Paardenreading

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:29

Poe ik vind dat euthanasie advies nogal link hoor. En wat als een vee-arts een andere mening heeft, een ander advies, dan een charismatische tolk en een wanhopige eigenaar zoekt een advies om op te volgen?

Natuurlijk ga je uit van goede mensen met integriteit en een goed moreel kompas, maar we weten allemaal dat de wereld niet alleen maar bestaat uit regenbogen en haribo snoepjes.

Je geeft wel een medisch advies gebaseerd op ...

Mijn inziens is dit gevaarlijk en grensoverschrijdend. Vraag me zelfs af of het niet mogelijk ook strafbaar is.

Bij mensen is dat zeker wel het geval, denk aan het beruchte geval met Jomanda in de 90ties

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:34

josien_m_ schreef:
Als een diercommunicator zegt dat het dier zegt dat hij klaar is met leven is dat informatie van het dier. dat is nog geen advies. Het dier wil gehoord worden, maar wat hij zegt is ook een momentopname. Het kan zijn dat het dier zich na een paar dagen misschien beter voelt en weer wel wil leven...
De eigenaar moet dus op basis van alle aanwezige informatie een besluit over het al dan niet inslapen nemen. De info van de dierenarts, zijn eigen waarnemingen en wat het paard zelf heeft gezegd.

Ow, dus het is nog eens vluchtig ook en kan de volgende dag alweer iets anders zijn? Wat is dan het nut van de paardeneigenaar daarmee te belasten. Ik zou er gewoon ver weg van blijven. Ethisch gezien. Je kan als reader eenvoudig aangeven dat je niet ingaat op vragen over leven of dood.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:37

Vaak komt dat niet uit de lucht vallen, is er bij de eigenaar al een besluit genomen op basis van dierenarts-diagnose, lichamelijke conditie etc en willen ze weten hoe t paard erover denkt. En nee paarden hebben geen angst voor de dood inderdaad. Het is ook niet zo dat je binnen komt en direkt zegt ‘yup jouw paard wil dood’. En het is ook niet zo dat je die spuit erin zet ofzo. Je praat vanuit t paard, hoeveel pijn/ongemak/verdriet ervaart het. Heeft het nog hoop zelf, hoe kijkt het paard er tegen aan. En zijn er andere oplossingen te bedenken die wellicht t leven lichter/dragelijker maken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:38

Ik zie het anders, de mensen die een tolk inschakelen willen een weloverwogen keuze maken en niet alleen op 1 professional. De dierenarts af gaan. Misschien is het juist wel beter dan mensen die blindelings alleen 1 DA volgen.

En Ikke, wat jij zegt..hoe goed je ook paarden kunt lezen. Als ze dichtbij staan en er zijn veel emoties bij betrokken dan is het toch heel lastig om objectief te zijn.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 13:44

Zilfstar schreef:
Vaak komt dat niet uit de lucht vallen, is er bij de eigenaar al een besluit genomen op basis van dierenarts-diagnose, lichamelijke conditie etc en willen ze weten hoe t paard erover denkt. En nee paarden hebben geen angst voor de dood inderdaad. Het is ook niet zo dat je binnen komt en direkt zegt ‘yup jouw paard wil dood’. En het is ook niet zo dat je die spuit erin zet ofzo. Je praat vanuit t paard, hoeveel pijn/ongemak/verdriet ervaart het. Heeft het nog hoop zelf, hoe kijkt het paard er tegen aan. En zijn er andere oplossingen te bedenken die wellicht t leven lichter/dragelijker maken.

Dat idee snap ik Dat is eigenlijk een stukje therapie. Je maakt een hartverscheurende beslissing en dan is het fijn als iemand steun geeft en zegt dat het de juiste beslissing is. Dat sommige mensen dat dan zoeken bij iemand die met paarden kan praten, oké.
Maar iemand die gewoon vraagt of haar oude paard nog gelukkig is? Om daarop te antwoorden: nee, ze is eigenlijk wel klaar met het leven. Ik hoop dat dat nooit gebeurt.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:09

troi schreef:
Poe ik vind dat euthanasie advies nogal link hoor. En wat als een vee-arts een andere mening heeft, een ander advies, dan een charismatische tolk en een wanhopige eigenaar zoekt een advies om op te volgen?

Natuurlijk ga je uit van goede mensen met integriteit en een goed moreel kompas, maar we weten allemaal dat de wereld niet alleen maar bestaat uit regenbogen en haribo snoepjes.

Mijn inziens is dit gevaarlijk en grensoverschrijdend. Vraag me zelfs af of het niet mogelijk ook strafbaar is.

