Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:12

c_alsemgeest schreef:
swatch schreef:
Rontgen bij een pony zou voor mij niet perse hoeven.
Zou dat bij een duurder paard wel doen hoor.

Ik begrijp dit niet eigenlijk... je gaat er toch hetzelfde mee doen?
Waarom zou je een goedkoop paard wel gaan belasten zonder te weten hoe het er van binnen uit ziet en een duurder paard niet?
Ook al ga je alleen recreatief aan de gang... zelfs buitenritten kunnen zwaar zijn en overbelasten als het paard of pony iets mankeert.
Prijs van het dier zou er voor mij los van staan.

Omdat de meeste kreupelheden denk ik toch eerder weke delen problemen zijn en of overbelastingsklachten.
En management op zich wel in orde is.
En waar stop je dan? Pak je dan ook nog rug en nek mee op de foto?
Bij een 2/3 jarige zie ik nog wel in dat foto's een toegevoegde waarde kunnen hebben, maar bij een jaarling?
Ik vind het best lastig.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 23:31

MiniMaxi schreef:
Hoi, ik kom ook melden in dit topic.

Hopelijk kunnen jullie me helpen want ik ben opzoek naar mijn nieuwe topper:

- leeftijd tussen 3 en 10 jaar
- goed zadelmak. Niveau naar leeftijd
- schoft tussen 170 en 177
- voorkeur voor merrie maar een lekker ruin mag ook
- braaf en nuchter karakter
- volledig gekeurd en opnieuw gekeurd mogen worden door eigen arts -- volledig gezond, ECVM vrij
- moet leuk in de dressuur mee kunnen komen maar een bos of strandrit tussendoor moet ook kunnen.
- normaal budget

Uiteraard hou ik zelf alle websites in de gaten. Maar misschien weten jullie iets wat nog niet online staat.

Ik kwam net een merrie van 9 jaar met een schofthoogte van 170 tegen op FB: https://www.facebook.com/share/p/16qaoGtVFx/

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 07:16

swatch schreef:
Omdat de meeste kreupelheden denk ik toch eerder weke delen problemen zijn en of overbelastingsklachten.
En management op zich wel in orde is.
En waar stop je dan? Pak je dan ook nog rug en nek mee op de foto?
Bij een 2/3 jarige zie ik nog wel in dat foto's een toegevoegde waarde kunnen hebben, maar bij een jaarling?
Ik vind het best lastig.

Ja ok, maar waarom dan bij een dure wel?

Leeftijd had ik het niet over, veulen op de foto zou ik ook niet doen omdat veel zaken later pas ontwikkelen.
Maar het ging mij vooral om het duur: wel rx
Goedkoop: geen rx.
Prijs van het dier staat er imo los van. Een dure kan net zo goed ook iets aan de pezen krijgen.
Sowieso kan je veel niet uitsluiten met de keuring.
Maar ik zie de link met de prijs van het paard daarin niet.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 07:45

c_alsemgeest schreef:

Misschien omdat mensen denken dat een goedkopere makkelijker te 'vervangen' is als het paard toch stuk blijkt te zijn? Even bot gezegd, voor eentje van 100.000 euro koop je er 10 van 10.000 euro. Bij een goedkopere nemen mensen misschien makkelijker hun verlies?
(Niet mijn mening, overigens).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:11

c_alsemgeest schreef:
swatch schreef:
Rontgen bij een pony zou voor mij niet perse hoeven.
Zou dat bij een duurder paard wel doen hoor.

Ik begrijp dit niet eigenlijk... je gaat er toch hetzelfde mee doen?
Waarom zou je een goedkoop paard wel gaan belasten zonder te weten hoe het er van binnen uit ziet en een duurder paard niet?
Ook al ga je alleen recreatief aan de gang... zelfs buitenritten kunnen zwaar zijn en overbelasten als het paard of pony iets mankeert.
Prijs van het dier zou er voor mij los van staan.

Pony,s hebben veel minder vaak OCD, dus afhankelijk van de prijsklasse begrijp ik het wel.

