Albert Voorn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:01

Ponytante schreef:
pol013 schreef:
Overigens tik ik mezelf om datzelfde te weten te komen ook wel eens met de zweep. Is ook niet zo traumatisch eigenlijk. Vind ik wel prettig

Er zijn velen die het prettig vinden :+

_O- _O- _O-

woehahahaha zo kun je het ook uitleggen natuurlijk.
Maar for the record: ik vind het prettig om een beeld te hebben bij hoe de hulpen die ik kan geven aanvoelen. ~~}>
Of een tik een zware, pijnlijke hulp is. Of vooral de fellere, wakker worden variant is.

Vooral omdat ik er één heb die tot op het bot beledigd is bij een mini tikje en één die het een stuk relaxter op reageert. Als het een heel pijnlijke ingreep zou zijn, zou ik het sterker moeten zoeken bij zijn onvermogen. ls het minder pijnlijk is kan ik het meer zoeken bij zijn motivatie om de (initiële hulp op te volgen.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:28

mce schreef:
[qik best heftig en kan ook wat zeggen over een persoon.uote="Elisa2"]Ik zal die podcast eens opzoeken, ben nu toch wel benieuwd..geen contact met zoon vind (quoteElisa2)

Vincent Voorn doet het heel goed, inclusief contact met ouders

Denk dat hij andere voorkeuren heeft in de paardensport, op dit miment achter de schermen succesvol zijn

https://www.horses.nl/springen/eef-nati ... ef-bekend/
Bondscoach Vincent Voorn heeft de ruiters bekend gemaakt die 27 juni van start zullen gaan in de halve finale van de Longines EEF Series in Boedapest. In deze halve finale gaan twaalf landen van start waarvan de beste vijf zich plaatsen voor de finale die in september verreden wordt. Vorig jaar was TeamNL winnaar van de halve finale

Het is gewoon een sympathiek mens, mooie mix van zijn ouders
https://app.springcast.fm/9529/39-vincent-voorn

Edith:
Aanvankelijk stond Albert Voorn bekend om zijn harde aanpak van de paarden die hij trainde. Later heeft hij door toedoen van onder andere Franke Sloothaak geleerd dat het ook anders kan, met zachte hand toch bereiken dat het paard doet wat de ruiter wil.

alles kan ten goede keren toch!!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Albert Voorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:28

Maar als je dan de OP leest is hij dat ook weer vergeten

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:36

DuoPenotti schreef:
Maar als je dan de OP leest is hij dat ook weer vergeten

juist, maar dit ging over Vincent en het herstellen van het contact, dit n.a.v. dat er geen contact zou zijn tussen vader en zoon

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:41

Citaat:
Aanvankelijk stond Albert Voorn bekend om zijn harde aanpak van de paarden die hij trainde. Later heeft hij door toedoen van onder andere Franke Sloothaak geleerd dat het ook anders kan, met zachte hand toch bereiken dat het paard doet wat de ruiter wil.

Naam fout dan?

Heb de podcast niet geluisterd

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:45

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Naam fout dan?

nee, de OP geeft aan dat hij weer een steekje heeft laten vallen, helaas, maar wel heeft geprobeerd te veranderen

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:46

Ik ken hem als ruiter juist van de zachte lichte manier van rijden. Dus daar slaat dat deel misschien op?

Hij heeft misschien alleen een hardere aanpak als dat lichte niet voldoende werkt? Dat hij redelijk met extremen werkt: zo licht als mogelijk maar daarna snel doorschakelt naar meer onaangenaam. Hij lijkt me wel redelijk een zwart/wit type....

Grappig genoeg heeft het geklets over Voorn me wel weer (positief) geïnspireerd in mijn rijden. Scherp zijn bij jezelf op zo min mogelijk pielen aan je paard. En alleen ingrijpen als dat nodig is en dan ook focussen op reactie. Want dat ligt wel ergens in de basis van zijn stijl.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 19-06-25 10:48, in het totaal 1 keer bewerkt

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:47

Ponytante schreef:
pol013 schreef:
Overigens tik ik mezelf om datzelfde te weten te komen ook wel eens met de zweep. Is ook niet zo traumatisch eigenlijk. Vind ik wel prettig

Er zijn velen die het prettig vinden :+

Leuk filmpje Lielle!

Ik wilde het zelf niet zeggen _O-

Helemaal eens Pol! Arme Shetlander :')
Ik ben niet voor niks terug over aan het stappen op de ponies met mijn anderhalf meter lengte. Die grote beesten tillen hun hoofd op en zien je soms gewoon letterlijk niet meer staan.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-25 10:49

DuoPenotti schreef:
Citaat:

Naam fout dan?

nee, de OP geeft aan dat hij weer een steekje heeft laten vallen, helaas, maar intussen wel heeft geprobeerd te veranderen, de ander kant van de medaille.

manubres

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 11:43

GabberGill schreef:
Laat ik het zo zeggen

Ik kijk naar mensen die de ruiter in het positieve willen veranderen en niet het paard.

Ik ben na mijn keizersnede mijn hele lijf kwijtgeraakt en ben dat weer gaan aanpakken. Ik wist waar ik zoeken moest.

Ook weet ik dat ik vroeger genoeg fouten gemaakt heb, teveel doorgevraagd heb door instructie en missen van eigen kennis. Ik sprak dus vanuit mezelf waar ik nu op let als ik een les van iemand zou willen. Uit die lessen pak ik verschillende dingen op die voor mij passend zijn op wat ik wil.

Ik ken in iedergeval maar 1 instructeur die al mijn paarden zo aan het lopen heeft en alledaagse kijkend naar het paard.

Ik kan ook heel goed met hem sparren over de andere inzichten enzo

Ik vind dat een instructeur/trice een rugzak vol ervaring moet hebben en zich kan aanpassen aan paard en ruiter. Er zijn er mijns inziens maar weinig die dat kunnen, de meesten willen hun kennis of ego opdringen. Omdat ik niet iemand ben die zomaar wat aanneemt van een ander, werd ik als lastige leerling gezien. Ik wilde mijn paard niet slaan of schoppen omdat hij iets moest doen wat het niet deed.

Toen kwam ik via via bij een hele fijne instructeur terecht, hij was bondscoach van het Nederlandse dressuurteam geweest. Ik vond het een eer dat hij me les wilde geven. Wist toen niet eens dat hij al 83 jaar was. Maar die man had zoveel kennis en ervaring dat hij altijd zei: voelt het zo goed voor je? Als ik zei: nee, dit voelt niet goed of dit past niet bij mij of mijn paard...dan zei hij: dan gaan we het op een andere manier proberen en zo kwamen we er altijd uit zodat het voor mij en mijn paard goed voelde.

Helaas is hij na een aantal jaar overleden. Ik heb nooit meer zo iemand als hem gevonden. Het liefst heb ik iemand die me alleen maar spiegelt: hoe ziet het eruit. Want vaak zit er een discrepantie tussen wat je voelt en een ander ziet. Daarom ben ik zo blij met grondwerk, je ziet zelf gelijk aan de buitenkant wat het effect op je paard is.