Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: Paarden die in 2026 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:50

Oh wat gaan jullie snel!
Fjo krijgt nu nog breed & grow van vitalbix, denk dat ik straks overga op gewone vitalbix

Wonkeydonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 14:56

Met Loki doe ik ook rustig aan, hij wordt in april 4. Hij kent longeren, en de stem hulpen ook al.
Hij heeft al eens een ruiter op de rug gehad en ook gedraaft onder het zadel, toen hij dat kende heb ik hem weer een pauze gegeven van twee maand met een beetje longeren. En zoals nu, is die net gecastreerd, dus heeft hij weer een maand rust.
Ik merk wel dat hij het wel heel leuk vindt om samen wat te doen.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 14:59

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag speeluurtje met zn vriend. Nog geen nieuwe vriend gevonden voor in zijn kleine kudde

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 15:07

Heerlijke foto’s boedjang!
Jammer dat er nog geen nieuw maatje is gevonden …

Hier ook alles rustig aan hoor, maar ik merk dat Toto wel tevreden wordt van wat meer doen, dus zo 2x in de week er even kort op is voor hem nu prima. Trevo is daar voorlopig nog niet aan toe, die heeft eerst nog wat grondwerk afspraken nodig en wat stuurwerk voor die tijd.
Ik wil wel binnenkort eens een zadeltje opleggen voor het idee, gewoon rustig eraan wennen, dat hebben we met Toto ook ruim van te voren gedaan.

Hier gisteren ook nog even lekker gespeeld
Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 16:53

Ah wat heerlijk boedjang, lekker stoeien.

Hihi ruinen en halsters, zo spelen ze hier ook vaak nouvel.

Fjo word in april 3. En meer dan wandelen en grondwerk en leuke dingen doen, doen we niet. Af en toe even op hem zitten maar aan rijden zijn we nog niet toe. Zien wel hoe dat loopt. Eerst verhuizen

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 17:34

Hier ook niets aan supplementen, alleen een balancer. Van masters vit crux heet het volgens mij. Opzich ben ik erg over dat voer te spreken, m’n grote jongen staat op de spier plus ervan en zie heel duidelijk verschil of ik hem merrie brok geef of netjes die spier plus. Alleen de verkrijgbaarheid vind ik verschrikkelijk. Dat is echt jammer.

Joep is over een maandje 3. Eigenlijk tot een paar weken geleden deed die nog helemaal niets en nu 2x in de week 10 minuutjes aan de lijn of even erop. Ik merk dat hij er mentaal ook wel aan toe is. En zo lekker spelenderwijs doorgaan. Misschien zet ik hem in de winter wel weer stil, ik zie wel. Helemaal afhankelijk van hoe hij fysiek en mentaal blijft.

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 18:21

mellamoshan schreef:
Helemaal afhankelijk van hoe hij fysiek en mentaal blijft.

Zo kijk ik er ook tegen aan, kijk naar je paard

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 18:37

Leuke speelfoto’s! Dat mis ik nu wel voor Illustro.

Qua voeding moet ik bij de mijne zo opletten voor zetmeel. Al het commerciële voer (cavalor/pavo..) kan ik niet geven. Dat resulteer in schuren met zijn kont. (En ook alleen de kont) discussies dat ik hierover al gevoerd heb met stalhouders..
“Nee dat kan niet want dat komt zelden voor en als het is dan over het hele lichaam”…

Oh nou.. ik geef 3 dagen agrobs alpengrun muesli of mash en tadaa.. weg..

Nee nee nee.. tot ze het zien :+

Nu voer en beslis ik gelukkig weer zelf. Veel meer rust.

noukie12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 19:40

Tosh word in mei 3, ik zit er een keer in de 2 weken even op, stappen en dus 1 keer 2 lange zijdes een stukje in draf gehad. We houden het heel erg kort en zonder druk/teugels.
Tosh is er erg aan toe om wat te doen. We werken 2x in de week aan de dubbele longe nu ongeveer 15 minuten.
Ze vind het zo leuk, ik heb de longe er nog niet helemaal aangeklikt :D of ze stapt al weg van de poetsplaats naar de baan :+ dan zeg ik ho! Even wachten
En als het goed zit, loop ik met een slappe longe achter haar aan. Ze stopt in de bak zodat ik het hek kan sluiten.
Ik moet echt op de rem met haar, ze doet het heel goed

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:21

Wat kunnen die toch leuk spelen Boedjang!

Noukie ik vind dat misschien nog wel het leukste, ze zijn zo leergierig! Des staat ook echt voor het draad zodra ze me hoort. Ze vindt natuurlijk nog best veel spannend maar haar nieuwsgierigheid en wil om samen te zijn wint van de spanning.

