Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Caithlynn

Re: Moeders die (weer) een paard willen kopen, ervaringen gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 11:56

Wat een leuk idee. Ik zelf heb dan geen kinderen, maar wel ervaring met eigen paarden en zo en nu dan 3x in de week paddock mesten.

Ik raad iedereen aan die een paard wil kopen toch een paard te leasen. Vaak gaat met toch 2 a 3x in de week en heb je altijd vaste kosten. Geen gezeur met stalling zoeken etc. Er zijn veel leuke paardjes die men wil delen.

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:40

Ma_lou schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met vakanties?

paarden gaan mee op vakantie *\o/* 8-)

Ze gaan echt mee ja, wel in NL hoor. Heb er 2 in eigen beheer en iemand vinden is moeilijk want ze zijn beiden beetje bijzonder en ook nog erg heftig naar elkaar toe (hengsten) dus niet altijd voor iedereen makkelijk.

Maar ja, ik ben moeder en heb ook paarden, mijn dochter rijdt ook heel leuk op de manege en die wil dolgraag een eigen "lol met je knol"paardje...dus wel beetje aan het kijken, al twijfel ik wel beetje.

Eigen beheer is gewoon heel veel werk en tijd dus ik zou zeker gewoon een pension stal zoeken mits dat bij je past natuurlijk. Of iemand waar je het mee samen kunt doen. Dat laatste hoop ik eigenlijk ook beetje te vinden... Succes!!!

Ginnygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:13

Ben 64, geen kinderen en net terug een paardje gekocht van 3,5 jaar, miste het na 30 jaar te erg. Ook eerst een goed pension gezocht en daar terug het rijden wat opgepakt op manegepaardjes, maar is toch niet hetzelfde als een eigen paard. Nu is het terug zo leuk om met een paardje bezig te zijn, grondwerk poetsen , een band opbouwen, merk ook dat een verhuizing voor een paard best wel traumatisch kan zijn en dat ze toch een hele tijd nodig hebben om te wennen. Dus we doen het stap voor stap, het rijden komt wel.
Als je de kans krijgt om een eigen paard te kopen zou ik zeggen zeker doen, je wordt er een relaxter en gelukkiger mens door. In het begin kon ik daar niemand en ging ik elke dag mijn paardje buiten gaan zetten, nu spreken we af met andere mensen zodat de paardjes in de winter iedere dag een paar uurtjes in de paddock gezet worden. Op FB is er ook een groepje van stalling aangeboden of gezocht. Veel succes met uw zoektocht.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:17

Ma_lou schreef:
Hoe doen jullie het trouwens met vakanties?

Niet.
In de zin dat mijn dochter wel op vakantie gaat, maar ik niet (meer).

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:49

Bij ons op stal is onderling met stalgenootjes altijd wel wat te regelen voor vakanties.

Nonna1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 20:57

Kan alleen maar zeggen, doe het! Je hebt meer spijt dat je dingen niet doet dan wél ;)

Eigen ervaring, bijna 2 jaar geleden (met 40 jaar) eindelijk mijn eigen ponypaard gekocht. Dochter was toen 10 jaar en echt voor samen gekocht. In de praktijk betekend dat we vooral het eerste half jaar heel veel tijd op de grond hebben gewerkt om hem te laten landen op zijn nieuwe plek en te laten wennen aan ons. En dat was een fijne investering voor de toekomst. Mijn dochter rijdt nu minstens 1x per week en ik minstens 2x. Qua reistijd en verplichtingen past het maar nét maar met alle liefde ervoor over.

SophieSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 15:31

Leuk onderwerp
Ik herken het wel een beetje. Naarmate je ouder wordt ga je toch anders kijken naar de verantwoordelijkheid en de tijd die een paard vraagt.

Voor mij zou het vooral afhangen van hoe stabiel mijn planning is en of ik voldoende hulp achter de hand heb voor drukke periodes. Een paard is fantastisch, maar ook echt een dagelijkse verplichting.

Ik ben benieuwd hoe anderen dit combineren met werk en gezin.

Marithallo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 17:14

haha1995 schreef:
Ik zou deze tijd nooit meer aan paarden beginnen....zeker niet met opgroeiende kinderen...De kosten zijn zo enorm geworden...Wij hebben ze aan huis,we hebben ook gezegd als deze dood zijn stoppen we er mee..Nu begint onze leeftijd mee te tellen....Maar vooral de kosten en aan huis alle registratie,s die er nodig zijn om je land te mesten ed..

Zo ziet ik hier ook. 2 kinderen en 2 paarden die momenteel ergens anders staan. Maar als ze dood zijn komen hier geen paarden meer. Het is zo anders dan vroeger, in mijn tijd werd het al een stuk minder en nu al helemaal.

