Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikkedus

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:12

Ik vind hem aan de hand ook niet veilig als in die filmpjes zie. Misschien alleen de eerste passen, maar ook daar wil hij omhoog.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 12:06

Damn, dat is inderdaad hoog en vuil steigeren. :oo Als hij een paar had gedekt had ik het beter begrepen dan nu die plotse omslag. Het is dat ik beter weet want anders zou ik denken dat hij familie was mijn zwarte Abgar kleindochter die ik in de 90-jaren had. Die kon ook zo steigeren en letterlijk op de wandel gaan op haar achterbenen. Omtrekken kon je haar ook niet. Zelfs niet met 2 man. Bij haar hadden we ontdekt dat de haver de trigger was. Ze stond gewoon veel te fel. haver vervangen door geplette gerst en een paar weken heel veel longeren tot ze weer normaal deed. Nouja, normaal voor haar doen dan. :+ Was een reteslimme merrie die van alles uitvondt om maar onder het werk uit te geraken. Bestrafte ja haar voor het ene had 14 dagen later wel iets anders. Kreeg je haar aan het werk had je er een geweldig dier aan maar als ze je uitdaagde was het best om je aan virtuele bretellen vast te houden.

Duidelijk dat het voor Joy beter is om die hormoonballen kwijt te zijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 13:07

ikkedus schreef:
Ik vind hem aan de hand ook niet veilig als in die filmpjes zie. Misschien alleen de eerste passen, maar ook daar wil hij omhoog.

Enkel die dat moment. Met uit de weide halen en er in zetten loopt hij braaf langs je ook als andere paarden passeren. Hij doet het daar vermoed ik omdat hij al ‘hoog’ zat. Want aan de longe en verder met opstappen en afstappen en af zadelen die dag was hij ook terug braaf.

Nu opnieuw: ik vermoed dat dat nog wel komt vandaar ook de gok om toch al chemisch te castreren
We houden hem natuurlijk in de gate maar tot nu toe is hij aan de hand nog braaf, niet brommen, niet groot maken. Gewoon braaf mee stappen.
Op stal en op weide zonder ons bromt ie dan weer wel. :x gaat een van ons dan gewoon naar hem toe dat ie moet kappen stopt ie. Maar dat deed hij voorheen ook niet dus daar is hij ook in aan het veranderen.

Daarom dus ook de gok met het chemische castreren… Ik hoop gewoon heel hard dat het voor hem werkt en dat het zo ver niet komt.
We hebben nog niet grof in moeten grijpen tot nu toe. Dat willen we ook zo houden als er een mogelijkheid is.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 23:37

Ik zit écht beroerd zie ik overigens maar goed. Toen hij meer ging werken heeft mijn man even helpen spotten dat ik terug ga zitten.

Waar de video weg valt moest manlief even helpen. :+

Heb enorm krachtuitval links in mijn been wat natuurlijk nu erg onhandig is. Dus heb een knopspoortje aan om even door te komen als ik hem voel spannen. Los is hij ook nog een paar keer omhoog gekomen maar niet meer zo steil en op 1 keer na kreeg ik hem zonder hulp er uit. Als hij te hoog gaat helpt mijn man even nu.

Brave pup. :j hij heeft tijdelijk een ijzertje vanvoor omdat hij zijn voorvoeten stuk getrapten geschraapt had. :x Misschien is dat toch ergens de trigger geweest. Om slaan kan. Maar iets triggert ze meestal toch in míjn ervaring.

Het diepe is nu een stukje controle dus bewust. Hij moet ‘van verder komen’ als ie omhoog wil wat ons tijd geeft om te reageren. Als hij zich gedraagd rij ik hem er weer uit. Heb nog steeds niets in mijn handen dus hij wordt daar niet ‘vast’ gezet. Wel daar in gesteld om ons beide net die fractie van een seconde te geven om in te grijpen.

Ik heb ook toestemming om de ubergave PRE te tonen. :+:

De DA die de spuit gezet heeft heeft Terror na gekeken en misses heeft groen licht om te bevallen. :j

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 23:50

Oe, ben nu inderdaad wel heel benieuwd naar die PRE!

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 23:52

Je ziet hem soms nog wat dieper kruipen en opbollen, dat hij nadenkt over een uitspatting. In t eerste filmpje maakt hij ook een vaag soort sprong

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 00:03

Filmpjes staan door elkaar want heb er een paar dubbel geüpload zie ik. Mijn excuses als ik nog een dubbele gemist heb. :o
Het was vooral een ‘maak je hoofd maar leeg op eentje die betrouwbaar is.’ Rit. En wat knopjes testen. Om een ide te krijgen van waar hij op reageerde en hoe we hem terug op niveau krijgen.

