[VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gerlindie

Re: [VOLG] Nur Teke: Gouden Akhal-Tekes Muzanna & Manari Nur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-26 20:24

Nou inderdaad, knuffels zoals altijd.
Ik blijf het echt bizar vinden hoe veel tegenslag jullie hebben (gehad).
Het doet me telkens weer beseffen dat gezondheid en voorspoed echt niet vanzelfsprekend zijn.

Wat gigantisch balen van Muzanna haar hoeven, maar daarmee ook van jouw droom.
Ik had je zo een lief veulentje gegund (en al het uitzoekwerk en deep dives die daarbij komen kijken)

Ik denk aan jullie en wens jullie weer al het goede toe!

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 15:14

Wat een fijne reacties weer. Nee, niet iedereen is voor het geluk geboren maar een belangrijke levensles van mijn oma: tel je zegeningen.
Dus dat doen we. :)

Het niet meer door allerlei hoepels hoeven is in elk geval een zegen. Dat geeft rust. Het is klaar, ik ben uitbehandeld. Dat is natuurlijk dubbel, maar het geeft ook rust. Ik kan het afsluiten.
Zeker als ik bedenk wat voor ellende de laatste behandelingen hebben teweeggebracht ben ik wat dat betreft “blij” dat dat niet meer hoeft. Dat soort ellende er nog bij was niet leuk, zeg maar.

Muzanna begon het voetje wat te ontlasten. Voetje was ook wat warmer.
We hebben gezocht naar een systeem om het verharde deel van de paddock af te spuiten maar dan wordt het alsnog zo’n natte bende dat je er in wezen weinig mee opschiet. Dus ouderwets scheppen en vegen en waar het kan met de zware bladblazer aan de slag.
Ze verkiezen de paddockplaten boven de rest van de verharding en omdat die makkelijker schoon te houden zijn richten we ons daar nu op.
We hebben wat meer platen gelegd en zullen op termijn nog meer plaatsen. We hebben nu nog zo’n 25m2 liggen (niet veel, maar beter dan helemaal niks) en kunnen dat in de toekomst waar nodig verder uitbreiden.

We hebben de stal en paddock met een bodemverbeteraar behandeld om vocht en een wildgroei aan kwalijke bacteriën te bestrijden.
Meer modder kunnen ze nu niet meer erbij lopen, omdat we het tijdelijk helemaal hebben afgezet.
We zien het maar een beetje als boxrust. Voorlopig is de ruimte beperkt.
Afwachten hoe dat gaat. Muzanna heeft even prioriteit.
Manari geeft inmiddels wel aan het er niet mee eens te zijn, maar met stroom er weer op zetten blijkt de accu mogelijk defect. Ik gok dat de vorst het probleem is en dat zou betekenen dat er een nieuwe accu moet komen en deze was al niet heel goedkoop.
Weer een kostenpost erbij… misschien rondkijken voor een accu die uitschakelt bij lage temperaturen. Bij ingebouwde verwarming kijk je namelijk naar accu’s van €500 en dat vind ik wel heel erg prijzig…

De afgelopen dagen liep Muzanna weer goed en was het voetje niet meer warm.
De behandeling lijkt dus vruchten af te werken en het lijkt er op dit moment op dat de reactie vooral kwam van het uitsnijden en niet nog een ontsteking er bovenop.
Dat is dus voorzichtig positief.

De rest zien we wel op een later moment.
Maar stroomvoorziening moet er eigenlijk wel weer zo snel mogelijk komen gezien Manari anders wellicht uitbreekt.
Ze treitert ook vreselijk, waar Muzanna dan soms boos en soms paniekerig op reageert en dat is natuurlijk niet handig. Van een boze Muzanna wordt Manari weer paniekerig en paniekerige paarden op een kleine paddock is niet geweldig.
Muzanna heeft daarmee de bok al stukgetrokken want mijn man was niet snel genoeg met de knoop loshalen. Balen, maar geen gewonden en dat is veel belangrijker.
Het is even behelpen.
En balen dat die paar vrije dagen aan dit soort klussen opgaan in plaats van iets leuks ondernemen.
Hopelijk zet de stijgende lijn door.

