Harmonie in chaos vinden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vordur

Re: Harmonie in chaos vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 16:31

Wij hebben net onze reu laten helpen die had ook de lente in de bol.
En een opgewonden hengst berijden lijk mij geen lolletje.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 19:25

vordur schreef:
Wij hebben net onze reu laten helpen die had ook de lente in de bol.
En een opgewonden hengst berijden lijk mij geen lolletje.

Nee absoluut niet. :x zeker niet zoals Joy nu om geslagen is.

Net wel de gave PRE gereden die hier staat. Mán wat een paard :+:

Toen hij hier aan kwam ontviel mij spontaan ‘volgens mij voelt die echt fantastisch onder je.’
En er kwam de deal dat we als het weer mooier was paardenwissel zouden doen. :D
Om hormonale redenen gaat zij wel pas op Joy na de castratie als hij genormaliseerd is van gedrag maar ik kreeg vandaag spontaan het aanbod of ik er op wilde….

Deze kan zo de penny in dus ben naar de auto gerend voor mijn rijbroek. _O-

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 08:38

Even een geluksmomentje mag wel! PREs zijn geweldig (ik heb er twee :D )

En Joy naar de kliniek brengen i.p.v. thuis te castreren? Dat kost wel meer en je moet hem uit handen geven (wat waarschijnlijk heel moeilijk is), maar dan kunnen ze je veel sneller inplannen.

Zo heeft het natuurlijk ook geen zin voor jullie beiden en het is wel de bedoeling dat we nog snel van de leuke en mooie Joy verhalen foto's en filmpjes kunnen genieten. En vooral dat jij snel weer van je leuke Joy kan genieten :)

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 10:27

Haha geweldig, een penny-paardenwissel! *\%/*
Wat heerlijk voor je zeg! Ik hoop dat daar ook uitgebreid verslag van komt? :list:

Misschien heb je het al lang gecheckt en is het niet zo, maar zou het kunnen zijn dat Joy zijn wetenswaardigheden zo in trok omdat het toen zo koud was? Wellicht is het met deze temperaturen zo dat hij ze nu wel vrijelijk aan de wereld toont? Zeker nu hij ook veel meer hengst is dan een paar maanden terug...tenminste dat maak ik op uit de verhalen en het beeldmateriaal hier. :=

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 12:16

Taucha schreef:
Haha geweldig, een penny-paardenwissel! *\%/*
Wat heerlijk voor je zeg! Ik hoop dat daar ook uitgebreid verslag van komt? :list:

Misschien heb je het al lang gecheckt en is het niet zo, maar zou het kunnen zijn dat Joy zijn wetenswaardigheden zo in trok omdat het toen zo koud was? Wellicht is het met deze temperaturen zo dat hij ze nu wel vrijelijk aan de wereld toont? Zeker nu hij ook veel meer hengst is dan een paar maanden terug...tenminste dat maak ik op uit de verhalen en het beeldmateriaal hier. :=

Hij moet liggend omdat hij ze als vierjarige nog kan in trekken. De kans dat er staand een hernia ontstaat is te groot als ze dat kunnen.

Kliniek is de wachttijd niet beter helaas. Heb ook een paar klinieken gebeld die ik vertrouw. (Nee niet het Bokt, die zullen vast sneller kunnen maar alles wat ik naar daar heb weten gaan zijn grove fouten mee gemaakt.)
Hij wordt morgen al chemisch gecastreerd.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:36

O mooi! Hopen dat dat al een stuk gaat schelen.
Bizar hoe hij zo kan veranderen ( of nou ja, hormonen zijn niet bizar, maar ivm hoe braaf hij tot die tijd was, voelt het bizar).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 20:50

chemisch castereren is niet met een natuurlijk product... dus kan schade veroorzaken, daarbij komt dat gewenst resultaat vaak uitblijft tis geen superstofje

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 20:59

speurneusc schreef:
chemisch castereren is niet met een natuurlijk product... dus kan schade veroorzaken, daarbij komt dat gewenst resultaat vaak uitblijft tis geen superstofje

Dat weet ik. ‘Chemisch’ geeft al een beetje aan dat het niet natuurlijk is. Gewone castratie kan ook schade veroorzaken. Voor nu is het tot de DA tijd heeft, ons beste plan. Of het werkt niet. Of het gedrag wordt erger. Beide issues zijn geen achteruitgang op wat sowieso gaat gebeuren als we niks doen. Dan blijft een lokale reactie nog over die je met elke spuit hebt.