MarjanB

Re: Wie gaat er op zoek naar een nieuw paard -deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 08:47

Ik heb Lando voor geld gekocht waar iedereen denk ik rc voor zou keuren. Dierenarts zei na klinische deel, in de trailer zetten en meenemen :+

Koudbloeden hebben nog wel eens wat aan de kroonrand maar verder weinig afwijkingen die je bij de paarden wel ziet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:03

Lieser schreef:
c_alsemgeest schreef:

Misschien omdat mensen denken dat een goedkopere makkelijker te 'vervangen' is als het paard toch stuk blijkt te zijn? Even bot gezegd, voor eentje van 100.000 euro koop je er 10 van 10.000 euro. Bij een goedkopere nemen mensen misschien makkelijker hun verlies?
(Niet mijn mening, overigens).

Wellicht, al zijn na ratio de dierenarts kosten dan weer hoger als het af zet tegen de aankoop prijs :P

Elisa2 schreef:
Pony,s hebben veel minder vaak OCD, dus afhankelijk van de prijsklasse begrijp ik het wel.

OCD's inderdaad.
Maar artrose of vorm afwijkingen kunnen ook aanwezig zijn.

De afweging dat in een bepaald ras minder dergelijke problemen voorkomen begrijp ik wel. Waardoor je daardoor niet RX laat keuren kan ik zeker inkomen. Maar zoals het in het hierboven puur aan prijs gekoppeld werd geschreven niet. Maar wellicht werd jouw afweging bedoeld en niet puur met prijs.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:05

Pony’s zijn tegenwoordig ook gewoon duur..

Zag gisteren ook nog een niet zo bijzondere haflinger voor 8 aangeboden worden. Wel knap en wat groter maar te weinig body voor een volwassene

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:07

Klopt, kennis van mij zocht een leuke C... niet heel speciaal, gewoon correct, gezond en normaal qua gedrag. Hoefde niet eens echt heel braaf te zijn, haar dochter is niet bang en best handig... maar man wat een prijzen bij die C'jes

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:07

Nou ja, ik denk zelf dat het ook met het doel te maken heeft..als ik een FEI prospect pony koop met als doel tzt doorverkoop dan zou ik die zeker laten keuren. Als ik een HTK pony koop die gewoon toch wel blijft en de prijs niet te hoog is dan zou ik de gok wel durven nemen om niet te keuren. Wel afhankelijk van het klinisch beeld. Voor mij ligt het wel echt aan de soort pony.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:11

Ja daar zit ik inderdaad anders in, wil gewoon weten wat ik in huis heb, ook al ga ik er bv alleen mee boscrossen.
Wil niet dat er later met rijden iets naar boven komt wat ik had kunnen weten vooraf.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:16

Dat kan ik begrijpen en dat mag ook. :)

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:24

Voor mij is het inderdaad van meerdere factoren afhankelijk.

Voor dochter een A pony van 6 gekocht die nooit gekeurd is. Liep wat lessen, in een showteam, voor de sulky beleerd en niet veel geld. daar hebben we de gok bij genomen.

De (bijna)jaarling merrie hebben we ook zo gekocht.

Mijn jonge 4 jarige was onbeleerd bij aankoop. Jaar ervoor röntgen gekeurd. Die heb ik wel klinisch en röntgen laten keuren. Ook rug en hals. Veel pech met voorgaande paarden gehad en wilde weten waar ik aan begon bij start.

Heb toen trouwens wel gemeld hier dat ik haar gekocht heb onder voorbehoud van keuring, en ben onwijs blij met haar. Ze pakt het ook heel fijn op onder het zadel en van de week de eerste keer los door baan.

https://youtu.be/SsaqI3e80TI?si=OvzOTXZKPHzyyOgj

Ik weet nog een leuke E merrie die binnenkort in verkoop komt mocht iemand opzoek zijn.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:30

Ik vind C pony’s ook heel duur.
Toen ik jong was raakte je die aan de straatstenen niet kwijt.

Men ging van een A/B pony over naar een D/E.
Nu zijn ze tussen de 5 en 10 k.