Tot zover. Hopelijk breekt Manari de tent niet af voor we de stroomvoorziening weer op orde hebben… want iets kopen is momenteel ook lastig want de meeste winkels zijn deze week dicht. :+

Afbeelding

Afbeelding

Hondje gaat weer beter gelukkig. Ze vond de optocht dit weekend erg leuk, mensen vinden het wonderlijk hoe gefocust op mij ze was en hoe onverstoorbaar. Je merkt echt met dat TV programma dat mensen veel meer begrip hebben voor hulphonden. Voorheen was ik bang geweest voor commentaar dat ik mijn hond naar zoveel drukte en herrie meeneem…
Kind gaat goed, maar met een “maar” en dat moeten we bij de neuroloog neerleggen. Medicatie blijft toch wel een minste van twee kwaden soms…

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 10:24

Knuffels :knuffel:

Wat fijn dat Muzanna weer wat beter lijkt te gaan. Wel jammer dat de dames elkaar eigenlijk stress lijken te bezorgen. Duimen voor beter en droger weer, dan kan die modder een beetje gaan minderen.

Hondje ook weer beter!

Maar je zoontje… Sterkte! Hopelijk komt de neuroloog met een idee

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 23:50

Is dat programma over hulphonden nog terug te vinden op internet, JoSav?

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-26 20:43

Muzanna heeft een terugval. We hebben overlegd met de smid, die komt morgen. Ik hoop dat het meevalt, maar morgenvroeg bij daglicht kijken hoe het dan gaat. Ze heeft nu hoefschoenen aan ook om te helpen met pijnverlichting. Maar ze danst wat, zolen voelen zacht, ze draait niet lekker; niet goed…

Programma heet bij ons op de hondenacademie heb het zelf nog nooit gekeken, heb moeite om zolang m’n aandacht vast te houden op een beeldscherm (ik kijk vaak programma’s in stukjes van zo’n 10 minuten, maar vergeet dan vaak wat ik aan het kijken was…) Geloof in elk geval dat het deze was, dacht dat er meer afleveringen waren, gezien mensen me er nu nog steeds over aanspreken maar :o?

Dat dit paardje niet eens een keer zorgeloos een winter door kan… dat moet echt anders. Maar aan de andere kant is ze nooit volledig hersteld van de WLD en dat valt mij aan te rekenen, want mijn man heeft dat echt onderschat en ik heb op een gegeven moment opgegeven steeds weer te “zeuren” over de extra zorg voor de hoeven. Voel me stom, schuldig, ongerust.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-26 23:18

Knuffel voor jou. Het zit allemaal tegen nu en je bent rolstoel gebonden. Ik snap je wel, denk ik. Het zou allemaal anders kunnen/moeten maar er zit weinig anders op dan te roeien met de riemen die je hebt.
Sterkte, in ieder geval.

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 07:21

Arme jij en arme Muzanna :(:)
Heel veel sterkte

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 09:28

Sterkte en knuffels :knuffel:

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 12:41

Wat zielig voor jou en Muzanna.. :knuffel: Is het mogelijk om hulp in te schakelen met de paarden? Ik weet dat het niet makkelijk is met Tekes die vaak eenkennig en ornary zijn, maar dan heb je toch een extra paar ogen en handen om te helpen.

Jammer dat we niet dicht bij elkaar wonen, anders had je ze met alle liefde bij mijn locatie mogen brengen. :j