Hij is eh beetje bij gekomen bij ons. :o wordt aan gewerkt. _O- woensdag help ik haar met wat oefeningen om hem sterker en soepeler te krijgen en ze zei ‘leg anders volgende keer jouw zadel er op’ (18 inch en 16 inch is best een verschil. :+ ) dus ik krijg mogelijk nog wel eens de kans om deze brave powerPRE te rijden. :+:
Hij is 1,75 dus flink aan de maat. :=

fleurtjeuh schreef:
Je ziet hem soms nog wat dieper kruipen en opbollen, dat hij nadenkt over een uitspatting. In t eerste filmpje maakt hij ook een vaag soort sprong

Idd. Je voelt ook een soort ‘onderspanning’ in die spieren die hij niet los laat. Zelfs niet als hij proest of langer en lager mag want hij is lang en laag uit gegaloppeerd en gedraafd en zelfs dan voel je dat hij niet helemaal los laat nu.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 00:14

1,75m voor een PRE is hoge. Vindt dat zelfs voor een een gewone warmbloed groot. Hij heeft inderdaad wel een buikje. :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 00:22

:j we hebben hem gemeten met een meetstok met waterpas. Hij is echt 1,75. Het is ook echt zo’n paard dat je doet op kijken en zo braaf als je ze maar kan krijgen. :+:
Tot 9 hengst geweest dus ook massa genoeg. Maar hij voelt compleet veilig zowel op de grond als er op.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 00:45

Wat een plaatje die PRE! Buikje is aanwezig maar de billen mogen misschien nog ietswat meer spier, dan wordt de verhouding al mooier.
Staat je goed hoor zo’n Spanjaard!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 00:50

Mars schreef:
Wat een plaatje die PRE! Buikje is aanwezig maar de billen mogen misschien nog ietswat meer spier, dan wordt de verhouding al mooier.
Staat je goed hoor zo’n Spanjaard!

Als ik eentje als deze kon bestellen deed ik het. :+: hij is een en al kracht. Gevoelig. Eist respect maar wil het wel voor je doen. Hij kan snorken als een draak, touwtje er aan en hij is braaf. :+:

Echt zo opgevoed en fijn als deze is…

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 11:44

Aan Yoy heb je op dit moment heel wat paard in je handen.
Op die Pre zit je veel meer ontspannen op.

Dat was denk ik best even goed je om te voelen ,mentaal ook.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 13:10

vordur schreef:
Aan Yoy heb je op dit moment heel wat paard in je handen.
Op die Pre zit je veel meer ontspannen op.

Dat was denk ik best even goed je om te voelen ,mentaal ook.

Joy is even heel veel paard idd. En dan hebben we al bij al nog geluk dat hij zo’n goed karakter heeft want anders hadden we veel meer problemen gehad denk ik.
Het is nu ook even helemaal back to basics. Hoop dat hij zelf ook snel rust terug vindt. :(:)

Kreeg gisteren al bericht van een kennis die ook wanhopig op zoek is naar een DA die kan castreren. :+ Ben blijkbaar niet de enige op de wachtlijst. :=

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 13:41

Vol in het werk zetten, koppie aan het werk zetten, tis geen suiker pony meer, hengsten willen uitgedaagd worden, voldaan in spieren energie en koppie anders gaan ze zelf dingen verzinnen. Mag gerust in het zweet werken en hijgend klaar zijn.

Als ze goed aan werk zijn hebben tijden het werk geen enkele interesse meer voor de rest, maar vergeet nooit, op moment dat ze mogen ontspannen na het werk komt de herinnering daarvoor terug.

Zo konden wij in het reddingshond werk met in takte dekkende reuen gewoon goed werken naast loopse teven TOT het moment dat ze beloond worden voor het gedane werk en de spannings curve weer vlak wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 13:45

Je mag hem altijd komen werken speurneusc. Een hond is ook nog wel wat anders. Drie Mechelaar reuen zijn geen probleem. Ook niet tegelijk. Aan één Joy hebben we onze handen vol onder het zadel. Afmatten werkt ook maar zolang de conditie beperkt is. Hoe lang ben je dan bezig? Hij houdt 1,5 uur nu al poepsimpel vol. Wanneer ben ik 8 uur met hem bezig voor hij klaar is? Ik heb die aanpak gezien bij een hengst die gewoon gecastreerd had moeten worden toen hij om sloeg en dat is niet het leven dat ik voor Joy wil.

