Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 09:55

Ik zou er in jou geval als je bij het bokje toch de juiste reactie kreeg dus het versnellen helemaal niet op reageren, want je wil de juiste reactie natuurlijk niet afstraffen.
Als je geen versnelling kreeg maar wel een bokje zou ik zo reageren als jij hebt gedaan.

Ik vind het overigens helemaal niet slecht dat je op dat moment even wou versnellen ook 3jarige worden alleen maar sterker door hun grenzen steeds iets te verleggen.

koend

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 10:56

Mijn mondeling protest was niet zo vreselijk afstraffend hoor.
Het was :"Hela, hela! Braaf zijn.” Hetzelfde doe ik als ze in de stal haar staart in mijn richting zwiept (al is het misschien naar een vlieg) of als ze te opdringerig bij mij komt bij het leiden ... enz. Het gebeurt dus regelmatig. Ik heb de indruk dat ze het onderhand wel begrijpt.
Mijn extra been was ook been en niets anders, geen tik/stamp/spoor of whatever.

Maar bedankt voor jullie input, we zitten op dezelfde lijn!

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 17:42

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 18:24

Heerlijk een beetje verkoeling voor de paarden met die warmte. De kleine pony gaat ook onder de sproeier als ik de bak sproei, maar de twee andere houden niet van water.

Mijn paard vandaag voor het eerst los door de bak onder het zadel. Zo trots op haar
https://youtu.be/SsaqI3e80TI?feature=shared

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 01:30

Deze dame is vandaag goedgekeurde stamboekmerrie geworden!

Nu langzaam aan doorpakken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maandag scannen op dracht
Dus even duimen!

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:29

Oh wat leuk!! En spannend!!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:35

Wauw proficiat @GabberGill! Mag je trots op zijn!

Mijne heeft eergisteren mijn stiefvader een bezoekje aan de spoed laten brengen. Hij ging uit zijn plaat bij het brengen naar een nieuwe wei (we weten nu ook hoe het komt) en mijn stiefvader dacht dat hij hem wel kon houden. Niet dus :')gelukkig niks ergs maar hij heeft wel pijn.
De dag erna deed ik hem zelf naar de wei en was hij zo mak als een lammetje. Dus daar hebben we weer uit geleerd.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:15

Gefeliciteerd GabberGill!

Sterkte voor je stiefvader, Waidida

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 08:35

GabberGill schreef:
Deze dame is vandaag goedgekeurde stamboekmerrie geworden!

Nu langzaam aan doorpakken!

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Maandag scannen op dracht
Dus even duimen!

Wat goed! Gefeliciteerd met deze knappe prestatie!

En sterkte voor je stiefvader Waidida, dat is vervelend..

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:38

Ja het was wel echt balen.

Wij hebben gisteren met les voor het eerst hangen gedaan terwijl hij achteruit stapte. Hij kreeg een keertje een kleine error waardoor ik er af ging maar voor de rest was hij echt super fijn. Ben erg dankbaar voor mijn instructrice.

S´avonds heeft hij ons alleen wel eens doen schrikken. Schijnbaar een korte koliekaanval maar voor we de DA konden bellen leek het alweer over te zijn.

Het mag wel even gaan ophouden nu met de jumpscares :')

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 10:58

Ik heb voor de mijne een zadel nodig..
Twijfel erg of ik naar countrymill ga met hem ( en dan zelf zadels voelen op de bok..)of een passer thuis laten komen ( ook zadels voelen op de bok denk ik).
Thuis is vertrouwder, countrymill heeft een breed aanbod van western tot Engels..
Wat doen jullie qua zadels?

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-25 11:01

Het voordeel bij countrymill is dat ze dat jonge paardenprogramma hebben waar je een zadel kan huren en inruilen als het niet meer past.