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 13:02

Lief van jullie. <3
Zolen van beide paarden zijn aangedaan door het weer, ze kiezen te weinig de droge plekken in de paddock (en de droge stal) dus dat is een recept voor problemen. Manari gaat bovendien dusdanig uit haar plaat in de wei (mocht ze dagelijks even) dat ze zichzelf in feite bezeert want het is een grote ongelijke en natte bende nu natuurlijk.
Beide hebben nu hoefschoenen aan, Muzanna heeft aangepaste zooltjes.
Manari heeft een paar schoenen te leen gekregen. Voor haar bestellen we een eigen paar.
We gaan naast de reguliere behandeling ook met zoolverharder aan de slag en Muzanna krijgt daarnaast pijnstilling.
Haar andere voetje lijkt door overcompensatie wat gekneusd, geen vermoeden van hoefbevangenheid maar het lijkt wel wat ontstoken/aangedaan. Ze heeft natuurlijk een geschiedenis die haar hoeven hier gevoeliger voor heeft gemaakt.
Een hele lijst supplementen en middeltjes meegekregen. Blijven behandelen en goed in de gaten houden. Meer kunnen we nu niet behalve behandelen en pijnverlichting bieden en hopen dat dit het dieptepunt is.

Ze was in elk geval al wat minder ongelukkig nadien. Dat is al heel wat.
We kijken nu even de komende paar dagen aan en beslissen van daaruit hoe verder.
Tot zover even.
Als het nu eens ophield met regenen… -O-

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-26 16:38

Dit vat wel ongeveer de weersomstandigheden samen…
Water op de lens, water in de paddock, water op de paarden…
Regen, regen, regen.

Met schoentjes staan ze er in elk geval wel wat comfortabeler bij.Afbeelding

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-26 08:55

Nou, het nadeel van het hebben van een Akhal-Teke wordt weer even heel pijnlijk duidelijk.
Muzanna laat zich niet meer behandelen behalve door haar mens (mij).
Dat is natuurlijk niet zo handig, want ik kan dat helemaal niet…
Het goede nieuws is echter wel dat ze inmiddels vlot stapt en veel praatjes heeft.
Dat is in elk geval een goed teken.
Hoef met de schimmel is wel nog wat warmer dan de rest. Minimaal, maar er is dus nog steeds wat gaande.
Het is belangrijk dat ze zich laat behandelen om een nieuwe terugval te voorkomen.
Dat is dus even puzzelen wat het belangrijkste is en wat wél haalbaar is.
De focus ligt nu bij de hoeven direct blijven behandelen.
Ik ga proberen een aantal keer in de week toch mee te gaan en hou haar dan vast en praat met haar.
Dat lijkt tot nu toe wel te helpen, ze vertrouwt mij en zo kan ze het vertrouwen ook weer wat terugkrijgen.

Zet de stijgende lijn desondanks niet door, dan rest ons niks anders dan de paardjes naar huis te halen. Gezien ook dat een logistieke operatie is vermijden we dat scenario natuurlijk liever maar het is echt even afwachten hoe dit verder verloopt nu.
Tekes uitbesteden is dus echt wel even een ding, zelfs binnen het gezin…
Dat het even zonnig en droog is geweest heeft wel geholpen.
Verder pakken we de paddock en weide stapsgewijs aan. Daar hebben we nu een hele planning voor opgezet.

Yavanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 10:35

Och Jorieke, wat een ontwikkelingen weer waar je niet op zit te wachten.
Wel weer fijn dat je dan afgekeurd bent. Dat zal wel rust geven.
Nu maar hopen dat de dames ook snel beter gaan.
Maar hebben jullie een stal aan huis dan?

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-26 18:48

Wat vervelend weer, Jorieke, maar inderdaad wel echt typisch Teke gedrag. -O-

Toevallig had ik ook hoef problemen met één van mijn merries, ze had een zoolkneuzing, liep daardoor teveel op haar hielen en lieo vervolgens crush met een hoef abces op. Hartje winter, sneeuw en ijs en heuvelachtig terrein, dus ik durfde ijzers niet aan. Ze staat nu dus wel op ijzers achter, maar het was net een clownshow.. De baby wilde slaan, de 4 jarige wilde niet staan op 3 benen en mevrouw met de ijzers wilde niet op dat (voorheen) pijnlijke voetje staan. Normaal zijn ze dus wel gewoon braaf, maar woensdag even niet. Bij de smid. :+

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 07:18

We hebben inderdaad een stal, maar omdat dat een van de beste schuren is (we hebben er 7 maar de een in betere staat dan de ander) staat die vol spullen. We zouden een van de andere schuren kunnen gebruiken, maar dat vergt wat aanpassingen vandaar ook het woord operatie. :D