Gisteren lag ze heerlijk te slapen in het zonnetje. Lekker geknuffeld en daarna even over haar heen gaan hangen zodat ik haar aan 2 kanten tegelijk kon aaien en even boven haar uit kon komen. Ze keek wel opzij maar was verder niet onder de indruk, ze kwam er ook niet voor overeind.

Daarna weer even in de bak gespeeld. Dat deed ze weer knap. Nu ook een rondje draf gedaan linksom en rechtsom. Rechtsom zit nog wat werk in, linksom is ze eigenlijk heel braaf. De omstandigheden waren ook echt niet ideaal met allemaal mensen op stal, de stalhouder die af en aan reed met de trekker en de buurkindjes die in de tuin liepen te gillen. Maar ondanks dat waren er hele fijne stukjes bij. Onze bak ligt achter de stal dus ze kan daar geen andere paarden zien en dan doet ze het toch maar even allemaal.

Kennismaken met de hoefsmid:
Afbeelding

Slapende baby:

Afbeelding

D'r mest gaat weer best goed gelukkig dus hopelijk trekt ze snel bij.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:24

Ah heerlijk zo in het zonnetje en fijn weer mooie hoefjes. Hoop leermomenten weer

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 14:03

Kletsen gaat hard hier!

Setteli, fijn Fellow zo braaf is dat jullie beiden ook konden rijden!

Nouvel, lekker constructief bezig met beide paarden!

Haf_Woezel, auw van je nagel! Wel leuke foto zo in het bos samen.

Waidida, knap jullie al los hebben gereden!

Noukie12, gaaf van het rijden met de trailer, toch een mijlpaal!

Furst, leuk zo in matchy set!

anvt_xx gelukkig alles goed geneest en niet kreupel is geweest!

boedjang, wat leuk met die voetbal zeg!

mellamoshan, heel stoer van jullie hoor gelijk zo weg draven ook!

Apple, knap! Blijft toch een mijlpaal die eerste keer zitten.

ninaphilo, wat een leuke foto van jullie! En fijn het zo goed gaat.

Dee_Es, die aandachtspanne herken ik, wel beter geworden na paar maanden. Voor jonkies is zo'n verhuizing ook niet te onderschatten.En Thomasso weer iets de hoogte in gegaan dus nu behoorlijk slungel, ook idee hij doormidden breekt als ik nu zou gaan zitten dus wij wachten ook :') sowieso principieel niet met gewicht op hem/hangen etc voor hij officieel 3 is. Maar als hij er dan nog zo uitziet zoals nu stellen we dat ook maar uit :+ Hij is overigens ook wel toe om wat meer te doen maar dat los ik op door wandelen en zaterdag in de les wil ik een begin maken met longeren. Wel super teken dat ze blijft al blijft liggen en dat allemaal kan, heeft ze duidelijk vertrouwen in je!

Thomasso krijgt alleen basisbrok en hooi/gras. Liksteen hangt in zijn stal. Ik heb Fibrebeet gekocht om hem wat lekkers te kunnen geven in de trailer. Brok zit namelijk bij stalgeld in.

Hier gaan beide paarden ook fijn, Hilea kan nu al enkele rondjes draven. Zij wel veel tijd nodig gok ik om vertrouwen in de hand (terug) te krijgen. Thomasso het wandelen aan het uitbreiden, zondag weer met de trailer geoefend en gelukt hem alleen erop te krijgen. En zoals ik zei zaterdag weer les, zin in, starten met longeren. Zo kunnen we steeds meer doen :D

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 20:14

Gus wordt in mei 4. We doen nu wat wandelen, wat longeren en we hebben er nu 2 keer op gezeten.

Hij vindt het ook echt leuk om iets te doen en is daarna erg trots op zichzelf :))

Hij krijgt alleen twee keer per dag een portie Lucerne met wat vitaminekorrels/balancer en een worteltje (en onbeperkt hooi).

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 17:32

Ik wilde vandaag wat werken met mithras maar bij aankomst stond hij heerlijk in de stal te eten, tja en toen was het ook eigenlijk te nat in de bak. En ben ik maar 3 kwartier lekker aanwezig gaan zijn in hun kudde. En dat is ook heel waardevol, hoop mooie (opvoed) momentjes gezienAfbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 20:58

Oh dat is toch heerlijk genieten zo!
Prachtig om te zien inderdaad en zeker ook heel waardevol.

