Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:45

Pallatin schreef:
@Gizeppie, is t geen optie om aan te geven dat rijden er vooralsnog niet in zit? Maar alleen grondwerk? Dan loopt je minder risico en als t vertrouwen er is kan je dat op den duur wel doen als t goed voelt. Ze zijn er echt wel; bij mij op stal lopen ook wat meiden die trouw elke week vrijheidsdressuur doen of longeren met hun verzorgpaard. Niet omdat paard in kwestie geblesseerd is maar gewoon een beetje te heftig is ohz voor die meiden.

@NoGo: het is mij destijds niet gelukt om toen mijn paard 4/5/6 was een fijne bijrijder te vinden die wilde lessen. Ja of 1x keer en dan telkens gemekker. Ik heb uiteindelijk een superhandige stalgenoot betaald om mn paard af en toe te rijden. Zij vond m leuk, verbeterde hem ook en ik had wat meer tijd

Chablis ben ik aan het opbouwen. Ik ben er vandaag voor het eerst weer op gegaan (top braaf). De komende 2 weken stap ik een 20 min/half uur in de bak of buiten. Na het inspuiten en met zijn tussen pees blessure (die aardig goed was de laatste controle) zal ik er rekening mee moeten houden dat ik heel langzaam mag opbouwen (5 min stappen, 1 min draven). Ook moeten er rustdagen tussen zitten. In de winterperiode is hij slechter als in de zomerperiode. Ik kies er dan vaker voor hem aan de hand mee te nemen dan onder het zadel. Alleen ik hoop dat een verzorger of bijrijder zoiets ook kan waarderen zeg maar. Kijk voor mij maakt het als eigenaar weinig uit als ik een dag niet kan rijden, maar wellicht voor een verzorger wel. Het betekent namelijk wel als ik een dag heb gereden dat de 2 dagen erna niet gereden kan worden. En als hij ingespoten is dat hij soms een maand niet gereden kan worden.

Als ik er zelf ben vind ik het niet zo erg als iemand erop zit. Dan kan ik zien wat er gebeurd. Chablis is braaf onder het zadel, kan soms wel eens weg springen of een keer om draaien als er wind staat, maar hij is geen paard wat er vandoor gaat. Maar het is geen paard wat standaard z’n rondje loopt. Hij is slim zat en verveeld zich snel. Je moet m wel bezig houden.

Chablis is met wandelen buiten erg braaf, zeker als hij af en toe wat mag snacken onderweg. Maar ook hier moet ik langs de weg (super goed verkeersmak), maar als er groot verkeer is of een auto moet je passeren is er weinig ruimte en moet je wel weten hoe je dat moet doen.

Longeren op een korte cirkel mag hij in draf en galop niet. In de winter periode doen we dit heel af en toe, omdat hij soms echt een raket is en zijn energie even kwijt moet. Maar dressuur aan de hand, heel licht grondwerk zou kunnen, zolang de draaien niet te kort zijn kan dat.

Ik denk dat het aanvoelen is. Ik vind het wel spannend moet ik bekennen. Het is denk ik afhankelijk van hoe handig is ze en hoe doet mijn paard het erop. Maar ik ben wel eerlijk dat ik eigenlijk geen tijd heb maanden te investeren, voordat iemand zelfstandig kan gaan. Al heb ik wel een paard met wat bijzonderheden. Daar ben ik me bewust van. Misschien idd iemand zoeken die ik kan betalen voor de zorg. Als dit niks is.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 10:52

Dag allemaal!
wegens nieuw werk ben ik voor het eerst op zoek naar een bijrijdster voor mijn merrie. Ik maak zelf geen gebruik van facebook, Instagram etc en voel weerstand om die aan te maken voor deze zoektocht. Ik ben benieuwd hoe kansloos jullie het achten om iemand te vinden buiten deze kanalen?

Mijn merrie is 162 groot en ik ben zelf 168 en 60kg. Veel groter en zwaarder zie ik niet zitten voor haar, maar zoek wél iemand met veel ervaring (want jong en talentvol dier) dus mijn voorkeur gaat uit naar een volwassen vrouw of een jongvolwassen persoon.

Het betreft een 4 jarige zwarte merrie van Trafalgar die nu een jaar onder het zadel is, ik rij dressuur, springen en crosslessen met haar en ze is in alles even ongecompliceerd en werkwillig, echt een ontspannen, nuchter dier.