We hebben rubberen mat besteld, een kilo of 300 is inmiddels geleverd, de rest volgt nog. De vraag is hoe krijgen we dat bovenin de wei? We gaan de boer vragen of hij het erheen wil karren. Zo kunnen we een droge en zachtere slaapplaats voor de paarden creëren.
De wei gaan we binnenkort laten bemesten, ligt een beetje aan de omstandigheden wanneer.
De paddockplaten gaan we ook uitbreiden, met name bij de doorgangen is het nu problematisch omdat daar regelmatig groot materieel doorgaat om balen hooi en stro te brengen.
Omdat daar dan de draai gemaakt moet worden en het momentum gaat de bodem daar naar de filistijnen.
Paddockplaten kunnen dat goed opvangen.
Hopelijk wil de leverancier nog een levering doen, dat verliep de vorige keer best stroef gezien ze niet standaard naar Nederland leveren. Zo niet hebben we wel een plan B en een plan C.
Gisteren zijn de paarden uit de paddock gebroken. Manari heeft de palen eruit gesloopt omdat er geen stroom op stond. De stroomklok is stuk, garantiekwestie, maar dat betekent nog steeds dat er geen stroom op kan. We bestellen intussen een nieuwe zodat we altijd een backup hebben want wachten op reparatie of vervanging kan nog even duren.
Gedoe en weer extra kosten, maar het is niet anders.
Ik snap dat ze met het mooie weer liever de wei opgaan, maar het gras heeft rust nodig en als ze dit geintje uithalen (ik bedoel Manari) als er net is bemest heb je de poppen echt aan het dansen.
Dus paddock verder aanpassen heeft toch wel prioriteit en draad zonder stroom werkt met zulk weer onvoldoende.

Mocht ik toch nog een veulentje kunnen en mogen fokken met Muzanna dan wil ik natuurlijk wel dat de paddock écht meer dan alleen winterklaar is maar ook bestand tegen extreme en aanhoudende regenval, zodat ze altijd droog kunnen liggen en voldoende ruimte hebben. Nu is het voor 2 een redelijk formaat, maar met zoveel regen is het laagste deel toch erg modderig geworden en nu afgesloten. Dat is natuurlijk niet de bedoeling, zeker niet als het er meer dan 2 zouden worden.

Inmiddels gaan de hoeven vooruit. Ze stappen beide weer heel vlotjes. Kun je zien wat voor ellende zulke nattigheid teweeg kan brengen.
Dat betekent meteen dat we dus zorg moeten dragen dat ze minder modder meenemen naar het droge deel, dus het modderige deel goed aanpakken zodat dat beter bestand is tegen langdurige regenval.
Wel zonde van al die extra kosten, daar had ik een veulentje van willen fokken. :=
Goed, we zien het wel. Voorlopig zitten we toch nog in enorme onzekerheid. Ik ben al blij dat ik me nu geen zorgen meer hoef te maken of de paarden wel kunnen blijven want zelfs dat was eerder dit jaar nog onzeker. Tel je zegeningen en zo.

Wat betreft stout zijn bij de smid vind ik ze al heel stout als ze met hun voetjes gaan trekken. :+ Maar ze hebben beide ooit eens gesteigerd. Daar was ik niet bij dus kan er verder niks over zeggen. Hoe hoog, hoe stout, welke omstandigheden. Maar :oo stout!!! Slaan hebben ze gelukkig nog nooit gedaan met bekappen, oh my.
Wij hebben voor kneuzingen of gevoeligheid dus hoefschoenen, en dat werkt wel fijn. Smid is zich nu aan het toeleggen op verdere behandelmethodes en ook plakijzers. Je merkt wel dat die woestijnhoeven minder gemaakt zijn op zoveel aanhoudende nattigheid, alsof ze als een spons al het vocht willen opzuigen, want daar is in de woestijn natuurlijk een gebrek aan…

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 08:43

Wat een duiveltje is Manari toch…
Fijn dat de hoeven terug beter zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze de boel maar gelijk moet slopen. :(

Sansa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 11:41

Goh die Manari is echt een portret inderdaad! Maar echt zo fijn om te lezen dat het met de hoefjes weer wat gaat! Wij hebben het geluk om op zand grond te staan (weiland in het bos zeg maar), dus het is binnen 3 dagen goed droog en eigenlijk nooit modder. Moet er niet aan denken om in klei drek te staan, bleghh..

