Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Waidida schreef:Oh wat naar Oza04
Ik kan je niet echt ips geven helaas. Bij de mijne ging het ook lang heel moeilijk. Nu na een jaar gaat het wel een stuk beter maar ook dan trekt hij zich nog wel eens los.
Wel vreemd idd dat je dat bij het loswerken dan totaal niet hebt.
Heb je instructie die mee kan kijken?
Het enige waar ik aan kan denken is zoals bij de mijne. Als je draf vraagt maar te veel in een remmende houding staat wordt hij ook boos. Mijn instructrice zei dat ze dit wel vaker tegenkomt, sommigen gaan dan zelfs echt aanvallen.
Ik zorg altijd dat ik goed achter hem blijf als ik draf vraag en dat gaat meestal wel goed. Blijkbaar hebben sommige paarden het moeilijk met vooruit vragen terwijl je lichaamshouding remmend is. Zeker die die heel gevoelig zijn op lichaamstaal.
Wel vreemd dat je dan los niet hetzelfde hebt, of je staat dan misschien onbesuwt op een betere positie?
Ik denk dat een extra paar ogen nooit kwaad kan

Maar is misschien wel een poging waard om te proberen. 
Ook omdat ze sturen of iets nog niet kent, ze kent druk van een touwtje, longeren zou ze moeten kunnen (maar ik vind van niet
) dus mocht ze dan wel helemaal over de zeik gaan en perongeluk in de touwen raken ben ik echt heel ver van huis...
en tussendoor zelf nog eens oefenen met loswerken 

palousa_boy schreef:Nouja je kunt het natuurlijk ook zo bekijken dat jullie gewoon samen kunnen groeien maar als er al een basis op zit kan dat wel makkelijker zijn..
Je kunt zelf ook al wat dingen voorbereiden opweg naar het zadel/ruiter mak maken zodat het hele proces bij je instructrice gewoon sneller gaat en dus goedkoper kan in principe (het kan natuurlijk altijd anders lopen dan gedacht)
palousa_boy schreef:Begeleiding vanaf de grond is ook vaak net een stapje te laat omdat ze natuurlijk niet kunnen voelen wat jij wel kunt als je erop zit.
In het ergste geval sla je die draf de eerste stappen over als hij galop makkelijker vind. In galop kunnen ze vaak makkelijker hun balans vinden, maar snap ook als je dat dan nog wat spannend vind.
Hoe is hij tijdens het loswerken/longeren in de overgangen?

Hopelijk gaat het bij iedereen die nog moet gewoon mee en gaat het goed!
Dus niks persoonlijks als ik iemand oversla 

In haar onderkaak staan beide 3e kiezen wat naar binnen dus dat is waarschijnlijk een foutje geweest met het wisselen. Ondanks dat ik wel vertrouwen heb in mijn DA/TA gaan we morgen naar Jan Kroes. Hopen dat hij er wat nuttigs over kan zeggen en we het hopelijk ooit gefixt gaan krijgen
Ben nu achteraf wel benieuwd of de kliniek vorig jaar niet al wat over het hoofd heeft gezien want ze wilde af en toe al best wel eens met dr hoofd gooien en teugelcontact vond ik in het begin heel lastig met dr. Toen gooide we het nog op (on)balans en dat ze van mij eigenlijk nog wat meer naar lang-laag gereden mocht worden, maar dat hebben we nooit meer uit kunnen testen. Was toen wel al wat kleurverschil waarvan ze niet wisten wat het was. Mijn DA zei dat er al wel wat cariës te zien was dus vraag me nu wel af of dat niet vorig jaar ook al het geval was

Blacky94 schreef:Ik moet wel zeggen dat ik het fijn vond om de mijne niet te blijven verhuizen, dus zowel zadelmak maken als doorrijden is bij mij op stal gebeurt door ruiters die naar ons toe kwamen. Maar dat doet je instructie misschien niet? Ook niet toevallig een andere handige ruiter in de buurt die qua werkwijze wel een beetje bij je aansluit? Of evt. 1x in de week dit met je instructie samen oppakken? Dat je er alsnog wel zelf op kan maar haar hebt om je er doorheen te helpen? Mijn grondwerkinstructie doet dat bijv. ook (heeft ook papieren voor les ohz) dus zelf ben ik er nog niet over uit of ik het straks samen met haar op pak of er toch de eerste keren weer iemand anders op zet
Alhoewel palousaboy wel een punt heeft mbt dat je vanaf de grond toch vaak net een fractie later bent, maar jij kent je paard natuurlijk het beste mbt of je denkt dat hij dat aankan of niet
Ja ik hoop toch dat het hierna wel even klaar is. Duiken al 2 jaar een beetje van het ene medische probleem in het andere. Ben er wel een beetje klaar mee