Opening routes Holtingerveld: Lilly wordt bekend!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Chantalla

Opening routes Holtingerveld: Lilly wordt bekend!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 18:40

:wave:

Afgelopen vrijdag waren we erbij met de opening van de nieuwe ruiter- en menroute in het Holtingerveld. Ik ben bestuurslid bij Stichting Paardenroutes Drenthe en dat betekent dat Lilly af en toe mee moet. Lilly duidelijk op de foto, ik minder herkenbaar :Y)

Samen met Henk Emmens, gedeputeerde van de provincie, en Alfred Schoenmaker, wethouder van de gemeente Westerveld, en een grote groep ruiters en menners zijn de laatste bordjes geplaatst en is daarmee de route geopend.

De opkomst was veel groter dan verwacht! Daar waren we erg blij mee. En iedereen was erg benieuwd naar de routes.
Afbeelding
Afbeelding

Terwijl onze voorzitter haar praatje hield, maakten wij ons klaar. We hadden speciaal dekjes laten bedrukken met het logo. Klein pony, full dekje, dus dat viel lekker op. En haar shiny witte sokken na extra waswerk, want ja, de pers is erbij aanwezig :D
Afbeelding

Na het welkomstpraatje ging de hele stoet met een kleine wandeling naar de plaats van de openingshandeling.
Afbeelding
Afbeelding

En op die plek werden de laatste bordjes opgeschroefd en daarmee is de route officieel geopend!
Afbeelding
Afbeelding

Daarna natuurlijk nog een heel klein stukje heen en weer over de nieuwe route.
Afbeelding

Het weer was natuurlijk fantastisch en heeft deze dag nog beter gemaakt! En ook gister was het weer ook heel goed. Ik kende het gebied al wel, maar we zijn weer richting Uffelte gereden en hebben daar heerlijk gereden!
Afbeelding

balance
Moderator Over Paarden

Re: Opening routes Holtingerveld: Lilly wordt bekend!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 18:46

Mooie openingsdag, ik wens jullie vele fijne ritten toe :)

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:52

Ach ik ben een beetje verliefd op Lilly. Die tweede foto waar ze zo lief kijkt, wat een schatje.

Super leuk dat jullie een nieuwe route hebben! Geluk met dat mooie weer ook {:} {:}

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 11:03

Leuk hoor! En wat veel animo!
Ik vraag me wel af (niet uit commentaar maar uit interesse hoe dat werkt) of er bij het bepalen van een nieuwe ruiter/men route in een bosgebied al dan niet
tot nu toe stille plekken in het gebied nu voor het eerst toegang en dus verstoring krijgen voor recreanten/ruiters/menners,
en of er in het vervolg daarop, bij het intekenen en aanleggen van die routes wel of niet rekening wordt gehouden met bekend of potentieel wolven rustgebied, en reeën rustgebied.

Van het Holtingerveld en omgeving komen toch regelmatig wolven zichtmeldingen. En dan is niet alleen de wolf beschermd maar ook zijn functionele leefomgeving (rustplaats).

Nu er steeds meer functies door elkaar gaan lopen in een natuurgebiedje vraag ik me af hoe dat allemaal werkt.

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 15:27

Goede vraag hoor Marigold. Als stichting hebben we geen grond en zijn we dus afhankelijk van wat grondeigenaren toestaan op hun terrein. Stille kernen zijn een goed voorbeeld van een uitdaging waar we momenteel mee te maken hebben. Er wordt steeds meer gekeken naar de buitengebieden. Maar als inwoner, ruiter en menner van Drenthe wil je natuurlijk ook in de bossen en natuurgebieden rijden, niet alleen maar eromheen. Daarom zijn we ons er heel erg van bewust dat blij zijn met wat we momenteel hebben en doen we ons best om dat te behouden, en waar mogelijk dus vernieuwen.

Ook de toenemende druk op gebieden is een ding. We zien steeds meer dat grondeigenaren geen gezamenlijk gebruik op een pad willen. Dat betekent een pad voor de wandelaar, een voor fietsers, een voor mtb, een voor paarden, een voor hondenlosloop... En dat past niet altijd.

Daarom is het belangrijk dat we goed contact hebben met grondeigenaren. Voor het Holtingerveld hebben we bijvoorbeeld met provincie, gemeente, grondeigenaren en verschillende gebruikersgroepen gezeten. Het heeft wat tijd, moeite en overleggen gekost, maar uiteindelijk is het fijn als alle neuzen dezelfde kant op staan!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 20:31

Interessant om te lezen, het is dus een echte puzzel om een nieuwe route te realiseren.
Er spelen idd steeds meer belangen in het buitengebied, ook zit je denk ik met veiligheid en risico vraagstukken (onderhoud, wie zaagt een boom weg die over een pad valt, aansprakelijkheid bij vallende takken). Er is wel het 1 en ander veranderd in de afgelopen tientallen jaren.

Fijn dat het alsnog gelukt is jullie een mooie route te verschaffen, het is een mooi gebied en vanaf / van achter een paard vast ook, en als stiltegebieden gerespecteerd zijn dan kan er ruimte zijn voor wild en recreatie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 21:49

Wat leuk! Prachtige omgeving.
Dit is de 'oude' kampeerboerderij/manege 't Holtingerzand toch?! Vaker geweest met onze ponyclub.
Is deze (weer) in gebruik?

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 22:02

Klopt inderdaad! Fijne locatie direct aan de routes. En je kunt er zeker terecht met groepen, met of zonder paard.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 10:28

Goed bezig, het ziet er prachtig uit daar! En Lilly is leuk!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 09:30

Chantalla schreef:
Klopt inderdaad! Fijne locatie direct aan de routes. En je kunt er zeker terecht met groepen, met of zonder paard.

Kan je hier dan ook parkeren en vertrekken? Wanneer je geen gebruik maakt van paarden van hun oid bedoel ik dan, openbare parkeerplaats voor de trailer. Of moet je dan elders starten?
Ik wil binnenkort eens een ritje Holtingerveld gaan maken maar zit met waar ik kan parkeren. Ik heb nogal een lange combinatie :=

Chantalla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 09:39

cp112 schreef:
Chantalla schreef:

Kan je hier dan ook parkeren en vertrekken? Wanneer je geen gebruik maakt van paarden van hun oid bedoel ik dan, openbare parkeerplaats voor de trailer. Of moet je dan elders starten?
Ik wil binnenkort eens een ritje Holtingerveld gaan maken maar zit met waar ik kan parkeren. Ik heb nogal een lange combinatie :=

Nee, dat is niet de bedoeling. De accommodatie is niet aangemerkt als parkeerplaats. Parkeerplaats voor de routes is de kruising Weg achter de Es/Postweg. Maar dat kan wel een uitdaging zijn met een grote combinatie. Afgelopen weekend ben ik er geweest samen met iemand die ment. Een bus met mentrailer is even sturen (en op tijd zijn) maar past wel.

Mocht je een grotere combi hebben, mag je me wel een pb sturen. Wellicht weet ik nog wel wat.

rink

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 23:14

Het is zoo mooi om te zien dat stichting zoveel moois heeft bereikt. Mijn vader was lang betrokken bij de stichting en destijds nog als VPD.. trots op dat jullie voorzitter het zo krachtig voortzet en het stokpaard van mijn vader bestaansrecht bied en we met elkaar zulke mooie initiatieven blijven realiseren! Trots op jullie als stichting <3