Te zwaar om te rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-26 18:56

germie schreef:
purny schreef:
@germie: Niet mee eens, ik ben met mijn lipoedeem in combinatie met een maagverkleining 40 kg afgevallen. Dus het kan wel.

Maar bij 105kg krijg je geen maagverkleining. Dan moet je eerst meer aankomen. En die persoon kan dus niet afvallen. Het is helaas de waarheid. Ook een liposuctie kan niet, want wordt niet vergoed. Die lost het probleem wel weer op.

Wel of niet kunnen afvallen staat los van het feit dat je dan niet op een paard moet gaan zitten.
De ruiter kan er niks aan doen dat ze een medisch probleem heeft, dat is al erg zat.
het paard kan er ook niks aan doen.
En als je dan met 105 op een beest gaat zitten vind ik je gewoon egoïstisch.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:28

Het is inderdaad een medisch probleem. Een probleem waardoor je helaas niet meer kan rijden.

Ik ben niet te zwaar maar kan vanwege andere medische problemen niet meer rijden en dat vind ik heel erg maar het is niet anders en ik heb het moeten accepteren. Ik zal nooit op onze huidige tinker kunnen rijden, ik kan hem niet eens uit de wei halen. Toch voel ik echt wel een band met hem.

Dat van de omvang van het pijpbeen vind ik een moeilijke. Hier in de omgeving hebben nogal wat mensen Belgische trekpaarden en die hebben hele stevige benen en wegen rond de 1000 kg. Trekken kunnen ze als de beste maar het zijn absoluut geen gewichtsdragers. Er wordt met sommigen wel gereden maar niet door zware mensen want dat kunnen ze niet aan. Daar hebben ze de bouw niet voor.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 11:34

Ik vind zelf dat je vanaf 85 kg (en echt maxxxx 90 kg) niet meer op een grote D/E pony (en of dat nu een tinker is of connemara) moet stappen. En dan is dat al ruimdenkend genomen denk ik.

anjali

Re: Te zwaar om te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:13

Het is zeker erg voor mensen die te zwaar zijn door een medisch probleem. Maar als een paard een medisch probleem krijgt (blijvend kapotgereden door te zware belasting) dan is dat voor het paard nog veel erger want die krijgt dan veelal de dood ,niet eens pensioen want "hij heeft pijn'. Of te duur voor een arbeidsongeschikt paard.

Fly_high

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:38

Zonnetje81 schreef:
Ik vind zelf dat je vanaf 85 kg (en echt maxxxx 90 kg) niet meer op een grote D/E pony (en of dat nu een tinker is of connemara) moet stappen. En dan is dat al ruimdenkend genomen denk ik.

Ja, en ik denk dat een minder rijtypische pony (zoals de meeste tinkers) nog iets minder kan hebben dan bijv. een haflinger of connemara (losgezien van het feit dat connemara's gewoon niet zo groot zijn).

Alleen zijn tinkers die het te zwaar hebben "gewoon lui", die laten niet zo snel hun ongemak merken als warmbloeden.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 12:41

Veel tinkers hebben ook nog eens dravers in hun afstamming zitten, en dat zijn nou niet bepaald gewichtsdragers. Ooit eens in Bit jaren geleden een onderzoek gelezen waarbij 67 kilo als maximum voor een draver werd genoemd.

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 13:57

Ik heb nog nooit gehoord dat een Draver minder kan dragen dan een ander vergelijkbaar ras... Met 67 kilo inclusief harnachement zou dat betekenen dat alleen kinderen er op kunnen rijden :')

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:40

Ik ben bepaald geen kind meer, maar kan er nog steeds op gelukkig :D

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:50

Evercreek schreef:
Ik heb nog nooit gehoord dat een Draver minder kan dragen dan een ander vergelijkbaar ras... Met 67 kilo inclusief harnachement zou dat betekenen dat alleen kinderen er op kunnen rijden :')

Echt niet . Ik ben al heel lang geen kind meer maar nog steeds max. 55 kilo (bij 1.65) en lichtgewicht kunststof zadel.Die Tinkers met draversbloed dat zijn volgens mij "Vanners".Die werden gebruikt om de wagens van de rondreizende zigeuners te trekken. Ze hadden wel een behoorlijke stokmaat, groter dan veel andere Tinkers.

CobCowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 14:59

Evercreek schreef:

Nee hoor, ben 36 en 166cm lang en weeg 55 kilo. Dus heb nog wat speling qua harnachement.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:03

prompter schreef:
Veel tinkers hebben ook nog eens dravers in hun afstamming zitten, en dat zijn nou niet bepaald gewichtsdragers. Ooit eens in Bit jaren geleden een onderzoek gelezen waarbij 67 kilo als maximum voor een draver werd genoemd.

Is dat niet gewoon het maximale (handicap) gewicht voor Montédraven dat een eigen leven is gaan leiden op één of andere manier?

Ik kan me slecht voorstellen dat er 1 max gewicht zou zijn zowel voor dravers van 1.50 als van 1.75. Want zoveel spreiding in hoogte is er gewoon.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:09

Ibbel, gefeliciteerd! Y)(^)

En tinkers heb je ontstaan vanuit van alles. Niet voor niets dat ze in het Nederlandse stamboek ook weer verschil maken in de vanner de cob en de grai.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:13

Ibbel schreef:
prompter schreef:

Is dat niet gewoon het maximale (handicap) gewicht voor Montédraven dat een eigen leven is gaan leiden op één of andere manier?

Ik kan me slecht voorstellen dat er 1 max gewicht zou zijn zowel voor dravers van 1.50 als van 1.75. Want zoveel spreiding in hoogte is er gewoon.

Nee, het was echt een onderzoek, er werden meer rassen met maximale gewichten genoemd. Het was wel uit de tijd dat we hier nog voornamelijk kleine Amerikaanse dravers hadden (max 1.58 hoog meestal), nog niet die Franse slagschepen die je nu zoveel ziet :D

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-26 15:19

germie schreef:
purny schreef:
@germie: Niet mee eens, ik ben met mijn lipoedeem in combinatie met een maagverkleining 40 kg afgevallen. Dus het kan wel.

Maar bij 105kg krijg je geen maagverkleining. Dan moet je eerst meer aankomen. En die persoon kan dus niet afvallen. Het is helaas de waarheid. Ook een liposuctie kan niet, want wordt niet vergoed. Die lost het probleem wel weer op.

Dat is allemaal heel vervelend, maar daar heeft een paard toch niets mee te maken?

"Pietje kan er niets aan doen dat hij te zwaar is, dus die mag wel op het paard, maar Jantje kan wel op dieet, dus die mag niet."

:o?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 10:10

germie schreef:
de conclusie is dus dat er paarden zijn die meer dan 20% kunnen dragen (en anderen minder). Daarmee kan het dus dat iemand van 105 kg prima kan rijden. Maar niet op elk paard.

Kunnen zonder direct ter aarde te storten is iets anders dan floreren onder langdurig een te zware ruiter moeten tillen.
Ik begrijp ook niet waarom je dit zou willen. Een paard is al een bijzonder kwetsbaar dier, een dier gezond houden terwijl je een capabele ruiter bent met gezond gewicht is al een flinke taak, laat staan wanneer je de weke hangbrug (rug) ook nog eens belast met heel veel gewicht.

Het overgrote deel van de te zware mensen kan gewicht verliezen.
Heel veel vrouwen met lipoedeem kunnen gelukkig ook echt goed werken aan die kwaal (dat is zeker een dagtaak; hormoonregulerende voeding, compressiekleding, dagelijks masseren, lymfedrainage etc...).
En wanneer het niet lukt, ja.... dan is het gewoon jammer. Er zijn zat mensen die om allerlei redenen niet meer kunnen rijden. Natuurlijk is dat verdrietig, maar het is niet het einde van de wereld.

Dus 105 kilo? Nee.... no way. Niet doen.
Ik vind het al een doorn in het oog dat er ruiterkleding gemaakt wordt voor hele zware vrouwen. Ik vind dat echt geen gezond signaal.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:29

@germie ik ben het echt zo niet met je eens... Vriendin van net 100 kilo vroeg of ze op mijn paard mocht rijden. Heb haar eigen paard gevoeld, een bek als een blok beton, maar dat was niet het enige, dat was een stevige tuiger die oef zei en inzakte als ze ging zitten. Mijn paard was ook een stevige kruising tuiger, no way dat zij op mijn paard mocht rijden. Een keer uitstappen leverde van mijn paard al een kreun op en ik zag haar doorzakken. Er zijn grenzen, zware mensen moeten niet op een paard gaan zitten, no way, ik vind het dierenmishandeling (sorry voor iedereen die ik nu beledig, maar die moeten nadenken...).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:32

Ninx schreef:
germie schreef:
de conclusie is dus dat er paarden zijn die meer dan 20% kunnen dragen (en anderen minder). Daarmee kan het dus dat iemand van 105 kg prima kan rijden. Maar niet op elk paard.