Hier hebben de mannen vanmiddag ook nog even lekker in zon en regen gespeeld onder de regenboog.
Ik had via mp een wintec zadeltje gekocht, daar hebben we een wijdere boom ingezet en dat heb ik er heel even opgelegd bij Trevo, singel nog heel los, dus het gleed na een klein stukje lopen wat weg en het dekje schoof er tussenuit, maar hij heeft ‘m heel even opgehad.
Hij vond vooral de singel heel stom, ik had een brede bontsingel en daar ging hij steeds aan staan plukken, misschien volgende keer maar een ander singeltje proberen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 22:28

Staat m wel goed hoor en mooi dat groen

SandraWierda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 23:09

Staat stoer en idd dat groen staat heel mooi

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 23:38

Mithras heeft een goed leven ;)

En Trevo met zadel! Staat hem goed. Kriebelt de singel niet gewoon? Heb met meerdere paarden gehad dat wanneer ze na maanden weer eens een zadel op kregen ze wilden plukken en krabben aan de singel. Ging na een paar x vanzelf over.

Dessa is vandaag 3 geworden <3 Ze heeft haar eerste slobber gekregen met wortel en appel en ik heb haar even losgegooid in de bak zodat ze even op droge grond haar beentjes kon strekken. Ik was wel bang dat ze misschien in de stress zou schieten en dan als een dolle zou gaan rennen maar toen ik haar riep stond ze direct weer naast me. Brave baby.

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 08:06

Gefeliciteerd met dessa .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 08:42

Gefeliciteerd met Dessa! Groot paard nu! *\o/*

Ja, dat zou goed kunnen hoor dat het kriebelde, ik had ook een bontsingel die vrij breed was, misschien toch even een andere singel proberen, en bij de eerste keren deken ging hij er ook aan staan trekken. Misschien zijn manier van doen bij iets nieuws.

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 09:28

Mooi dat groen!! Mooi paard ook <3

-O- Hier niets gedaan, het weer zat niet mee, verkouden, en geen energie! Pff

Verder wil ik wel iets bespreken.. ik weet / denk niet dat iemand zich hierin kan vinden of ervaring heeft maar stiekem hoop ik van wel.

Kleine voorlichting: ik heb Illustro sinds zn 6 maand en op 14/4 wordt hij 3.
Al die tijd droom ik ervan op hem te rijden en dat hij groot genoeg zou worden en een 18inch zadel aankan enzv. Nu dat is allemaal meer als gelukt. Met zijn 1,56 (laatste keer gemeten) en zn zadel is nagekeken dus 18 inch past ook.

Ik ben inmiddels 11,5 kg kwijt, dus dat is nog een doel dat ik behaald heb (wou 8 kg kwijt voor ik op hem zou zitten) en toch voel ik meer en meer weerstand nu de tijd dichterbij komt.

Ik heb een slechte rug, mn ruggenwervels willen ze eigenlijk aan elkaar vastboren maar hiervoor ben ik te jong (woensdag wordt ik 38jaar) en eigenlijk heben ze me afgeraden om te rijden…

Ik heb al een paar keer gespeeld met het idee Illustro te verkopen en mijn paarden hobby te laten afzwakken met mijn andere haflinger op semi pensioen wegens artrose en een “equestrian mom” te zijn voor mn paardrijdende dochters.

Of te laten uitsterven als zij de interesse ook verliezen (al lijkt me dit onwaarschijnlijk).

Want geef toe, in deze tijden is paarden houde “voor de fun” op een pensionstal gewoon gestoord veel geld. Momenteel betaal ik €670 voor de 3 paarden en is het een situatie waarbij ik alles zelf doe. (Hooi en stro moet ik niet betalen) maar al het werk zeg maar. Incl binnen en buiten zetten.

Enfin alles even daargelaten, ik wil en droom natuurlijk nog altijd dat we een top team worden en ik wil hem zelf inrijden want dat is deel van de droom.
Maar ik merk hoe langer hoe meer ik een blok in mijn maag voel en ik had zelfs al eens aan mn man laten vallen hem te verkopen aan een gedreven ruiter voo hij zadelmak was.. waarbij mn man mij aankeek van “ wat kraam jij nu weer eruit, dat dier is je leven”..

Vanwat kan dit komen? En hebbe jullie dat ook (gehad?)

Ik denk gewoon dat ik bang ben dat mn rug het niet aankan al die uitschieters of misschien val partijen. En dat ik hem niet meer kan rijden en daardoor alsnog moet wegdoen
Want ik heb mezelf wel voorgenomen niet nog een paard te houden “waar ik niet op kan rijden” want dat is financieel ook niet eerlijk voor mn gezin. We willen ook op vakantie enzv.