We hebben ons door drie DA’s laten informeren. Het grootste issue is niet meer vruchtbaar worden er na wat geen issue is gezien zijn ballen er toch af gaan.

ikkedus schreef:
O mooi! Hopen dat dat al een stuk gaat schelen.
Bizar hoe hij zo kan veranderen ( of nou ja, hormonen zijn niet bizar, maar ivm hoe braaf hij tot die tijd was, voelt het bizar).

Het kwam ook erg onverwacht. Vandaag heb ik hem terug zelf gereden. Wel met mijn man er bij. Zo lang we niet duidelijk zien en voelen dat hij kalmer is gaat geen van beide er op zonder de ander erbij.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 21:27

Jeetje ……. :n

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 22:45

Zondag ben ik op gestapt, was er zo’n 20 min om en bij niks aan de hand, hij was zelfs fijn. Ineens schudde hij met de hals heen en weer zoals ie doet op weide als hij showt en kwam hij recht overeind. Heb zelfs eerst nog zijn bit na gekeken toen hij even stopte, er door rijden was even geen optie. Had ook een erectie maar dat zag ik pas toen ik ‘m aan de longe gooide. Terug er op. Ging 10 seconden goed en ging ie weer. In een poging om hem om te trekken in de eerste serie leerde ik hem blijkbaar gewoon rondjes draaien. :roll:
Toen ben ik zodra ik de kans had er af gegaan en mijn man gebeld gezien ik alleen op stal was en in dat moment had ik Joy niet meer onder me. Was echt 100% hengst. Man heeft hem even gelongeerd en die zei meteen toen ie m zag ‘t licht is aan maar er is niemand thuis eh.’

Hij werd wat kalmer van het longeren dus terug er op gewoon aan de longe eerst. Ontspannen draven, wilde ie even klieren maar hij reageerde terug dus ook terug even los en dan weg gezet.

Maandag is m’n man er dan op gegaan. Die zei ook ‘je kan niet zeggen dat ie in protest komt want hij voelt zelfs de hulpen niet meer volgens mij.’
Enfin, man kreeg hem er door, springzadel leent zich toch meer voor dat soort dingen. := met een dressuurzadel kan je eigenlijk weinig als ze zo steil gaan.
Afbeelding
Heb ook filmpjes maar moet ze nog uploaden als daar interesse in is. Dit was niet 1 keer maar neer komen en meteen terug zo omhoog komen en voor zich slaan. Ter indicatie: de hoogste oranje band staat op 1.65

Sinds zondag bromt hij ook op Rêve. Aan de hand is hij wel nog braaf maar als de DA’s mij allemaal antwoorden dat ze 4 castraties per dag hebben dan word het nu het mindere alternatief en hopelijk is hij snel aan de beurt.

Vandaag heb ik hem terug gereden. Eerst even aan de longe daarna terug los. Maar alleen trainen is momenteel niet verantwoord.
Ik ben niet flauw kwa gedrag onder het zadel maar het risico om niet al chemisch te castreren is groter dan het wel doen in de huidige context.
Als het niet werkt ben ik even ver en ik weet niet hoeveel erger het nog kan behalve aan de hand ook gezeik en dat voorzie ik sowieso wel aan dit tempo. Dus nee ik zie weinig risico’s eigenlijk.

Gustxbill en Neon hebben de filmpjes gezien omdat ik zelf van slag was zondag. Hij liep twee dagen zo fijn. Begon zondag goed en ineens was ie precies weg.

Vandaag was hij terug Joy maar ik wil gewoon al iets doen. Als de DA morgen belt dat hij kan laat ik alles vallen en gaan ze er af maar gezien de antwoorden ga ik daar niet van uit.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 23:04

Bij honden worden de ballen kleiner, weet je of dit bij paarden ook is en of dit dan eventueel problemen voor echte castratie gaat geven? Afhankelijk denk ik ook of je wacht tot het uitgewerkt is of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 23:07

joyce83 schreef:
Bij honden worden de ballen kleiner, weet je of dit bij paarden ook is en of dit dan eventueel problemen voor echte castratie gaat geven? Afhankelijk denk ik ook of je wacht tot het uitgewerkt is of niet.