Ik wil dat hij op 20 ook nog fit is. Niet dood valt tijdens het rijden. Zulke hengsten die dat nodig hebben moeten gewoon gecastreerd worden. Hence de castratie. Voor nu werken we er mee om hem zijn uitlaat te geven en toch regels te doen volgen.
Als hij gecastreerd is staat hij toch weer een tijd stil met de wonde. Dus nu is het gewoon gehoorzaamheid. Die zal hij als ruin ook nodig hebben al zal het hem dan terug makkelijker af gaan.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:15

ik heb het niet over afmatten, dat heeft geen zin. Werken! Spieren gebruiken hersens gebruiken, niet 5 minuten de eerste energie aan een los touwtje eruit rennen en er dan ff op.

Hengsten in de westernsport zijn ook geen doetjes, maar werken kunnen ze, ook die dekken, en zo worden ze ook opgevoed en getraind ook.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:22

Speurneus,
Ik ken joy persoonlijk, en ik ben een van de eerste personen die tegen Kathleen gezegd heeft om medisch uit te sluiten voor ze iets anders deed.
Maar ik ben ook de eerste persoon die na deze filmpjes gezegd heeft: zo snel mogelijk castreren als je al niet te laat bent.

In dit geval vergeet je ook wiens zoon het is.
En eerlijk? Ik heb liever met Reve, zelfs met pretty te maken (de verhalen horende en kennende) als met een joy zoals hij nu als een blaadje aan een boom is omgeslagen door hormonen. En dit zonder verder echt tekenen (aangezien tot nu toe het gedrag elke keer verklaard is geweest buiten de hormonen om).

Kathleen had hier verder niets aan kunnen doen. En ik heb diep respect hoe ze nu de veiligheid en vooral de levenskwaliteit van joy boven haar plezier, trots en wensen zet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 14:28

speurneusc schreef:
ik heb het niet over afmatten, dat heeft geen zin. Werken! Spieren gebruiken hersens gebruiken, niet 5 minuten de eerste energie aan een los touwtje eruit rennen en er dan ff op.

Hengsten in de westernsport zijn ook geen doetjes, maar werken kunnen ze, ook die dekken, en zo worden ze ook opgevoed en getraind ook.

Er zijn er die het kunnen. Heb er ook gehad die het konden. Heb er uit gebracht op wedstrijd. Maar niet elke hengst kan het. Joy is duidelijk niet geschikt om hengst te zijn én een aangenaam leven te leiden.

Ik vind het knap dat je exact weet wat we met hem doen op basis van een paar filmpjes ook trouwens. Ik deel filmpjes maar zeker in deze periode waar ik beduidend minder gedetailleerd schrijf dan gewoonlijk moet je niet de illusie hebben dat wat je op de filmpjes ziet het enige is dat ie doet op een dag. Dat zijn de korte momenten dat mijn man filmt maar we hebben momenteel andere prioriteiten dan filmpjes zoals je vast kan begrijpen.

Maar goed.
Ik zal duidelijk zijn: ik heb geen tips nodig om hem hengst te houden want die beslissing is al gemaakt. We hadden bij geboorte een aantal ‘grenzen’ gesteld betreffende het hengst houden en die heeft hij bereikt.
Wat we nu doen is enkel en alleen om te zorgen dat hij geen gedrag mee neemt naar het ruin zijn. Dat is het enige doel op dit punt. Ik geloof in Joy zijn karakter maar ik denk ook dat het belangrijk is dat we hem nu blijven duidelijk maken wat niet kan. Het zou de eerste niet zijn die na castratie gedrag over houdt omdat er niet op gereageerd is. Dus dat is wat we nu doen.
Ik wil een paard dat luistert na vijf minuten slingeren en das dus waar ik ook nu naar toe blijf werken. Dát is nl gehoorzaamheid. En dat is wat ik ook nu wil. Gezien hij op drie keer al een stuk geminderd is in het klooien denk ik dat we niet verkeerd bezig zijn.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 14:50

Stille meelezer verwonderd zich even over de vergelijking met hengsten en honden :=