Inderdaad zonde van de extra kosten, maar ik hoop voor jou en Muzanne dat een veulentje er toch misschien nog kan komen. Heb je al een hengst in je hoofd? Ik vind Amudar (v. Mudaris) echt een plaatje, maar ik durf zonder goed overleg met iemand die echt verstand ervan heeft geen fok keuzes te maken. Zelf vind ik hem heel compleet en ook zijn toplijn vind ik erg knap.

Ja de hoefsmid fiasco was echt jammer, want ik stop veel tijd in training en grondwerk want ik heb nogal een kort lontje met paarden die over je heen walsen etc. Ze doen het dus braafjes met mij, maar met andere halen ze de truckendoos erbij. Nu moet mijn vriend dus ook hoefjes doen dagelijks, zodat ze er maar aan wennen. (de paarden maar ook mijn vriend, haha)

Ik vind de MiD en Dacor hengsten altijd zo prachtig.. Wat vindt jij? Ik ben nogal simpel met "oh mooi, lichaam, beweging en goede schoft en nek connectie", maar je hebt ook de skills om verder dan het plaatje uit te zoeken wat er goed of minder goed is.

JoSav

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-26 13:55

Ik slinger de voice to text software weer even aan. :Y) Excuses voor eventuele rare zinnen.
We hebben een reserve stroomklok gekocht in afwachting van reparatie van de andere. Gekozen voor hetzelfde model maar wel op halve kracht gezet, wat ook al een flinke klap stroom is.
Nieuwe kwam geen dag te laat.
Manari maakte het eerst kennis met de stroom, want die was al dagen steeds aan het hangen tegen de draden. Ei wist snel genoeg dat er nu stroom op stond. :=
Midden in de nacht is Muzanna door het draad gegaan.
Dat was bij het afgesloten deel van de paddock dus ze zijn niet de wei op gegaan.
Draad is niet geknapt, mijn man heeft een soort systeem bedacht waardoor bij grote druk het draad losschiet. Dat heeft gewerkt. Geen palen en geen draad stuk en geen wonden.
Wel lag daardoor draad op de grond.
Muzanna is de hele nacht en ochtend gestresst gebleven van het tikken en de schrik. Ze was nat van het zweet, had een opgetrokken buik en was helemaal van de kaart. Had zelfs slappe mest.
Had het idee dat ze spontaan kilo’s was afgevallen. Echt heel sneu.
We waren al van plan in het weekend dat stuk er weer bij te trekken maar wat waren ze blij. Rennen, vliegen, rollen, rollen, rollen, grazen, rollen. :+
Dat was voor de hoeven minder.
Manari was onhandelbaar en gezien mijn man geen trek had haar te vangen heb ik geen poging gedaan. Had haar vast wel te pakken gekregen, maar ik had geen zin die prijs ervoor te betalen. Dan heeft ze maar een dag last van d’r pootjes.
Ondanks geklier van Manari heb ik Muzanna wel gepakt zodat haar hoeven wel konden worden behandeld.
Voel me bijna schuldig dat ik zo’n sterke stroomklok heb gekocht, want zelfs op halve kracht is het blijkbaar een behoorlijke klap.
Bindi, mijn hulphondje, maakte er ook al kennis mee en heeft echt een minuut alleen maar gegild. Mijn man kreeg een dag later een klap en die is wel wat gewend qua stroom maar zei dat het best pijn deed. Ik heb opzettelijk een hoge voltage én hoge joule gekozen, met het oog op toekomstig wolfwerend maken, maar nu twijfel ik met het oog op veulentjes…

