Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

denisesilver

Re: Paarden die in 2025 beleerd gaan worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 20:46

Wat fijn dat Reus zo braaf is!

Thanks voor de tip van het benutten van de hele bak GabberGill! Heb dit in het verleden veel gedaan, maar mijn zesjarige kan extreem uit haar plaat gaan aan de longe, en dan heb ik liever drie dichte kanten voor een beetje sturing. Mijn schouders zijn al geblesseerd genoeg haha.

Vandaag dus Amy de hele bak door genomen. Ze gaat steeds meer ontspannen. Laat de hals steeds meer vallen. Ze verschoot een keer achterin de bak van een vogel, maar ik had haar eigenlijk zo weer terug. Na het uitstappen nog even "gehangen". Niet met volle gewicht, want ik had geen cap bij. Ze onderging het heel braaf. Keek een keer naar achteren en had een oortje ingedraaid, maar was verder vooral bezig met gras stelen. Je bent een halve tinker of niet natuurlijk. Ik wilde eigenlijk een longeersingel omdoen, maar eentje van de paarden past niet bij een pony van 1,45 :+
Afbeelding

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-25 21:40

Knappe reus,dat is toch super tof ondanks de wind.

Denisesilver wat een leuke halve tinker heb je.
Ziet er ontspannen uit.

Hier longeer ik 1x in de week,mag geen naam hebben hooguit een 20 minuutjes beetje rommelen.
Wel een klein wandelingetje gedaan aan de hand.
En jack zou jack niet zijn die verblikt of verbloosd niet.
TOT de pinken aan kwamen rennen,die dachten dat ie een bruine koe was.
Toen ging warempel het staartje de lucht in en zat er ineens leven in.
Snorken en die luie vlek kon ineens draven :+ maar keurig in de hand.

Leuk jackje staat in uitgelicht zag ik. :):)

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 22:09

denisesilver schreef:
Wat fijn dat Reus zo braaf is!

Thanks voor de tip van het benutten van de hele bak GabberGill! Heb dit in het verleden veel gedaan, maar mijn zesjarige kan extreem uit haar plaat gaan aan de longe, en dan heb ik liever drie dichte kanten voor een beetje sturing. Mijn schouders zijn al geblesseerd genoeg haha.

Vandaag dus Amy de hele bak door genomen. Ze gaat steeds meer ontspannen. Laat de hals steeds meer vallen. Ze verschoot een keer achterin de bak van een vogel, maar ik had haar eigenlijk zo weer terug. Na het uitstappen nog even "gehangen". Niet met volle gewicht, want ik had geen cap bij. Ze onderging het heel braaf. Keek een keer naar achteren en had een oortje ingedraaid, maar was verder vooral bezig met gras stelen. Je bent een halve tinker of niet natuurlijk. Ik wilde eigenlijk een longeersingel omdoen, maar eentje van de paarden past niet bij een pony van 1,45 :+
[ Afbeelding ]

Aaaaah ja ik heb een lijn die veel langer is dan een normale longeerlij n

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-25 23:46

Deze lijn is veel korter dan een normale longeerlijn :+
Er zitten ongeveer honderd knopen in. Hebben deze volgens mij al sinds we de pony hadden 18 jaar geleden dit jaar. Geen idee waar de andere is gebleven.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 02:15

denisesilver schreef:
Deze lijn is veel korter dan een normale longeerlijn :+
Er zitten ongeveer honderd knopen in. Hebben deze volgens mij al sinds we de pony hadden 18 jaar geleden dit jaar. Geen idee waar de andere is gebleven.

Hahahahaha verlengd halstertouw dus

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-25 03:21

Zoiets ja :')

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:11

Gisteren deze grote jongen voor het eerst gelongeerd met een hoofdstel met bit eraan. Eerst even met een halster erover om eens te kijken of hij jet bit dan meer met rust laat. Als hij stilstaat rommelt hij er enorm mee, maar gelukkig valt dat erg mee als hij loopt.

En meteen met een zadel en losse beugels eraan voor het geklapper. Doet hem niks, mijn stiefvader ging op de regenput staan om iets te maken. Meneer keek er even naar en liep door. Heerlijk!

Afbeelding

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 20:13

Klinkt als een overwinning DDara. Ik ben echt een watje als het op wind gaat, laatste keer dat ik met windkracht 5 ging rijden eindigde in de ambulance
Goed bezig Denisesilver, fijn als ze zo braaf zijn.
Hoe gaat het met de rest?

Mijn stippel doet het echt zo braaf. Was haar 6de keer in de grote bak en ben er zelf opgestapt. Ze is nog heel wiebelig maar wel fijn in haar lijf, was bang dat ze wat stug zou zijn maar dat is zeker niet zo. lijkt gelukkig ook nog wat te groeien want ik kreeg laatst weer te horen dat het zo'n knappe pony is :D .
Afbeelding

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-25 21:39

Knappe stippel, absoluut!

