De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 19:47

gerlindie schreef:
Sneu dat hij het vandaag zo koud had :(:)
Mijn ervaring met rainrot is dat ze er verder eigenlijk geen last van hebben, de aangedane plekken een keer goed schoonmaken en op laten drogen en dan merken ze er eigenlijk weinig van.
Het zijn relatief ook maar kleine oppervlaktes natuurlijk :)

Ik hoop dat we het snel onder controle hebben, ik heb wel het idee dat hij niet heel aangenaam vind als we aan de plekken komen, gelukkig zijn het er niet heel veel en op plekken waar we goed bij kunnen. Nu hopen dat snel weg gaat

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 19:48

Yubine schreef:
Ahw jeetje wat vervelend! Is misschien een deken met hals een optie? Dat kan helpen tegen het inregenen van dekens, dan wordt de binnenkant minder snel vochtig.

Voor nu staat hij zonder deken en op stal. Dat zullen we zo de komende tijd nog zo proberen te houden, bij droog weer naar buiten en met regen naar binnen. En hopen dat het snel verdwijnt

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 20:02

Marigold schreef:
Wat ontzettend goed en fijn en bijzonder dat Sally na zoveel geduld en rust heeft ontdekt dat ze haar mensen kan vertrouwen. Wat een verschil zeg met in het begin!
Zij beet dus vanuit angst, wat zal dat paardje toch hebben meegemaakt dat die angst zo diep zat.

Erg hoopgevend dat het dus toch kan, dat een paard/pony na verloop van veel tijd en na echt lang in het angstige oude gedrag te blijven zitten, toch op een punt kan komen waarop het nieuwe normaal geaccepteerd wordt als het blijvende normaal. Respect voor je geduld.

Ik las elders op Bokt volgens mij al dat dit jaar veel rainrot wordt gezien. Kan me voorstellen dat je schrikt (valt je paard ineens uit elkaar). Het zal wel weer genezen maar leuk is het niet.
Hoop dat je zoontje niet te erg geschrokken is. En gauw weer ritjes kan maken.
Al met al echt goed bezig, straks zijn het alle drie lieve familie paarden. Via een heel andere route dan je vooraf volgens mij van plan was, maar toch je doel bereikt.

Wat een lief bericht. Ik ben ook echt zo trots op Sally, zij heeft zelf toch echt het meeste werk gedaan. Maar ze maakt nu echt grote stappen.

Ik hoop inderdaad dat het ook wat hoopgevend is voor andere in zo'n situatie. Heel veel rust, geduld en volgend zijn. Goed kijken en luisteren, niets overhaaste of dwingen. Een stapje vooruit een stapje terug maar nu gaan we steeds meer stappen vooruit en amper nog een stapje terug. Ik zie steeds meer bevestiging dat Sally echt een super zacht karakter heeft. We zijn er nog niet eb ik blijf elke keer toch op mijn "hoede" voor geval dat,maar elke keer laat ze merken dat het niet nodig is.

Ik moet wel lachen dat Lars gisteren uit elkaar viel whaha. Gelukkig viel alleen zijn haar uit en miste hij ineens een been of oor whaha. Mijn zoontje is niet echt geschrokken, die staat met dit soort wel redelijk nuchter in de wereld en denkt vooral in oplossingen. Hij vind het vooral zielig voor Lars. Nou vooral hopen dat we er snel grip op krijgen.

Ik denk inderdaad dat ze straks stuk voor stuk familie paardjes zijn. Voor ons zijn ze dat al maar nog niet "het familie" paard zoals iedereen kan er zo mee weg lopen. Maar eigenlijk ben ik er wel van overtuigd dat ze dat alle 3 wel in zich hebben. Het is inderdaad een hele andere route daar naar toe dan vooraf bedacht maar tot nu toe nog geen seconde spijt, al is het absoluut niet de simpele route.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 20:27

Vandaag even een korte update over alle 3.

Met Lucy gaat het nog steeds heel goed. De 5 grote boeven waren weer door de draden want ze vinden het met zijn alle gewoon veel gezelliger. Dus ze staan weer gezamelijk in de wei. Wel de kleinere dit keer waardoor het makkelijker is als je erbij moet zijn maar wel gezellig met zijn alle. Lucy is wel echt een ukkie in de kudde waarvan 2 paarden boven de 1.80 meten en het veulen/bijna jaarling ook boven de 1.80 zal gaan uitgroeien. Ze is dus de mini van de kudde maar staat haar "mannetje" erg goed.
Afbeelding
Afbeelding