De boer was ook weer zeer behulpzaam en gaat ons helpen de paddock aan te pakken en zware materialen bovenin de wei te krijgen.
Verder zijn er nog wat onderhoudsdingen. Watervoorziening, slepen en bemesten, weide opnieuw opdelen.
Het kost geld en tijd, maar wát een verademing ten opzichte van onze tijd in pension. Tuurlijk hebben we nog zorgen, maar ik denk oprecht dat het gevolgen/naweeën van pension zijn en heb ik er in de verste verte niet de stress van die ik in pension had van de paarden.
Ik hoop dat we het weitje nog heel lang mogen blijven gebruiken. Zelfs als we iets dichterbij zouden vinden of, misschien ooit, een klein weitje kunnen kopen, zou ik deze wei heel graag willen aanhouden.
Mijn enige klacht is geografisch. Wou dat het dichterbij was. :+

jokari schreef:
Wat een duiveltje is Manari toch…
Fijn dat de hoeven terug beter zijn. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze de boel maar gelijk moet slopen. :(

Echt he? En dan denkt Muzanna even later wat zij kan kan ik ook. 8)7

Sansa schreef:
Goh die Manari is echt een portret inderdaad! Maar echt zo fijn om te lezen dat het met de hoefjes weer wat gaat! Wij hebben het geluk om op zand grond te staan (weiland in het bos zeg maar), dus het is binnen 3 dagen goed droog en eigenlijk nooit modder. Moet er niet aan denken om in klei drek te staan, bleghh..

Inderdaad zonde van de extra kosten, maar ik hoop voor jou en Muzanne dat een veulentje er toch misschien nog kan komen. Heb je al een hengst in je hoofd? Ik vind Amudar (v. Mudaris) echt een plaatje, maar ik durf zonder goed overleg met iemand die echt verstand ervan heeft geen fok keuzes te maken. Zelf vind ik hem heel compleet en ook zijn toplijn vind ik erg knap.

Ja de hoefsmid fiasco was echt jammer, want ik stop veel tijd in training en grondwerk want ik heb nogal een kort lontje met paarden die over je heen walsen etc. Ze doen het dus braafjes met mij, maar met andere halen ze de truckendoos erbij. Nu moet mijn vriend dus ook hoefjes doen dagelijks, zodat ze er maar aan wennen. (de paarden maar ook mijn vriend, haha)

Ik vind de MiD en Dacor hengsten altijd zo prachtig.. Wat vindt jij? Ik ben nogal simpel met "oh mooi, lichaam, beweging en goede schoft en nek connectie", maar je hebt ook de skills om verder dan het plaatje uit te zoeken wat er goed of minder goed is.

Hier is deel zand, maar grotendeels löss. En dat wordt echt een soort dikke zuigende pudding in de winter als er genoeg regen valt. Buitenste laag droogt wel snel, maar is ook snel glibberig.
Een deel van de wei blijft dus goed, maar om er te komen moeten ze door een stuk löss en dat stuk gaan we om die reden aanpakken zonder de bodemsamenstelling of bodemleven te veranderen, want dat mag natuurlijk niet zomaar.
Ik heb inderdaad al een lijstje hengsten. Ik heb mijn voorkeurskandidaat moeten afstrepen, maar denk dat mijn huidige nummer 1 een heel goed alternatief is vanwege een gunstige match qua bloedvoering en type. Omdat het nog onzeker is hou ik de keuze nog even voor me. :D

Advies inwinnen is niet alleen nuttig maar ook erg leerzaam. Ik heb daar zelf ook veel van geleerd, al is er 1 caveat want niet iedereen is even onafhankelijk. Dan is het soms een gevalletje mijn hengst is de beste. :=
Het hangt natuurlijk ook af van je fokdoel. De een heeft bovendien meer kennis dan de ander, de een fokt een moderner type dan de ander. Sommigen adviseren echt op basis van je merrie en je wensen of fokdoel, anderen adviseren op basis van hun eigen hengst(en). Die verschillen vond ik persoonlijk opvallend.