Bij mensen is dat zeker wel het geval, denk aan het beruchte geval met Jomanda in de 90ties

en daarom is mijn paard 26 geworden ipv de 7 die de dierenarts hem gaf...

Dus ben toch blij met dat advies.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 14:13

troi schreef:

Maar hoe kom je bij een medisch advies? Dat doe je helemaal niet. Je zegt wat het paard jou zegt. Zelf vertaal je alleen voor de eigenaar. Al is vertalen misschien niet het juiste woord.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-26 16:16

troi schreef:

Volgens mij heeft Jomanda nooit het advies tot euthanasie gegeven?

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 12:59

Een vrouw op stal had ooit iemand laten komen voor haar paard. Tijdens de behandeling kwam mijn paard binnen liggen ( grote loopstal) en die man zei: die moet ik ook even behandelen, want dat paard is depressief. Later kreeg ik de vraag of de moeder van mijn paard vroeg overleden was. Nee, maar het laatste veulen is na 8 dagen overleden. Daar was ze depressief van ( waarop ik mij direct een slechte paardenmoeder voelde omdat ik dat niet had gezien). De gebeurtenis met haar veulen was al 3 of 4 jaar daarvoor gebeurd. iemand zei mij later dat paarden leven in het hier en nu en dat ze het overlijden van haar veulen allang achter zich had gelaten.
En, mijn paard komt vaak op dat tijdstip in de stal om even lekker te gaan liggen slapen.
Dus dit was ook weer zo'n ding dat ik dacht : schiet mij maar lek.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:10

Misty12 schreef:
Een vrouw op stal had ooit iemand laten komen voor haar paard. Tijdens de behandeling kwam mijn paard binnen liggen ( grote loopstal) en die man zei: die moet ik ook even behandelen, want dat paard is depressief. Later kreeg ik de vraag of de moeder van mijn paard vroeg overleden was. Nee, maar het laatste veulen is na 8 dagen overleden. Daar was ze depressief van ( waarop ik mij direct een slechte paardenmoeder voelde omdat ik dat niet had gezien). De gebeurtenis met haar veulen was al 3 of 4 jaar daarvoor gebeurd. iemand zei mij later dat paarden leven in het hier en nu en dat ze het overlijden van haar veulen allang achter zich had gelaten.
En, mijn paard komt vaak op dat tijdstip in de stal om even lekker te gaan liggen slapen.
Dus dit was ook weer zo'n ding dat ik dacht : schiet mij maar lek.

Dat paarden in het hier en nu leven klopt in die zin dat ze zich niet druk maken om het begrip "toekomst" maar als ze ook geen herinnering zouden hebben, hoe zouden we ze dan ooit kunnen trainen?

Fly_high

Re: Paardenreading

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 18:32

Zulke reading kan toch letterlijk elke bokker doen? :?

Paard oogt moe, je vertelt zijn levensverhaal aan de "reader" en die oordeelt dat het paard dus depressief moet zijn vanwege het verhaal wat jij vertelt hebt.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-26 19:25

Ik heb een paar paarden blanco laten doen met weinig voorgeschiedenis en een blanco persoon.

Eerlijk gezegd schrok ik ervan hoeveel er wel degelijk klopte aan karakter, maar wat ik denk ik enger vond is hoe er situaties precies geschetst werden zoals ze gebeurde, maar dan uit haar ogen zo gezegd.

Klein voorbeeld,
Alles moet altijd perfect voor mijn oudere merrie. Hierin sla ik wel eens door. De vrouw kreeg het beeld door hoe ik met 8 voerbakken aan het kokkerellen was.

Snufje van dit
Snufje van dat

Maar ze was niet ziek!

Ik was er heilig van overtuigd dat ze dat wel was, cushing.

Ze bleef maar aangeven dat ik ermee moest stoppen. Dat ze zich zonder al die dingen prima voelde.

Ik was stellig, ik had tenslotte een positieve test van cushing ontvangen.

Ze bleef volhouden dat ik voor mezelf moest gaan zorgen en mijn rust rondom haar moest vinden omdat het dan allemaal van zelf goed zou komen.

Ik was al met medicatie gestopt en met nog veel meer eigenlijk om te ondersteunen bij de cushing. Ik heb toch ergens naar dit geluisterd. Het ging veel beter vanaf daar!

3 maanden daarna werd ze nogmaals cushing getest. Negatieve test. Dan sta je gek te kijken hoor.