Ik heb voor de mijne nu een paddle besteld bij edix om de drie basisgangen aan te leren onder het zadel en daarna kijken we wel of een boomzadel beter is. Maar het is inderdaad een gok.
Ik heb hier mede voor gekozen doordat hier niemand in de buurt is met tweedehands zadels en ik wilde voor hem echt nog geen nieuw kopen

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:09

Vraagje aan iedereen die al de eerste rit achter de rug heeft.

Gebruiken jullie iets om de nek, en zo ja wat dan? Ik heb gehoord van beugelriemen naar borsttuigen met handvaten. Maar is dat echt een meerwaarde om te kopen? Ik vind het veel geld voor iets wat je later toch niet meer kan gebruiken doordat het handvat er vast aan zit

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:28

Wilde ik ook nog vragen.
Ik heb nu een halstertouw maar zou wel iets willen met net wat meer “ hold” mocht t nodig zijn.
Lees ook weleens een balans teugel , soort beugelriem dus.. handvat geen idee of dat werkt…

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 16:36

Ik heb voor een eerste rit naar buiten toen met muis een halstertouw om haar hals geknoopt.
Verder gebruik ik niets.

Vandaag hebben we de stoute schoenen aan gedaan.
Jack vind longeren echt helemaal niets.
Hij vind het gekeutel op en om hem heen veel leuker.
En wat is dat dier mak!
Heb echt nog niet zo,n kuikenmak dier in handen gehad.
De merries hadden toch hier en daar wat spatsies,maar Jack is niet gek te krijgen lijkt wel.
Daarom stop ik ook met hem als we een paar rondjes los door de baan kunnen wandelen.
Dan vind ik het genoeg,en zien we volgend jaar wel weer.
Beestje is ook nog erg jong.
En geeft zo veel vertrouwen aan zijn mens.
Daar moeten we zuinig en voorzichtig mee zijn.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 17:04

Wat leuk dat je er met zoveel vertrouwen aan de slag mee kunt! Wel herkenbaar van dat longeren hier haha.
Maar super fijn dat hij zo rustig onder alles blijft, wordt vast een fijn buitenrijpaard!

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 20:49

Wat leuk roosa! Hij ziet er super braaf uit :j

Hier heb ik bij beide paarden een halstertouw gebruikt. Pumba ging alleen het touw op zijn borst proberen te pakken :') Heb bij hem uiteindelijk een bokriempje aan het zadel bevestigd, maar dat vond ik minder praktisch.

Met Pumba gaat het verder goed! De galop vindt hij soms nog lastig. Rechtsom gaf hij aan het begin af en toe een bok. Gisteren draaide hij linksom ineens de andere kant op, maar hij lijkt ook wat te puberen. Hij is natuurlijk wat ouder dan de meeste hier :)

Mijn zusje heeft van de week foto’s gemaakt van het rijden <3

Afbeelding
Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:20

Zijn jullie paarden/pony's ook nog zo zoekende in de galop? Chantie zit nog vaak verkeerd of gekruist. Is dit een stukje balans of moet ik haar toch nog eens na laten kijken door de fysio?

Vanmorgen weer fijn gelongeerd. Komend weekend wordt ze weer gereden. Onder het zadel heeft ze helaas nog wel vaak veel spanning. Het is nogal een onzeker type.

Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 11:58

Dat hebben vaak jonge paarden hoor,gewoon snel terug nemen en weer op nieuw.
In een hoek en uiteraard goed belonen.

Maartje7 dat ziet er al super uit.
Mooi ook dat rode setje

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 13:09

roosa schreef:
Dat hebben vaak jonge paarden hoor,gewoon snel terug nemen en weer op nieuw.
In een hoek en uiteraard goed belonen.

Dit dus.
Komt wel goed.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-25 14:45

Ik zou me geld niet uitgeven aan een borsttuig of savetybeld gewoon het halstertouw of de beugelriem is ideaal. Soms moet je hem weer even omhoog halen als ze hun hals laten zakken maar werk prima.

De verkeerde galop heb ik ook regelmatig, gewoon keer op keer terug nemen en als hij goed zit geef ik hem alle ruimte van voren om ff lekker te blijven galoperen. Het bij elkaar rijden komt vanzelf wel alles op zijn tijd.