Ik weet het niet.. bovendien - wil ik er even bijzeggen - wil ik ook geen paarden “ergens” op een wei droppen gewoon om ze te kunnen houden. Illustro heeft veel te veel potentieel om dat hem aan te doen.
Oh en mennen lukt ons niet hier in onze bossen en ik wordt al moe als ik denk aan een trailer met koets kopen om op verplaatsing te gaan mennen.

Ok * Emotionele klaagzang uit* :')

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 10:13

Ah jeetje wat een lastige keuzes en gedachten zijn dit he
Ik kan niet voor jou spreken, je man staat volgens mij achter elke keuze die jij maakt. Neem de tijd en laat het even bezinken
Hij hoeft nog niet ingereden .
Sterkte hoor.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 11:13

Haf_woezel, jeetje wat een dilemma’s zeg , ik begrijp je twijfels helemaal . Paarden worden steeds duurder en alles zal voor jou ook lichamelijk steeds zwaarder worden als ik het zo lees .
Zet alles goed op een rijtje en doe wat voor jou goed voelt . Je kunt ook rustig aan rond kijken of je soms iemand vindt waarvan je denkt dat het goed zal passen zonder hem gelijk echt te koop te zetten .
En zolang je twijfelt gewoon lekker rustig zo door gaan denk ik tot je een knoop hebt door gehakt .
Sterkte met alles !
Hebben jullie 3 paarden ?

Haf_Woezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:40

Bedankt voor de reacties.

Het is echt dubbel hoor, het kan dat ik morgen mezelf weer aan het uitlachen ben dat ik zo denk, en de week erop weer denk als vandaag.
Alles lijkt gewoon altijd makkelijker te gaan bij een ander. De lichtvoetigheid van het paard, het soepele bewegen van de ruiter.. ooit had ik dat ook, nu lijkt het een struggel.. of althans dat denk ik. Ik zal mezelf niet meteen meer gratieus noemen onder het zadel. Maar zolang ik het paard niet stoor is dat ok denk ik.

Ik heb theoretisch 2,5 paard :D

2 haflingers:
- Woezel wordt 15 in april en staat op semi pensioen omdat hij geen kraakbeen meer heeft in zn rechterknie en dus artrose heeft. Waardoor hij op de voorhand valt en daar dus hoefkatrol maakt.

- illustro is m’n jonkie die dus ingereden gaat worden.

En dan hebben we recent Whoopee erbij, die staat bij Woezel in de wei.

Illustro is de enige die een binnenstal heeft. Dit houdt in dat ik hem in de ochtend en avond zelf binnen en buiten moet zetten, zelf de stal onderhouden en hooi voer. De stal wordt 1x per week machinaal leeggemaakt. Dus je kiest er zelf voor hoe zuiver je die stal houd tot dan. En ik ben eentje van elke dag zuiveren uiteraard.

Woezel en Whoopee staan in een 24/7 weide met schuilstal. dit houdt in dat ze een stukje land hebben met schuilstal. En een grote “industrieel” hooiruif waar 4 weiden op uitkomen. De paarden hebben dus ieder hún stukje maar eten allemaal met de hoofden bij elkaar onbeperkt hooi en water.

De wei hou je zelf bij, doe je dat niet tja dan ligt overal mest. Maar is niet verplicht. Uiteraard doe ik dat wel 1x per week en maak ik een mesthoop in de wei die ze eens om de zoveel tijd machinaal komen weghalen.

Woezel

Afbeelding

Illustro

Afbeelding

Whoopee

Afbeelding

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 12:59

Het is wel een heerlijk stel zo! <3

Ja het is veel werk, wij staan ook op een doe het zelf stal, ochtend wordt gevoerd, buiten en binnen zetten doen we in groepjes en voeren gaat verder ook met beurten. Stal en paddock mesten moeten we ook zelf doen.
Omdat ze alleen een dagdeel buiten staan proberen we ze zelf nog zoveel mogelijk eind van de dag even buiten te zetten, dan kunnen we ook gelijk de stallen doen.
Hooi en stro zit hier wel bij de stalhuur in, voer moet je zelf bij kopen.
Op onze vorige stal moesten we alles zelf regelen, ook hooi en strooisel maar daar waren we wel qua huur weer een stuk goedkoper uit dan hier.

Ik snap je dilemma goed hoor, het is ook lastig…
Maar als je er voor wilt gaan moet je ook echt maling hebben aan wat je denkt dan anderen vinden of denken, het is jouw paardje en je bent er heel weloverwogen mee bezig, dus lekker doorgaan gaan dan!
Dat heb ik wel geleerd met de jaren, volg vooral je eigen weg en laat je niet teveel beïnvloeden door anderen.
Er staan altijd overal wel mensen met een eigen mening klaar.