Dit was maar een stukje uit een hele redding, het was eigenlijk heel erg raak. Wat ik overigens helemaal niet verwacht had. Ik ging er heel sceptisch in!

Bieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:05

Ik lees wat aannames waar ik nogal aan twijfel.” Paard heeft geen angst voor de dood “ natuurlijk hebben ze dat wel.Dat hebben alle dieren.
“ paarden leven in het hier en nu “ en hoe weten we dat ? Het lijkt erop dat we paarden dingen toedichten omdat dat voor ons fijn voelt.
“ Je kan niet te vroeg inslapen maar wel te laat “ vind ik ook twijfelachtig.Waarom doen we zelf dan wel alles om wat langer te kunnen leven bij een ziekte ?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:33

Paarden hebben juist enorme angst voor de dood. Dat is toch de enige reden dat ze schrikken, soms onzeker zijn of ergens niet langs durven. Omdat ze bang zijn om opgegeten te worden.

Dat ze soms zo ziek zijn of enorme pijn hebben en het daarom maar prima vinden is een ander verhaal natuurlijk. Dan zijn ze gewoon op.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:44

Kennelijk hebben de mensen die zo negatief zijn geen goede reader gehad. Ik wel en meerdere keren. De allereerste keer jaren geleden was mijn paard geopereerd en was ineens onverklaarbaar stokkreupel. Ik was wanhopig toen ik haar weer naar de kliniek moest brengen. Zij konden niets vinden. Toen vond ik iemand op internet en heb een reading laten doen. Ze wees aan waar de pijn zat. En toen had ik een dilemma, ik denk zal ik het nu aan de chirurg en Krijn van Muiswinkel vertellen of niet, straks denken ze dat ik gek ben. Maar ik dacht barst maar ik doe het gewoon. Dus ik naar Van Muiswinkel gegaan en verteld dat ik een reading had laten doen en door wie. Mijn mond viel open toen hij zei: o maar met die mevrouw werken we wel vaker en ze heeft het altijd bij het juiste eind. Toen konden ze in Emmeloord de boel gericht aanpakken en mijn paard is genezen.

Ze mocht de eerste maanden geen gekke dingen doen en ze was gewoon een soort van depressief. Van een ander paardenforum kende ik iemand die energetisch werk deed, dus ik heb haar gevraagd te komen. Geen idee dat zij ook readingen deed maar ter plekke vertelde ze mij dat mijn paard veel last had van de ellende en het diepe verdriet dat een collega mij bezorgde. Dat kon ze dus helemaal niet weten, maar ze zei het wel. En nog meer dingen die toen speelden. Dat gaf mij de kracht om uit de ellende met die collega te stappen want ik deed mijn paard verdriet.

En voor wat betreft de tegenwoordige tijd heb ik Hadewych Gerlach readingen laten doen met mijn mini's, Ik mocht dan 5 vragen stellen per mini. De vragen heb ik algemeen gehouden maar er kwam precies uit wat er aan de hand was. Lichamelijk, maar ook mijn eigen gedrag, dat ik altijd haast had en dat ze wilden dat ik gewoon eens bij ze kwam zitten en er alleen maar zijn... Dat klopte zo erg, heb me de ogen uit mijn kop gehuild.

En mijn eigen ervaring met paarden die tegen je praten... Ik kwam op de manege. Iemand kwam met haar paard uit de bak naar buiten. Ik weet hoe zij haar paarden houdt: die staan altijd binnen, nooit in de wei, nooit los, alleen traiinen en wedstrijden rijden. Ik kwam aanlopen met mijn kruiwagen, dat paard keek me aan met ogen vol droefheid en ik hoorde heel hard in mijn hoofd het woord VRIJHEID. Echt ik heb toen ik thuis was zo gehuild... Arm paard. Daarna heb ik een cursus communciceren met dieren gevolgd en ontdekt dat paarden veel meer begrijpen dan wij denken. Hadewych zei tegen mij over een mini die zich onveilig voelde doordat ik er een hengst bij had gekocht "vertel het haar gewoon, wat je doet om haar veilig te laten zijn en dat hij echt niets doet". Dat voelde vreselijk gek maar ik heb het wel gedaan, ze keek me aan alsof ze me echt begreep, ik zal de blik in haar ogen nooit vergeten. Daarna werd haar gedrag ook anders naar mij toe, alsof ze me meer vertrouwde. Zelfs de hoefsmid zei dat ze anders was.

Wat ik hiermee maar wil zeggen is dat communiceren met dieren wel degelijk mogelijk is, je moet alleen de goede persoon treffen. En dat is soms inderdaad moeilijk.