Ik laat enkel klinisch keuren.
Waarom? Omdat ik weet dat ze toch de rest van haar leven blijft. En eerlijk ik vind het ook duur en ga sowieso de sport niet in.

Is het een risico ja misschien wel. Maargoed. Mijn ruin kreeg op zijn 15e last van zijn longen. Dat had ik ook nooit van te voren aan kunnen zien komen.

De pony die ik op het oog heb is aan de bovenkant van mijn budget. (Ik had niet gerekend op een pony inslapen/cremeren en nu al een andere pony kopen)
En geen zorgen overal is rekening mee gehouden, da kosten, voer, veulen etc etc.

Denk gewoon ieder zijn eigen keus :)

Wat een knapper hierboven <3
Laatst bijgewerkt door Saul op 20-07-25 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 09:37

Ik heb laatst een kinder shetlander gekocht. Voor een shet duur, niet gekeurd..
En een veulen. Ook niet gekeurd.

Ik heb ze voor ze verkoop dus dan is keuren wel fijn.. wat ik fok keur ik uiteindelijk ook. Als ze er voor weg gaan mogen ze altijs gekeurd worden natuurlijk en anders zijn ze al eens gekeurd.
Er is vaker iets dan niets geloof ik :+

Heb laatst al m'n 2 jarigen al op de foto gehad. Die waren alle 3 goed zonder op of aanmerkingen. Het voelde alsof ik de jackpot had gewonnen _O-

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:25

MarjanB schreef:
Ik heb Lando voor geld gekocht waar iedereen denk ik rc voor zou keuren. Dierenarts zei na klinische deel, in de trailer zetten en meenemen :+

Koudbloeden hebben nog wel eens wat aan de kroonrand maar verder weinig afwijkingen die je bij de paarden wel ziet.

Maar als je je paard wil verzekeren, dan is XR's een vereiste (boven een bepaald bedrag).

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 10:36

MarjanB schreef:

Is dat aangetoond zo of komen koudbloeden bij mensen met minder kunde en kennis en wordt het niet opgemerkt of afgedaan als koudbloed ding?
Ikzelf denk het laatste.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:14

Hier altijd alles alleen klinisch gekeurd, behalve Amy, mijn rijpaard merrie en mijn kinderpony (wij wisten toen nog niks van paarden). Met Amy nam ik de gok, omdat ze in eerste instantie als weidemaatje annex kinder/hobbelpony hiernaartoe kwam. Mijn merrie heb ik als veulen gekocht, en ken ik vanaf 10 dagen oud, dus gehele voorgeschiedenis bekend. Is eigenlijk klinisch altijd goed geweest behalve de peesblessure die ze op de wei heeft opgelopen en de mogelijke heupblessure die ze nu heeft, ook na een ongeluk op de wei.

Ben er ergens van overtuigd dat het paard van mijn zus op vier benen artrose heeft, maar die loopt hele dagen op de wei en wordt zo’n twee keer per week eens onder het zadel gereden, en die blijft zo eigenlijk klinisch prima lopen. Kan eens een keer wat stijver zijn, maar ze hoeven bij ons niet zoveel.

Ik snap het overigens wel dat je bij duurdere paarden wel zou keuren. Dat is toch een hele klap geld die je uitgeeft, dan wil je zeker weten of er niet iets onderliggends op kan gaan spelen. Ik denk dat het beoogde doel voor goedkopere paarden ook wel anders is dan bij paarden die 10k+ kosten.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 11:45

Tja wat is goedkoop hè
Ik ben een voorstander om ook onder 10k te keuren.
Je wilt weten toch wat je koopt want de aanschafprijs zegt niks over de herstelkosten.

Over je er nu 1 voor 5k of voor 15k koopt een artrose behandeling is even duur.

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:03

SjonnieZ schreef:
Tja wat is goedkoop hè
Ik ben een voorstander om ook onder 10k te keuren.
Je wilt weten toch wat je koopt want de aanschafprijs zegt niks over de herstelkosten.