Super verkeersmak zowel in groep als alleen en ik ga regelmatig met haar in het bos rijden. Ze is alleen te laden en ik heb een eigen trailer op stal staan waar gratis gebruik van gemaakt mag worden. Stal heeft geen binnenbak maar wel een 20x60 zeer nette buitenbak met eb en vloed bodem die jaarrond keurig droog blijft. Paard staat hele dagen buiten in kuddeverband, zomers weide en winter paddock. Er hoeven geen klusjes gedaan te worden, ze staat volpension. Enkel wat brok voeren na het rijden en afspuiten bij warm weer.
Top kwaliteit maat zadels (dressuur en springen) aanwezig alsmede alle mogelijke benodigdheden voor het uitoefenen van de sport.

Ik ben zelf 37 dus niet eens zo'n oude pruim, maar heb ooit eens besloten social media niet te gebruiken en dat bevalt me prima tot nu toe. Maar als ik meelees hier op t forum lijken die kanalen wél het meest mainstream voor dergelijke oproepen, dus ik twijfel tussen mijn principes en mijn behoefte iemand te vinden..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 11:15

Ik ben destijds via marktplaats bij mijn bijrijdpaard terecht gekomen. Daar had ik op een oproep voor een ander paard gereageerd. Helaas was die al voorzien, maar ze had in overleg mijn gegevens aan een stalgenoot doorgegeven die nog nergens een oproep had geplaatst. Dat is bijna 5 jaar een supermatch geweest tot die eigenaar ging verhuizen. Vanaf daar ben ik op dezelfde stal weer doorgeschoven naar andere stalgenoten die een vliegende keep konden gebruiken. Echt een vast bijrijdpaard was er niet meer gekomen, omdat ik toen zelf al een jong paard had gekocht dat snel uit de opfok zou komen. Nu sta ik er zelf met mijn paard.

Dus zonder SM kan je ook best nog wel iemand vinden. Weten stalgenoten niet toevallig een fijn iemand die net of binnenkort zonder bijrijdpaard komt te zitten? Of ken je ook mensen op stallen rondom je eigen stalling die iemand aan je kunnen doorverwijzen? Laat mensen om je heen ook vooral weten dat je op zoek bent.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:14

Viavia kan heel fijn zijn, maar zelf ben ik via mp aan mijn bijrijdpaarden gekomen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:27

Zonder social media zou beginnen met zoeken via via bij stalgenoten.
Misschien is er iemand met een oud, of juist erg jong, of geblesseerd paard die je wel wilt helpen?

Als je een stalapp hebt zou ik daar beginnen met een oproepje daarin.

BenaLaars

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 12:56

Ik zoek niet iemand die me tijdelijk kan helpen maar juist iemand die langdurig op zoek is naar een (wedstrijd)paard waarmee ik een relatie kan opbouwen en de zorg en verantwoordelijkheden mee kan delen. Ik weet zo niemand in mijn omgeving die daar geschikt voor is. Heb stalgenoten natuurlijk laten weten op zoek te zijn.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-25 13:06

Ik zou eerst via via proberen bij stalgenoten of ze nog iemand kennen, daarna kan je op marktplaats bijv maar ik vind Horsify fijner. Kreeg op marktplaats alleen maar 10-15 jarigen terwijl er duidelijk benoemd staat 18+. Op Horsify iets meer serieuzere reacties.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-25 21:12

Via horsify en marktplaats kan prima hoor. Echt niet perse social media voor nodig. Hoewel ik via Facebook ook weleens iemand gevonden heb in het verleden. En zelfs nog weleens via bokt :)

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 07:50

Gizeppie schreef:
Pallatin schreef:
@Gizeppie, is t geen optie om aan te geven dat rijden er vooralsnog niet in zit? Maar alleen grondwerk? Dan loopt je minder risico en als t vertrouwen er is kan je dat op den duur wel doen als t goed voelt. Ze zijn er echt wel; bij mij op stal lopen ook wat meiden die trouw elke week vrijheidsdressuur doen of longeren met hun verzorgpaard. Niet omdat paard in kwestie geblesseerd is maar gewoon een beetje te heftig is ohz voor die meiden.