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 10:45

Ik heb wel een een reading laten doen op mijn vorige rijpony (sun), sommige dingen leken te kloppen. Sommige dingen waren gewoon vaag.
Nou kon Sun sowieso heel goed communiceren met mensen. Zo liet hij weten dat de tandarts zijn werk niet goed had gedaan, het koud had en een dikkere deken wou (nee hij stond niet te trillen ofzo, hij 'zei' letterlijk tegen je 'koud!'), en toen hij op zijn einde was gaf hij zelf aan toen het klaar was.

Nu met mijn huidige rijpony Bas heb ik dit niet zo duidelijk als Sun. Misschien komt dat nog als Bas volwassenen is, misschien niet. Met mijn shets is het ook niet.

Ik geloof zeker dat communicatie mogelijk is, al is de ene duidelijker dan de ander. En ik denk dat daar dan ook de onzin verhalen wegkomen, paard of ander dier communiceert niet makkelijk dus eigen invulling wordt dan toegepast vermoed ik.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:15

Het is denk ik niet alleen een goede communicator treffen, maar ook eigen argwaan opzij zetten. De gedachte dat iemand internet afstruint om informatie te vinden is ook wel bijzonder. Hoeveel werk zou dat zijn en hoe onecht voelt dat wel niet? Maar goed, wanneer je niet iets hoort van je dier waar je wat mee kunt, helpt dat ook niet natuurlijk. Bij iets vaags zou je zelf altijd door kunnen vragen en misschien wil je paard daarop antwoord geven. Maar misschien ook niet wanneer je hem of haar toch niet serieus neemt.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 12:59

@TS, verdiep je voor de grap eens in het Barnum effect. Veel van dit soort readings is gebaseerd op vooral dat soort statements en een flinke portie mensenkennis. Zo wordt de aanvrager bevestigd in wat hij/zij al denkt of hoopt.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:10

Ik vraag me dan wel af hoe een paard iets duidelijk maakt.
Spreken ze Nederlands? En hoe communiceer je als reader dan met een paard wat uit bijvoorbeeld Spanje komt?
En hoe komt het dat ze onze bewoordingen kennen? En ook op dezelfde manier toepassen?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:13

Afbeelding

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 13:43

Cayenne schreef:
Ik vraag me dan wel af hoe een paard iets duidelijk maakt.
Spreken ze Nederlands? En hoe communiceer je als reader dan met een paard wat uit bijvoorbeeld Spanje komt?
En hoe komt het dat ze onze bewoordingen kennen? En ook op dezelfde manier toepassen?

Ik ben geen reader maar ik geloof niet dat ze in gesproken taal communiceren. Readers ‘voelen’ wat een paard wil zeggen en vertalen dat in gesproken taal. Een paard communiceert denk ik in beelden, emoties en gevoel. Ik heb nooit een reading laten doen maar een vriendin die zich hiermee bezig houdt en ik heb ook geen idee wat ik ervan moet vinden. Maar bovenstaande heb ik dus wel begrepen, en dat intenties en congruentie heel belangrijk zijn, vandaar dat het ook helpt als je in gesproken taal spreekt, hij begrijpt je woorden niet direct maar wel alles eromheen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-26 14:32

Soms communiceren ze ik gevoelens, soms ook zit er een soort "vertaalapp" in waardoor de berichten wederzijds in begrijpelijke taal worden omgezet.

hahahatsjoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:12

s6801881 schreef:
@TS, verdiep je voor de grap eens in het Barnum effect. Veel van dit soort readings is gebaseerd op vooral dat soort statements en een flinke portie mensenkennis. Zo wordt de aanvrager bevestigd in wat hij/zij al denkt of hoopt.

Wat een onzin. Verdiep jij je eens in hoe een reading werkt.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 15:44

Het is net magie vind ik. Het lijkt alsof iemand echt dat muntje ineens uit zijn mouw tovert terwijl die hem net nog in zijn hand had. Totdat de truc je wordt uitgelegd en de lol eraf is.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-26 16:14

Sunnda schreef:
Het is net magie vind ik. Het lijkt alsof iemand echt dat muntje ineens uit zijn mouw tovert terwijl die hem net nog in zijn hand had. Totdat de truc je wordt uitgelegd en de lol eraf is.

Met dat verschil dat een fatsoenlijke reading geen trucje is en als je door hebt hoe het werkt het juist pas echt leuk wordt.

Maar ja, het is veel simpeler om het als onbeduidend weg te zetten; dan hoef je je er ook niet druk om te maken en kun je gewoon verder zoals je gewend bent.