Over je er nu 1 voor 5k of voor 15k koopt een artrose behandeling is even duur.

Maar dan ga je er vanuit dat mensen die artrose behandeling ook laten uitvoeren ...

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:05

denisesilver schreef:
Hier altijd alles alleen klinisch gekeurd, behalve Amy, mijn rijpaard merrie en mijn kinderpony (wij wisten toen nog niks van paarden). Met Amy nam ik de gok, omdat ze in eerste instantie als weidemaatje annex kinder/hobbelpony hiernaartoe kwam. Mijn merrie heb ik als veulen gekocht, en ken ik vanaf 10 dagen oud, dus gehele voorgeschiedenis bekend. Is eigenlijk klinisch altijd goed geweest behalve de peesblessure die ze op de wei heeft opgelopen en de mogelijke heupblessure die ze nu heeft, ook na een ongeluk op de wei.

Ben er ergens van overtuigd dat het paard van mijn zus op vier benen artrose heeft, maar die loopt hele dagen op de wei en wordt zo’n twee keer per week eens onder het zadel gereden, en die blijft zo eigenlijk klinisch prima lopen. Kan eens een keer wat stijver zijn, maar ze hoeven bij ons niet zoveel.

Ik snap het overigens wel dat je bij duurdere paarden wel zou keuren. Dat is toch een hele klap geld die je uitgeeft, dan wil je zeker weten of er niet iets onderliggends op kan gaan spelen. Ik denk dat het beoogde doel voor goedkopere paarden ook wel anders is dan bij paarden die 10k+ kosten.

Je zou er een periode Glucosamine-preparaat in kunnen stoppen en kijken of ie beter wordt.
Ik ken paarden die het daar goed op doen, maar een garantie heb je natuurlijk nooit.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:10

Belker schreef:
MarjanB schreef:

Is dat aangetoond zo of komen koudbloeden bij mensen met minder kunde en kennis en wordt het niet opgemerkt of afgedaan als koudbloed ding?
Ikzelf denk het laatste.

Als ik in mijn omgeving kijk ook. Want dat weinig afwijkingen herken ik dus juist helemaal niet bij koudbloeden.

Ik keur tegenwoordig alles, het verdriet is net zo groot als na een paar maanden die goedkope kapot blijkt te zijn als bij de dure. Wij kopen ze om ze te houden en dan is het me heel veel waard om voordat ik gehecht ben al na te laten kijken. Ipv hechten en dan dus al het verdriet en de energie die erbij komt kijken om ze redelijk te houden. Los van het geld nog.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:15

Oh maar hij is niet slecht hoor, Ikke. Hij kan een keer wat stijfjes zijn, maar nog nooit een pas kreupel erom gelopen.

swatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:16

Ik denk dat bij pony's rontgen afwijkingen wat minder voorkomen dan bij paarden, dat was een beetje mijn gedachte.
Is ook verder niet voor de verkoop en ook als gezelschap voor de paarden.
Als het een Shetlander zou zijn, dan laat je die toch ook niet helemaal op de foto zetten?
Overigens mocht het beestje wat krijgen dan hebben we de faciliteiten en kunnen we de kosten dragen.
Hebben jullie dan ook alle paarden verzekerd?
Want voor een verzekering (tot een bepaald bedrag) hoeven ze ook niet eens altijd gekeurd te zijn. Wist ik ook niet hoor.

Voor een oudere pony die al wat gelopen heeft, hebben nieuwe x-foto's ook niet altijd een extra toegevoegde waarde.
Ze presteren dan toch goed en zijn klinisch goed ondanks iets op de foto.
Waar trek je die lijn?
Allemaal dingen die ik me wel af vraag bij de zoektocht naar een pony.
Laatst bijgewerkt door swatch op 20-07-25 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

3heathcliff5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 12:21

Ik had mijn veulen met een gezondheidsverklaring gekocht voor de verzekering. Verder niks. Uiteindelijk is hij ook niet meer op de foto gegaan en loopt hij inmiddels een jaar onder het zadel.