Rex_Rolfo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:12

SophieSmits schreef:
Een paard is fantastisch, maar ook echt een dagelijkse verplichting.

Hoeft niet, ik ben ook al twee dagen niet geweest. Volpension heeft zo z'n voordelen.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 18:37

Ik heb vorig jaar de stap weer genomen, ( daarvoor ruim 20 jaar eigen pony gehad) nog geen moment spijt van gehad!
Samen met mijn dochter van nu 10 jaar geniet ik volop.

Ja, het is veel werk( ook bij slecht weer) het kost dus veel tijd en uiteraard veel geld

Maar we hebben zooo veel leuke momenten samen! Gewoon heerlijk samen wandelen, ritjes door het bos( ik mee op de fiets( of andersom)..kortom samen genieten van onze hobby!

Ik moet 1 dag per week mesten/ voeren..in vakanties makkelijk te regelen met stalgenoten.

Dus als je financieel en qua tijd de mogelijkheden hebt zou ik het zeker doen!

Ik heb de pony wel echt voor mezelf gekocht( dus passend bij mijn wensen)
Met het idee dat mijn dochter misschien over een paar jaar de interesse verliest.

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-26 19:09

Mijn verhaal ken je vooral de stallen hier in de buurt zijn veelal niet hoe ik een paard wil houden en eigen beheer is bikkelen.
Er is enorm veel veranderd ten opzichte van vroeger en denk dat vooral dat iets is waar je mee moet leren omgaan.
Maar als je een fijne stal hebt gevonden met fijne stalgenoten scheelt dat al zoveel!
Ik ben blij dat ik uiteindelijk de stap heb genomen uit eigen beheer te gaan en weer pension te gaan staan want nu eindelijk weer echt tijd voor mijn pony ipv klussen,verzorgen en onderhouden maar ik blijf het zeggen dit is echt mijn laatste,hoe erg ik het ook zou gaan missen.
De kosten,zorgen en kids die ouder worden en andere interesses krijgen wegen voor mij niet meer op tegen wat je ervoor terug krijgt maar wellicht was dat anders geweest als ik ook tussendoor gestopt was.
Ben heel benieuwd wat voor paardje je uiteindelijk kiest en of de stal leuk is,ik ga je volgen.
Succes!

SophieSmits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:08

Rex_Rolfo schreef:
SophieSmits schreef:
Een paard is fantastisch, maar ook echt een dagelijkse verplichting.

Hoeft niet, ik ben ook al twee dagen niet geweest. Volpension heeft zo z'n voordelen.

Dat is zeker een voordeel van volpension, dat snap ik helemaal.
Tegelijkertijd zit daar natuurlijk ook een kostenplaatje aan vast, dus dat moet wel passen binnen je situatie.

Voor mij zou het ook belangrijk zijn dat mijn partner daar achter staat. Niet alleen financieel, maar ook qua tijd en planning. Het heeft toch impact op je dagelijks leven.

En tja… soms vraag ik me af wie er meer aandacht vraagt, het paard of de partner

Stripe000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 12:59

Ik heb in mijn jonge jaren altijd eigen paarden gehad. Nadat onze jongste geboren werd heb ik een aantal jaren een lease paard gehad.
Toen dat stopte heb ik een aantal jaren niet gereden. Onze oudste , een zoon had totaal geen interesse om paard te rijden. Onze jongste, een dochter wel. Zij ging op de manege rijden maar ik kon me niet vinden in hun manier van paarden houden en omgang ermee.
Toen dochter een jaar gereden had op de manege konden we een Shetlander krijgen, gratis. Ze reed al een tijdje op hem. Hele leuke tijd mee gehad totdat hij helaas ingeslapen moest worden ivm ernstige ataxie.
De shet stond gestald bij iemand met fjorden , een daarvan kon onze dochter toen gaan leasen , doxhher was toen een jaar of tien. Dat was een geweldig dier. Ontzettend braaf, echt bomproof , zo een is zeldzaam qua karakter. Toen de eigenaar aangaf dat ze verkocht ging worden hebben we wij haar gekocht.
Ik ben er zelf ook op gaan rijden. Samen hebben we een aantal hele fijne jaren gehad. Helaas werd onze dochter allergisch en kwam het op mij aan. Ik heb haar nog enkele jaren aangehouden met een bijrijder erbij.
Doordat ik een hele drukke, maar erg leuke baan kreeg en ik het meer als een verplichting ging voelen is onze fjord, via Bokt naar een super baasje gegaan. Daar is ze nu nog, ik krijg nog regelmaat foto’s .
Mocht mijn dochter echter niet allergisch geworden zijn dan had ik haar nooit weggedaan.
Om dit samen met je kind te doen is geweldig.
Zoek inderdaad wel naar een paardje waar jij je heel goed op voelt. En dan gaan genieten.
Succes met je keuze