Tekes niet zomaar enkel met hun mens laten werken is inderdaad met dosering heel goed voor ze. Tuurlijk zullen ze altijd meer tolereren van en meer doen voor hun mens, maar daar zijn het Tekes voor.
Er zijn Tekes die niet eens te bekappen of behandelen zijn door een smid of dierenarts en dat kan regelrecht link zijn. Met beleid is dat absoluut te verbeteren. Manari is bijvoorbeeld heel eenkennig, maar zolang ze haar met respect behandelen kun je er heus veel mee. Je moet alleen niet onzeker zijn, want dat is net als bij veel Tekes een recept voor “dan bepaal ik het zelf wel.”
Muzanna is milder, maar een persoon die haar niet met respect behandelt of haar even die paar seconden de tijd geeft te schakelen bij iets dat gevraagd wordt of uit te leggen wat de bedoeling is (zodat ze de intentie begrijpt) hoeft ook nooit meer te komen. Dan is ze heel, heel duidelijk. :=
Zoals het verhaal van de dierenarts die altijd moest douchen als ze in de buurt van haar man was geweest, want hij had geen geduld met Muzanna gehad. Zelfs z’n geur tolereerde ze niet. :=

Wat MiD en Dacor gefokte Tekes betreft: de ene is de andere niet. Een beetje flauw misschien, maar zo zie ik het oprecht wanneer ik kijk naar de kwaliteiten en eigenschappen met de bril van een traditionalist.
Dat is bij veel stoeterijen zo, slechts weinige die grotendeels en zuiver traditioneel fokken. Dat was bij Akhalt-Service ook het geval. De een was interessanter dan de ander, hoewel daar het gros absoluut van goede of zelfs uitmuntende kwaliteit was.
Bij MiD en Dacor is het wisselend vanuit die optiek, een mix van modern, traditioneel en typisch Kazachs gefokt, dat laatste meer bij MiD dan Dacor en als je de achtergrond kent begrijp je waarom.
Ze hebben interessante staan en in het verleden hele interessante gehad of gefokt: bij MiD o.a. diverse (oudere) merries, en bij Dacor o.a. Monmartr en Horezm.
En dan kijk ik verder dan bijvoorbeeld Engels Volbloed aandeel, want bij bijvoorbeeld Monmartr is dat niet laag te noemen.
Een groot deel zou ik persoonlijk vanuit mijn visie op traditionele fokkerij echter eerder niet dan wel aanraden. Zo is er recent een naar de Verenigde Staten gehaald, maar de hengst die ze al hadden vind ik persoonlijk vele malen interessanter en zeer traditioneel qua type. Dus ja, de ene is de andere niet. Overigens als je puur op exotisch type kijkt is die hengst wel vele malen spectaculairder, dus ik snap dat mensen die daar gevoelig voor zijn daar makkelijk door verblind raken. Sprookjesachtig en zo.
Maar als we het over de fokkerij Kazachstan in het algemeen hebben: ja, daar zijn interessante en goede Tekes te vinden, velen hebben een duidelijke eigen visie. Dacor en MiD ook. En binnen het oude Lugovskoy fundament zit vaak een hele interessante, unieke basis achter verscholen. Ook een heel eigen type overigens, vind ik. Echter zie je daarin ook tweespalt: sterk TB beïnvloed, of juist nauwelijks en met een heel oorspronkelijk, puur type. Valt nog heel wat leuks te vinden in die contreien aan hengsten en merries. :j (Maar ja, de ene is de andere niet… en smaken en fokdoelen verschillen nu eenmaal…)

En nu denk ik eraan: ik had nog een uitgebreide fokkerij gerelateerde reactie die ga ik eens opzoeken en alsnog plaatsen.

Afbeelding
Stress kippetje en dan toch maar op rust…
Hier zie je ook goed hoe kapot de bodem hier gaat in de winter met zware machines. Dat gaan we dus aanpakken. En ja, vieze paddock, ze heeft de hele nacht en ochtend daar staan te stressen en schijten. }:0

BranwenGC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-26 18:07

Klinkt alsof jullie het getroffen met de boer. Fijn zeg! Daar wordt je toch al veel stress mee bespaard.

Knuffels zoals altijd :(:) Dat de dames maar de goede kant op mogen gaan.

Interessant ook om je kennis te lezen over fokken en lijnen! Heel leerzaam :D