Die kans is er maar ook dat is overlegt. Gezien hij toch liggend moet maakt dat niet uit voor de castratie. Heb ook een klophengst waarbij de bal niet te voelen was op die manier laten castreren zonder problemen. De DA die komt om te castreren is actief betrokken bij de beslissing om alvast chemisch te castreren. Ik had liefst ook gewoon de echte castratie al gehad. Als hij niet zo extreem om geslagen was zou ik gewoon dealen met wat moeizamer trainen. Maar wat hij nu doet is gevaarlijk voor hem en ons. En hij is echt niet thuis op het moment dat hij om slaat. Zijn hele blik verandert. Hij voelt precies niks meer. Hij wil je er ook niet perse af overigens dat zou vooruitgang zijn want dan zou ie nadenken en als ie nog na dacht zou je wat kunnen. :+ hij negeert je aanwezig gewoon compleet. Het boeit m niet of je er bent of niet hij gaat puur op instinct.

Ik kan werken met bang en gevaarlijk, liever niet natuurlijk maar daar zijn manieren voor. Je kan niks met een paard dat compleet over genomen wordt door testosteron.

Maandag dacht ik nog ‘dit bedoelen ze als ze zeggen dat een hengst door gaat waar een merrie stopt.’
De vos van 1,65 ging niet omhoog met mijn man. Was haar meer moeite dan ze wilde doen. Joy deed het moeiteloos en zonder aarzelen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 23:39

Ach Joy toch! := Dit is niet veilig nee. Maar, het gaat goed komen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 23:55

:j we proberen hem er ook doorheen te loodsen. Uiteindelijk volgt hij ook maar zijn hormonen. Maar het is momenteel heel snel denken en heel goed op letten.:+

Vandaag heeft hij lang en laag kunnen lopen omdat hij helder voelde maar elke pas moet je evalueren. En een tweede set ogen van de grond is ook echt geen overbodige luxe omwille van hoe gruwelijk snel hij is. Dat snelle is fijn in een rijpaard maar niet met dit. :+
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-03-26 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:00

Oef dat is inderdaad geen 'onschuldig' protest hopje, die kan niet veel hoger zonder achterover te kiepen!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 00:03

fleurtjeuh schreef:
Oef dat is inderdaad geen 'onschuldig' protest hopje, die kan niet veel hoger zonder achterover te kiepen!

En hij wandelt ook rustig een paar passen dus kracht ten over helaas. :x je trekt m ook echt niet om (mijn man ook niet) ongeacht hoe snel je reflexen zijn. Dan draait ie gewoon op de achterbenen terwijl hij zo staat. :x

Ik dacht toen hij het deed ‘fijn heb ‘m een trukje bij geleerd. :roll:’ maar zelfs Pretty kreeg ik om getrokken en die gooide zich achterover als je niet snel genoeg was. Maar dat is niet zijn ‘doel’. Das ook de enige reden dat ik ben blijven zitten. Ik moest er niet perse af van ‘m. :+ ik mocht me alleen ook niet moeien. >;) laat dat nu niet helemaal de afspraak zijn. >;)
Gehups, wat steigeren, bokken had ik echt wel willen verduren desnoods met longeren vooraf want even lopen aan de longe helpt m wel. Maar dit was echt geen hupsen meer. Voor het eerst sinds mijn infarct overwogen om er af te springen ook al had dat ook risico’s en toen gaf ie me de kans om te maken dat ik van zijn rug was. := weet niet waarom hij stopte op dat moment en heb me ook geen vragen gesteld eerlijk gezegd. :+

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:08

Misschien een hele stomme silver lining, maar hij zit schijnbaar wel zo goed in zn vel en comfortabel in zn lijf dat hij dit gemakkelijk kan doen.
Is misschien wel een indicatie dat hij geen (grote) pijnen heeft in zn lijf

