

Sorry voor dit lange en saaie verhaal maar ik wilde even kwijt dat je best eens iemand pony kan rijden om hem even aan te pakken. En dat het ook effect heeft. Sommige mensen zeggen namelijk wel eens dat je je eigen pony zelf moet rijden en dat iemand anders het misschien wel kan maar je daar niks aan hebt, dus wel!!!

sharief
Berichten: 853
Geregistreerd: 18-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:01

Fijn dat je kon helpen, nu is er een meisje weer vol vertrouwen op haar pony gestapt!
En ik ben het er wel mee eens dat een pony best door een ander even op zn plek gezet kan worden.
Zo zie je maar, het werkt!

Alvaron

Berichten: 1764
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 08:57

O ja hoor, als je je paard/pony zelf (net) niet aankan in een bepaalde situatie vind ik het absoluut geen probleem om een meer ervaren persoon 'm te laten bijwerken.

Heb ik zelf ook laten doen hoor. Mijn hengstje viel als 4-jarige andere hengsten aan, en ik was steeds te laat met afstraffen (was veel te druk met erop blijven zitten Bloos). Ik kon 'm ook niet voor zijn, want je voelde 't dus echt niet aankomen Boos!. Uiteindelijk is toen de trainster erop gegaan (natuurlijk deed ie toen eerst niks Schijnheilig ). Na 1½ uur uitdagen greep ie eindelijk een andere hengst. Hij heeft toen zo ongenadig op z'n falie gehad dat ie 't nooit meer heeft gedaan (we zijn onderhand 11 jaar verder).

Ik ben blij dat hij toen zo is aangepakt want anders had ik 'm dus toen laten castreren. Nu is ie nog steeds hengst en ik rijd met alles samen, merries, ruinen en hengsten - nooit meer problemen gehad.