Het allerlaatste paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Re: Het allerlaatste paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 07:59

ach fannetje, dat is verdrietig. Zo plotseling. veel sterkte!

Mijn laatste pony heb ik in oktober laten onverwacht moeten laten inslapen, dus toen was ik paardloos. De hele winter tegen de lege stallen aan zitten kijken, wel lekker rustig, maar niet leuk.

Dus toen heb ik besloten om de stallen maar te gaan verhuren voor blessure/pensioenpaarden, en dat bevalt me heel goed. Ik heb nu 3 lieve paardjes staan. De eigenaren komen heel weinig, dus de volledige verzorging komt op mij en het levert ook een klein beetje op. win/win dus. wel de lusten niet de lasten. Ik ben tevreden met deze oplossing.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-25 08:14

fannetje schreef:
En nu, dus paardloos. Het is raar, het is vreemd na 33 jaar paarden hebben. Je mist je routine, je mist het even gedag zeggen, knuffels halen en je steun in moeilijke tijden ( want wat is hij er toch veel voor mij geweest).
Maar ik sta nog steeds achter mijn keuze, er komt geen paard meer in mijn huidige situatie en misschien wel nooit meer.
Nu spullen opruimen, verkopen en weggeven.
Op naar een toekomst met mijn honden, met meer vrijheid, weer op vakantie durven gaan, minder werken ( want dat kan nu financieel). We gaan het meemaken.

Hier dus ook, na 44 jaar paardloos, maar de vrijheid die we nu hebben vind ik ook wel prettig, gaan deze zomer op vakantie met de honden, tijd die ik overhad is ook grotendeels naar de honden gegaan en het belevingsveld wat ik voor ze aan het maken ben en mijn nieuwe bezigheid de moestuin.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 10:02

fannetje schreef:
Bedankt allemaal, ik had hem zelf gefokt en dus ruim 25 jaar gehad, maar hij was ook een brokkenpiloot.

Ellepel, dat laatste is dus vooral mijn ding, het is niet zo leuk betaalbaar meer. Was aan hem toch zo'n 550 euro per maand kwijt en dan was hij grasmaaier. Als ik weer een paard zou nemen, kan ik dat niet half, dan zou ik weer voor 100% gaan,maar dat geeft gelijk mij weer een hoop beperkingen.

Ik heb mijn nieuwe hobby in de hondensport, agility gevonden. Loop nu met 2 honden, geeft mij een hoop lol en heb een hele nieuwe kennissenkring opgebouwd. Ook zou ik met de oudste willen gaan speuren, want eens houdt de agility voor haar op en de workshop die we gedaan hebben, vond ze geweldig. Dus nu allemaal nieuwe kansen, die ik ga proberen aan re grijpen.

Ik was ooit een eeuwig paardenmeisje, maar als je het niet meer kunt doen, zoals je wil, dan vind ik mijn nieuwe hobby wel een fantastische vervanging.

Het onderhoud van honden, als ze medische zorg nodig zouden krijgen, is momenteel bijna net zo duur als dat van een paard. Voordeel is wel dat je ze in je eigen huis kunt houden en niet ergens in pension hoeft te doen. Maar in dit topic zijn ook mensen met paarden aan huis, dan geldt dat voordeel niet.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-25 22:57

Als ik er van uit ga dat Tara 25 jaar wordt, dan ben ik 61 als zij omvalt. Ik zou dan niet meer aan een nieuw eigen paard willen beginnen... Denk dat ik mn paardencarrière ga eindigen zoals ik hem ben begonnen: met een verzorgshet :')

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 07:50

Fnannetje sterkte.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:25

Fnanntje sterkte :(:)

Hier ook laatste paard. Ik ben maar 36, maar mijn moeder is in de 70. Zij is degene die alles betaald en we hebben jarenlang de paarden samen gedaan, eigenlijk na mijn ponytijd altijd samen 1 paard gehad. Ik kan het absoluut niet zelf betalen en zij is tegen de tijd dat de huidige er niet meer is te oud om aan een nieuw paard te beginnen. Ik hoop heel hard dat huidige merrie nog jarenlang bij ons blijft in goede gezondheid en we haar over tig jaar nog een fijn pensioen kunnen bieden. Voorlopig hopelijk gewoon nog lekker rijden en allerlei dingen ondernemen, want ze is 15. We hebben haar met 6 gekocht en toen was mams al in de 60, maar echt fit zat nog. Nu ook trouwens, maar aan een nieuwe wil ze niet meer beginnen. Ik snap het helemaal, maar het is voor mij wel echt een heel moeilijke gedachte. We hebben ook wel eens discussies gehad over of we huidige merrie nog gingen revalideren als er weer wat aan de hand was, maar gelukkig wilde ze het toch wel weer.