Reus gaat heel fijn lastste tijd. Daarom afgelopen donderdag onze eerste les genomen om hem wat rechter en wst van de binnenschouder af te krijgen.
Ik moest zo veer te gelijk. (buitenhand breed naar voren mee geven, binnenhand opzij openen, binnenbeen goed op de plaats houden en me gewicht op mijn buitenbeen pakken) Het ging maar voelde zo gek in me lichaam dat ik met alle normale dingen moeite had voelde me echt weer een beginnen hahaha. Maar voor Reus werke het heweldig hij kwam veel meer in balans. Na die les had ik al spierpijn laat staan hoe hij zich voelde. Dus dag erna even aan de longe stap en draf en dag daarna vrij. Zondag weer echt onze info uit de les gebruik. Vooral op zijn moeilijkere kant heel veel bereikt. Maar Reus was echt gesloopt. Dus voor maandag dat ik een ontspannen bosritje in gedachten, maar waarschijnlijk (mijn invulling van zijn gedrag) door de spierpijn was hij niet echt ontspannen waardoor we na de bosrit zwaar bezweet thuiskwamen. Ik merkte ook dat Reus heel slecht gehumeurd was naar mij maar ook naar de andere paarden. Dus dinsdag was hij lekker vrij. Gister wou ik eigenlijk weer rijden omdat we vandaag (donderdag les hebben) maar gezien zijn humeur heb ik die training maar aangepast naar wat rondjes over eigen terrein eerst lekker gestapt en later ook een drafje en galopje gedaan. Hier leek hij van te genieten dus ik hoop dat hij weer fit is voor me les.
Maar hij is wel toe aan vakantie vind ik dus die ga ik ook voor hem in plannen lekker 1 of 2 weekjes even helemaal niets.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-25 11:32

Denk dat dit wel mijn favoriete foto is van ons twee op het moment <3
Afbeelding
Ik ben zo blij met hoe hij het doet!

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:08

Tip van mijn zadelmakmaker.
Als je een groen paard in galop brengt, mag je niet gelijk gaan zitten maar moet je ietsje verlicht nog wat meer snelheid/sprong/energie vragen en dan belonen om te vertellen dat het ok is. En dan even door laten galopperen, lange lijnen.

Hij kiest ook voor zijn grote springpiste i.p.v. een 20x40 bak.

Jullie ideeën hierover?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:10

Ik heb dit met mijn zesjarige ook zo gedaan inderdaad. We hebben geen springpiste, maar wel het verlicht zitten. Dan kunnen ze makkelijker onder je door springen. Moet je natuurlijk wel zelf genoeg evenwicht hebben.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 09:12

koend schreef:
Tip van mijn zadelmakmaker.
Als je een groen paard in galop brengt, mag je niet gelijk gaan zitten maar moet je ietsje verlicht nog wat meer snelheid/sprong/energie vragen en dan belonen om te vertellen dat het ok is. En dan even door laten galopperen, lange lijnen.

Hij kiest ook voor zijn grote springpiste i.p.v. een 20x40 bak.

Jullie ideeën hierover?

Ik heb nu niet erg veel ervaring. Maar een grotere baan lijkt me sowieso niet slecht, dan kan het paard langer rechtdoor en meer balans krijgen door snelheid. Net dat buitenritten ook goed zijn voor jonge paarden, kunnen ze lekker rechtuit.

Verlicht zitten is voor het paard opzich ook wel makkelijker om over zijn rug te blijven lopen. Zo kan hij het rustig zelf uitzoeken zonder sat je hem als ruiter in de weg zit. En doorgalopperen is volgens mij vooral zodat die niet in een half dralopje zit maar een echte galop zodat het paard goed het verschil leert.

Maar ik geloof ook dat er niet 1 weg naar Rome is, dit klinkt voor mij alleszins niet heel vreemd ofzo