@NoGo: het is mij destijds niet gelukt om toen mijn paard 4/5/6 was een fijne bijrijder te vinden die wilde lessen. Ja of 1x keer en dan telkens gemekker. Ik heb uiteindelijk een superhandige stalgenoot betaald om mn paard af en toe te rijden. Zij vond m leuk, verbeterde hem ook en ik had wat meer tijd

Chablis ben ik aan het opbouwen. Ik ben er vandaag voor het eerst weer op gegaan (top braaf). De komende 2 weken stap ik een 20 min/half uur in de bak of buiten. Na het inspuiten en met zijn tussen pees blessure (die aardig goed was de laatste controle) zal ik er rekening mee moeten houden dat ik heel langzaam mag opbouwen (5 min stappen, 1 min draven). Ook moeten er rustdagen tussen zitten. In de winterperiode is hij slechter als in de zomerperiode. Ik kies er dan vaker voor hem aan de hand mee te nemen dan onder het zadel. Alleen ik hoop dat een verzorger of bijrijder zoiets ook kan waarderen zeg maar. Kijk voor mij maakt het als eigenaar weinig uit als ik een dag niet kan rijden, maar wellicht voor een verzorger wel. Het betekent namelijk wel als ik een dag heb gereden dat de 2 dagen erna niet gereden kan worden. En als hij ingespoten is dat hij soms een maand niet gereden kan worden.

Als ik er zelf ben vind ik het niet zo erg als iemand erop zit. Dan kan ik zien wat er gebeurd. Chablis is braaf onder het zadel, kan soms wel eens weg springen of een keer om draaien als er wind staat, maar hij is geen paard wat er vandoor gaat. Maar het is geen paard wat standaard z’n rondje loopt. Hij is slim zat en verveeld zich snel. Je moet m wel bezig houden.

Chablis is met wandelen buiten erg braaf, zeker als hij af en toe wat mag snacken onderweg. Maar ook hier moet ik langs de weg (super goed verkeersmak), maar als er groot verkeer is of een auto moet je passeren is er weinig ruimte en moet je wel weten hoe je dat moet doen.

Longeren op een korte cirkel mag hij in draf en galop niet. In de winter periode doen we dit heel af en toe, omdat hij soms echt een raket is en zijn energie even kwijt moet. Maar dressuur aan de hand, heel licht grondwerk zou kunnen, zolang de draaien niet te kort zijn kan dat.

Ik denk dat het aanvoelen is. Ik vind het wel spannend moet ik bekennen. Het is denk ik afhankelijk van hoe handig is ze en hoe doet mijn paard het erop. Maar ik ben wel eerlijk dat ik eigenlijk geen tijd heb maanden te investeren, voordat iemand zelfstandig kan gaan. Al heb ik wel een paard met wat bijzonderheden. Daar ben ik me bewust van. Misschien idd iemand zoeken die ik kan betalen voor de zorg. Als dit niks is.

Van de week komt de verzorger voor de 2de keer kijken. Het is een heel lief en rustige dame. De komende periode blijf ik mee gaan om te kijken hoe het gaat.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 09:13

BenaLaars schreef:
Dag allemaal!
wegens nieuw werk ben ik voor het eerst op zoek naar een bijrijdster voor mijn merrie. Ik maak zelf geen gebruik van facebook, Instagram etc en voel weerstand om die aan te maken voor deze zoektocht. Ik ben benieuwd hoe kansloos jullie het achten om iemand te vinden buiten deze kanalen?

Mijn merrie is 162 groot en ik ben zelf 168 en 60kg. Veel groter en zwaarder zie ik niet zitten voor haar, maar zoek wél iemand met veel ervaring (want jong en talentvol dier) dus mijn voorkeur gaat uit naar een volwassen vrouw of een jongvolwassen persoon.

Het betreft een 4 jarige zwarte merrie van Trafalgar die nu een jaar onder het zadel is, ik rij dressuur, springen en crosslessen met haar en ze is in alles even ongecompliceerd en werkwillig, echt een ontspannen, nuchter dier.

Super verkeersmak zowel in groep als alleen en ik ga regelmatig met haar in het bos rijden. Ze is alleen te laden en ik heb een eigen trailer op stal staan waar gratis gebruik van gemaakt mag worden. Stal heeft geen binnenbak maar wel een 20x60 zeer nette buitenbak met eb en vloed bodem die jaarrond keurig droog blijft. Paard staat hele dagen buiten in kuddeverband, zomers weide en winter paddock. Er hoeven geen klusjes gedaan te worden, ze staat volpension. Enkel wat brok voeren na het rijden en afspuiten bij warm weer.
Top kwaliteit maat zadels (dressuur en springen) aanwezig alsmede alle mogelijke benodigdheden voor het uitoefenen van de sport.

Ik ben zelf 37 dus niet eens zo'n oude pruim, maar heb ooit eens besloten social media niet te gebruiken en dat bevalt me prima tot nu toe. Maar als ik meelees hier op t forum lijken die kanalen wél het meest mainstream voor dergelijke oproepen, dus ik twijfel tussen mijn principes en mijn behoefte iemand te vinden..
[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Daar ga je vast iemand voor kunnen vinden! Het aanbod bijrijdpaarden zoals jij beschrijft is niet heel groot.