Dan Lars
Ik heb hem vandaag weer verzorgd. Rond de plekken heb ik schoon gemaakt en de plekken ingesmeerd met betadine zalf. De plekken zagen er goed uit, zover ik dat kan zien en ik heb geen nieuwe plekken erbij gevonden. Hij glanst als een spiegel dus op de foto's lijkt het alsof hij onder ziet maar het meeste is gelukkig licht inval, glans en weerborstels. Lars vind het niet heel prettig als ik aan de plekken kom maar op stal staan is ook niet echt zijn ding, dus 2x pech voor hem. Morgen ga ik weer opnieuw kijken en beoordelen, hopelijk komen we er snel vanaf en breid het niet verder uit.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En dan Sally
Sally vond het alleen staan en Lars niet zien wat onwennig. Ze staat wel braaf maar wat zoekend. Ik had mijn verkeerde schoenen aan dus dacht ik geef haar alleen wat lekkers vandaag en dan morgen weer een nieuwe dag... maar dat liep toch een beetje anders. Ik merkte aan Sally dat ze het wel fijn vond om aandacht te krijgen. Dus ik een borstel gepakt (voor Lars hou ik er nu 2 apart van die Sally) en toch maar de wei in gegaan met mijn verkeerde schoenen, ach paardje gaat voor schoenen. En ben ik haar gaan borstelen, gewoon helemaal los in een grote wei waar ze ook gewoon bij me weg kon lopen maar dat deed ze niet, ze bleef rustig staan. Daarna haar moeilijke kant, daar ben ik tot de helft mee gekomen zo volledig vrij staand en toen had ze zoiets nah, dit vind ik niets. Dus ik gestopt, beloont en de wei weer uit. Ze bleef dicht bij me lopen en wilde eigenlijk nog even samen staan kletsen, prima. Maar ze ging steeds dichter met lichaam bij me en ik dacht, wil je nog meer geborsteld worden aan je "goede" kant? Dus ik heel onhandig over het stroomdraad waar flink stroom op staat, haar weer geborsteld. Dat vond ze lekker. Het ging zo goed dat ik balancerend over het stroomdraad, al borstelen, mijn telefoon kon pakken met 1 hand en foto's en een filmpje kon maken. Hoe leuk, gaaf en geweldig is dat. Ik ben dus weer even op mijn wolk van trots zijn....
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En het filmpje
https://youtube.com/shorts/2nyDb1Pa6Yc? ... gIdVyqPF2H

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 16:27

Even weer een update

Met Lars gaat het goed. Zijn kale plekjes genezen prima en op de meeste plekken zit alweer een dun laagje haar. Hij staat ook alweer bijna 2 weken lekker buiten met Sally en geniet volop van het mooie warme droge weer. Ook kan mijn zoontje weer lekker rond stappen met Lars door de bak op een pad. Hopelijk blijft het nu goed gaan en blijft het nog even droog. Hij is wel wat terug gevallen in zijn bespiering door het veel op stal staan met de vele regen en modder maar daar gaan we gewoon aan werken om te verbeteren.

Met Sally maken we nog steeds goede stappen. Vandaag konden we haar met 2 mensen tegelijkertijd flink borstelen. Ze is heel erg in de rui dus een goede borstelbeurt was geen overbodige luxe. Ook hebben we haar staart flink onder handen genomen en helemaal incl spray uit de knoop gehaald. Dit liet ze allemaal probleemloos toe terwijl ze los aan een lang touwtje bij de poetsplaatst stond.
Echt zo fijn dat deze basis, inmiddels zo goed gaat waarbij ze ook echt steeds beter er zelf van kan genieten.

Daarna hebben we in de rijbak wat dingetje geoefend, balkjes lopen, het trapje waar we op gaan staan en aaien, heel lichtjes hangen. Ook dit deed ze erg braaf. Toen een zadel gepakt en deze geprobeerd op haar rug te leggen. Het gaf haar veel spanning om het zadel in haar beurt te hebben als ik ermee richting haar zij kant liep. Dus rustig opgebouwd. Eerst het zadel tegen haar aan gehouden rond haar schouder en vanuit daar op haar rug gelegd. Vanaf het moment dat het op haar rug lag was het eigenlijk goed. Ik kon het flink schuiven, ik kon er hard op trommelen en mijn arm erop laten hangen, dat was geen probleem. Daarna terwijl het zadel los lag wat mee rond gestapt, dit vond ze wat spannend maar bleef super braaf. Daarna eraf gehaald en terug erop. Erop was weer moeizaam en spannend maar als het eenmaal lag was het prima. Het is vooral de beweging van een object rond haar lijf wat de spanning gaf, en als het eenmaal lag, was die spanning ook weer vrij snel een heel stuk minder. Het blijft een bijzonder paardje maar wat ben ik super trots op haar. Ze heeft echt een hele fijne en lieve werklust. Ze wilt zo graag alles goed doen en duidelijk in haar communicatie waardoor ze eigenlijk heel goed leesbaar is.