Kunnen zonder direct ter aarde te storten is iets anders dan floreren onder langdurig een te zware ruiter moeten tillen.
Ik begrijp ook niet waarom je dit zou willen. Een paard is al een bijzonder kwetsbaar dier, een dier gezond houden terwijl je een capabele ruiter bent met gezond gewicht is al een flinke taak, laat staan wanneer je de weke hangbrug (rug) ook nog eens belast met heel veel gewicht.

Het overgrote deel van de te zware mensen kan gewicht verliezen.
Heel veel vrouwen met lipoedeem kunnen gelukkig ook echt goed werken aan die kwaal (dat is zeker een dagtaak; hormoonregulerende voeding, compressiekleding, dagelijks masseren, lymfedrainage etc...).
En wanneer het niet lukt, ja.... dan is het gewoon jammer. Er zijn zat mensen die om allerlei redenen niet meer kunnen rijden. Natuurlijk is dat verdrietig, maar het is niet het einde van de wereld.

Dus 105 kilo? Nee.... no way. Niet doen.
Ik vind het al een doorn in het oog dat er ruiterkleding gemaakt wordt voor hele zware vrouwen. Ik vind dat echt geen gezond signaal.

Ben ik het wel mee eens, persoonlijk vindt ik dat het belangrijk is dat een ruiter fit is voordat ze op een paard stappen. En dat geldt dan niet alleen voor overgewicht.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:36

hahahatsjoe schreef:
@germie ik ben het echt zo niet met je eens... Vriendin van net 100 kilo vroeg of ze op mijn paard mocht rijden. Heb haar eigen paard gevoeld, een bek als een blok beton, maar dat was niet het enige, dat was een stevige tuiger die oef zei en inzakte als ze ging zitten. Mijn paard was ook een stevige kruising tuiger, no way dat zij op mijn paard mocht rijden. Een keer uitstappen leverde van mijn paard al een kreun op en ik zag haar doorzakken. Er zijn grenzen, zware mensen moeten niet op een paard gaan zitten, no way, ik vind het dierenmishandeling (sorry voor iedereen die ik nu beledig, maar die moeten nadenken...).

Dat "doorzakken" heb ik ook ooit gezien toen een stalgenote zich omhooghees en toen zich met een plof in het zadel liet vallen! :+ (het was haar eigen paard dan voel ik me niet gerechtigd om er ongevraagd wat van te zeggen).

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 08:40

Heb wel eens gelezen dat de menners en mensen die alleen grondwerken ook graag kleding van paardenmerken dragen vanwege het comfort ook tijdens de stal klussen en op de bok. Dus dat er grote kledingmaten beschikbaar zijn vind ik niet zo erg. Ik gun zwaardere mensen ook om bij wijze van spreken te matchen bij het LeMieux oornetje tijdens het mennen als ze daar gelukkig van worden.

Ben het inderdaad ook echt niet eens met dat over de 100 kilo gewoon op een paard moet kunnen stappen. Ben blij dat TS hier zo open over is en dit bedoel ik dan natuurlijk vooral richting de comment van germie. Kan me niet voorstellen dat dat in het belang van het paard is. :(

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 10:38

anjali schreef:
hahahatsjoe schreef:

Dat "doorzakken" heb ik ook ooit gezien toen een stalgenote zich omhooghees en toen zich met een plof in het zadel liet vallen! :+ (het was haar eigen paard dan voel ik me niet gerechtigd om er ongevraagd wat van te zeggen).

Vreselijk toch als je dan denkt aan hoe zo'n dier zich moet voelen, au.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:15

We weten allemaal dat we niet op een tweejarige moeten gaan zitten en toch zal ook die onder een ruiter kunnen lopen. De schade die we daarmee aanbrengen komt later aan het licht.
Dat iets ogenschijnlijk lijkt te kunnen wil niet zeggen dat het ook echt kan en diervriendelijk is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-26 12:28

Ik ben zelf ook nooit een lichtgewicht en fluctueer in gewicht maar boven de 85 kg ging ik echt niet meer rijden. Vond ik trouwens voor mezelf ook niet meer comfortabel. En zelfs dat vond ik dan wel de max. Je kan het voor jezelf goed praten met allerlei redenen maar het is gewoonweg veel als je met 100 kg op een tinker gaat zitten.