Ik zoek precies zoiets in Gelderland. Jammer dat je niet hier woont, anders had ik gereageerd :)

Heel veel succes met zoeken.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-25 12:04

Klinkt als een superleuk paard Benalaars! Wij hebben onze verzorgers via Marktplaats gevonden. Ook echt wel een aantal die maar kort zijn gebleven (vaak jonge meiden), maar we hebben er 2 die echt wel fanatiek zijn en regelmatig komen. De eerste heeft haar eigen paard nu, maar helpt bij nood echt nog wel een keer mee met binnen halen oid. De ander kwam eigenlijk voor de paarden van mijn vriend, maar miste het rijden en overwoog weer op een manege te starten. Toen heb ik haar ingepikt en nu rijdt ze lekker met mijn paard :)) Maar ze gaat ook regelmatig met me mee naar wedstrijd bijvoorbeeld om te lezen.

Je hebt in ieder geval niet per se social media nodig is mijn ervaring.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 20:41

Ik plaatste wel oproepje op marktplaats of gaf aan bij bekenden dat ik iemand zocht. Mijn bijrijdster voor mijn merrie rijdt haar al iets van 6 jaar denk ik. Zij is een kennis/clubgenootje van mijn oude rijvereniging en ik kende haar moeder ook. We raakten weer eens aan de praat op een clubactiviteit en toen gaf ze aan dat zij wel interesse had om mijn paard er bij te rijden voor de afwisseling naast haar eigen paard. Na een paar jaar heeft ze haar paard verkocht en is ze mijn merrie blijven rijden en verzorgen. Ze is heel trouw en komt ook bij blessures of slecht weer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:05

Hoe gaan jullie hiermee om? Ik heb sinds twee maanden een verzorgster voor mijn paard. Een 18 jarige dame, heel erg lief, zacht en gaat netjes met mijn spullen en paard om. Ze heeft 1,5 jaar manege ervaring en zal nog veel kunnen leren. Ook in de verzorging.

Ze gaat nu 1 a 2 keer per week zelfstandig. Ze doet dan wat grondwerk en vrijheidsdressuur en poetsen. Ik probeer regelmatig ook samen te gaan, zodat ze ook een keer kan rijden en ik haar kan helpen. Ze heeft wel eens zelfstandig gereden (zonder dat ik er was), maar dit vond ze toch allemaal heel spannend. We hebben afgesproken dat ze dan alleen even rijdt als ik er zelf bij ben, zodat ze wat minder spanning ervaart. Chablis is geblesseerd en mag alleen nog stappen/rechtuit draven en af en toe wat figuurtjes/schakelen of overgangen. Het is wel een paard wat je bezig moet houden (wel moet blijven rijden en leiding nemen), gebeurt dat niet. Dan neemt hij zelf de leiding. Hij wordt niet gevaarlijk, maar wel dwars en gaat z’n eigen gang. Ik probeer haar zoveel mogelijk mee te nemen in wat ik allemaal doe en haar kan leren wat ze precies kan doen als hij de leiding wil nemen.

Ik probeer regelmatig af te spreken. Ik heb het redelijk druk, vanwege een fulltime baan. Probeer te passen en te meten. Aankomende week wordt het heel warm. Dus had bedacht in afstemming met haar, omdat ze graag wilde gaan om vandaag dan samen te gaan, zodat zij zelf nog een keer kon rijden. Ik zou mijn “rijdag” dan even laten, zodat zij kon. De dag ervoor afgestemd om af te spreken. Krijg ik die ochtend een appje dat ze niet komt. Ze heeft nu 2 keer de momenten afgezegd dat we samen zouden gaan. Ik merk dat ik daar een beetje van baal.

Ik heb niet per se een verzorger nodig, sta in een volpension waar alles goed geregeld is als ik er niet ben. Ik gunde het haar vooral om ook te kunnen genieten van mijn paard. Ze hoeft in principe geen klusjes te doen, betaald geen bijdrage.

Ik merk wel dat ze nog veel moet leren, zoals de beenbeschermers goed om doen of de mokcreme/rotstraal spul goed smeren (ze had de verkeerde zalf op de mok gesmeerd). Ik wil het met alle liefde vaak uitleggen. Alleen ik merk dat ik er wel van baal dat ze af zegt. Omdat dat juist een moment is om weer mee verder te oefenen, zodat het haar zelfstandig beter af gaat. Hoe zien jullie dit? Zeur ik te veel? Of zouden jullie dit ook zo ervaren?