Ik heb niet zoveel foto's kunnen maken maar geloof me, ik ben echt heel trots

Afbeelding

Afbeelding

En een klein filmpje
https://youtube.com/shorts/gaxodlYPh44?feature=share

kiki1976

Re: De avonturen van Sally en Lucy, de weg naar een beter leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 17:14

Wauw wat een super stappen

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 20:09

Mooie update TS en Weer ietsje verder. Vraagje Heb je gekeken of ze aan de andere kant ook spanning opbouwd?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 20:20

Dapper hoor! Van zowel de pony als jullie vind ik.
Weet je al hoe je het qua hoofdstel gaat aanpakken? Best kans dat Sally geen bit in wil he. Want ze had toch lidtekens van een scherp bit in het verleden? Ga je voor bitloos?

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 20:58

@Kiki1976
Ja ik ben ook echt super trots op de stappen die we maken. Hopelijk kunnen we met rust en tijd steeds een beetje verder uitbouwen.

@SjonnieZ
Dat is een goede vraag en bedankt voor het meedenken. We hebben het vandaag enkel van de linkerkant geprobeerd. Tot nu toe is haar linkerkant de "makkelijke" kant met alles en is rechts lastiger. Maar het is wel het proberen waard om een keer te uittesten. Wie weet. We hebben wel vandaag aan beide kanten aan het zadel geschoven en getrokken, getrommeld, wat aan de zweetbladen gewiebeld. Toen het zadel er al op lag en dat was aan beide kanten oke te doen voor Sally. Maar zal de volgende keer ook eens via rechts kijken wat ze doet als ik het zadel erop wil leggen.

@Mariegold
Ik vind het vooral dapper van Sally, ik ben echt trots op haar. Wat betreft een hoofdstel denk ik dat ik op zoek moet gaan naar een kaptoom hoofdstel. Dan kan ik daar zowel mee op de grond werken maar ook als bitloos (of met bit) hoofdstel kan gebruiken. Ik vermoed inderdaad dat een bit best een pittige stap kan zijn voor haar (sws vind ze aan haar mondhoeken komen nog een no go plek, aan haar lippen, kin en neus mag ik inmiddels wel komen). Haar mondhoeken zijn ooit flink gescheurd geweest aan beide kanten en dat zal mogelijk voor een behoorlijk trauma hebben gezorgd dat ik daar eigenlijk nog weg wil blijven. Ik denk dat ze bitloos ook wel eens heel braaf kan zijn. Ze is aan de hand heel gevoelig op hulpen (stem en lichaam) dat ik eigenlijk het gevoel heb, dat ze dat ook met rijden zal zijn en dan zou een bit niet nodig hoeven te zijn. Als mijn gevoel gelijk krijgt denk ik als we eenmaal op dat punt komen met haar, dat het op stappen en weg rijden word. Ik heb wat dat betreft echt vertrouwen in haar ze geen stap verkeerd gaat zetten en super volgzaam gaat zijn, dat laat ze in elk geval aan de hand en op de grond nu wel zien. Dat draf stukje in het filmpje loopt ze los in de rijbak, alleen op lichaamstaal keurig ontspannen rond.

Dus ik denk dat ik ga zoeken naar een tweedehands kaptoom hoofdstel in cob maat, zo'n 4 in 1 setje om dat dan ook als hoofdstel uit te proberen wanneer ze daaraan toe is.

Salinah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 21:26

En ook vandaag weer een kleine update.

De kudde is weer compleet. Vandaag is Lucy weer terug verhuist naar Sally en Lars. Ze staan nu weer met zijn drietjes samen. Over een tijdje zullen ze terug verhuizen naar mijn wei.
Ze deden het gelijk weer goed met zijn drieën en je merkt dat Lucy veel heeft bijgeleerd in de andere kudde op haar eigen beentjes. Trots op mijn kleine meisje. Over een maand word ze alweer 2 <3

Psje, de plek op Lars zijn schouder op de foto is gewoon viezigheid en geen kale plek 8)7

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 23:25

Wat mooi dat ze weer samen staan alle 3. Lucy wordt een prachtig paardje, echt een mooi beestje, heel goed gelukt. Wat goed dat Sally zo vooruit gaat. Ik zou alleen wel oppassen met het lopen met een los zadel erop, als dat valt kan ze misschien erg schrikken en ben je weer een paar stappen terug. Is ze wel beleerd onder het zadel, of weet je dat niet? Zou mooi zijn als het opstappen en wegrijden is. Ze ziet er ook echt heel veel beter en kalmer uit dus je hebt grote stappen gemaakt!