Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myrthee_

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:11

Padoertje, precies om dat laatste stukje heb ik de mijne dan ook weg gebracht. Ik kan het wel maar ben geen held. Liever iemand er op die het dagelijks doet dan iemand die onzeker is. Moet wel goed gebeuren.

Zie verder natuurlijk later wel hoe hij onder het zadel is en of hij snel weg kan, of toch nog even wordt doorgereden. Eerst maar eens stap draf en galop ohz leren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 16:59

Cioccolato schreef:
Men wil gereden om te zien hoe braaf ze zijn. Maar dan wel goedkoop want jong.
Er zit ook een verschil tussen springers en dressuurders.

Commercieel moet je bijna idd als 3 jarige ohz lopen als dressuurder en bijna als springer ookal zodat je als 4 jarige gelijk jonge paarden rubrieken mee kan doen :=

Een zadelmakke 3-jarige is niet goedkoper dan een zadelmakke 4-jarige.
De prijs wordt bepaald door de graad van africhting.

Of je nu onbeleerd koopt of zadelmak maakt niet veel verschil. Als je het zadelmak maken niet zelf kan, dan kun je dat prima laten doen. Het echte werk zit m in het doorrijden.
Ook van een zadelmakke kun je ook nog niet zo goed bepalen of het paard je zou pssen. Met het doorrijden verandert er nog zoveel. Een hele makke bij het zadelmak maken kan zich ontpoppen als een hele vlugge, brutale bij het doorrijden. Dus als je echt niet het risico wil lopen dat het paard je niet past, dan zou je beter moeten kijken naar een verder door gereden paard. En die zijn dan gelijk ook een stuk duurder.
Het risico van een onbeleerd paard kopen is echt niet zo groot. Paarden die niet zadelmak te krijgen zijn, zijn er wel maar qua karakter echt zeldzaam of niet gezond.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:21

Maar dat denkt men wel :)*

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:30

Dat idee heb ik inderdaad ook, dat mensen dat wel denken :+ . Hier ervaring met het kopen van een onbeleerd paard, veel geld ingestopt door iemand te laten trainen en doorrijden.. vervolgens had ik echt totaal geen klik met het dier onder het zadel. Ze bleek alles wat ik anders nooit uitgekozen zou hebben als rijpaard. Hierdoor nu wel echt op zoek naar een ervaren paard zodat je precies weet of je samen wel een match bent.

Morgen ga ik proefrijden, heel veel zin in! Nog mensen tips voor het proefrijden? Is al een hele tijd terug haha. Uiteraard eerst laten voorrijden en goed kijken naar het paard.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:33

Babootje schreef:
Cioccolato schreef:
Men wil gereden om te zien hoe braaf ze zijn. Maar dan wel goedkoop want jong.
Er zit ook een verschil tussen springers en dressuurders.

Commercieel moet je bijna idd als 3 jarige ohz lopen als dressuurder en bijna als springer ookal zodat je als 4 jarige gelijk jonge paarden rubrieken mee kan doen :=

Een zadelmakke 3-jarige is niet goedkoper dan een zadelmakke 4-jarige.
De prijs wordt bepaald door de graad van africhting.

Of je nu onbeleerd koopt of zadelmak maakt niet veel verschil. Als je het zadelmak maken niet zelf kan, dan kun je dat prima laten doen. Het echte werk zit m in het doorrijden.
Ook van een zadelmakke kun je ook nog niet zo goed bepalen of het paard je zou pssen. Met het doorrijden verandert er nog zoveel. een hele makke bij het zadelmak maken kan zich ontpoppen als een hele vlugge, brutale bij het doorrijden.Dus als je echt niet het risico wil lopen dat het paard je niet past, dan zou je beter moeten kijken naar een verder door gereden paard. En die zijn dan gelijk ook een stuk duurder.
Het risico van een onbeleerd paard kopen is echt niet zo groot. Paarden die niet zadelmak te krijgen zijn, zijn er wel maar qua karakter echt zeldzaam of niet gezond.