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:37

Waarom heeft ze afgezegd?

Heel eerlijk; tenzij ze een heulle goede reden heeft zou ik er mee stoppen. Maar ik sta er misschien anders in (door schade en schande); ik wil profijt hebben van een verzorger/bijrijder en me niet constant afvragen of ze mn paard wel goed verzorgen/rijden. Chablis wordt zoals je zegt zonder haar ook goed verzorgd dus wat heb je er dan aan?

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:07

Pallatin schreef:
Waarom heeft ze afgezegd?

Heel eerlijk; tenzij ze een heulle goede reden heeft zou ik er mee stoppen. Maar ik sta er misschien anders in (door schade en schande); ik wil profijt hebben van een verzorger/bijrijder en me niet constant afvragen of ze mn paard wel goed verzorgen/rijden. Chablis wordt zoals je zegt zonder haar ook goed verzorgd dus wat heb je er dan aan?

De eerste keer was, omdat ze zich niet lekker voelde. Kan gebeuren. De tweede keer was, omdat ze slecht geslapen had. Misschien had ik vroeger een andere instelling. Ik vond het heerlijk tussen de paarden, hoe ziek ik ook was. Voor de paarden kwam ik mijn bed uit.

Ik heb haar meegenomen vanuit de vorige stal. Ik vind het leuk als Chab wat aandacht extra aandacht krijgt als ik er niet ben. Ik woon verderweg (45 min) van de stal af en werk fulltime. Ik kan niet elke dag naar stal. Chab krijgt z’n aandacht en zij kan tijd doorbrengen met de paarden. Het rijden pak ik liever samen op, omdat ik merkte dat het zelfstandig niet goed ging. Je kan ook niet verwachten dat iemand die 1,5 jaar op de manege gereden heeft alles weet. Ik heb al jaren lang eigen paarden.

War zijn jouw eerdere ervaringen (schade/schande)?

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:21

Vindt ze het wel leuk? Of mist ze dat ze niet voluit kan rijden, vanwege de blessures?

Want slecht geslapen vind ik echt een rot smoes. Geeft het gevoel alsof ze niet wil.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:29

Selina schreef:
Vindt ze het wel leuk? Of mist ze dat ze niet voluit kan rijden, vanwege de blessures?

Want slecht geslapen vind ik echt een rot smoes. Geeft het gevoel alsof ze niet wil.

Ik heb haar gevraagd of ze het leuk vindt. Toen zei ze ja. Ik twijfelde eerder wel eens, omdat ze aangaf het heel spannend te vinden allemaal. Chablis kan idd niet voluit gereden worden en daar ben ik vanaf het begin af aan eerlijk over geweest en meerdere keren benadrukt dat ze daar goed over na moet denken of ze dat wil. Daarnaast is Chablis een paard die soms ook z’n eigen plan kan trekken en dan moet je wel duidelijk zijn, anders neemt hij een loopje met je. Misschien moet ik er toch maar weer eens over beginnen als we een keer samen gaan.

Ze hoeft geen klusjes te doen, geen bijdrage te leveren. Ik zet zelfs het voer klaar wat ze kan geven.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:42

Ik heb meerdere bijrijders gehad die me uiteindelijk vooral stress hebben gegeven. Toppunt was toch wel dat ik gebeld werd terwijl ik op een feestje was door een hysterische bijrijder dat m’n paard zich zou hebben los getrokken en op hol was geslagen. Stalgenoot had t gezien en was niks van waar :o . Meisje was wel heel onzeker en daar werd de mijne ook onzeker van, was gewoon een slechte combi. Ik denk met elk paard trouwens….Diegene die niks waren waren allemaal meiden met manege ervaring die er toch achter kwamen dat t rijden van een niet-manege paard toch anders is. En echt hoor, ik ben zelf ook gestart op de manege, dus ze zijn er heus wel, maar ik nam als bijrijder les op m’n bijrijdpaard, stak er moeite in om te leren en de eigenaar te ontlasten. Het afscheid nemen van die bijrijder vond ik moeilijk maar ik had geen zin meer in dat gedoe. Imo als een paard lekker met andere paarden contact heeft op de wei en goed verzorgd wordt is die bijrijder/verzorger niet nodig. Ik heb trouwens al jaren een kei van een bijrijder; iemand die zelf jaren paarden heeft gehad. Ik zit nu niet vol spanning op de bank of alles wel goed is gegaan (en ik heb echt in de omgang doodbraaf paard, ohz ook niks heftigs, ja stilstaan als ie iets heulll spannend vindt)

Niet lekker of slecht slapen…wat een kul….