Ik zou geen reden zien om je te hoeven verdedigen hoor TS! Ik vind dat je iedereen altijd super netjes meeneemt in je bedenkingen en overtuigingen, ik laat mijn jonge paard ook niet werken tot ze moe is. Laat dr maar jong zijn en plezier hebben in dr werk, dan rijden we hopelijk over 20 jaar nog steeds ;)

Goed dat jullie het opgepakt hebben met even aan de longe! Het werkt toch? Dus top!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 16:34

speurneusc met alle respect… dit is geen kwestie van aan het werk zetten… dier heeft last van zijn hormonen… die zitten nog steeds in de weg als hij mentaal en fysiek uitgedaagd wordt… Kathleen is geen onervaren penny meisje…

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 16:51

Neon schreef:
speurneusc met alle respect… dit is geen kwestie van aan het werk zetten… dier heeft last van zijn hormonen… die zitten nog steeds in de weg als hij mentaal en fysiek uitgedaagd wordt… Kathleen is geen onervaren penny meisje…

Hier kan ik het eigenlijk alleen maar mee eens zijn.

Vanaf het begin zijn er grenzen gesteld en regels gemaakt. Voor Joy. Niet om Joy maar voor hem. Zodat hij een paardwaardig en fijn leven kan hebben.
Ik vind dat alleen maar is gebleken uit alle verhalen hier, dat Kathleen vanaf de eerste dag bezig is geweest om Joy een fijn leven te bieden en dat heeft gedaan op een hele realistische manier l. Niet door te kijken hoe anderen dat 'meestal' doen, maar door te kijken naar Joy en wat er voor hem werkt.
Joy is volgens mij geen flauw dier dat kliert om het klieren. Wat ik van de filmpjes heb opgemaakt is het een dier dat graag samen aan het werk is. Dat hij zo omslaat onder het zadel zou voor mij een teken zijn dat hij dus niet zo lekker meer in zn vel zit door de hormonen

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 17:51

Neon schreef:

Precies.
En ga je hem nog eens fysiek flinke tijd werken dan verbeter je ook zijn kracht en conditie nog eens. De westernsport erbij slepen vind ik niet helemaal een vergelijk. Die hengsten lopen op 2 jarige al shows onder veelal boomlange/zware kerels + zware zadels. Bitten en sporen erbij en je krijgt ze er wel onder.
Maar dat is niet hoe Ayasha Joy wil houden en rijden. Voor die manier is ie gewoon teveel hengst en dat is jammer maar wordt dus iets aan gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 20:39

Idd dat dus. Ik ken alle manieren om ze onder dwang te houden maar dat is geen leven. Al bracht hij me 20.000 per rietje op dan gingen ze er nog af. En hij is momenteel niet eens ggk dus de beslissing is echt heel simpel nu.

Behalve dat iedereen blijkbaar nu beslist das minder. :+

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:02

Ik heb er hier ook uit een lijntje die erg veel hengst zijn als ze hengst blijven. Zo heeft er eentje het wel geschopt tot goedgekeurde hengst, deed het even heel goed in de sport tot op 5 jarige leeftijd toch de hormonen de overhand kregen tijdens een selectiewedstrijd voor WK jonge dressuurpaarden. Kort daarna gecastreerd maar helaas van zodra hij echt tussen de witte hekjes zijn proef moest lopen legde hij het stil. Buiten de hekjes liep hij meer dan prima. Hormonen kunnen toch heel wat verbrodden. De weinige nakomelingen van hem lopen en liepen ook meer dan prima tussen de hekjes maar dan wel als ruin of merrie niet als hengst.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 11:58

Mars schreef:
Neon schreef:

Precies.
En ga je hem nog eens fysiek flinke tijd werken dan verbeter je ook zijn kracht en conditie nog eens. De westernsport erbij slepen vind ik niet helemaal een vergelijk. Die hengsten lopen op 2 jarige al shows onder veelal boomlange/zware kerels + zware zadels. Bitten en sporen erbij en je krijgt ze er wel onder.
Maar dat is niet hoe Ayasha Joy wil houden en rijden. Voor die manier is ie gewoon teveel hengst en dat is jammer maar wordt dus iets aan gedaan.

en ook aan de hand en op stal zijn ze onder control, zonder boomlange ruiters etc. kwestie van opvoeden vanaf dag 1. En je kan wel wat willen met je manier van rijden, maar als je niet kan inspelen op je paard die daarmee niet kan handelen bereik je daar geen .... mee. Meer van aai poessie aai poessie rotkat. Dat stimuleer je op die manier alleen maar mee