Dat kan, hoeft niet, er zijn er ook die amper veranderen….het risico zit er imo meer in dat mensen hun rijkunsten overschatten, te hoge verwachtingen hebben en geen goede begeleiding hebben

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:56

Mijne was bij inrijden niet vooruit te branden. Moest er per se een zweepje bij vasthouden anders reageerde ze gewoon niet op zweep. Eenmaal thuis bleef ze maar snelheid maken, en was het juist zaak om haar op een rustig tempo te laten lopen. Is pas weer omgeslagen toen ze een blokkade kreeg in beide SI gewrichten. Laten verhelpen en toen liep ze weer normaal. Maar ongeacht of ze niet wilde lopen of de drive erin had, heb ik vanaf het moment dat ik opstapte me safe gevoeld. En ik weet nu ook dat ik af moet stappen als dat gevoel weggaat, want dat betekend dus dat ze ergens last van heeft en ik vliegles ga krijgen :+

Denkt dat dat laatste het allerbelangrijkste is, Pallatin. Ik heb als bange manegeruiter ook zelf mijn pony destijds opgeleid, maar dat ging pas goed toen ik fatsoenlijke begeleiding kreeg drie keer per week.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 22:19

Mijn bonte 3 jarige merrie is eigenlijk heel braaf nu bij het zadelmak maken, onbeleerd was er geen animo voor (ja tegen een schijtprijs) nu een paar maanden in training en eigenlijk kan bijna iedereen die een beetje kan rijden er wel op. Nu besteed ik het allemaal uit en zal de stal waar ze staat aan de voorkant echt wel screenen dat er niet een hele kromme ruiter op gaat, maar ze raakt niet over de flos bij een wat hardere hulp of een balans probleem. Je hoeft geen prof te zijn om ermee te rijden. Ook niet buiten. Maar heb haar net online laten zetten dus we gaan het zien.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:37

Wat fijn, bij zo'n karakter zou je bijna de prijs verhogen..goud waard.

Als ze nog niet echt bevestigd zijn onder het zadel, dan kan het heel vervelend zijn als er wisselende ruiters op komen. Eigenlijk is het stuk doorrijden na het zadelmak maken het belangrijkste, dat dit goed gebeurd en er een goede basis wordt gelegd. Dat zie je vaak mis gaan.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 09:34

Het leek mij een mooi avontuur, jong paard kopen en bij de gehele opleiding betrokken zijn.
Het zadelmak maken dan niet zelf gedaan, maar daarna wel. Dat is me oprecht tegen gevallen en ging niet helemaal goed. ik heb er veel van geleerd en ik ben trots op waar we nu staat, maar ik zou het denk ik niet nog een keer doen. Tenzij het is omdat ik met deze merrie een veulentje fok die ik wil houden :Y) .
Qua financiën was het achteraf denk ik inderdaad niet veel duurder om een al beleerde te kopen als ik alles bij elkaar op tel.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 20:50

Ik ga het avontuur toch aan! Merrie is dan al wel 5 en drachtig :=

Maar vandaag goedgekeurd **\O/**
Dus wij gaan het proberen. Ze kent heel weinig maar ondanks haar spanning deed ze het super vandaag.

Als het goed is wordt ze zondag gebracht *\o/*

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:01

Saul schreef:

Dus wij gaan het proberen. Ze kent heel weinig maar ondanks haar spanning deed ze het super vandaag.

Spanning kan ook uit management voortkomen en als jij dat beter passend kunt bieden, kan die spanning vlot afnemen.

Gefeliciteerd met twee paarden :D

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:22

Gefeliciteerd!

MiniMaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:29

Leuk! Gefeliciteerd

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 21:54

Gefeliciteerd!

bella24

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:01

Saul schreef:

Leuk gefeliciteerd!
Ik denk maar zo: iedereen (die nu tof en ervaren doet) is een keer begonnen met dat eerste paard zadelmak maken :o Als je rustig alle stappen doet, goede begeleiding zoekt, kritisch naar je eigen fouten durft te kijken en die - waar nodig - aanpast in het belang van je paard - dan komt het echt allemaal wel goed. Succes! :j

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:20

Gefeliciteerd Saul!

Ik ben een paar jaar geleden ook een avontuur aangegaan met een veulen. Omdat ik vroeger wel paarden heb beleerd, had ik er juist niet zo’n zin in. Want al die eerste keren die je met je paard hebt en die je graag in een goede ervaring laat eindigen is flink wat werk. Ik had het liever wat makkelijker gehad, maar had wel voldoende ervaring om de eerste basis er tot aan ruitermak netjes op te zetten.