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 23:11

Pallatin schreef:
Ik heb meerdere bijrijders gehad die me uiteindelijk vooral stress hebben gegeven. Toppunt was toch wel dat ik gebeld werd terwijl ik op een feestje was door een hysterische bijrijder dat m’n paard zich zou hebben los getrokken en op hol was geslagen. Stalgenoot had t gezien en was niks van waar :o . Meisje was wel heel onzeker en daar werd de mijne ook onzeker van, was gewoon een slechte combi. Ik denk met elk paard trouwens….Diegene die niks waren waren allemaal meiden met manege ervaring die er toch achter kwamen dat t rijden van een niet-manege paard toch anders is. En echt hoor, ik ben zelf ook gestart op de manege, dus ze zijn er heus wel, maar ik nam als bijrijder les op m’n bijrijdpaard, stak er moeite in om te leren en de eigenaar te ontlasten. Het afscheid nemen van die bijrijder vond ik moeilijk maar ik had geen zin meer in dat gedoe. Imo als een paard lekker met andere paarden contact heeft op de wei en goed verzorgd wordt is die bijrijder/verzorger niet nodig. Ik heb trouwens al jaren een kei van een bijrijder; iemand die zelf jaren paarden heeft gehad. Ik zit nu niet vol spanning op de bank of alles wel goed is gegaan (en ik heb echt in de omgang doodbraaf paard, ohz ook niks heftigs, ja stilstaan als ie iets heulll spannend vindt)

Niet lekker of slecht slapen…wat een kul….

Ik ben ook begonnen op een manege. Maar ik wilde heel graag leren en greep alles aan om maar meer kennis op te doen tussen de paarden. Ik leste veel (ook grondwerk les) en genoot tussen de paarden. Hoe ziek ik ook was, de paarden ging ik voor. Ik help haar wel op weg en heb aangeboden dat ze ook grondwerk les mag nemen. Maar ze vond alleen mijn hulp prima.

Chablis is ook dood braaf en heel lief in de omgang. Ik ga bijvoorbeeld alleen met hem van het erf af. Kom van alles tegen van verkeer tot schapen, geeft geen krimp. Hij is alleen wel als jij geen leiding neemt, dan doet hij dat. Wordt niet staats gevaarlijk, maar luistert dan gewoon niet. In de winter periode is hij wel wakker en kan dan ook wel eens wat spoken. Als je dat gedrag negeert is hij prima te rijden. Het nadeel is mensen die veel ervaring met paarden hebben, willen geen geblesseerd paard verzorgen. En dat snap ik wel.

Ik sta op een luxe stal met alle faciliteiten. Ook een binnenbak. Er kan altijd wel iets met hem gedaan worden. Het is een fijne stal, waar ze de paarden echt zien. Alles wordt gedaan, op wat kleine dingen na. Die doe ik vaak zelf al wel, zoals bakjes klaar zetten of wat mest uit de paddock halen. Ze heeft er verder geen werk aan, alleen hem zelf verzorgen en wat met hem doen. Als het goed gaat mag ze van mij ook wel zelf rijden. Alleen de laatste keer zelfstandig ging dit niet zo goed. Dat gaf ze zelf ook aan, dat ze spanning van hem kreeg. Daarom dat ik haar ook aan bood om deze week weer samen te gaan om weer een keer te rijden.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:04

Wat wil je zelf uit deze constructie halen? Ik denk dat je dat voor jezelf moet bepalen. Wat worden jij en Chablis er beter van en wat moet je er in investeren?

Na die slechte ervaringen heb ik toen met mezelf afgesproken dat ik geen gedoe meer wilde van het hebben van een verzorger, ik wilde er geen stress meer van krijgen. Via een vriendin heb ik toen een bijrijder gehad die super nuchter was, heel ervaren was en dat was voor beide kanten prima. Het was niet op hele vaste basis ivm druk gezinsleven van de bijrijder, maar dat vond ik geen probleem. Diegene die ik nu heb is echt een lot uit de loterij, daar ben ik me van bewust en dat waardeer ik des te meer na m’n eerdere ervaringen. Het is logisch dat je in het begin tijd kwijt bent om iemand wegwijs te maken, maar niet ieder paard kan goed met een onzeker meisje, dat gaat vaak alleen maar van kwaad tot erger

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:02

Pallatin schreef:
Wat wil je zelf uit deze constructie halen? Ik denk dat je dat voor jezelf moet bepalen. Wat worden jij en Chablis er beter van en wat moet je er in investeren?