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:10

Jeutje wat kan ie vuil steigeren :oo Beter dat jullie niet meer zonder toezicht erop gaan dn de ballen er zsm af gaan. Moet voor hem zelf ook onprettig zijn om zo blind door hormonen rond te lopen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 00:22

fleurtjeuh schreef:
Misschien een hele stomme silver lining, maar hij zit schijnbaar wel zo goed in zn vel en comfortabel in zn lijf dat hij dit gemakkelijk kan doen.
Is misschien wel een indicatie dat hij geen (grote) pijnen heeft in zn lijf

Dat is idd ook wat wij al zeiden. Ergens moet je een ‘bewondering’ hebben voor de kracht en balans die hij toont…

Hier kijk ik even of zijn bit niet verkeerd was gaan zitten en probeer ik opnieuw om hem voorwaarts te krijgen na een kort debat met mezelf over mijn levenskeuzes.

Hier besluit ik hem aan de longe te gooien om te kijken of dat helpt. :+ (spoiler: er komt nog een derde.)

Na heel even te denken dat hij klaar was was dit de keer dat ik net voor hij zelf stopt al duidelijk lager ga liggen ook als hij staat om te controleren welke kant ik van m af ging gaan maar toen hij niet terug omhoog ging af gestapt en mijn man gebeld dat ik hulp nodig had. Daardoor zat pijn telefoon dus ook niet meer in de pivo voor het stukje waar we mee af gerond hebben maar dat was ook echt gewoon simpel voorwaarts, los, braaf links en rechts op de volte en rechtuit en klaar. :+

Ik ben heel eerlijk. Vandaag terug op stappen kostte wat moed. Maar hij liep vandaag fijn. Je voelt een zekere spanning die er voor zondag niet zo was maar hij heeft geen stap verkeerd gezet. Gunde me zelfs een paar pasjes verzameling. Hij toonde onder mijn man dat ie verdorie beter kan verzamelen dan Sam als ie even weinig keuze krijgt. :=

Mars: idd. Daarom ook al het chemisch morgen omdat het snelste antwoord ‘binnen enkele weken’ was. Die heb ik imo niet… om niet op zijn minst te proberen zijn hormonen al te temperen.
Als hij nog erger wordt krijgt ie kalmeringsmiddel tot de ballen er af gaan. Maar vooralsnog is hij aan de hand hanteerbaar. Door ons iig. We geven hem niet uit handen.

Hier een 7 tal min. Voor het mis ging. Hij was zelfs wat luiïg eigenlijk. :+
Heb gewoon een aantal min van voor de 1e idioterie genomen om te tonen hoe plots hij begon dat nog snel genoeg upload.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:47

Jeumig, das best wel vuil en zowat uit t niks.
Moest wel even grinniken.
Je ziet jou met je benen 'flapperen' om hem vooruit te krijgen daarna, maar dr komt gewoon 0 reactie.
'flap flap'
Nope
'flap flap'
Nope
:')

Ik denk dat je man gelijk had, dr was niemand thuis

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 00:52

fleurtjeuh schreef:
Jeumig, das best wel vuil en zowat uit t niks.
Moest wel even grinniken.
Je ziet jou met je benen 'flapperen' om hem vooruit te krijgen daarna, maar dr komt gewoon 0 reactie.
'flap flap'
Nope
'flap flap'
Nope
:')

Ik denk dat je man gelijk had, dr was niemand thuis

Dat dus. :+ als je dat zou doen in normale omstandigheden slaat ie naar je been. Vraag het netjes of niet… toen hij nul reactie gaf begon ik me eh minder zeker te voelen zeg maar…. :+
Kuit: geen reactie
Proberen de benen in beweging te krijgen door hem te ‘draaien’: geen reactie
Reactie uitlokken om iig íets te krijgen: nul reactie…
Daarop moest ik ook oprecht even nadenken eerlijk gezegd. :+
En toen had ie genoeg van stil staan en kwam ie in beweging maar niet wat ik bedoelde. :=

No worries ik neem het echt niet licht op ma dit jaar is het ene na het andere en als ik niet met hem bezig ben moet ik kúnnen relativeren. :=
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 06-03-26 00:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 00:53