Mijn zesjarige was toen ze net thuis stond echt onverstoorbaar met wind, maar is tegenwoordig echt een watje, dus bij die ben ik altijd heel scherp :')

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-25 10:42

Wat gaat iedereen hier goed! Leuk om te zien. En jou stippel Eef_Bam! <3

Waidida; wat fijn dat die van jou zo nuchter lijkt.

Samantha jullie gaan ook lekker he?! Knappe merrie heb je en volgens mij heb je er echt een heel fijn paard aan. Heb je ook al een lesje bij Hanneke gepland staan? :D

Wij zijn ook rustig aan het opbouwen naar het "serieuzere" werk. Vorige week naar de osteopaat geweest en was erg trots op hem hoe hij de trailerrit deed en hoe voorbeeldig hij zich gedroeg op vreemd terrein. Heb er nu 2x op gezeten, enkel gezeten, we hebben in augustus een afspraak bij de zadelmaker.

Nu longeren met hoofdstel en zadel en straks ook met een licht bijzetje om vast kennis te maken met druk op de mond. Vind het in ieder geval erg leuk om wat serieuzer bezig te zijn, maar merk wel dat ik nog zoekende ben naar een goed "ritme", wil hem tussendoor ook de tijd en rust geven om alles te verwerken.

Afbeelding

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 11:31

Mijn vriendin doen we het net een beetje anders mee.

Ze kreeg de tijd om een grote meid te worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze was nog heel erg baby! Langzaam aan zijn we dus begonnen met alles vanaf de grond. Ze is gisteren voor de oefenronde gegaan voor de merriekeuring en zal binnenkort op de echte keuring verschijnen.

Vanaf daar ga ik der doorpakken voor de IBop en als het goed is is ze drachtig. Dit weten we 21 Juli!

Dus als ze allemaal dingetjes doet kan ze na der baby en rust weer opgepakt worden en een wedstrijdseizoen meepakken

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:28

denisesilver: Fijn dat de jouwe het ook allemaal zo lekker op pakt. Heb je onderhand al een keer echt gehangen met cap of je er nog niet aan gewaagd?

Waidida Heerlijk he van de paarden die nergens op reageren die alles wel prima vinden, daar ga je echt een fijn paard aan hebben!

Eef_Bam |Geweldig je stippel! (volgend jaar is mijn stippen 3 dan moet die ook aan de bak) En fijn dat hij nog lekker door groeit, ik het begin zijn ze allemaal wat wiebelig maar soms verbaas je je er over hoe snel dat allemaal over is.

Nann__ Die van jou lijkt ook TOTAAL NIET onder de indruk dat is toch wel heerlijk hoor ziet er haast uit of je ze zo op weg kan rijden.

GabberGill Mooi paardje zeg, nu duimen dat ze drachtig is, hou je ons op de hoogte? En ze op jonge leeftijd ff lekker wat extra tijd geven is hardstikke goed zeker als je er toch zo lekker mee bezig bent.

Reus doet het echt geweldig hij is zo vreselijk makkelijk te rijden, hij lijkt soms al te reageren op mijn gedachte nog voor dat ik de daadwerkelijke hulp geef. Vandaag voor het eerst in me eentje op buitenrit ook een galopje mee gepakt wat een heerlijk paard echt alles is genieten met dat beest! Onderhand staat hij lekker zonder graasmasker want het meest dik makende gras is nu wel geweest.
Nu lekker actief met hem bezig binnenkort ga ik lekker even op vakantie dan heeft hij weer ff lekker 1 a 2 weekjes vrij is ook wel goed voor hem!

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 15:37

Fijn dat ze allemaal zo goed gaan!

Ik heb nog niet echt gehangen. Wel heb ik ondertussen een zadeltje gekocht <3
Afbeelding
Afbeelding

Even kijken of ik vanavond nog wat ga doen met de paarden, ze hebben vanwege het weer de afgelopen twee weken vrij gehad. En ik slaap momenteel slecht, dus ben snel te moe om wakker op het paard te klimmen.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 17:14

Hier heb ik gisteren voor het eerst een beetje druk op de stijgbeugel gezet, net zoals je zou opstappen. En hij deed echt niks. Even lekker om zich heen kijken.
Ook voor het eerst inbuigen met het bit en een keer halthouden met het bit.

Ach ja die zadels. Ik heb nog een oud dressuurzadel dat min of meer past. Dat wil ik gebruiken voor het leren opstappen en hangen etc. Maar eens die echt aan de bak gaat moet er wel echt een degelijk zadel gaan komen en daar zie ik dik tegenop. Ik ben namelijk niet gezegend met veel zadelpassers in de buurt helaas.