Na die slechte ervaringen heb ik toen met mezelf afgesproken dat ik geen gedoe meer wilde van het hebben van een verzorger, ik wilde er geen stress meer van krijgen. Via een vriendin heb ik toen een bijrijder gehad die super nuchter was, heel ervaren was en dat was voor beide kanten prima. Het was niet op hele vaste basis ivm druk gezinsleven van de bijrijder, maar dat vond ik geen probleem. Diegene die ik nu heb is echt een lot uit de loterij, daar ben ik me van bewust en dat waardeer ik des te meer na m’n eerdere ervaringen. Het is logisch dat je in het begin tijd kwijt bent om iemand wegwijs te maken, maar niet ieder paard kan goed met een onzeker meisje, dat gaat vaak alleen maar van kwaad tot erger

Chablis is gek op aandacht. Als ik een aantal dagen niet kan, dat hij wel zijn aandacht krijgt. Of dat ze een keer kan inspringen als ik het niet red. Dan zou dat wel fijn zijn, omdat ik ver weg woon en zij op 10 min afstand. Ik moet nog wel investeren, omdat ze geen ervaring heeft met eigen paarden en ik wel een paard heb met een blessure en karakter haha. Hij loopt niet braaf z’n rondje en dat heb ik haar ook uitgelegd. Alleen die tijd heb ik per september eigenlijk niet meer. Ze weet soms niet wat ze moet doen als hij even een keer wat kijkerig is of z’n eigen plan trekt. En wacht te veel af. Maar goed als je dat nooit hebt gedaan kan je niet alles in één keer goed doen. Alleen baal dan wel dat ze af zegt. Omdat dat het moment is om wat te leren of daarin te groeien naar elkaar toe. Ik heb dat paard al 1728282 jaar. Ik merk alleen wel dat ik nu minder de neiging heb om weer met een initiatief te komen, als er afgezegd wordt.

Waar m’n twijfel zit: ze heeft weinig ervaring, moet nog veel leren ook over z’n verzorging, ik bied aan om regelmatig samen te gaan, wordt nu in 2 maand tijd 2x afgezegd. Mijn vraag is: gaat ze het dan straks redden om volledig zelfstandig te gaan en kan ik ervan uit gaan dat het goed gaat (ivm ongelukken en zijn blessure wat nu goed gaat)? Weet ze wat ze moet doen als hij wel een dag heet is? Of wordt ze dan bang? (In de winter komt dat wel eens voor). Ziet ze als er iets mis met hem is? Of als hij een wondje heeft. Ik heb dan geluk dat ik op een hele fijne plek sta waar hij top wordt verzorgd. Daar betaal ik dan ook wel voor. Maar dat zijn nu wel dingen die door mijn hoofd gaan.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 20:19

Ben je dit gesprek met haar aan gegaan? Hoe je dit ook hier schrijft?

Dan zou ik dat eerst doen: hoe staat zij erin? Wat zou jij willen zien? Is die motivatie er?

Dus dat jij prima wil investeren, als in samengaan, maar dan ook verwacht dat er niet wordt afgezegd. Ja, als er een plotseling sterfgeval is, das wat anders. (Overdrijf maar, is het meteen duidelijk dat er maar weinig redenen zijn om af te zeggen).

Wanneer er twijfels zijn/blijven, dit uitspreken. Of na dit gesprek een datum afspreken om erop terug te komen, dus niet meteen beslissen om door te gaan of te stoppen, maar beiden bovenstaande laten bezinken en op afgesproken datum weer over hebben. Week later bijvoorbeeld.

Blijft het gevoel knagen, is het niet erg de samenwerking te stoppen. Het matcht gewoon niet. En dat kan. Het moet uiteindelijk voor jullie beiden een waardevolle toevoeging zijn.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 22:11

Marocje schreef:
Ben je dit gesprek met haar aan gegaan? Hoe je dit ook hier schrijft?

Dan zou ik dat eerst doen: hoe staat zij erin? Wat zou jij willen zien? Is die motivatie er?

Dus dat jij prima wil investeren, als in samengaan, maar dan ook verwacht dat er niet wordt afgezegd. Ja, als er een plotseling sterfgeval is, das wat anders. (Overdrijf maar, is het meteen duidelijk dat er maar weinig redenen zijn om af te zeggen).