Hoewel ik hem voor een zeer zacht prijsje had gekocht, zit er inmiddels flink geld in aan opfok en opleiding. Daar had ik een heel leuk goed doorgereden paard voor kunnen kopen. Maar ja, ik wilde per se dat paard. Ik heb bewust een deel uit handen gegeven, omdat het een heel scherp paardje is en ik me nog goed kon herinneren hoe belangrijk het eerste in-en doorrijden is. Ik heb er gewoon geen zin in om mezelf op de borst te kloppen dat ik hem zelf heb ingereden en daarna een paar jaar bezig ben om mijn eigen onzin er weer uitgereden te krijgen. Heb het gelijk goed laten doen door een professional.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 22:47

Proficiat Saul met je 2voor de prijs van 1 aankoop.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 23:10

Daarin zit wel een wezenlijk verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. Van die laatste groep zijn er weinig.

Die eerste groep denkt het te kunnen en boeit t eigenlijk niet. Luistert niet of neemt advies niet aan. Vraagt niet. Doet maar. Leert niet. Verdiept niet. Heeft eigenlijk geen gevoel voor paarden en dat is simpelweg niet tr leren.
De tweede groep heeft dat gevoel wel. Wil leren, vraagt en neemt moeite om te leren. Zoekt kansen, pakt kansen. Zo'n beginner komt veel verder met een groen dier dan groep 1.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 07:27

Cioccolato schreef:
Daarin zit wel een wezenlijk verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. Van die laatste groep zijn er weinig.

Die eerste groep denkt het te kunnen en boeit t eigenlijk niet. Luistert niet of neemt advies niet aan. Vraagt niet. Doet maar. Leert niet. Verdiept niet. Heeft eigenlijk geen gevoel voor paarden en dat is simpelweg niet tr leren.
De tweede groep heeft dat gevoel wel. Wil leren, vraagt en neemt moeite om te leren. Zoekt kansen, pakt kansen. Zo'n beginner komt veel verder met een groen dier dan groep 1.

De instant-maatschappij :j

Valt mij ook op bij de reacties op volgtopics.
Dan is iedereen lyrisch over wat die persoon allemaal kan/bereikt heeft met hun paard, terwijl dat in de meeste gevallen een kwestie van veel tijd, veel doen, veel leren is. Maar alleen het resultaat wordt getoond....

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 07:31

Heel leuk! Gefeliciteerd Saul *\o/* Leuk zo’n avontuur en dan ook een veulen volgend jaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:14

Gefeliciteerd Saul en spannend een veulentje erbij <3

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:19

bella24 schreef:
Saul schreef:

Leuk gefeliciteerd!
Ik denk maar zo: iedereen (die nu tof en ervaren doet) is een keer begonnen met dat eerste paard zadelmak maken :o Als je rustig alle stappen doet, goede begeleiding zoekt, kritisch naar je eigen fouten durft te kijken en die - waar nodig - aanpast in het belang van je paard - dan komt het echt allemaal wel goed. Succes! :j

Dat vind ik wel wat simplistisch gedacht..ben zelf op mijn werk destijds begonnen met zadelmak maken als hulpje. Met dus een ervaren iemand er bij die alles uitlegde, voordeed en bepaalde. En ben het zelf dus pas na een aantal jaar en heel veel paarden verder gaan doen.

Vaak zijn juist die fouten die bij het zadelmak maken gemaakt worden degene die er nooit meer helemaal uitgaan. Als een paard schrikt van de ruiter, gaat rennen en de ruiter ligt er naast dan wordt die ervaring opgeslagen en omgezet in spanning en is er zo snel een 'probleempaard" gecreeerd. En wat gebeurd er dan mee? Die komt in de handel en dit soort paarden zijn de moeilijkste en niet altijd meer goed te krijgen.

Gefeliciteerd Saul!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 09:27

Saul schreef:

Gefeliciteerd!
Dus je krijgt er 2 voor de prijs van 1?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 10:05

Dankjewel voor alle lieve reacties <3.

Ik heb vaker pony’s ingreden wat goed gekomen is. Dus ik heb wel vertrouwen. Ik ga het ook niet helemaal alleen doen en wil eerst met grondwerk beginnen.

En veulen is inderdaad spannend. Haar en mijn eerste veulen :=

Ze wordt hopelijk morgen gebracht. Dan zal ik een foto plaatsen :D.

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 12:11

Hier ook een heeeel fijne ervaring gehad gisteren.. dus onder voorbehoud van keuring een nieuw maatje gekocht! <3 Twee jaar geleden wel helemaal al op de foto geweest, dus verwacht geen rare dingen maar toch spannend.