Ik ben ooit al aantal jaar gestopt geweest toen het paard wat ik gekregen had na ponytijd afgekeurd was door chronische blessure na een ongeluk. Kon het niet aan. In die tijd heb ik honden genomen (of nouja ik had ze al) en daar serieus mee gaan sporten. maar dat kan ik lichamelijk niet meer en door de kosten heb ik ook de laatste hond nu.

Want naast dat mams te oud wordt zijn de prijzen ook niet meer grappig. Helaas door mijn chronische ziekte en slechte belastbaarheid heb ik weinig dingen die ik zou kunnen gaan doen in die tijd. En mijn gezondheid gaat ook achteruit zonder rijden dus ik hoop heel hard dat ze nog jaren mee kan en de stomme ongelukken klaar zijn.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-25 09:33

Fannetje sterkte!

Geniet nog lekker van jullie paard MWM :j

Hier ook het laatste paard, met 4 jaar gekocht en is nu 19 jaar. We rijden alleen nog maar bosritjes. Hier geniet extra van, want hij staat op de wachtlijst voor het paardzorgcentrum in Uddel.

Zelf vind ik ook andere sporten/hobby’s leuk en wil daar dan meer tijd aan besteden. En een eigen paard is toch wel een zorg, en vraagt best wat van m’n planning door de weeks en denk aan een dagje weg, of vakanties.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 22:45

Helaas is 1 van mijn pony's al overleden, heel onverwacht. Ik blijf bij mijn standpunt, er komt geen 2e paard meer bij.

Unleash schreef:
Dit zijn ook mijn laatste paarden! Als ze ziek zijn of lijken te zijn dan ben ik de hele dag ongerust en eet/slaap ik slecht. Ook als ik vind dat er qua stalmanagement dingen niet goed gaan. Ik maak me telkens zo veel zorgen dat ik die keuze heel makkelijk kan maken: hierna nooit meer eigen paarden, alleen bijrijdpaarden!

Alleen zijn die van mij pas 10 en 13 jaar, dus ze gaan hopelijk nog 20 jaar mee. Dus heb nog 20 jaar vol met stress en zorgen voor de boeg.

En tuurlijk zijn er leuke momenten, maar momenteel wegen de zorgen zwaarder helaas.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-25 23:07

Unleash schreef:
Helaas is 1 van mijn pony's al overleden, heel onverwacht. Ik blijf bij mijn standpunt, er komt geen 2e paard meer bij.

Unleash schreef:
Dit zijn ook mijn laatste paarden! Als ze ziek zijn of lijken te zijn dan ben ik de hele dag ongerust en eet/slaap ik slecht. Ook als ik vind dat er qua stalmanagement dingen niet goed gaan. Ik maak me telkens zo veel zorgen dat ik die keuze heel makkelijk kan maken: hierna nooit meer eigen paarden, alleen bijrijdpaarden!

Alleen zijn die van mij pas 10 en 13 jaar, dus ze gaan hopelijk nog 20 jaar mee. Dus heb nog 20 jaar vol met stress en zorgen voor de boeg.

En tuurlijk zijn er leuke momenten, maar momenteel wegen de zorgen zwaarder helaas.

O wat erg dus nog jong ook begrijp ik ? Wat is er gebeurd?
Ik merk dat ik het heel moeilijk vind om in de toekomst te denken.Want dan ben ik (hopelijk ) oud en als ik dan geen paarden meer heb..wat ben IK dan nog ?Mijn leven is al zo veel jaar verweven met paarden dat ik eerlijk gezegd ook niet zulke brede interesses heb om die leegte op te vangen.

Unleash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 15:54

Waarschijnlijk een hersenbloeding. Het werd met enkele uurtjes zo slecht dat hij niet meer kon blijven staan en ingeslapen moest worden. We hebben van alles geprobeerd maar het mocht niet meer baten helaas.

vierspan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:11

Heel veel sterkt Unleash.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-25 17:21

Iedereen sterkte met het verlies van jullie dierbare (laatste) paarden..
Wij hebben ook besloten om hierna niks meer te kopen/nemen. Dus de laatste kat(9), hond(10) en twee pony's zijn nu bij ons. De pony's gaan over een jaar of 7 naar een rusthuis, tot die tijd nog wel wat zorgen ivm hoefbevangenheid maar ook veel plezier qua rijden gelukkig.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 08:27

Chico is nu ruim 3 jaar dood, ik zei ik koop geen paard meer.
En heb dat nog steeds niet gedaan, ik mis hem nog steeds ontzettend.

maar, ik heb nu een mooie spaarrekening, ik heb mijn toilet laten renoveren ( zo blij mee) en ik krijg een mooie kattenren straks voor de poes. Dat had anders niet gekund.

Ik rij nog op donderdag een tuiger dressuur, en ma/woe/vrij een QH van een kennis even.
Paardjes genoeg, niet de lasten... maar na 4 weken weer elke keer rijden en de zorg voor mijn demente vader besef ik wel weer dat ik het écht niet meer wil.
Zowel qua tijd als qua geld...