Wanneer er twijfels zijn/blijven, dit uitspreken. Of na dit gesprek een datum afspreken om erop terug te komen, dus niet meteen beslissen om door te gaan of te stoppen, maar beiden bovenstaande laten bezinken en op afgesproken datum weer over hebben. Week later bijvoorbeeld.

Blijft het gevoel knagen, is het niet erg de samenwerking te stoppen. Het matcht gewoon niet. En dat kan. Het moet uiteindelijk voor jullie beiden een waardevolle toevoeging zijn.

Dankje voor het mee denken. Ik ben eerder het gesprek aangegaan, omdat ik twijfelde of ze het wel echt leuk vond om met mijn paard te werken. Ze had spanning en werd zenuwachtig. Ik heb aangegeven dat ik het belangrijk vind dat ze plezier heeft en daarom afgesproken dat ze alleen dingen doet waar ze met hem zich fijn bij voelt of plezier uit haalt. Het rijden zouden we dan samen doen, omdat daar de spanning zat. Ik heb gezegd dat ik het belangrijk vind dat het werken met paarden plezierig moet zijn, maar ook veilig. Ik ben en blijf verantwoordelijk. Ik wil haar met alle liefde op weg helpen. Ik heb ook gezegd dat ik niet verwacht dat alles in één keer goed gaat en dat het tijd kost. Dat dat niet erg is. Ik heb verteld vanaf het begin al dat Chablis geen Manege paard is die braaf zijn rondje loopt en dat je het niet cadeau geeft. Ze mag best fouten maken, maar mag soms ook duidelijker naar hem zijn, omdat hij anders gewoon maling heeft aan haar.

Vanavond belde ze mij, omdat ze er niet uit kwam met een grondwerk oefening. Kan gebeuren, goed dat ze belt. Ik heb haar via videobellen even op weg geholpen. Ze had mij een half uur daarvoor geappt of ze mocht wandelen van het terrein af met hem (moet je langs woonhuizen, met honden, robotmaaiers, verkeer).
Ik heb aangegeven dat ik dat geen verstandig plan vind, omdat we dat pas één keer samen hebben gedaan en daar nog wel wat meer in geoefend kan worden en deze omgeving een stuk drukker is met verkeer als de vorige stal. Als hij midden op de weg stil gaat staan of ineens in het gras duikt of schrikt vind ik dat niet verstandig, want ze weet niet goed wat ze dan moet doen. Ik ben en blijf verantwoordelijk voor haar en voor mijn paard. Als ze meer geoefend heeft en handiger erin wordt, dan kan ze uiteindelijk wel met hem van het terrein af. Ik heb haar vanavond wel aangegeven dat ik het belangrijk vind om samen te gaan, zodat we ook dingen kunnen oefenen en ze handigheid krijgt. Dat het grondwerk niet vanzelf ging, was een mooi punt om even op in te haken en het nogmaals te benadrukken hoe belangrijk het is om samen te gaan en te oefenen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:09

Hoe was haar reactie Gizeppie op je telefoontje?

Ik vind de post van Marocje heel waardevol, investeren in een goede samenwerking is goed, maar als het er niet in zit dan zit er niet in en dat is niet erg. Dan moet je voor haar en zijn veiligheid de juiste keus maken. Ik ben misschien een zwartkijker maar als er in de eerste plaats al geen gevoel van vertrouwen tussen paard en mens is dan komt dat er ook met de tijd niet van is mijn idee. Praktische dingen kun je leren (waar op te letten, wondje e.d.) maar dat vertrouwen is er of is er niet

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 13:16

Pallatin schreef:
Hoe was haar reactie Gizeppie op je telefoontje?

Ik vind de post van Marocje heel waardevol, investeren in een goede samenwerking is goed, maar als het er niet in zit dan zit er niet in en dat is niet erg. Dan moet je voor haar en zijn veiligheid de juiste keus maken. Ik ben misschien een zwartkijker maar als er in de eerste plaats al geen gevoel van vertrouwen tussen paard en mens is dan komt dat er ook met de tijd niet van is mijn idee. Praktische dingen kun je leren (waar op te letten, wondje e.d.) maar dat vertrouwen is er of is er niet

Ik ook. Ben het er mee eens. Er moet ook geïnvesteerd worden. Daar doe ik mijn best ook voor. Ik heb nu een nieuw voorstel gedaan om zondagochtend samen te gaan. Ze pakte het na het gesprek wel goed op. Maar sociaal wenselijke antwoorden en het daadwerkelijk ook na komen is een tweede. Ik wacht het zondag even af. Mocht er opnieuw afgezegd worden, dan denk ik dat onze wegen gaan scheiden.