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 18:36

Ik heb dus echt heel veel zadels liggen, maar met geen een durfde ik het aan om te gaan longeren, hangen en zitten. Paste allemaal gewoon niet :=

Welke regio zit je? Misschien weten mensen hier iets.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:10

Ik zit in België, tussen Antwerpen en Brussel in, naast Mechelen.
Velen komen niet tot hier helaas. En al niemand heeft tweedehands zadels helaas

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 20:57

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 17:59

Mag ik me ook melden?
Heb vorig jaar een toen bijna 3 jarige warmbloed ruin gekocht. Na het overleden van mijn ruin, die geen 5 heeft mogen worden…
Ondertussen is hij een jaar hier en zijn we nu echt wel een setje samen.
Vorige week voor het eerst even erop gezeten met barebackpad , vandaag ook weer even. Beide keren wel met iemand die hem even ook vasthield.
Heb nog geen zadel dus nu even wat met de barebackpad de eerste stapjes doen…

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-25 20:08

Hier gisteren voor het eerst gehangen, echt met twee voeten van de grond en aaien aan de overkant. Hij keek wel een beetje: wat doe jij nu opeens daar? Maar verder was hij echt super nuchter. Mijn doel was tegen het einde van de zomer erop en dat lijkt toch wel te gaan lukken.

Ik moet zeggen dat ik dacht dat ik het spannender zou gevonden hebben. Maar het is eigenlijk niet anders dan alle andere dingen die je leert. Alles opdelen in babystapjes en dan kan je paard rustig wennen, maar ikzelf ook haha.

We overwegen ook om hem misschien ook nog voor de wagen te beleren als hij een jaar onder het zadel is ofzo. Hij is best wel gebouwd als een tank dus het zou niet misstaan. En het lijkt me leuk om met andere mensen dan samen een ritje te kunnen gaan doen. Maar dat ga ik zeker wel uitbesteden want daar begin ik zelf absoluut niet aan.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:46

@muze wat een naar verhaal en ik hoop dat je met deze kanjer meer geluk mag hebben.

@waidida ik ben zelf ook altijd wel in voor een stukje mennen met ieder paard. Het is een hele fijne andere belasting voor het dier.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 14:48

Deze dame wordt steeds sterker en beter!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

We zijn nog steeds gewoon op ons gemak bezig. Zo is ze verkeersmak en gaat mee naar buiten met singeltje en bijzet enz. We doen eigenlijk heel erg veel.

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-25 17:08

@GabberGill: dat leek mij inderdaad ook wel fijn, ook als afwisseling voor mezelf. En fijn om met mijn ouders te doen die beiden eigenlijk niet meer rijden. Mijn vader ment nog wel als we op vakantie zijn, daar heb ik het ook geleerd. Ik merkte daar bv ook dat ik een dubbelspan echt niks vind. Maar ja het lijkt me fijn voor hem! En voordeel is ook dat we in de buurt ervaren menners hebben zitten die hem het zouden kunnen leren

koend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 12:30

Wat doe je met een bokje?

Mijn driejaartje reed ik gisteren in de graskant langs de straat ( voorlopig nog met fietser mee).
Het ging eigenlijk prima. Stap en draf zg. Been als hulp voor sneller lijkt ze ook begrepen te hebben.
Galop lukt ook, maar nog helemaal uit elkaar en ze ziet al snel een of ander waardoor ze afgeleid is en in draf over gaat.
Tot daar alles normaal dus.

Maar toen ze eens vroegtijdig uit galop dreigde te vallen, gaf ik nogal stevig been. Ze antwoordde met een voorwaarts bokje en zoals gevraagd in galop te blijven.

Nu mijn vraag: Hoe reageren jullie op zoiets?
Ik heb mondeling laten weten dat dit niet de bedoeling was, samen met nog eens been, maar verder laat ik zoiets normaal blauw-blauw en doe gewoon verder met wat ik aan het doen was.

Jullie?

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 13:35

Hetzelfde als wat jij nu hebt gedaan. Het was waarschijnlijk een reactie op je been, en als die niet heel subtiel gegeven wordt, dan vind ik commentaar van het paard niet zo'n probleem.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-25 00:13

Ik reageer niet op zo'n bokje,

Helemaal niet omdat alles in je verhaal duidelijk laat zien dat ze het moeilijk en zwaar is. Ik geef ze een compliment een een aai over de hals en probeer het nog een keer.

Ik zie een verhaal en zoals ik het lees geeft je paard van 3 aan dat het op dat moment zwaarder was. Een hardere hulp vind ik zelf op zo'n moment niet nodig en al helemaal niet bij 3 jaar. Hou het leuk en positief en al helemaal als ze dit met 3 jaar al zo fijn doen. Wees blij met elke positieve meter die ze maken en wordt niet harder als het even niet lukt.