Jeetje! :oo Normaal vond ik de filmpjes soort van fijn ontspannend om te kijken, vooral als ik slaapdienst heb of niet kan slapen. :o gewoon heerlijk even paard kijken en mee denken van onder m'n meeleessteen....
Nu had ik toch even een 'ohjeej gaat dat goed?'momentje. := heb je daarna nou geen knikkende knietjes als je eraf komt? :oo

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 00:58

Zondag pas toen ik besloten had er terug op te gaan. _O- hij was wel kalmer maar nog steeds niet Joy… Dus toen mijn man zei ‘je wilde er weer op toch?’ Kwam er een ietwat gemompelde ‘ja… das wel wat ik gezegd had ja…. *sigh*’ maar eens ik zit kan ik het wel loslaten en ontspannen zo ver je nu op Joy ‘mag’ ontspannen. Als ik dat niet meer kan, en die dag komt vast wel, maak ik ook niet meer zadelmak. Bij de vos bv kon ik dat niet meer na rit vier oid. Toen is mijn man er op gegaan. Ook omdat ik een blauw oog had en ze goed kon mikken maar vooral omdat ik even niet ‘gisteren’ kon loslaten. Dat werkt gewoon niet dan. Ik ben dan koppig genoeg dat ik er 1 rondje uit wil maar daarna moet ik even tot rust komen. :+
Met de vos reed mijn man haar graag dus ben ik niet meer op gestapt maar met Joy ligt het heel anders. Ik wil hem ook er door loodsen zover mogelijk.

vandaag met mijn man er bij was ik rustig maar ik besef wel dat hij op dit moment niet veilig is zeg maar. Dus bang? Niet echt… niet in de zin van verkrampen en niet meer nadenken.
Beseffen dat er risico aan zit en ik dit niet alleen moet willen doen. Dat wel. Op weide zolang hij is zoals hij nu is wordt hij ook niet als pariah behandeld. Goed gedrag wordt beloont. Wel hebben we verzocht om absoluut niet zijn weide in te gaan gezien de omstandigheden nu en om in vredesnaam de stroom niet af te zetten. :+ zijn weides zijn aparte kringen dus willen ze even geen stroom op hun weide om eender welke reden moeten ze de kring onderbreken aan hun ingang. Dan heeft Joy nog steeds stroom op de draad.

Hij is nóg braaf op weide maar ik wil niet via een noodbezoek van een DA er achter komen dat dat ook veranderd is omdat ze voor hun gemak de stroom even uit gezet hebben. :+
Die oranje banden aan zijn weide houden ook 3 ton elk maar toch. (Ja ondanks zijn tot nu toe brave karakter waren we wel voorbereid voor het geval van… dat we hem altijd buiten konden zetten.)

We hoopten en hopen natuurlijk dat hij niet zo ver escaleert. Daarom ook gewoon de poging met chemisch. Als er een kans is dat hij sneller terug rust heeft neem ik ‘m want puur objectief is het een behoorlijke extra kost bovenop de castratie kosten. Dus die beslissing neem je niet zomaar als je toch definitief wil casteeren.

180 morgen en, hopelijk is hij dan zijn ballen al kwijt maar anders nog eens 180 over een maand. Enkel en alleen omdat we hopen dat hij dan eerder rust in het hoofd heeft. Wetende
Dat er een kans is dat het niks doet. Maar mogelijk ook wel en elk beetje rust is het waard.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 01:24

Meanwhile even tussendoor: foto’s van dinsdag dus 312 dagen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Je weet dat ze aan de laatste loodjes bezig is als ze aandacht komt eisen terwijl er eten is. :+

Afbeelding
Je zou bijna geloven dat ze van me houdt. :+

Ja ik loop nog altijd als een kleurenblinde zwerver rond op onze eigen stal. _O-

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 11:03

Idd een hele andere Joy vergeleken met de brave ziel van een aantal maandjes terug! En toch, als ie jou er écht af zou willen hebben heeft ie alle kans en kracht maar dat doet ie dan toch niet. Het lijkt wel alsof ie zelf ook niet helemaal weet wat ie met zichzelf aan moet.
Jullie nemen idd verstandige maatregelen en besluiten voor jullie veiligheid en die van hem.